• Anonym (Förkrossad)

Ex flickvän med borderline

Tjena! För ungefär två veckor sen så gjorde jag och mitt ex med borderline slut. Vi har haft våra ups and downs i cirka ett och ett halvt år nu. Vi hade det igentligen rätt bra. Visst att hon kunde haka upp sig på små grejer och sånt. Ju längre tiden gick ju mer accepterade jag att hon kunde bli väldigt lätt arg. I början brukade jag dock vara förvirrad över hennes beteende och vid flera tillfällen försökt att lämna henne. Då har hon hotat med sitt liv och sagt att jag är hela hennes värld osv. Nu till anledning varför vi gjorde slut och min fråga. Hon hade ett krav jag aldrig ville gå med på vilket var att blocka två av mina vänner eller rättaresagt min närmaste vän och hans flickvän. Hon kom på fel fot med båda två i början och sedan dess i princip hatat dom. Hon brukade säga att om inte du blockar dom så tar jag mitt liv eller så lämnar jag dig. Så veckan innan vi blev osams så sa jag åt henne att jag måste få ha kompisar och du får gärna ha dina. Hon gick med på det slutligen men inte med ren vilja. Som man förväntade sig började hon kräva att jag skulle blocka dom igen och nu så hade jag fått nog och sa att, antingen accepterar att jag har vänner eller så lämnar jag för gott. Hon gick med på det. Bad för sitt liv sa att hon inte skulle göra mig besviken. Till dagen efter då vi gjorde slut. Hon var väldigt off dagen efter så jag frågade henne vad felet var. Självklart var hon fortfarande arg för att jag ville prata eller umgås med mina vänner. Då skälde jag ut henne för att jag inte klarar av att leva utan mina vänner. Att vi måste kunna respektera varandra och låta varandra ha vänner. Dom här vännerna har jag känt i cirka 16 år nu lixom. Efter detta tvär vänder hon. Hon svarade knappt längre. Hon är kort i svaren. Hon är allmänt spydig och har en attityd. Allt gick bara utför. Hon började med att hon varit otrogen med en annan kille osv. Hon kände ingen ånger alls över detta (om det nu ens vore sant).Hon skickade bild på att hennes kompis bekräftade att hon gjort det (i princip stod det, visst låg jag med honom vid den tidpunkten? och hennes kompis hade bara svarat "ja"). Hon talade om för sina vänner och familj hur elak jag är. Fastän jag kommit att accepterat hennes utbrott förutom det där kravet. Så tillslut påstår hon att alla hennes vänner hatar mig. Hennes familj hatar mig. Hon hatar mig. Hon sa redan ett par dagar efter vårt uppbrott att hon börjat dejta en ny. Jag vet inte om hon säger sånt här för att såra mig men hon vet att det sårar extremt mycket oavsett. Jag har försökt gör allt för att hon skulle prata med mig så att vi kunde reda ut det här men ingenting funkade. Nu tok vägrar hon att prata med mig. Hon har bokstavligen blockat mig överallt. Hon vill aldrig ha med mig att göra igen. Hon påstår att hon tappat känslorna ett bra tag nu osv. Hon påstår att allt är mitt fel. Jag bröt ihop slutligen i ett samtal med henne men hon hån fnissa och kände ingen empati. Jag älskar henne fortfarande över allt annat. Hon är den finaste tjejen jag sett. När hon var snäll var hon det bästa som fanns. Jag har det så extremt tufft just nu. Jag behandlade henne som en ängel. Jag gjorde allt jag kunde för henne. Så mina fråga är. Så pass mycket hat hon har fått för mig, så mycket skit hon snackat om mig. Hennes påståenden om att hon legat med någon annan i vårt förhållande eller att hon börjat dejta en ny. All denna förakt emot mig. Som att hon kunde gå vidare utan problem över en natt. Riktigt turbulent var det. Är det vanligt bland folk med borderline? Att gå till en sån grad. Finns det någon chans att hon kommer tillbaka? Att hon kommer ångra sig så småning om. Somsagt så har jag låtit henne vara i cirka två veckor nu men jag testade ta kontakt igen för att se hur hon mådde men hon i princip skrek på mig att hon aldrig mera vill veta av mig osv. Jag vet att jag kanske borde släppa henne men finns det någon chans att hon släpper detta. Att detta bara var en fas och att hon kommer ångra sig och höra av sig. Ni med erfarenhet med borderline eller ni som har borderline, vad tror ni ?

• Svar på tråden Ex flickvän med borderline
  • Anonym (*)
    Anonym (Nix) skrev 2021-04-22 07:40:57 följande:

Det är inte ok, men det är INTE ett typiskt borderline beteende utan ett personlighetsdrag hos just den människan.

Tvärtom så försöker bordis människor göra allt för att pleasa andra men saboterar och skadar ofta sig själv.

Jag skulle absolut säga att det är ett typiskt borderlinebeteende. Massor av expartners och anhöriga till borderlinepersoner vittnar om hur de blivit behandlade som skit, både under relationen och efter. De vittnar om raseriutbrott, hårda anklagelser och skuldbelägganden, hot om självmord, andra typer av hot m.m. De vittnar om hur borderlinepersonen aldrig kan se sin egen skuld i det som händer, utan skyller allt på omgivningen. De vittnar om psykisk misshandel som i vissa fall gett men i flera år efteråt (i synnerhet hos barn till borderlinepersoner).

Som jag påpekat tidigare i tråden, så är kraftiga humörsvängningar (inklusive raseriutbrott), svårigheter med nära relationer och omväxlande idealisering och nedvärdering av andra, vanliga symtom på borderline. Dessa symtom drabbar ofta inte bara borderlinepersonen själv, utan även omgivningen.

Givetvis är inte alla borderlinepersoner likadana. Vissa är mer utåtagerande än andra. Att hålla allt inom sig själv, och inte ta ut något på omgivningen, kallas för quiet borderline, men det är det långt ifrån alla som har. Många är utåtagerande.

Och ja, jag vet att borderlinepersoner lider. Men det ursäktar inte dåligt beteende. Kan man inte behandla andra väl pga sitt eget mående, söker man hjälp.
  • molly50
    Anonym (Nix) skrev 2021-04-22 07:40:57 följande:
    Det är inte ok, men det är INTE ett typiskt borderline beteende utan ett personlighetsdrag hos just den människan.

Tvärtom så försöker bordis människor göra allt för att pleasa andra men saboterar och skadar ofta sig själv.
    Det är ett typiskt borderlinebeteende.
    Men även det du beskriver kan vara ett borderlinebeteende.
    Jag hade en väninna med borderline som betedde sig på båda sätt.
    Och hon förstörde i slutänden bara för sig själv.
  • Flippen2
    molly50 skrev 2021-04-22 08:12:59 följande:

TS,hur går det?

Har gått ett par veckor nu. Gjorde misstaget att ringa och kolla hur hon mådde. Exakt lika kall som för en månad sen. Vill inte ha något med mig att göra och hotade med polis anmälan osv. Men det var för någon vecka sen. Allt jag frågade var hur hon mådde osv. Är ju fullt medveten om att hon inte är bra för mig. Hade bara hoppats på att hon lugnat sig och vi kunde prata ut. Mår dock lite bättre men är fortfarande i chock. Kan inte förstå att för drygt 1.5 månad sen så skulle hon kämpa för mig för alltid. Kan inte greppa att man bara ändrar på sig på en dag lixom. Folk säger väl att hon redan förberett sig i att lämna mig innan osv men jag vet att hon menade att hon skulle kämpa för mig. Hon ligger runt med nya och låtsas som om jag inte finns. Man tycker ju att hon börjat tänka på vad vi hade tillsammans och hur mycket jag faktiskt kämpade för oss två vid det här laget. För så är det. Jag fanns där för henne, hon berättade allt för mig, sånt som inte ens hennes föräldrar visste. Jag ställde upp på allt. Till och med sånt som jag aldrig skulle göra i vanliga fall pga min asperger. Jag fick ta emot massa utbrott och psykisk smärta som hon kunde klämma ut från tomma intent och jag stod där och bara tog emot allt och fanns där. Jag saknar henne än. Speciellt dom rutiner vi skapar tillsammans och det känns fortfarande förjävligt att hon ligger runt osv. Hon är ju singel och fri men det är som om jag aldrig existerat. Ska dock träffa psykolog om några veckor för att få hjälp. Men jag tror att hon på något sett gör det här så extremt för att hon är för feg att prata ut och bete som en vuxen. Är ganska säker på att hon lär kontakta mig någon gång i framtiden. Hon sa ju trotts allt att "man vet aldrig vad som händer i framtiden". Kan hon dock bara sagt bara för att. Men jag vill ju ingentligen inte ha tillbaka henne. Mår riktigt dåligt. Trodde inte att det fanns sånna här människor. Är dock på bättringsvägen och jag uppskattar alla stöttningar.
  • molly50
    Flippen2 skrev 2021-04-22 18:19:58 följande:
    Har gått ett par veckor nu. Gjorde misstaget att ringa och kolla hur hon mådde. Exakt lika kall som för en månad sen. Vill inte ha något med mig att göra och hotade med polis anmälan osv. Men det var för någon vecka sen. Allt jag frågade var hur hon mådde osv. Är ju fullt medveten om att hon inte är bra för mig. Hade bara hoppats på att hon lugnat sig och vi kunde prata ut. Mår dock lite bättre men är fortfarande i chock. Kan inte förstå att för drygt 1.5 månad sen så skulle hon kämpa för mig för alltid. Kan inte greppa att man bara ändrar på sig på en dag lixom. Folk säger väl att hon redan förberett sig i att lämna mig innan osv men jag vet att hon menade att hon skulle kämpa för mig. Hon ligger runt med nya och låtsas som om jag inte finns. Man tycker ju att hon börjat tänka på vad vi hade tillsammans och hur mycket jag faktiskt kämpade för oss två vid det här laget. För så är det. Jag fanns där för henne, hon berättade allt för mig, sånt som inte ens hennes föräldrar visste. Jag ställde upp på allt. Till och med sånt som jag aldrig skulle göra i vanliga fall pga min asperger. Jag fick ta emot massa utbrott och psykisk smärta som hon kunde klämma ut från tomma intent och jag stod där och bara tog emot allt och fanns där. Jag saknar henne än. Speciellt dom rutiner vi skapar tillsammans och det känns fortfarande förjävligt att hon ligger runt osv. Hon är ju singel och fri men det är som om jag aldrig existerat. Ska dock träffa psykolog om några veckor för att få hjälp. Men jag tror att hon på något sett gör det här så extremt för att hon är för feg att prata ut och bete som en vuxen. Är ganska säker på att hon lär kontakta mig någon gång i framtiden. Hon sa ju trotts allt att "man vet aldrig vad som händer i framtiden". Kan hon dock bara sagt bara för att. Men jag vill ju ingentligen inte ha tillbaka henne. Mår riktigt dåligt. Trodde inte att det fanns sånna här människor. Är dock på bättringsvägen och jag uppskattar alla stöttningar.
    Misstag kan alla göra.
    Men nu har du förhoppningsvis lärt dig av det och inte gör om det igen.
    Hon har sin funktionsnedsättning och det är nog förklaringen till att hon beter sig som hon gör.
    Jag vet att det är svårt,men försök ignorera henne.
    Att hon ligger runt är väl för att hon är sårad och försöker såra dig ännu mer.
    Det är så personer med borderline kan fungera.
    Bra att du har sökt hjälp hos en psykolog.
    Hoppas du har vänner och familj som kan stötta sig också.
    Sen kan du alltid skriva av dig här om di tycker det känns bättre.
    Och skulle hon höra av sig igen så ta henne inte tillbaka. Hon har försatt sina chanser. Och hon är inte bra för dig.

Kram på dig!
  • Flippen2
    molly50 skrev 2021-04-22 20:10:33 följande:

Misstag kan alla göra.

Men nu har du förhoppningsvis lärt dig av det och inte gör om det igen.

Hon har sin funktionsnedsättning och det är nog förklaringen till att hon beter sig som hon gör.

Jag vet att det är svårt,men försök ignorera henne.

Att hon ligger runt är väl för att hon är sårad och försöker såra dig ännu mer.

Det är så personer med borderline kan fungera.

Bra att du har sökt hjälp hos en psykolog.

Hoppas du har vänner och familj som kan stötta sig också.

Sen kan du alltid skriva av dig här om di tycker det känns bättre.

Och skulle hon höra av sig igen så ta henne inte tillbaka. Hon har försatt sina chanser. Och hon är inte bra för dig.

Kram på dig!

Tack uppskattar ditt stöd!

Det var lättare förra veckan men den här veckan är extremt svår. Har ju alltid haft extremt låg självkänsla vilket hon påpekade när vi gjorde slut att hon kan få vem hon vill men att jag har det lite svårare socialt osv. Jag menar jag är sällan den som tar första steget. Ignorerar henne nu men jag resonerar alltid utifrån en normal persons perspektiv där man pratar igenom sina problem. Jag kan ju inte göra annat än att titta menans hon ligger runt lixom. Har dessutom alltid haft låg självkänsla kring min asperger och hur folk tänker kring den. Jag vet att det förmdoligen inte spelar någon större roll då mian vänner onte märker någon skillnad på mig sen jag berättade att jag har asperger. Hon fick mig iallafall att känna mig minst i världen. Speciellt när det känns som hon gick vidare på en dag och låtsas som om jag inte existerar. Inget jag gjort för henne eller sagt verkar spela någon roll. Vet dock att det finns bättre männisnkor därute och det är alltid en tröst.
  • molly50
    Flippen2 skrev 2021-04-22 23:04:48 följande:
    Tack uppskattar ditt stöd!

Det var lättare förra veckan men den här veckan är extremt svår. Har ju alltid haft extremt låg självkänsla vilket hon påpekade när vi gjorde slut att hon kan få vem hon vill men att jag har det lite svårare socialt osv. Jag menar jag är sällan den som tar första steget. Ignorerar henne nu men jag resonerar alltid utifrån en normal persons perspektiv där man pratar igenom sina problem. Jag kan ju inte göra annat än att titta menans hon ligger runt lixom. Har dessutom alltid haft låg självkänsla kring min asperger och hur folk tänker kring den. Jag vet att det förmdoligen inte spelar någon större roll då mian vänner onte märker någon skillnad på mig sen jag berättade att jag har asperger. Hon fick mig iallafall att känna mig minst i världen. Speciellt när det känns som hon gick vidare på en dag och låtsas som om jag inte existerar. Inget jag gjort för henne eller sagt verkar spela någon roll. Vet dock att det finns bättre männisnkor därute och det är alltid en tröst.
    Jag förstår det.
    Men även om det känns svårt så ska du inte bry dig om vad hon säger eller gör.
    Jag tror att hon mår sämre än vad du gör och därför beter hon sig som hon gör.
    Och därför försöker hon också få dig att må sämre.
    Lyssna på dina vänner som säger att de inte märker någon skillnad på dig.
    De känner dig bättre än henne.
    Du kommer att ta dig vinnande ur det här. Kom ihåg det.
  • Flippen2
    molly50 skrev 2021-04-23 08:51:34 följande:

Jag förstår det.

Men även om det känns svårt så ska du inte bry dig om vad hon säger eller gör.

Jag tror att hon mår sämre än vad du gör och därför beter hon sig som hon gör.

Och därför försöker hon också få dig att må sämre.

Lyssna på dina vänner som säger att de inte märker någon skillnad på dig.

De känner dig bättre än henne.

Du kommer att ta dig vinnande ur det här. Kom ihåg det.

Uppskattar stödet!

Jag känner att situationen definitivt är lättare än veckan då hon och jag skiljdes åt. Även om jag vet om att det finns bättre tjejer där ute så saknar jag dom där små sakerna eller om man kan kalla det rutiner. Att inte få ett "god morgon jag älskar dig" känns riktigt konstigt då hon skickat det varje dag i 1.5 år. Speciellt som aspergare så finns det inget jobbigare med nya eller avbrutna rutiner. Istället drömmer jag mardrömmar om henne. Oftast om situationer då hon lämnar mig eller liknande. Ändå har det alltid varit hon som varit rädd att bli lämnad. Ännu värre är det när jag blockade henne på diverse medier. Då man hittar gamla meddelanden ifrån henne där hon ber om ursäkt för hennes beteende och att hon vill att vi ska växa tillsammans osv och på en annan app/platform så skrev hon att hon ser mig som sitt liv och allt detta har skickats runt den veckan vi skiljdes åt. Oavsett om det känns mindre tungt så känns fortfarande lika overkligt. Vaknar oftast upp kallsvettig och det känns fortfarande som att hon var där bredvid mig som om det var igår. Det är så konstigt att jag känner såhär samtidigt som jag alltid känt att jag aldrig skulle kunna leva hela mitt liv med hennes beteende. Ändå nu i efterhand känns det som jag klantade till mig. Att jag sa något fel. Det känns som jag förlorat kärleken i mitt liv när det under vårt förhållande verkade så glasklart att jag någon gång måste göra slut eller härda ut tills hon fått hjälp. Dessutom har jag fått en konstigt rädsla om att näste man kan vara hennes rätta. Tänk om hon fått hjälp under denne mans och hennes tid. Tänk om jag klantat mig och förlorat min livskärlek. Jag känner mig verkligen nere på botten. Speciellt då hon gav mig ett självförtroende jag aldrig känt förr. Hur illa hon än behandlat mig så är det något inom mig som fortfarande tror på oss och något annat inom mig så ändå vet att hon inte är värt det. Att det finns någon annan där ute. Aldrig känt mig såhär vilsen.
  • molly50
    Flippen2 skrev 2021-04-27 03:27:16 följande:
    Uppskattar stödet!

Jag känner att situationen definitivt är lättare än veckan då hon och jag skiljdes åt. Även om jag vet om att det finns bättre tjejer där ute så saknar jag dom där små sakerna eller om man kan kalla det rutiner. Att inte få ett "god morgon jag älskar dig" känns riktigt konstigt då hon skickat det varje dag i 1.5 år. Speciellt som aspergare så finns det inget jobbigare med nya eller avbrutna rutiner. Istället drömmer jag mardrömmar om henne. Oftast om situationer då hon lämnar mig eller liknande. Ändå har det alltid varit hon som varit rädd att bli lämnad. Ännu värre är det när jag blockade henne på diverse medier. Då man hittar gamla meddelanden ifrån henne där hon ber om ursäkt för hennes beteende och att hon vill att vi ska växa tillsammans osv och på en annan app/platform så skrev hon att hon ser mig som sitt liv och allt detta har skickats runt den veckan vi skiljdes åt. Oavsett om det känns mindre tungt så känns fortfarande lika overkligt. Vaknar oftast upp kallsvettig och det känns fortfarande som att hon var där bredvid mig som om det var igår. Det är så konstigt att jag känner såhär samtidigt som jag alltid känt att jag aldrig skulle kunna leva hela mitt liv med hennes beteende. Ändå nu i efterhand känns det som jag klantade till mig. Att jag sa något fel. Det känns som jag förlorat kärleken i mitt liv när det under vårt förhållande verkade så glasklart att jag någon gång måste göra slut eller härda ut tills hon fått hjälp. Dessutom har jag fått en konstigt rädsla om att näste man kan vara hennes rätta. Tänk om hon fått hjälp under denne mans och hennes tid. Tänk om jag klantat mig och förlorat min livskärlek. Jag känner mig verkligen nere på botten. Speciellt då hon gav mig ett självförtroende jag aldrig känt förr. Hur illa hon än behandlat mig så är det något inom mig som fortfarande tror på oss och något annat inom mig så ändå vet att hon inte är värt det. Att det finns någon annan där ute. Aldrig känt mig såhär vilsen.
    Det är inte konstigt att du känner dig vilsen.
    Det är lätt att göra det när ett förhållande har tagit slut.
    Du har känslor kvar och de kan inte stängas av med en av/på-knapp.
    Och du saknar dina rutiner.
    Men försök istället tänka att så länge hon inte tar tag i sina problem och söker hjälp så kommer hon inte att få ett förhållande att fungera.
    Men hon måste inse det själv att hon behöver hjälp.
    Min väninna vägrade inse sin funktionsnedsättning och har,så vitt jag vet,ännu inte träffat den rätte.
    Och det är många år sedan det tog slut mellan henne och den killen jag nämnde i ett tidigare inlägg.
    Bra att du har blockat henne överallt.
    Jag tycker också du ska radera de gamla meddelanden från henne som du har hittat.
    Gå ut och försök hitta på något roligt med en vän så du får tänka på något annat en stund.
  • Anonym (Diagnosen)

Vill bara inflika att det visst är typsikt beteende för människor med denna personlighetsstörning att vara sådan som ts beskriver sitt ex. Men det tillhör även diagnosen att förneka, eller inte inse sanningen om sig själv och sitt beteende. Visst kan det säkert finnas personer med emotionellt instabil personlighetsstörning som endast uppfyller de kriterier vari man självskadar, men det är desto vanligare med en sådan symtombild som påverkar andra närstående människor otroligt negativt. Jag förstår dig ts, hur du känner och mår nu, det kan ta otroligt lång tid att komma över en relation som innehållit psykisk misshandel.

Svar på tråden Ex flickvän med borderline