• Anonym (345)

    Hur snabbt kommer jag se resultat av dieten?

    Har sakta men säkert gått upp i vikt under ett antal år och jag har tröttnat rejält. Problemet är att om inte jag ser resultat snabbt så tröttnar jag..

    Jag är inte jättestor men vikten har satt sig i midjan och i ansiktet vilket ju är det sista stället man vill att det ska sätta sig.

    Jag har satt upp en ganska strikt diet som består av att jag skippar frukost(gör jag alltid i vilket fall) äter 1 kokt ägg till lunch och efter jobbet(jobbar sena kvällar) äter jag 1 kokt ägg med keso, bönor, oliver och rödlök. Äter morötter om jag är sugen på något mer. Jag rör också på mig ganska mycket. 

    Jag kanske har räknat fel men det landar på ett underskott på ca 1400 kalorier varje dag. Hur snabbt kommer jag se resultat av detta?

    Jag vet att vissa kommer skriva att jag kommer gå upp allt igen när jag slutar men jag vill testa en extremare metod. Äter vanligtvis nyttigt och gillar nyttig mat. 

    Ni som testat nån extrem diet får gärna dela med er hur det gick för er.

  • Svar på tråden Hur snabbt kommer jag se resultat av dieten?
  • Anonym (Vet ej)

    Det är olika beroende på hur just din kropp fungerar. 7000 kalorier ska ca motsvara 1 kg.

    Vill bara inflika att det finns forskning som visar att de som valt en strikt diet de första veckorna och rasat i vikt och sedan väljer en mer normal viktnedgång efteråt på lång sikt har större chans att lyckas med långvarig viktnedgång. De flesta mår bra av den där triggar med att se skillnad fort.

    Lycka till!

  • Anonym (Jag också)

    Du kommer väldigt snabbt få näringsbris. Jag tycker du ska testa måltidsersättning istället. Beroende på vad man väljer så får man i sig 550 kcal per dag. Jag kör det just nu och får i mig 735. Jag köpte på Matsmart och kollade inte kaloriinnehållet på allt. Kom ihåg att dricka mycket vatten. 

  • Anonym (Jag också)

    Som vet ej sa är 7000 kval ett kilo så du borde gå ner 1,4 kilo i veckan. 

  • Anonym (anonymous)

    Det är svårt att gå ner mer än ca 1 kg i veckan om man inte har en rejäl övervikt. Första veckan/veckorna kan man gå ner lite mer. 

    Det är inte heller hållbart, och du vill väl inte göra om allt igen?

  • Anonym (345)
    Anonym (Vet ej) skrev 2021-04-06 12:09:32 följande:

    Det är olika beroende på hur just din kropp fungerar. 7000 kalorier ska ca motsvara 1 kg.

    Vill bara inflika att det finns forskning som visar att de som valt en strikt diet de första veckorna och rasat i vikt och sedan väljer en mer normal viktnedgång efteråt på lång sikt har större chans att lyckas med långvarig viktnedgång. De flesta mår bra av den där triggar med att se skillnad fort.

    Lycka till!


    Ok, ja jag kan tänka mig att om man ser resultat snabbt blir man mer motiverad.
    Tack!
    Anonym (Jag också) skrev 2021-04-06 17:06:36 följande:

    Du kommer väldigt snabbt få näringsbris. Jag tycker du ska testa måltidsersättning istället. Beroende på vad man väljer så får man i sig 550 kcal per dag. Jag kör det just nu och får i mig 735. Jag köpte på Matsmart och kollade inte kaloriinnehållet på allt. Kom ihåg att dricka mycket vatten. 


    Jag tar C-vitamin som tillskott och jag tänker inte äta exakt samma hela tiden. Tänkte byta ut keso m.m. till kanske kål och broccoli och kanske lax någon dag. Det kanske låter jättetråkigt men jag gillar sån mat. Kommer också ha någon dag där jag äter något extra men ändå håller mig åtminstone på ett underskott av 1000 kcal.
    Jag har testat måltidsersättning och jag gillade det inte :/.
    Anonym (anonymous) skrev 2021-04-06 17:11:27 följande:

    Det är svårt att gå ner mer än ca 1 kg i veckan om man inte har en rejäl övervikt. Första veckan/veckorna kan man gå ner lite mer. 

    Det är inte heller hållbart, och du vill väl inte göra om allt igen?


    Jag har inte en rejäl övervikt men jag har ätit lite som jag velat den sista tiden vilket syns, nästan allt har satt sig på magen. Har smala ben och normala armar så döljer jag magen inbillar jag mig att jag ser rätt normalviktig ut. Jag tänker att om man drastiskt ändrar sin kost så borde man se resultat oavsett hur stor man är(?). 
    Jag tycker inte det är jättejobbigt att vara hungrig, för mig handlar det mer om motivationen. Skulle kunna göra om det.

  • Anonym (Jag också)
    Anonym (345) skrev 2021-04-06 18:00:16 följande:

    Tack!Jag tar C-vitamin som tillskott och jag tänker inte äta exakt samma hela tiden. Tänkte byta ut keso m.m. till kanske kål och broccoli och kanske lax någon dag. Det kanske låter jättetråkigt men jag gillar sån mat. Kommer också ha någon dag där jag äter något extra men ändå håller mig åtminstone på ett underskott av 1000 kcal.

    Jag har testat måltidsersättning och jag gillade det inte :/.


    Har du bara testat pulver? Det är svinäckligt. Det finns bars, soppor och färdigblandade drickor att köpa. Det är dyrare, å andra sidan är det billigare än vanlig mat och definitivt billigare än att äta skräpmat.

    C- vitamin är det som är lättast att få i sig, du behöver järn och andra vitaminer också. Multivitaminer kanske kan vara något?
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (anonymous) skrev 2021-04-06 17:11:27 följande:

    Det är svårt att gå ner mer än ca 1 kg i veckan om man inte har en rejäl övervikt. Första veckan/veckorna kan man gå ner lite mer. 

    Det är inte heller hållbart, och du vill väl inte göra om allt igen?


    Svårt men inte omöjligt. Kroppen kommer gå in i svältläge ganska fort och då förbränner man mindre men inte så lite att man inte kan gå ner ett kilo i veckan (förutsatt att man är hyfsat aktiv och inte är underviktig)

    Varför skulle det inte vara hållbart? När man väl börjat äta kommer man gå upp i vikt medan kroppen ställer om men det kanske handlar om 2-3 kilo. Äter man nyttigt efter det behåller man den nya vikten.
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (anonymous) skrev 2021-04-06 17:11:27 följande:

    Det är svårt att gå ner mer än ca 1 kg i veckan om man inte har en rejäl övervikt. Första veckan/veckorna kan man gå ner lite mer. 

    Det är inte heller hållbart, och du vill väl inte göra om allt igen?


    Svårt men inte omöjligt. Kroppen kommer gå in i svältläge ganska fort och då förbränner man mindre men inte så lite att man inte kan gå ner ett kilo i veckan (förutsatt att man är hyfsat aktiv och inte är underviktig)

    Varför skulle det inte vara hållbart? När man väl börjat äta kommer man gå upp i vikt medan kroppen ställer om men det kanske handlar om 2-3 kilo. Äter man nyttigt efter det behåller man den nya vikten.
  • Anonym (???)
    Anonym (345) skrev 2021-04-06 12:00:09 följande:

    Har sakta men säkert gått upp i vikt under ett antal år och jag har tröttnat rejält. Problemet är att om inte jag ser resultat snabbt så tröttnar jag..

    Jag är inte jättestor men vikten har satt sig i midjan och i ansiktet vilket ju är det sista stället man vill att det ska sätta sig.

    Jag har satt upp en ganska strikt diet som består av att jag skippar frukost(gör jag alltid i vilket fall) äter 1 kokt ägg till lunch och efter jobbet(jobbar sena kvällar) äter jag 1 kokt ägg med keso, bönor, oliver och rödlök. Äter morötter om jag är sugen på något mer. Jag rör också på mig ganska mycket. 

    Jag kanske har räknat fel men det landar på ett underskott på ca 1400 kalorier varje dag. Hur snabbt kommer jag se resultat av detta?

    Jag vet att vissa kommer skriva att jag kommer gå upp allt igen när jag slutar men jag vill testa en extremare metod. Äter vanligtvis nyttigt och gillar nyttig mat. 

    Ni som testat nån extrem diet får gärna dela med er hur det gick för er.


    Men orkar du ens jobba om du bara äter ett ägg på hela dagen, innan du får en (liten)middag? 
  • Anonym (Vet ej)

    Du kan för övrigt efter din extremdiet testa att fasta en dag eller två i veckan (äta 500-600 kalorier den dagen). 5:2-dieten. Jag har testat den några månader nu. Fungerar bra för mig, går långsamt ner, blir inte så hungrig fastedagarna, äter även mindre portioner övriga dagar för magen klarar inte längre samma mängd (åt gärna två portioner istället för en).

  • elin1989

    Med största sannolikhet kommer din diet att leda till att du efter ett par dagar eller kanske veckor börjar hetsäta för att sen svälta dig själv igen. Och antagligen gå ner väldigt lite. Det är vad som oftast händer.

  • September1518

    Jag har jojobantat en hel del i mitt liv! Jag har gått på pulverdiet, då gick jag ner 5 kg på 3 veckor, upp 1 kg när jag började äta igen, gick sedan ner 2 kg under sommaren genom att byta ut ett par måltider mot shakes eller bars. Jag har även följt dukandieten och den påminner lite om så du äter nu, mycket protein, ägg, yoghurt, keso, fisk men inget fett eller kolhydrater. Tror jag gick ner i ungefär samma tempo men minns inte riktigt. Dieten är indelad i olika faser som man följer tills man nåt sin målvikt.

    Tyvärr har jag varje gång gått upp igen av olika anledningar, det har däremot berott på saker som operation och graviditet och innan dessa händelser skedde höll jag vikten bra. 5:2 tycker jag också verkar jättebra att testa på efter du nåt din målvikt eller närmar dig! Det ger mer frihet, lättare att hålla som livsstil och hålla vikten samtidigt.

    Lycka till! Hoppas du lyckas gå ner och lyckas hålla vikten!

    Hur mycket övervikt har du enligt dig själv förresten?

  • September1518
    September1518 skrev 2021-04-06 21:24:37 följande:

    Jag har jojobantat en hel del i mitt liv! Jag har gått på pulverdiet, då gick jag ner 5 kg på 3 veckor, upp 1 kg när jag började äta igen, gick sedan ner 2 kg under sommaren genom att byta ut ett par måltider mot shakes eller bars. Jag har även följt dukandieten och den påminner lite om så du äter nu, mycket protein, ägg, yoghurt, keso, fisk men inget fett eller kolhydrater. Tror jag gick ner i ungefär samma tempo men minns inte riktigt. Dieten är indelad i olika faser som man följer tills man nåt sin målvikt.

    Tyvärr har jag varje gång gått upp igen av olika anledningar, det har däremot berott på saker som operation och graviditet och innan dessa händelser skedde höll jag vikten bra. 5:2 tycker jag också verkar jättebra att testa på efter du nåt din målvikt eller närmar dig! Det ger mer frihet, lättare att hålla som livsstil och hålla vikten samtidigt.

    Lycka till! Hoppas du lyckas gå ner och lyckas hålla vikten!

    Hur mycket övervikt har du enligt dig själv förresten?


    Kanske ska nämna att 3 veckor rent pulver slutade jag med i mitten av maj, så 2 kilo ner var i direkt anslutning till det.
  • MsM84

    Äter du så lite kommer din kropp börja förbränna dina muskler vilket kommer både göra din kropp fulare, och göra att du har en lägre förbränning framöver och därför får svårare att hålla vikten sen.

  • Anonym (345)
    Anonym (Jag också) skrev 2021-04-06 20:13:07 följande:
    Har du bara testat pulver? Det är svinäckligt. Det finns bars, soppor och färdigblandade drickor att köpa. Det är dyrare, å andra sidan är det billigare än vanlig mat och definitivt billigare än att äta skräpmat.

    C- vitamin är det som är lättast att få i sig, du behöver järn och andra vitaminer också. Multivitaminer kanske kan vara något?
    Ja jag borde nog införskaffa multivitaminer också. Har testat färdigblandade soppor också, det är bara inte min grej tyvärr.
    Anonym (???) skrev 2021-04-06 20:32:40 följande:
    Men orkar du ens jobba om du bara äter ett ägg på hela dagen, innan du får en (liten)middag? 
    Ja, det funkar fint. Min bror är likadan, vi kan vara utan mat utan att det blir särskilt jobbigt men är svårt om det finns hur mycket mat som helst eller om man mår dåligt. 
    Anonym (Vet ej) skrev 2021-04-06 20:43:27 följande:

    Du kan för övrigt efter din extremdiet testa att fasta en dag eller två i veckan (äta 500-600 kalorier den dagen). 5:2-dieten. Jag har testat den några månader nu. Fungerar bra för mig, går långsamt ner, blir inte så hungrig fastedagarna, äter även mindre portioner övriga dagar för magen klarar inte längre samma mängd (åt gärna två portioner istället för en).


    Jag har gjort det, tyckte det var helt ok men nu tänkte jag testa det här men jag funderar på att köra den här typen av fasta jag har nu varannan vecka och de andra veckorna 5:2. Min oro med det är dock att jag inte kommer kunna låta bli att äta för mycket dom dagarna jag får äta under 5:2 veckorna. 
    September1518 skrev 2021-04-06 21:24:37 följande:

    Jag har jojobantat en hel del i mitt liv! Jag har gått på pulverdiet, då gick jag ner 5 kg på 3 veckor, upp 1 kg när jag började äta igen, gick sedan ner 2 kg under sommaren genom att byta ut ett par måltider mot shakes eller bars. Jag har även följt dukandieten och den påminner lite om så du äter nu, mycket protein, ägg, yoghurt, keso, fisk men inget fett eller kolhydrater. Tror jag gick ner i ungefär samma tempo men minns inte riktigt. Dieten är indelad i olika faser som man följer tills man nåt sin målvikt.

    Tyvärr har jag varje gång gått upp igen av olika anledningar, det har däremot berott på saker som operation och graviditet och innan dessa händelser skedde höll jag vikten bra. 5:2 tycker jag också verkar jättebra att testa på efter du nåt din målvikt eller närmar dig! Det ger mer frihet, lättare att hålla som livsstil och hålla vikten samtidigt.

    Lycka till! Hoppas du lyckas gå ner och lyckas hålla vikten!

    Hur mycket övervikt har du enligt dig själv förresten?


    På det stora hela ligger jag nog inom normalvikt enligt BMI men min mage är stor, den är stor förhållandevis till resten av kroppen. Jag håller på att kolla upp om det är sköldkörteln som spökar men jag tror inte det, jag tror tyvärr bara att min ohälsosamma livsstil sätter sig på magen :/. Är inte så gammal att det rör sig om klimakteriet.  Jag vill gå ner åtminstone 5 kg.  Tack!
    MsM84 skrev 2021-04-06 21:39:00 följande:

    Äter du så lite kommer din kropp börja förbränna dina muskler vilket kommer både göra din kropp fulare, och göra att du har en lägre förbränning framöver och därför får svårare att hålla vikten sen.


    Min tanke är inte att konstant äta såhär utan att varva. Att fasta och äta mindre har enligt flera studier(googla, orkar ej) positiva effekter gällande vikt och hälsa. Jag vet att min metod är lite extrem men jag vill verkligen se resultat snabbt. Jag är redan ful så det är lugnt, då kommer kroppen ikapp^^



  • September1518

    Annars kanske du kan fasta 5 dagar och äta lite mer 2 dagar till att börja med? Jag tror att nyckeln är att redan innan göra en noggrann planering vad du ska äta på ätardagarna/veckorna. Då minskar risken att du överäter och att det spiller över på fastedagarna. För mig har det fungerat bra att helfasta men inte splitta det, blir för lätt som du farhågar att man börjar äta mer alla dagar.

    Om du är hyfsat ung och även hinner röra på dig lite tror jag du kan tappa dom kilona snabbt! På den där dieten väldigt snabbt, på en lite lättare diet max 5 veckor, men alla är olika såklart. Sen gäller det att trappa upp kosten långsamt och inte gå tillbaka till hur du åt förut såklart. Du behöver lokalisera vad som får dig att gå upp. Det är så lätt att äta mycket mer kalorier än man tror.

    Just nu äter jag helt normal husmanskost med lite för mycket mackor och godis vissa dagar men på nåt sätt har jag ändå hittat en perfekt balans och går stadigt neråt utan att överhuvudtaget tänka på vad jag äter. Ska kanske tilläggas att jag promenerar väldigt mycket och tränar tung styrketräning flera dagar i veckan och har gjort så i flera år.

Svar på tråden Hur snabbt kommer jag se resultat av dieten?