• Anonym (Relat­era)
    Tue 13 Apr 2021 08:59
    968 visningar
    20 svar
    20
    968

    Varför har "vanliga svenssons" så svårt att relatera till vad människor i utanförskap och missbruk varit med om?

    Det verkar vara som två skilda världar. Jag som varit i missbruk och umgåtts nästan uteslutande med missbrukare möter som tillnyktrande och drogfri sedan ett par år tillbaka ingen förståelse alls hos vanligt folk.

    I de kretsar där jag umgåtts har det varit en hård jargong och inte den som vanliga svenssons är vana vid. Och det gör att min toleransnivå för udda eller lite extrema beteenden är lite höger än hos dem. Det gör att de ibland blir rädda för mig eller backar när jag ibland hemfaller till denna jargong. Folk som aldrig varit i närheten av att leva i utanförskap eller missbruk är ofta väldigt känsliga för vad som är passande och inte i olika sammanhang. Bryter man normerna och går emot de gängse sociala koderna så är man "körd" mer eller mindre.

    Hur relaterar ni till detta? Ni som är "vanliga svenssons", hur ser ni på tillnyktrande/ drogfria missbrukare, och ni som eventuellt själva varit i missbruk, känner ni igen detta?

  • Svar på tråden Varför har "vanliga svenssons" så svårt att relatera till vad människor i utanförskap och missbruk varit med om?
  • Anonym (Bobvi­ous)
    Tue 13 Apr 2021 09:03
    #1

    För att de själva inte varit med om utanförskap och missbruk, och ingen av deras närmaste släktingar eller bekanta heller.

  • Anonym (Teddy­)
    Tue 13 Apr 2021 09:04
    #2

    En missbrukares vardagsmiljö är ju så extrem att det inte går att veta, än mindre föreställa sig. Det är väl inte så konstigt.

    Om du gör såna övertramp vad gäller hur man umgås och beter sig så kan du väl förklara och be om ursäkt.

  • Anonym (Bobvi­ous)
    Tue 13 Apr 2021 09:06
    #3
    +1

    Sedan kan jag bara svara för mig själv och jag har också upplevt en hel del trassel och mörka sidor av livet fast inte lika extremt som du verkar haft det, men varför man blir rädd att träffa f.d. kåkfarare eller tunga missbrukare är för att man faktiskt inte vet om de fortfarande har samma inställning till livet, om de fortfarande missbrukar osv. Självbevarelsedrift, kallas det väl.

  • Anonym (Relat­era) Trådstartaren
    Tue 13 Apr 2021 09:16
    #4
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-13 09:04:31 följande:

    En missbrukares vardagsmiljö är ju så extrem att det inte går att veta, än mindre föreställa sig. Det är väl inte så konstigt.

    Om du gör såna övertramp vad gäller hur man umgås och beter sig så kan du väl förklara och be om ursäkt.


    Jag brukar ursäkta mig och förklara mig om och när så sker. Jag har gått in mycket de två sista åren för att anpassa mig och bli som vanligt folk är mest. Men ibland är det som att det står skrivet i pannan på en att man haft problem.


  • Anonym (Relat­era) Trådstartaren
    Tue 13 Apr 2021 09:18
    #5
    Anonym (Bobvious) skrev 2021-04-13 09:06:57 följande:

    Sedan kan jag bara svara för mig själv och jag har också upplevt en hel del trassel och mörka sidor av livet fast inte lika extremt som du verkar haft det, men varför man blir rädd att träffa f.d. kåkfarare eller tunga missbrukare är för att man faktiskt inte vet om de fortfarande har samma inställning till livet, om de fortfarande missbrukar osv. Självbevarelsedrift, kallas det väl.


    Sant. Men jag brukar vara tydlig med att jag lämnat det gamla livet och inte vill tillbaks till det igen. Men det är som att har man varit i missbruk är man stämplad ändå och ses inte riktigt som en människa att lita på eller ens prata med.

  • Anonym (Teddy­)
    Tue 13 Apr 2021 09:31
    #6
    Anonym (Relatera) skrev 2021-04-13 09:16:51 följande:

    Jag brukar ursäkta mig och förklara mig om och när så sker. Jag har gått in mycket de två sista åren för att anpassa mig och bli som vanligt folk är mest. Men ibland är det som att det står skrivet i pannan på en att man haft problem.


    Jag förstår om du tycker att du inte får chansen till omstart, börja på nytt blad. Men alla är vi ju produkten av våra erfarenheter. Du hade ju inte varit den du är idag utan dina erfarenheter. Kan du inte se på det mer positivt om du tänker så?

    Om personer ser ner på dig pga den du är, är det vänner du kan vara utan. Om det är så att du har lite problem med sociala koder är ju det nåt du kan öva på. Och en del får du kanske bara acceptera som en del av vem du är.
  • Anonym (M)
    Tue 13 Apr 2021 09:35
    #8

    Varför har du svårt att relatera till vad människor i kungafamiljen varit med om?

    Det här handlar om att man är hemmablind samt att många har stora brister i empatin och sympatin. Att man kräver av omgivningen det man inte själv kan leva upp till.

    Varför ska alla människor kunna relatera till tunga missbrukare? Och varför ska man kunna relatera till mångmiljardärers liv och deras problematik?

  • Anonym (Hanna­)
    Tue 13 Apr 2021 10:25
    #9

    Att bryta normer är ofta känsligt oavsett grupp.

    Det verkar som att din nya bekantskapskrets har andra normer än din gamla och att problem uppstår när du bryter dem. Antar att även din gamla grupp hade reagerat om du brutit kraftigt mot deras normer.

    Du får väl funder på vad det är för normer och om de är viktiga att bryta. Om normerna i din nya grupp tex är ett vårdat språkbruk så kanske det är rimligt att följa normen, men om normen är att se ned på andra "grupper" är det ju bra om normerna bryts.

  • Anonym (Mig, mitt, mina)
    Tue 13 Apr 2021 12:10
    #10

    Jag hade uppväxtförhållanden som var avvikande. De gånger jag berättat om det har folk reagerat konstigt. För att för dem låter det så bisarrt för att de inte haft samma erfarenhet. Det går inte att greppa.

    Detta är exakt samma situation emotionell (ej fysiskt). Det är väldigt svårt för människan att förhålla sig till situationer som ligger utanför den egna referensramen som är uppbyggd av egna erfarenheter (och kanske närståendes erfarenheter. Men det är inte säkert att man lär sig av andras misstag så att säga).

    Du, ts, förstår på samma sätt inte Svensons eftersom du skriver här och frågar.

  • Anonym (Olika erfare­nheter­!)
    Tue 13 Apr 2021 12:23
    #11

    Så är det i de flesta ovanliga situationer. Att folk inte kan relatera till ett annat liv som skiljer sig mycket från det de själva haft.

    Ett annat exempel är smärta. Folk som har haft ont i 5 minuter kan komma med löjliga "råd" till folk med kronisk smärta.

    Folk med barn kan trösta barnlösa oerhört plumpt.

    Folk vars barn inte har en missbildning kan innan de knappt hälsat spontant säga "Det där går att fixa numera"

    Så jag förutsätter att jag, utan erfarenhet till missbruk har noll koll. Däremot finns det ju definitivt människor som har andra erfarenheter även bland dem du uppfattar som normala. Det finns människor med de mest skiftande erfarenhet bland "alla normala folk".

  • Anonym (Sara)
    Tue 13 Apr 2021 12:57
    #12
    Anonym (Relatera) skrev 2021-04-13 09:16:51 följande:

    Jag brukar ursäkta mig och förklara mig om och när så sker. Jag har gått in mycket de två sista åren för att anpassa mig och bli som vanligt folk är mest. Men ibland är det som att det står skrivet i pannan på en att man haft problem.


    Anonym (Relatera) skrev 2021-04-13 09:18:34 följande:

    Sant. Men jag brukar vara tydlig med att jag lämnat det gamla livet och inte vill tillbaks till det igen. Men det är som att har man varit i missbruk är man stämplad ändå och ses inte riktigt som en människa att lita på eller ens prata med.


    Men helt nya bekantskaper vet väl inte om din bakgrund? Bor du i ett litet samhälle?

    Vet inte hur din arbets- och familjesituation ser ut eller hur gammal du är, men en idé kanske är att flytta iväg? Så att du verkligen börjar om på nytt?
  • Anonym (fev)
    Tue 13 Apr 2021 13:00
    #13
    Anonym (Relatera) skrev 2021-04-13 09:16:51 följande:
    Jag brukar ursäkta mig och förklara mig om och när så sker. Jag har gått in mycket de två sista åren för att anpassa mig och bli som vanligt folk är mest. Men ibland är det som att det står skrivet i pannan på en att man haft problem.
    Men hur menar du att du "gör fel"?

    Jag har också levt med missbruk och har utöver det ett par diagnoser.  Jag berättar oftast inte om detta på jobbet, men har diskuterat det med en kollega som upplevt samma saker. Tycker inte det märks så mycket på oss två, mer än att vi kanske är lite öppnare och rakt på sak än vad andra är. Vi jobbar dock med personer i utanförskap, så de flesta i personalen kanske är ganska vana?
  • Anonym (Carls­berg)
    Tue 13 Apr 2021 14:39
    #14
    Anonym (Relatera) skrev 2021-04-13 08:59:28 följande:
    Det verkar vara som två skilda världar. Jag som varit i missbruk och umgåtts nästan uteslutande med missbrukare möter som tillnyktrande och drogfri sedan ett par år tillbaka ingen förståelse alls hos vanligt folk.

    I de kretsar där jag umgåtts har det varit en hård jargong och inte den som vanliga svenssons är vana vid. Och det gör att min toleransnivå för udda eller lite extrema beteenden är lite höger än hos dem. Det gör att de ibland blir rädda för mig eller backar när jag ibland hemfaller till denna jargong. Folk som aldrig varit i närheten av att leva i utanförskap eller missbruk är ofta väldigt känsliga för vad som är passande och inte i olika sammanhang. Bryter man normerna och går emot de gängse sociala koderna så är man "körd" mer eller mindre.

    Hur relaterar ni till detta? Ni som är "vanliga svenssons", hur ser ni på tillnyktrande/ drogfria missbrukare, och ni som eventuellt själva varit i missbruk, känner ni igen detta?
    Grannfrun är nykter alkoholist men hon har inget behov av vare sig att "bryta mot normerna" eller hålla en "hård jargong".

    Fd missbrukare eller inte, man har alltid ett eget ansvar för hur man beter sig.
  • Anonym (Carls­berg)
    Tue 13 Apr 2021 14:43
    #15
    Anonym (Relatera) skrev 2021-04-13 09:18:34 följande:
    Sant. Men jag brukar vara tydlig med att jag lämnat det gamla livet och inte vill tillbaks till det igen. Men det är som att har man varit i missbruk är man stämplad ändå och ses inte riktigt som en människa att lita på eller ens prata med.

    Eftersom de inte gärna kan veta hur pass långt ut ur missbruket du har kommit.

    Grannfruns son (äpplet och trädet, du vet) är på gränsen till aktiv missbrukare med cannabis och far in och ut hos polisen. Han går det inte att lita en sekund på. Behöver han pengar till rökat och kan komma att stjäla saker hos oss för att sälja?

    När, om han slutar, kan man lita på att killen verkligen är ren?
  • Anonym (Du svarar på det)
    Tue 13 Apr 2021 14:49
    #16
    Anonym (Relatera) skrev 2021-04-13 08:59:28 följande:

    Det verkar vara som två skilda världar. Jag som varit i missbruk och umgåtts nästan uteslutande med missbrukare möter som tillnyktrande och drogfri sedan ett par år tillbaka ingen förståelse alls hos vanligt folk.

    I de kretsar där jag umgåtts har det varit en hård jargong och inte den som vanliga svenssons är vana vid. Och det gör att min toleransnivå för udda eller lite extrema beteenden är lite höger än hos dem. Det gör att de ibland blir rädda för mig eller backar när jag ibland hemfaller till denna jargong. Folk som aldrig varit i närheten av att leva i utanförskap eller missbruk är ofta väldigt känsliga för vad som är passande och inte i olika sammanhang. Bryter man normerna och går emot de gängse sociala koderna så är man "körd" mer eller mindre.

    Hur relaterar ni till detta? Ni som är "vanliga svenssons", hur ser ni på tillnyktrande/ drogfria missbrukare, och ni som eventuellt själva varit i missbruk, känner ni igen detta?


    Svaret på frågan finns i din trådstart. Människor kan inte relatera till sådant se inte har någon relation till.

    Personligen har jag erfarenhet av drogmissbrukare och relaterar till dem baserat på det. Det tar tid att visa att nan förändrats, särskilt om man har ljugit, stulit och skadat sina närmaste. Jag litar inte på varken aktiva missbrukare eller fd missbrukare.
  • Anonym (kamel­eonten­)
    Tue 13 Apr 2021 15:53
    #17
    +1

    Kanske för att missbrukare inte sällan är väldigt destruktiva både mot sig själva och sin omgivning. Det är en ganska suddig gräns mellan att vara öppen och accepterande och vara lättlurad och sårbar. Folk är rädda kanske? Inte trygga i sig själva? Kanske de har blivit brända förut? Tyvärr varar vissa av konsekvenserna av ett missbruk längre än missbruket självt.

    Jargong och språkbruk är väldigt starka markörer för grupptillhörighet. Det är inte ovanligt i dag att personer, som kameleonter, byter mellan olika versioner av sig själv när de rör sig mellan olika grupper. Inklusive att de byter språkbruk, kroppsspråk, stil och humor. De som kan göra det på ett bra sätt kan vara genuina och trogna sitt inre jag ändå. De som inte kan göra det tappar bort sig själva eller känner aldrig att de riktigt passar in. De som har riktig tur hittar personer som kan älska dem som de är.

  • Glinda från Oz
    Mon 10 May 2021 16:02
    #18

    Jag har varit med om både utanförskap och är uppväxt i en missbruksfamilj. Det är något jag lämnat bakom mig och jag har absolut ingen lust att lyssna på en hård jargong eller en massa grova och opassande skämt och rena elakheter.

    Språk och hur man uttrycker sig säger mycket om hur man är som person också. Jag har inte mycket gemensamt med en person som uttrycker sig på det sättet. Min erfarenhet är att det oftast innebär problem. Är man kvar i det sättet att fungera har man inte riktigt gått vidare.

  • Mon 10 May 2021 16:09
    #19

    I ärlighetens namn låter det som att även du har svårt att sätta dig in i vad vanliga "svenssons" känner och tycker, eftersom du använder ett språk som de inte är vana vid och inte förstår varför de inte tycker att det är okej. 

    Du är lika blind för deras erfarenheter som de är för dina. 

    Det är ju omöjligt att 100% sätta sig in i en annan människas erfarenheter, så det är inte så konstigt.

  • Anonym (H)
    Sun 16 May 2021 23:11
    #20

    Jag är fd heroinmissbrukare och relaterar inte så mycket till det du beskriver. Jag ser mig som socialt anpassad och utbrister inte i saker som människor i " det vanliga samhället" inte förstår. Jag har kanske haft tur med de jag träffat och som ingår i min bekantskapskrets nu för jag är öppen med min historia och blir till absolut största delen väl bemött. Ofta är folk nyfikna och frågar och jag svarar gärna. Och då har jag ändå varit i utanförskapets utanförskap med hemlöshet och riktigt svårt missbruk. Men jag längtade till en vanlig vardag och var beredd att kämpa hårt för att anpassa mig. Tycker det låter lite som du inte riktigt släppt taget om det gamla. Man måste ta sig totalt förbi allt romantiserade av outsiderlivet för att få förtroende från sina medmänniskor igen.

Svar på tråden Varför har "vanliga svenssons" så svårt att relatera till vad människor i utanförskap och missbruk varit med om?