Forum Skola - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Är ni nöjda med era barns betyg?och vad tycker ni allmänt om det betygssystemet som finns nu?

    Tis 13 apr 17:59 Läst 0 gånger Totalt 14 svar
    Tis 13 apr 17:59

    Hej!

    Vad tycker ni om det betygssystem som finns nu A-F? Jag tycker det är ganska krångligt och svårt för barnen att uppnå högre betyg. A nästan omöjligt har jag förstått.

    Tycker ni att ert barn fått "rätt" betyg eller känns det orättvist?

    Ja vore intressant att höra vad ni har för erfarenheter!

  • Tis 13 apr 18:02 #1

    Det är lärarna som bedömer, inte jag.
    Man måste faktiskt lita på att lärarna är professionella och kan sitt jobb bättre än alla åsiktsmaskiner till föräldrar.
    Betyg handlar om kriterier och inte vad som "känns rättvist".

    Så ja, mina barn har fått rättvisa betyg.

  • Tis 13 apr 18:07 #2
    LadyJane skrev 2021-04-13 18:02:23 följande:

    Det är lärarna som bedömer, inte jag.

    Man måste faktiskt lita på att lärarna är professionella och kan sitt jobb bättre än alla åsiktsmaskiner till föräldrar.

    Betyg handlar om kriterier och inte vad som "känns rättvist".

    Så ja, mina barn har fått rättvisa betyg.


    Jo men det är ju en bedömningsfråga också! Jag såg ett klipp på tv4 att tre ungdomar lämnat in EXAKT likadan uppsats och de fick alla tre olika betyg på den. B, D och E. Känns inte så rättvist! Det är helt upp till lärarna att bedöma men då spelar det ju också roll vem man får! Men skönt att du är nöjd!
  • Tis 13 apr 18:12 #3
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-04-13 18:07:34 följande:
    Jo men det är ju en bedömningsfråga också! Jag såg ett klipp på tv4 att tre ungdomar lämnat in EXAKT likadan uppsats och de fick alla tre olika betyg på den. B, D och E. Känns inte så rättvist! Det är helt upp till lärarna att bedöma men då spelar det ju också roll vem man får! Men skönt att du är nöjd!
    Du kan bättre än lärare som utbildats i 4-5 år?
    Det handlar om så mycket mer än en enda inlämnad uppgift, du inser det va?

    Betyg handlar inte om vad som känns rätt och riktigt. Betyg handlar om fakta. Du inser skillnaden mellan fakta och känslor? Tror du att du, som baserar det på känslor, att du skulle lyckas bättre med betygssättningen, att den skulle kännas mer rättvis?
  • Tis 13 apr 18:19 #4
    LadyJane skrev 2021-04-13 18:12:29 följande:

    Du kan bättre än lärare som utbildats i 4-5 år?

    Det handlar om så mycket mer än en enda inlämnad uppgift, du inser det va?

    Betyg handlar inte om vad som känns rätt och riktigt. Betyg handlar om fakta. Du inser skillnaden mellan fakta och känslor? Tror du att du, som baserar det på känslor, att du skulle lyckas bättre med betygssättningen, att den skulle kännas mer rättvis?


    Du vet inget om min utbildning, jag kan anse att de gör fel även om jag har annan utbildning. Korkat inlägg av dig faktiskt. När man säger att det känns fel så baseras det vanligtvis på fakta! Så är det för MIG iaf. Alla lärare är faktiskt inte bra, det kanske du inte känner till.
  • Tis 13 apr 18:23 #5 +1
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-04-13 17:59:33 följande:

    Hej!

    Vad tycker ni om det betygssystem som finns nu A-F? Jag tycker det är ganska krångligt och svårt för barnen att uppnå högre betyg. A nästan omöjligt har jag förstått.

    Tycker ni att ert barn fått "rätt" betyg eller känns det orättvist?

    Ja vore intressant att höra vad ni har för erfarenheter!


    Det är inte alldeles omöjligt att få A. Det går att få A i alla kurser, men givetvis kan inte alla nå dit. 
    Ja, systemet upplevs nog av många som krångligt. Jag som gammal lärare upplever däremot att problemet är alla "tyckare/förståsigpåare" som inte alls själva arbetar inom skolan men tror att de har begripit systemet, vilket många inte alls har. 
    Jag vet inte hur ånga samtal jag haft där jag förklarat systemet och det framkommit oerhörda fördomar om hur lärare sätter betyg och att de själva faktiskt hade uppfattat betygssystemet helt fel. 

    Är systemet perfekt? Nej inte alls, men det var inte de äldre systemen heller. Det kommer förändringar framöver, för att förbättra vissa saker och dessa utreds just nu. 

    Att i samma tråd fråga om man är nöjd med sina egna barns betyg blir väldigt konstigt. Det är ju en heeeelt annan fråga.
    Jag har varit med om föräldrar som sagt "mitt barn mååååste få A i allt", men sen skiter totalt i att det finns vissa krav behäftade med att nå A-nivå. Idag när skolan har blivit som en serviceinrättning där vissa föräldrar anser att de "beställer" en produkt är det inte lätt för lärare alltid, att göra rätt men de får skit ändå. 

    Jag svarar sällan i sådana här trådar för de urartar varje gång, och det går inte att kommunicera med folk som har bestämt sig för att de vet hur betygen är, vet hur skolan är trots att de varken arbetar där själva eller ens satt sin fot i en skola sedan de själva tog studenten. 
  • Tis 13 apr 18:30 #6

    I grundskolan hade vi problem med att lärarna inte kunde förklara för sonen vad som krävdes för olika betyg. Har en son med jobbig prestationsångest som ville veta varför han inte fick A på olika prov. Lärarnas svar var nästan alltid: Tja...det skulle behöva vara lite bättre bara...det (bland annat) ledde till att han mådde dåligt i högstadiet. Den enda som var tydlig var sv-läraren som sa att man inte kan få A om man någonsin har ett stavfel.

    På gymnasiet nu är det jättebra! Lärarna är extremt tydliga med vad som krävs för olika moment och ger tydlig feedback. Prestationsångesten har lagt sig. Så skönt för alla.

    Jag tycker inte att man ska fokusera så himla mycket på betygen. Det viktigaste är att barnet mår bra och trivs i tillvaron! (Kanske lätt för mig att säga med ett barn som själv har driv och har höga betyg i de flesta ämnen, men efter att ha sett honom vara en deprimerad hemmasittare under flera år, har nog mitt perspektiv på vad som är viktigt ändrats.)

  • Tis 13 apr 19:21 #7
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-04-13 18:19:22 följande:
    Du vet inget om min utbildning, jag kan anse att de gör fel även om jag har annan utbildning. Korkat inlägg av dig faktiskt. När man säger att det känns fel så baseras det vanligtvis på fakta! Så är det för MIG iaf. Alla lärare är faktiskt inte bra, det kanske du inte känner till.
    Ditt inlägg är riktigt, riktigt korkat.

    Jag frågade enbart om du anser att du kan bättre än lärare som utbildat sig i 4-5 år. Kan du besvara frågan nu istället? Tack.

    Din utbildning är totalt irrelevant i sammanhanget och därför inget jag nämnde. Det är så här att om man bevistar ett textbaserat forum får man lov att läsa det som står skrivet utan att lägga in en massa egna, korkade, tolkningar. (Ja, det var du som började prata om korkat. Något du baserat på dina egna tolkningar och inte det som stod skrivet. Det ger att det där korkade, det kommer från dig själv. )

    När man säger att något känns fel så handlar det om känslor. Det är därför det heter känns. Hade det handlat om fakta så ÄR det något. Är vs känns. Fakta vs känslor.

    Det här handlar om förmåga att läsa och tolka text. Ord finns tydligt definierade, och er inte utrymme för personliga omtolkningar. Om du känner dig missförstådd måste du lära dig att uttrycka dig tydligare och utan egna omdefinieringar av välkända ord och begrepp.
  • Tis 13 apr 19:39 #8
    LadyJane skrev 2021-04-13 19:21:41 följande:

    Ditt inlägg är riktigt, riktigt korkat.

    Jag frågade enbart om du anser att du kan bättre än lärare som utbildat sig i 4-5 år. Kan du besvara frågan nu istället? Tack.

    Din utbildning är totalt irrelevant i sammanhanget och därför inget jag nämnde. Det är så här att om man bevistar ett textbaserat forum får man lov att läsa det som står skrivet utan att lägga in en massa egna, korkade, tolkningar. (Ja, det var du som började prata om korkat. Något du baserat på dina egna tolkningar och inte det som stod skrivet. Det ger att det där korkade, det kommer från dig själv. )

    När man säger att något känns fel så handlar det om känslor. Det är därför det heter känns. Hade det handlat om fakta så ÄR det något. Är vs känns. Fakta vs känslor.

    Det här handlar om förmåga att läsa och tolka text. Ord finns tydligt definierade, och er inte utrymme för personliga omtolkningar. Om du känner dig missförstådd måste du lära dig att uttrycka dig tydligare och utan egna omdefinieringar av välkända ord och begrepp.


    Snacka om att överreagerar enormt!
  • Tis 13 apr 19:41 #9
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-04-13 19:39:09 följande:
    Snacka om att överreagerar enormt!
    Inte alls.
    Jag förklarade vad det var som var korkat.

    Och eftersom du har svårt att skilja på känslor med fakta så är det bäst att förklara övertydligt.


  • Tis 13 apr 19:48 #10
    nytt eller gammalt skrev 2021-04-13 18:30:34 följande:

    I grundskolan hade vi problem med att lärarna inte kunde förklara för sonen vad som krävdes för olika betyg. Har en son med jobbig prestationsångest som ville veta varför han inte fick A på olika prov. Lärarnas svar var nästan alltid: Tja...det skulle behöva vara lite bättre bara...det (bland annat) ledde till att han mådde dåligt i högstadiet. Den enda som var tydlig var sv-läraren som sa att man inte kan få A om man någonsin har ett stavfel.

    På gymnasiet nu är det jättebra! Lärarna är extremt tydliga med vad som krävs för olika moment och ger tydlig feedback. Prestationsångesten har lagt sig. Så skönt för alla.

    Jag tycker inte att man ska fokusera så himla mycket på betygen. Det viktigaste är att barnet mår bra och trivs i tillvaron! (Kanske lätt för mig att säga med ett barn som själv har driv och har höga betyg i de flesta ämnen, men efter att ha sett honom vara en deprimerad hemmasittare under flera år, har nog mitt perspektiv på vad som är viktigt ändrats.)


    Ja precis det upplever jag med, att lärarna kan vara väldigt otydliga med hur de ska kunna nå vissa mål. De hjälper inte till för mitt barn att kunna utvecklas och nå nya mål. Kan inte förklara vad som exakt måste göras och det är lite trist! Som att de bara ska vara nöjda med vad de får så länge se inte får f då. Ja precis det är väl så föratt få A, inte ens ett stavfel, herregud!

    Ja vad härligt att det funkar så bra i gymnasiet :)

    Ja det har du helt rätt i, det är viktigast! Skönt att det ordnade sig för sonen!
  • Tis 13 apr 20:45 #11
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-04-13 19:48:26 följande:
    Ja precis det upplever jag med, att lärarna kan vara väldigt otydliga med hur de ska kunna nå vissa mål. De hjälper inte till för mitt barn att kunna utvecklas och nå nya mål. Kan inte förklara vad som exakt måste göras och det är lite trist! Som att de bara ska vara nöjda med vad de får så länge se inte får f då. Ja precis det är väl så föratt få A, inte ens ett stavfel, herregud!

    Ja vad härligt att det funkar så bra i gymnasiet :)

    Ja det har du helt rätt i, det är viktigast! Skönt att det ordnade sig för sonen!
    Så, jag tycker att man som förälder ska lägga fokus på lärandet, att hjälpa barnen att lära sig studieteknik och anstränga sig. Att prata med barnen om att lära sig nyttiga saker i skolan istället för att prestera enbart för betyg (svårt när lärarna pratar mycket om betyg som de gjorde i grundskolan vi hade), berömma när barn ansträngt sig mer än när de fått bra betyg...

    Sen är det klart att man vill att ens barn ska komma in på gymnasiet! Men det är få skolor och program som kräver väldigt höga betyg.

    Vet inte var du bor - i Sthlm är det hysteri om vilka gymnasieskolor som är bäst - det är svårt att komma in på vissa skolor. Men när kollegorna och jag pratar så är det knappast barnen i de eftertraktade skolorna som trivs bäst eller som får bäst betyg. Det är en hård kultur i de skolorna (om man inte tillhör rätt krets förstås) och det passar inte alla ungdomar. 
  • Tis 13 apr 20:55 #12

    Jag tycker att det är synd att de praktiska ämnena har blivit så teoretiska. Upplever också att få lärare berättar hur man skall göra för att få ett bra betyg. Om man klarar alla A uppgifter på ett matteprov, men missar en E uppgift så är det många lärare som sätter ett lågt betyg. Olika skolor sätter väldigt olika betyg

  • Tis 13 apr 21:10 #13

    Det jag upplever när jag talar med mina vänner är att lärare verkar tolka betygskriterierna lite olika mellan olika skolor. 

    Det jag gjort är att jag kollat närmare på betygskriterierna och har dem i bakhuvudet när jag stöttar min son inför t.ex. prov. Jag hjälper min son att se sammanhang genom att vi diskuterar det han läser ur olika infallsvinklar. Hemma pratar vi och resonerar kring politik, historia, fysik och kemi. Då blir det också lättare för honom att faktikst uppnå de högre betygskriterierna där det oftast krävs en förmåga att analysera och dra slutsatser och inte bara lära sig saker utantill.

    Sonen fick sina första betyg i höstas, och han fick betydligt bättre betyg än jag trodde lärarna skulle sätta första terminen. Dock har han haft samma lärare i sedan åk4, så de har ju bra koll på hans kunskaper och förmågor. Har man nya lärare så hinner kanske inte lärarna hunnit utvärdera alla moment första terminen. 

  • Lör 17 apr 22:13 #14
    ABC73 skrev 2021-04-13 21:10:51 följande:

    Det jag upplever när jag talar med mina vänner är att lärare verkar tolka betygskriterierna lite olika mellan olika skolor. 

    Det jag gjort är att jag kollat närmare på betygskriterierna och har dem i bakhuvudet när jag stöttar min son inför t.ex. prov. Jag hjälper min son att se sammanhang genom att vi diskuterar det han läser ur olika infallsvinklar. Hemma pratar vi och resonerar kring politik, historia, fysik och kemi. Då blir det också lättare för honom att faktikst uppnå de högre betygskriterierna där det oftast krävs en förmåga att analysera och dra slutsatser och inte bara lära sig saker utantill.

    Sonen fick sina första betyg i höstas, och han fick betydligt bättre betyg än jag trodde lärarna skulle sätta första terminen. Dock har han haft samma lärare i sedan åk4, så de har ju bra koll på hans kunskaper och förmågor. Har man nya lärare så hinner kanske inte lärarna hunnit utvärdera alla moment första terminen. 


    Det här tror jag också är viktigt. Att man som föräldrar faktiskt läser kunskapskraven (de ligger på skolverkets hemsida). Sedan håller jag även med om att resonera är viktigt. Enligt mina erfarenheter är det viktigaste att kunna resonera i flera led ifrån olika perspektiv. Speciellt i SO men även i många av de praktiska ämnena är det mycket viktigare att kunna resonera och förstå hur man gör än att faktiskt utföra.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll