• Fröken W

    Hur mycket pratar er 1,5 åring?

    Hej!

    I veckan var min 1,5 åring på bvc för rutinbesök. Det var min man som var med och han säger att han inte kommer ihåg vad han sa gällande dotterns språk. Bvc-sköterskan har nämligen sagt att hon kommer kontakta oss om några månader för att höra om vårt barn lärt sig fler ord.

    I nuläget säger dottern mamma, pappa, tack, där (hon har också ett ljud för vår katt nämligen Es, katten heter Elsa).

    Hon förstår betydligt mer och kan peka, hämta det man ber om. Alla barn är olika och såklart lär man sig i olika takt men när det gäller ens egna barn är det svårt att inte oroa sig.

    Hur många ord kan er 1,5-åring?

  • Svar på tråden Hur mycket pratar er 1,5 åring?
  • Fröken W
    Blue Waffle skrev 2021-04-15 09:38:27 följande:

    Min dotter gjorde 18mån kontrollen nu för drygt en månad sedan. Hon kan 166 ord och siffrorna 1-10.

    Om barnet kan färre än 10 ord vid kontrollen så ska de ha en uppföljning. Läser ni böcker osv hemma?


    Ser att både du och andra kommenterat att barnen ska kunna si och så många ord. Hur vet ni det här? Jag hittar ingenting när jag läser.

    Vi läste mer böcker när hon var mindre och hon hade ro att sitta och lyssna. Men ja, det skulle nog vara bra att försöka få in mer regelbunden läsning igen.

    Vi läste betydligt mer med storasyster när hon var liten och vill minnas att hon pratade tidigare.

    Men å andra sidan, påverkar läsning talet så mycket? Jag uppskattar att dottern har en stort ordförråd och god förståelse när vi pratar. Hon pekar på kroppsdelar, klädesplagg, hämtar saker man ber henne om, förstår när man säger att man ska gå och äta, byta blöja, gå ut, klä på sig, lägga kläder i tvätten m.m. Det är mer att hon inte säger så många ord själv...
  • Aliona
    Fröken W skrev 2021-04-16 21:18:03 följande:

    Ser att både du och andra kommenterat att barnen ska kunna si och så många ord. Hur vet ni det här? Jag hittar ingenting när jag läser.


    Jag är en av dem som kommenterat det. Hade för mig att det stod i bvc-boken men kan ha fel där. Det står iaf i rikshandbokens riktlinjer för språkscreening:

    www.rikshandboken-bhv.se/metoder--riktlinjer/sprakundersokning-och-screening/

    Sen behöver man ju inte lägga jättestor vikt vid den. Vår barnsjuksköterska på bvc rykte bara på axlarna när vår son inte kunde 10 ord på 18-månaderskontrollen och sade att han nog kommir i fatt till nästa kontroll. Och en vän till mig som är logoped sade att det inte är någon anledning till oro förrän om barnet inte börjat prata förrän vid tre års ålder.

    Angående läsning så läste vi inte heller mycket just i den åldern. Sonen utvecklades snabbt och tidigt motoriskt och just i den åldern hade han inte tålamod att sitta still och lyssna. Nu vid 4 år är han en riktig bokmal och älskar att skriva, läsa och räkna. För en del barn går det helt enkelt i perioder.
  • Solblomma30
    Fröken W skrev 2021-04-16 21:18:03 följande:

    Ser att både du och andra kommenterat att barnen ska kunna si och så många ord. Hur vet ni det här? Jag hittar ingenting när jag läser.

    Vi läste mer böcker när hon var mindre och hon hade ro att sitta och lyssna. Men ja, det skulle nog vara bra att försöka få in mer regelbunden läsning igen.

    Vi läste betydligt mer med storasyster när hon var liten och vill minnas att hon pratade tidigare.

    Men å andra sidan, påverkar läsning talet så mycket? Jag uppskattar att dottern har en stort ordförråd och god förståelse när vi pratar. Hon pekar på kroppsdelar, klädesplagg, hämtar saker man ber henne om, förstår när man säger att man ska gå och äta, byta blöja, gå ut, klä på sig, lägga kläder i tvätten m.m. Det är mer att hon inte säger så många ord själv...


    Min son är strax över 1,5 och vi var på 18-månkontroll för tre veckor sen. I jämförelse med mina tre äldre barn så är sonen sen i talet och jag pratade med vår kunniga bvc-sköterska om det. Då sa hon att 8-10 ord är det man vill att barnet ska kunna vid 18 månader. 177 ord som någon skrev ovanför är inget man ska jämföra sig med eller bekymra sig över, för det är andra änden av skalan, och väldigt ovanligt för 18-månaders.

    Min son kunde precis 8-10 ord på kontrollen, men inga avancerade ord utan mamma, pappa, titta, mu, nej, tack tack, katt, tut. Ungefär.

    Jag är svenskalärare, och ja, läsning påverkar utveckling av tal väldigt mycket. Man säger att en äldre tonåring som inte har läst under barndomen har ett ordförråd på ungefär 15-17000 ord, medan någon som har läst (och lyssnat på texter) genom barndomen har ungefär 50-70000 ord i sitt ordförråd. Det är en enorm skillnad.

    Men även att sitta och prata med barnet, upprepa vad barnet säger är bra för talet (och om barnet inte säger något så talar du som vuxen istället som om barnet hade svarat dig). Ge beröm när barnet försöker säga något osv.

    Mtp att min son inte är den verbala typen så köpte jag en massa pekböcker för några månader sen och vi har läst varje dag sen dess. Vi köpte även böcker med tillhörande pusselbitar med vardagsföremål på (typ banan, katt, tomat osv) som han älskar att sitta och plocka med och då upprepar jag ordet för den pusselbit han håller i. Det har hänt väldigt mycket med hans tal efter att vi började med detta. Han är fortfarande ingen lysande språklig stjärna men jag är inte orolig för hans språkliga utveckling längre.

    Att sjunga och läsa ramsor med tillhörande rörelser, typ Imse vimse spindel, I ett hus vid skogens slut osv är också bra för talutveckling. Så kör på lite extra ni bara för att peppa ert barn att börja prata mer. Mtp det du säger om att hon visar att hon förstår vad ni säger så är det säkerligen ingen fara, men det skadar aldrig att ge henne lite extra skjuts för att komma igång :) Dessutom är det ju mysigt att läsa och sjunga ihop!
  • Fröken W

    Tack för svar.

    Är också lärare, i bland annat svenska, och vet att läsning har stor betydelse för ordförrådet. Men har inte hört något kopplat till talet.

    Tycker som sagt att dotterns ordförråd är relativt stort.

    Sång och ramsor gör vi mycket redan. Både själva och med hjälp av Kompisbandet :)

    Men ja, läsning är ju alltid bra så vi ska försöka få in det mer regelbundet igen så hoppas vi att hon börjar säga fler ord själv snart.

  • Anonym (Maja)

    Jag har fyra barn. 2 pojkar, 2 flickor. Min äldsta är 5 år och 3 månader - han har fullt adekvat förståelse, fullt adekvat uttal, men är sen i det expressiva (enligt test är han på nivån för ett barn på 3 år och 8 månader med det expressiva, i synnerhet vad gäller ordförråd och att återberätta saker, grammatiken är väl hyfsat adekvat). När han var 1,5 år sa han heller inte särskilt mycket - mamamam, dadada, bi (bil) och vov (hund). Så han var allt annat än tidig. Han har alltså idag en s.k. expressiv språkstörning. Så det KAN vara ett tecken på att din barn eventuellt har en språkstörning, det är därför de kollar mängden ord barnen säger vid olika antal månader - och sätter in extrakontroller för att se om barnen kommer ikapp eller inte. Studier visar nämligen att ju tidigare ett barn med en språkstörning får insatser - desto bättre utveckling.

    Min 4-åring, flicka, pratade i 3-ordsmeningar vid 18 månader, kunde minst 150 ord. Mitt tredje barn, pojke, snart 18 månader, har ungefär samma ordförråd som äldsta pojken hade vid 18 månader... Där räknar jag alltså med att det eventuellt också KAN ligga en språkstörning bakom, så jag "arbetar" redan på samma sätt som vi gjorde med äldsta sonen. Mycket läsning, prata om vad vi gör, benämna sånt han visar att han vill med sitt kroppsspråk (t.ex. han går till köket, pekar på kranen, gör ett ljud, då säger jag "Jaha, du är törstig. Jag ska ge dig vatten.).

    Kan också nämna att sent tal också KAN bero på hörseln, så även ut det hänseendet vill de ha koll.

  • Anonym (Lis)

    Mitt barn började på förskola när hon var 19 månader. Då exploderade talet, hon var väl tvungen för att göra sig hörd i en barngrupp. Upplevde henne som kommunikativ med hög förståelse innan, men inte sa hon många ord. Vi föräldrar förstod henne ändå, så hon behövde liksom inte.

  • Anonym (Så)

    Hur vet man att barnet talar exakt 166 ord? Det känns lite väl konstruerat...

    TS, min etta talade i fullt begripliga treordsmeningar vid 18-månader. Vid två år, konverserade hon med andra människor.

    Min tvåa, talar precis så många ord man ?ska? för att klara kontrollen. I gengäld springer han och klättrar avancerat, medan hans fyraåriga syster knappt kan klättra i ett nät. Hon läser istället kapitelböcker själv, medan lillebror just fått ro att lyssna på en hel bok av Max-typ.

    Det är bra att BVC följer upp, men det är också bra att bära med sig att barn är väldigt olika.

  • Blue Waffle
    Anonym (Så) skrev 2021-04-17 12:46:41 följande:

    Hur vet man att barnet talar exakt 166 ord? Det känns lite väl konstruerat...

    TS, min etta talade i fullt begripliga treordsmeningar vid 18-månader. Vid två år, konverserade hon med andra människor.

    Min tvåa, talar precis så många ord man ?ska? för att klara kontrollen. I gengäld springer han och klättrar avancerat, medan hans fyraåriga syster knappt kan klättra i ett nät. Hon läser istället kapitelböcker själv, medan lillebror just fått ro att lyssna på en hel bok av Max-typ.

    Det är bra att BVC följer upp, men det är också bra att bära med sig att barn är väldigt olika.


    För att jag räknade dem uppenbarligen. Jag gjorde en lista på alla ord hon kan, och det var 166 stycken dagen innan 18 mån kontrollen.
    Som sagt kan hon också räkna till 10 och hon kan säga saker som tex "sitt ner". Vad är konstruerat enligt dig, utvecka gärna vad som är fel i din mening?
  • Anonym (Så)
    Blue Waffle skrev 2021-04-18 15:01:02 följande:

    För att jag räknade dem uppenbarligen. Jag gjorde en lista på alla ord hon kan, och det var 166 stycken dagen innan 18 mån kontrollen.

    Som sagt kan hon också räkna till 10 och hon kan säga saker som tex "sitt ner". Vad är konstruerat enligt dig, utvecka gärna vad som är fel i din mening?


    Jag är bara fascinerad över hur man kan hålla koll på alla ord som barnet kan. Men alla väljer vi att lägga energi på vårt!
  • Catnap

    Våra var rätt pratiga i den åldern, jämfört med många andra barn vi känner. Många klarade inte 8-10 ord på 1,5 årskontrollen, men de har kommit ikapp det sen och det är inget fel på dem. Mitt råd är att inte oroa er för mycket, de flesta går det ju bra för.

  • Blue Waffle
    Anonym (Så) skrev 2021-04-18 21:13:01 följande:
    Jag är bara fascinerad över hur man kan hålla koll på alla ord som barnet kan. Men alla väljer vi att lägga energi på vårt!
    Ack o så facinerande att jag tog mig tid att bry mig om mitt barn och uppmuntra hennes kunnande och vetgirighet, utan att tänka på vad DU skulle tycka om saken.
    Ja det gör vi verkligen, jag engagerar mig i mitt barns mentala utvecklinng medan du sitter på FL och kritiserar andra föräldrar när du borde lägga din energi på din yngsta istället. Låter som han agerar ut för att föräldern inte ger tillräckligt med uppmärksamhet. Näpet.
  • Anonym (Så)
    Blue Waffle skrev 2021-04-18 23:32:29 följande:

    Ack o så facinerande att jag tog mig tid att bry mig om mitt barn och uppmuntra hennes kunnande och vetgirighet, utan att tänka på vad DU skulle tycka om saken.

    Ja det gör vi verkligen, jag engagerar mig i mitt barns mentala utvecklinng medan du sitter på FL och kritiserar andra föräldrar när du borde lägga din energi på din yngsta istället. Låter som han agerar ut för att föräldern inte ger tillräckligt med uppmärksamhet. Näpet.


    Hahahaha! Måste du trycka ner andra när du känner dig lite hotad? Du ska nog jobba på den tunna huden!

    Tack, mina barn mår utmärkt. Den ena är sannolikt särbegåvad för övrigt. Hur menar du att min andre, som alltså är fullt normal, men något före andre barn rent fysiskt, agerar på grund av för lite uppmärksamhet? Utveckla gärna!
  • Spucks
    Blue Waffle skrev 2021-04-18 23:32:29 följande:
    Ack o så facinerande att jag tog mig tid att bry mig om mitt barn och uppmuntra hennes kunnande och vetgirighet, utan att tänka på vad DU skulle tycka om saken.
    Ja det gör vi verkligen, jag engagerar mig i mitt barns mentala utvecklinng medan du sitter på FL och kritiserar andra föräldrar när du borde lägga din energi på din yngsta istället. Låter som han agerar ut för att föräldern inte ger tillräckligt med uppmärksamhet. Näpet.

    Jag förstår inte sammanhanget med att räkna orden ett barn kan säger och att bry sig om sitt barn och uppmuntra barnets kunnande och vetgirighet.
    Menar du att om man inte har en lista av alla ord ens barn kan, bryr man sig inte om hen?

Svar på tråden Hur mycket pratar er 1,5 åring?