Inlägg från: Anonym (Funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funderar)

    Vad är det för fel på en som är ok med det här?

    Om man liksom är ok med att man inte får grattis på sin födelsedag av vänner och släkt som "borde" gratta en.
    Om man inte tänker så mycket på att ens man/fru inte orkar engagera sig i en eller ger en tid och omtanke.
    Om man inte förväntar sig att man ska få ta plats i sin ursprungsfamilj.
    Om man inte räknar med att någon lyssnar på en.

    Vi börjar där. Varför är en person ok med att inte få räknas och synas?

  • Svar på tråden Vad är det för fel på en som är ok med det här?
  • Anonym (Funderar)
    mammabitch skrev 2021-04-15 20:19:08 följande:
    ...eller så tänker man att stort firande av födelsedagar hör till barndomen och möjligen vissa jämna år.
    Stort firande? Är det stort firande för dig att ringa, skicka ett sms, mejl eller ett kort till någon som ska (låtsas) stå dig nära?
    Anonym (My) skrev 2021-04-15 17:52:26 följande:
    Jag förstår inte hur du menar. Varför utgår du ifrån att något är fel med en person som fungerar på det viset? Hen kanske känner sig trygg och nöjd i sig själv utan en massa bekräftelse från andra.

    Det är väl allmänt känt att människor behöver uppskattning av andra för att fungera väl? Det är ytterst få som genuint mår bra utan att aldrig bli uppmärksammade av omgivningen. 99% av mänskligheten har ett behov av att bli sedd och hörd.
    Anonym (jag är ok) skrev 2021-04-15 18:22:56 följande:
    Jag är ok med det. Delvis för att jag är van, dels för att jag vet att världen inte kretsar kring mig, och delvis för att jag tycker att det är roligare att ge än att få. 
    Så du anser att "världen kretsar runt dig" om din brorsa grattar dig på födelsedagen? Om din man eller fru frågar hur din presentation gick på jobbet? Du vill aldrig få en väluttänkt present av någon för att du hellre ger, ger och ger men aldrig får något tillbaka?

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Vana/ovana) skrev 2021-04-15 21:04:26 följande:
    Är nog vana eller kanske bättre uttryckt en ovana. Är man van vid att inte uppmärksammas, gör det inte lika ont de enskilda tillfällena detta sker.

    Blir mer som en slags konstant lätt huvudvärk istället för en svidande örfil om vi skall ta en liknelse.
    Du menar att man vänjer sig sakta och sen inte ens reagerar längre på allt man inte får?
    Fiona M skrev 2021-04-16 17:11:47 följande:
    Att ens partner engagerar sig i en och visar omtanke, eller att folk lyssnar på en är inte en massa ståhej utan minsta möjliga för att relationer inte ska vara ensidiga.
    Introvert är inte detsamma som att inte vara värd att folk bryr sig om en och respekterar en.
    Detta.
    Anonym (My) skrev 2021-04-16 04:17:27 följande:

    Jag utgick ifrån att du menade vad du skrev när du skrev att personen är okej med det hela. Om det får hen att må dåligt är det en annan sak. Men då är det knappast personen själv det är fel på utan de som behandlar hen illa.
    Jag tror inte att man kan vara ok med det innerst inne. Jag tror att man har vant sig vid osynligheten och härdats till att tro att man inte bryr sig men på någon nivå måste det vara oerhört skadligt för personen. Jag tror att personen har behövt lägga upp höga skyddsmurar runt sig själv och intalar sig själv att det är ok men att det egentligen inte är det.


  • Anonym (Funderar)
    Anonym (.) skrev 2021-04-21 15:36:57 följande:
    Men hur vet du det om personen ifråga? Det finns faktiskt människor som är lite egna, och typ lever ensamma i en stuga i skogen och högaktningsfullt skiter i vad andra har för åsikter. Kanske till och med bryter med sin familj. För att dom vill leva så.

    Det du beskriver nu är en person som är förtryckt och förminskad. Det är något helt annat.
    Om personen levde ensam i skogen för att den ville så skulle knappast exemplen finnas, om du tänker efter lite.
    Anonym (En annan vinkel) skrev 2021-04-21 15:47:08 följande:
    Spontant tänker jag att bristen på bekräftelse gör en människa deprimerad och således passiv. Man slutar bry sig, men på bekostnad av sämre mående. Tror väldigt få personer är ok med att alltid känna sig osynliga av föräldrar/familj/partner det innerst inne, men man kanske inte har förmågan att se det, eller sätta ord på det.

    Det är väl det jag är inne lite på. Personen kanske intalar sig själv att den inte bryr sig men det måste ju vara skadligt ändå på någon nivå. Med passiv menar du passiv i livet i allmänhet? T ex att man inte vill plugga, skaffa en bra karriär, resa, renovera och göra fint hemma eller vad som helst för att ingen ändå bryr sig? Personen blir inte sporrad att ta tag i något för att allt går obemärkt förbi för dennes omgivning ändå?

    Personen vet att x antal personen "borde" gratta denne men blir inte ens ledsen om det inte sker för att hon/han inte räknade med det ändå för att hon/han är van att inte uppskattas och visas intresse?

    Personen går igenom tunga saker ensam som hon/han inte pratar om med sin partner för att denne inte orkar bry sig, diskutera, fråga hur han/hon mår eller visa omtanke för? Man vet att det inte är någon idé att ta upp något med partnern för att man inte blir hörd så allt vänds inåt? Kan tänka mig att det gör mindre ont att gå igenom saker ensam än tillsammans med någon som aldrig frågar hur man mår.


  • Anonym (Funderar)
    Fiona M skrev 2021-04-21 17:48:22 följande:
    Varför skriver folk bara om gratulationerna och skiter i resten?
    Visst är det märkligt? Obestämd

    Dessutom blir det något löjligt ungefär som att; "Jaaag struntar minsann i min födelsedag och det gör mig iiingenting alls att mina femhundra fb-vänner som jag inte ens skulle känna igen på stan grattar mig men inte min bästa kompis som jag umgås med fyra gånger i veckan och pratar med varje dag eller min partner som jag varit ihop med i 15 år inte uppmärksammar dagen. Nej deeet spelar ingen roll alls!" Jo men visst.
Svar på tråden Vad är det för fel på en som är ok med det här?