• Anonym (Ruter)

    Vad är ditt barn?

    Följare eller ledare?

  • Svar på tråden Vad är ditt barn?
  • Anonym (pappa)

    Alla fyra är vad som behövs för stunden.

  • Anonym (Vide)

    Storasyskonet är följare, lillasyskonet lite olika beroende på sällskap.

  • Aliona

    Finns det bara antingen eller? Min son är ledare många gånger, men han är minst lika glad i att följa.

  • Anonym (Hmm)

    Har nog två ledare ... min dotter helt klart och även sonen - men ingen av dem fattar nog att det är så.

  • McIris

    Yngsta är ledare och de två äldsta självständiga, faktiskt inget av dem utpräglat. Lite som mig, gör det som krävs i sammanhanget.

  • Hyllemor

    Extrem följare så länge jag inte är med. Om han vet att jag är i bakgrunden så blir han ledare, oavsett om han är hemma hos oss eller hos kompisar. Det är lite knepigt faktiskt, då förskola och skola alltid har beskrivit honom HELT annorlunda mot hur jag uppfattar honom. Dessutom är det högst troligt mitt fel att det har blivit som det har blivit.

  • lövet2

    Jag skulle nog säga att jag har 3 ledare och 3 följare, och så har jag 1 som kan ta vilken roll som helst av dem. Han är nog lite som jag; följer gärna, men om ingen annan kliver fram och leder, så gör jag det.

  • Spucks

    Dottern var oftas ledare, men kunde även vara följare när det behövdes, speciellt när hon såg upp på lekkamraten.
    Sonen är bara 3,5
    år, än så länge är han mest följare ... fast på vår gård lekar han nästan enbart med äldre barn, så då blir det ju lite självklart. Jag vet inte hur det är på förskolan med jämngamla.

  • Anonym (Klarice)

    Sonen helt klart följare. Han vill dessutom att alla ska vara glada, en diplomat som förhandlar, om vissa vill leka Frost och andra Bilar och en konflikt är på väg är han där:"jamen Elsa kan väl bo i samma garage som racerbilarna, så kan vi leka tillsammans?" och kompromissar för att det ska fungera.

    Dottern är lite mindre, så oklart än, men hon leder ibland och följer ibland än så länge.

  • Anonym (Ruter)

    Ni som har ledare som barn, upplever ni de som ?bossiga? ?

  • Mrs Moneybags

    Min son är både och, faktiskt. Med vissa barn blir han ledare och med andra blir han en följare. Han är klassens clown och är ganska påhittig.

    Jag oroar mig för att han blir lite väl bossig i vissa sammanhang. 

  • Anonym (Mamma)

    För tidigt att säga, hen har ju inte ens börjat i skolan än.

  • sextiotalist

    Han är nog både och. Som yngre var han nog mer en följare, nu som vuxen har han nog mer och mer blivit ledare

Svar på tråden Vad är ditt barn?