• Kaga

Tvättar ni småbarnens kläder tillsammans med de vuxnas?

Tvättar ni bebisens och småbarnen kläder tillsammans med er föräldrars kläder i samma tvätt?

Eller tvättas barnkläder separat?

Om ni tvättar tillsammans, tvättar ni även era strumpor och underkläder med barnens kläder?

• Svar på tråden Tvättar ni småbarnens kläder tillsammans med de vuxnas?
  • Rhodeisland

Klart allt tvättas tillsammans oavsett vems det är.

• Kaga
    Fjäril kär skrev 2021-04-21 15:08:21 följande:

Alltså hur tänkte ni där?

Kläderna ska ju tvättas, vad är det som är ohygeniskt med att tvätta kläder?

Tänker att barn är mer " rena" än vuxna.

Att tvätta barns kläder med pappas kalsonger tex känns lite ohygieniskt för barnet alltså.
  • Rhodeisland

Har du ocd eller liknande? Märkligt resonemang

• Rhodeisland

Och varför just pappas kalsonger? Varför inte mammas trosor?

• chrissepisse

All tvätt sorteras efter färg och grader och tvättas i så få maskiner som möjligt. Så kul är det inte att tvätta.

Poängen med att tvätta är väl att kläderna är rena efteråt? Att inte tvätta vissa saker ihop måste bygga på ett resonemang där man anser att smuts från ett plagg i tvätten hoppar över till ett annat och finns kvar där efter tvätten. Annars förstår jag inte vad som är så äckligt?

Om jag hade varit man hade jag tyckt det var väldigt märkligt om mina underkläder ansågs vara i sådant skick att de utgjorde en fara för barnens kläder. Det måste ligga mer än bacillskräck av normalgraden bakom sådana tankar.

• Kaga
    Rhodeisland skrev 2021-04-21 15:49:26 följande:

Och varför just pappas kalsonger? Varför inte mammas trosor?

Mammas trosor också.
  • Kaga
    chrissepisse skrev 2021-04-21 15:55:52 följande:

All tvätt sorteras efter färg och grader och tvättas i så få maskiner som möjligt. Så kul är det inte att tvätta.

Poängen med att tvätta är väl att kläderna är rena efteråt? Att inte tvätta vissa saker ihop måste bygga på ett resonemang där man anser att smuts från ett plagg i tvätten hoppar över till ett annat och finns kvar där efter tvätten. Annars förstår jag inte vad som är så äckligt?

Om jag hade varit man hade jag tyckt det var väldigt märkligt om mina underkläder ansågs vara i sådant skick att de utgjorde en fara för barnens kläder. Det måste ligga mer än bacillskräck av normalgraden bakom sådana tankar.

Riktigt helt rent blir det nog inte i en vanlig maskin.

Dessutom kommer de flesta maskiner knappt upp i 60 grader allafall inte under många minuter.

Man får ju bakterier från föregående tvättare i gemensamma tvättstugor tex. Speciellt om det i föregående tvätt tvättade i för låg temperatur.

Därför tänker jag att det finns ju bevis för att kliniskt rent blir det inte.
  • Lönnsirap

Japp! Vi har egen tvättmaskin och jag prioriterar att sortera efter gradantal, färg och struktur.

Så jag tvättar alltså oftast underkläder separat, handdukar separat, lakan i ytterligare en maskin och "vanliga kläder, tunna" och " vanliga kläder tjocka". Anledningen till att jag också fokuserar på struktur är att det dels blir renare, samt också lättare att sortera.

Naturligtvis gör jag enstaka undantag och lägger ner "äckliga saker" bland 60, eller 90-tvätt vid behov.

Jag har hört folk beskriva att det är smart att tvätta familjemedlemmars tvätt separat av sorteringsskäl, men personligen tycker jag att den sortering jag gör fungerar tillräckligt och jag har ingen lust att ha den mängd kläder som behövs för att tvätta separat och tvätta fulla maskiner.

• sextiotalist
    Kaga skrev 2021-04-21 16:10:39 följande:

Dessutom kommer de flesta maskiner knappt upp i 60 grader allafall inte under många minuter.

Man får ju bakterier från föregående tvättare i gemensamma tvättstugor tex. Speciellt om det i föregående tvätt tvättade i för låg temperatur.

Har ditt barn nedsatt immunförsvar? Eller en annan sjukdom som kräver kliniskt ren miljö?
    Om inte, så behöver du inte ha det kliniskt rent. Det räcker med att det blir rent. 
    Så fort tvätten lämnar tvättstugan så kommer den bli kontaminerad av diverse partiklar och microber. 
    De bakterier som jag misstänker att du är mest rädd för är nog kolibakterier, de trivs inte i torra kläder utan behöver en betydligt mer fuktig miljö för att föröka sig (plus lite biologisk massa).
  • Anotherone

När jag förberett inför ny bebis ankomst så har jag tyckt det varit mysigt att tvätta alla dessa små minikläder separat.
    Men nu när jag har äldre barn (förskola-skola) så är det graderna som styr.
    Allt som småbarnen har + frotté + underkläder kör vi i 60.
    De flesta plagg som jag och min man har liksom sonen som går i högstadiet ska tvättas i 40. Så det blir en naturlig uppdelning där.

• chrissepisse
    Kaga skrev 2021-04-21 16:10:39 följande:

Det är ju ganska stor skillnad på kliniskt rent och ohygieniskt. Jag tror inte att det är skadligt att tvätta familjemedlemmars kläder i samma maskin då jag inte har behov av kliniskt rena kläder. Småbarn brukar inte vara några föredömen gällande hygien.
  • Kodia

Jag sorterar efter färg och temperatur, oavsett vems kläderna är. Enda undantaget är att jag inte tvättar underkläder med lakan, även om båda är ljus 60, för alla underkläderna hamnar i påslakanen... 

Enda gången jag hört talas om någon sorterat så som du skriver, TS, är människor av romskt ursprung - där är det tydligen vanligt.

• Astriidlind

Jag separerade kläderna fram till att han var ca 3 månader då vi använder annat tvättmedel samt sköljmedel på våra kläder. Sen testade jag att tvätta det ihop med våra och inga reaktioner dök upp :)

• Fliselisan

Jag separerar minsta barnets kläder då han har känslig hy och jag enbart tvättar i ekologiskt tvättmedel. Tyvärr blir det lätt en unken doft i handdukar och T-shirtar (för oss vuxna) när vi har eko-tvättmedel så har därför vanligt parfymfritt till oss andra.

Tvättar strumpor och underkläder ihop med handdukar och lakan på 60 grader. Ibland 40 grader men torktumlar alltid just dom grejerna så alla eventuella otrevliga bakterier dör där hursom.

• persikofjaril

Vi kör allas kläder samtidigt, fast uppdelat efter färg och temperatur. Underkläder 60 grader, mörka byxor och tröjor 40 grader, ljusa tröjor och byxor 40 grader, sen även handdukar och sängkläder förstås i separata tvättar. 

Visserligen är vår dotter 9 nu, men vi gjorde på samma sätt när hon var småbarn. Fast då använde vi parfymfritt tvätt- och sköljmedel, nu är sköljmedlet milt parfymerat.

• Stålmamma

Ja vi tvättar alla tillsammans däremot är det typ bara hennes snuttar och sängkläder som jag tvättar i 60 grafer så inget av hennes grejer tvättas med våra strumpor och underkläder.

• Knepochknåp

I en familj delar man tarmflora. Man delar toalett, kanske säng ibland. Mitt barn smiter gärna undan att tvätta händerna så är det någon som är full med bakterier är det barnet i familjen.

Vi tvättar alla kläder tillsammans, om det inte varit magsjuka, svinkoppor eller springmask, då blir det egen tvätt på så hög temp som möjligt!

Sen tvättar vi bara underkläder i 60 grader för att inte slita på kläderna. Fläckar brukar gå bort ändå.

Svar på tråden Tvättar ni småbarnens kläder tillsammans med de vuxnas?