• Anonym (Year)

    Får ni många grattis?

    Fyllde år igår och fick knappt något grattis på fb ex. Förr har jag fått betydligt mer. Har folk slutat skriva grattis där? Känner mig totalt misslyckad.

  • Svar på tråden Får ni många grattis?
  • Vildbi

    Jag tog bort funktionen så att;

    Ingen på fb ser när jag fyller år

    Ingen på fb kan göra inlägg på min sida

    Har 81 vänner på fb, 16 av dem skrev på messenger eller sms (dvs de visste att det var min födelsedag utan en påminnelse på fb). DET betyder något.

  • Anonym (Year)

    Hörde med en av få som hörde av sig och den sa att den inte fick upp nån notis om födelsedag. Kanske är förklaringen då.

  • Glinda från Oz

    Det mest misslyckade är att du sitter och räknar och jämför. Lev istället! Livet är så mycket mer än Facebook. 


    För mig är det olika från år till år, ibland är det 100 stycken, en gång var det bara två. 

  • Anonym (Jana)

    Sätt din födelsedag som privat. Gjorde jag efter att endast typ 2 personer grattat mig och alla andra får 150 grattishälsningar.

  • Anonym (V)

    Jag har tagit bort så att ingen på fb kan se att jag fyller år. Varför är det viktigt att få en massa grattishälsningar av folk man knappt umgås med längre eller i vissa fall knappt känner? För mig räcker det att bli uppvaktad av familj och nära vänner.

  • Hyllemor
    Anonym (Year) skrev 2021-05-01 15:30:09 följande:

    Ja det är väl bara inse man är olika , önskar jag inte brydde mig. Men när folk som alltid grattat varenda år inte gjorde det då undrar man varför.


    Titta på dokumentären om algoritmer och sociala medier på SVT play, så förstår du varför du inte längre får grattisönskningar. Den dokumentären gjordes innan hatstormen kom, och efter det så stämmer ingenting på sociala medier längre. Jag förstår definitivt inte algoritmerna idag, men att jaga gilla går liksom inte längre,
  • Erla

    Det är bara fyra personer som kommer ihåg min födelsedag. Fyllde 31 förra året och fick två hälsningar på fb, men det är ju inget ovanligt så jag reagerar inte på det. Själv minns jag typ allas födelsedagar och grattar alla som jag tycket om. Fast inte på fb då. Grattar hellre i ett telefonsamtal.

  • Anonym (Ensamma)
    Anna 428 skrev 2021-05-01 16:30:22 följande:

    Vad kul för att jag också fyllde år igår Grattis till oss då!

    Jag har fått cirka 20-30 hälsningar framförallt från familjen och folk som jag lärde känna för länge sedan innan Corona.

    Allt har blivit annorlunda nu när man är isolerad Vi ville fira med närmaste familjen utomhus, men både mannen och dottern känner sig krassliga så det blev inget.


    Grattis vad tråkigt vi får hoppas att det går bättre nästa år
  • MammAmma

    Har mina "födelsedagsinställningar" som privata, så jag slipper gratulationer och onödig uppmärksamhet. Gratulerar aldrig andra på fb heller.

  • Anonym (Hurra)

    Varför känner du dig misslyckad? Skriver aldrig grattis på FB till någon vi firar på riktigt & dom som firar mig på riktigt skriver inte till mig? Misslyckat är att få hälsningar på FB men att inte bli firad på riktigt? Vem bryr sig hur det ser ut utåt när man har det man behöver?

  • mari123
    Anonym (Year) skrev 2021-05-01 13:03:50 följande:

    Ja jag kanske är löjlig men så enorm stor skillnad från förra året. Jag brukar skriva till andra och det känns som andra får massa.


    Och förra året kanske du fyllde jämt?
  • molly50
    Anonym (Year) skrev 2021-05-01 11:52:17 följande:

    Fyllde år igår och fick knappt något grattis på fb ex. Förr har jag fått betydligt mer. Har folk slutat skriva grattis där? Känner mig totalt misslyckad.


    Jag brukar få ganska många grattis på fb. Men skulle jag inte få det så skulle jag inte gråta över det.
    Födelsedagen står väl inte och faller med hur många grattis man får.
  • Anonym (jyt)
    Vildbi skrev 2021-05-01 16:33:21 följande:

    Jag tog bort funktionen så att;

    Ingen på fb ser när jag fyller år

    Ingen på fb kan göra inlägg på min sida

    Har 81 vänner på fb, 16 av dem skrev på messenger eller sms (dvs de visste att det var min födelsedag utan en påminnelse på fb). DET betyder något.


    Jag har också tagit bort efter att jag fick 3 grattis. Men förstår att det är för jag var så inaktiv på sidan. Ändå inte så kul känsla.
  • Anonym (jyt)
    Anonym (Hurra) skrev 2021-05-02 13:09:18 följande:

    Varför känner du dig misslyckad? Skriver aldrig grattis på FB till någon vi firar på riktigt & dom som firar mig på riktigt skriver inte till mig? Misslyckat är att få hälsningar på FB men att inte bli firad på riktigt? Vem bryr sig hur det ser ut utåt när man har det man behöver?


    Känner sig "misslyckad" kanske för att ingen skriver grattis till en när andra får 100 grattis. Inte så kul känsla för det är lätt hänt att man jämför sig. Orsaken till lite grattis kan vara att man inte är så aktiv på sidan som andra är.
  • Anonym (Catten)

    Jag visar inte min födelsedag och grattar inte andra. Jag tycker det är ytligt och opersonligt. Om nån vet och dessutom skriver grattis på fb blir jag helt störd av det. Kan man inte ringa eller messa mig personligen är det inte värt något för mig.

  • Anonym (trött)
    Anonym (Year) skrev 2021-05-01 11:52:17 följande:

    Fyllde år igår och fick knappt något grattis på fb ex. Förr har jag fått betydligt mer. Har folk slutat skriva grattis där? Känner mig totalt misslyckad.


    Färre och färre för varje år och jag skriver färre och färre själv också. Jag upplever att folk är trötta på det ytliga på FB där man grattar folk man egentligen inte känner utan bara har på sin vänlista för att ha många på sin vänlista.

    De som är mina närstående grattar på andra sätt, genom att skicka kort, sms, privatmeddelande eller irl när vi ses. Grattis på FB kommer från folk jag inte känner så bra eller umgås med så mycket, såna där som slänger iväg ett grattis till vem som dyker upp i flödet.
  • Physalis
    Anonym (Year) skrev 2021-05-01 13:36:07 följande:

    Så om ni ser en som inte får så många grattis tänker ni inte att den personen har inga vänner? Jag är superkänslig mot sånt här...mina närmsta har såklart ringt igår. Men på något idiotiskt vis vill jag inte det ska se ut som ingen grattar. Även fått privata meddelanden. Jag ser vissa av mina vänner har upp emot 70 grattis liksom.


    Jag tror jag har gömt min födelsedag för att slippa alla grattis. Jag tar hellre emot riktiga hälsningar av de som kommer ihåg min födelsedag och vill gratta mig utan en notis från Facebook.

    Men du som mår dåligt av detta kanske kan skriva på din vägg att du tackar för alla gratulationer/uppvaktanden som du fått från olika håll och därmed synliggör att du fått fler än de som syns på Facebook. Inte för att jag tror någon sitter och analyserar men sån logik brukar tyvärr inte hjälpa när man själv känner dom du gör.
    Korrekturläser som en kratta
  • Mrs Moneybags

    Facebook är inte världen. Det spelar ingen roll hur många grattis man får där. Det skulle inte röra mig det minsta om jag fick 2-3 grattis där, så länge min mamma och mina vänner grattar mig. Ditt självförtroende kan inte falla med Facebook, då måste du jobba på det. 

Svar på tråden Får ni många grattis?