• Anonym (Ph-värde)

Vilken intimtvål använder ni kvinnor?

Som rubriken; vilken intimtvål använder ni andra kvinnor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-01 12:30
    Jag var lite snabb med att posta inlägget. Jag söker efter en intimtvål som ger ett bra Ph-värde.

• Svar på tråden Vilken intimtvål använder ni kvinnor?
  • Anonym (Ph-värde)
    Anonym (Tips) skrev 2021-05-02 11:04:30 följande:

Om man luktar "kön" kan det vara obalans i underlivet.

Det finns testkit man kan köpa och kolla ph-balansen. Man ser svaret direkt.

www.apotea.se/ellen-ph-control

Jag använder det och om jag har obalans använder jag Lactal Balans i ett par dagar.

Annars använder jag enbart vatten, olja för tvätt. Mild intimtvål (ljumskar, utanpå yttre blygdläppar, aldrig inuti).

Men åh va bra, det ska jag köpa och testa! Tack för tipset!
  • Anonym (Samma överallt)
    Anonym (Skit i vad folk tycker) skrev 2021-05-02 11:09:06 följande:

Man ska inte tvätta sig på sludan med tvål varje dag! Den är som en sjäkvrengörande ugn! Det räcker med tvätta sig där det behövs!

Vadå äcklig? Kanske därför ni har äckliga flytningar luktar fisk?!? Ni som håller på tvättar er med tvål varje dag. Ni kanske får utslag?

Ni som klankar ner på folk som säger att man ska tvätta sig där nere varje dag är helt fel ute.

Jag duschar varje kväll men tar inte oparfymerad tvål där i onödan.

Se info nedan

Urinröret ligger mellan klitoris och vagina. Bakterier knuffas lätt in i urinröret vid samlag och annat gnuggande/friktions effekt i underlivet. Även vid bad eller avföringsläckage

Allmänna råd

Använd aldrig tvål i underlivet

Vädra underlivet på natten; dvs sov gärna utan trosor.

Ta god tid på dig vid toabesök för att tömma urinblåsan helt

När du inte har infektion: Försök att inte kissa för ofta. Normalt är att kissa 6-8 gånger/dygn.

Samlag

Använd gärna glidmedel vid samlag.

Undvik att komma åt urinröret allt för mycket vid samlag.

Analsex ökar risken för att bakterier sprider sig till urinröret och bör undvikas.

Pubishår skyddar urinröret och ska helst inte rakas bort helt i området närmast urinröret.

Kissa efter samlag eller annat som kan trigga urinvägsinfektion.

Kost och Läkemedel

Surgörande (t.ex Hiprex, Tranbärsjuice / kapslar, Citronvatten) kan eventuellt hjälpa ? det finns dock inget säkert vetenskapligt stöd.

Vid doktorsordination: Tag en antibiotikatablett i samband med det som troligtvis orsakar att bakterier klättrar in och att infektionerna bryter ut (t.ex. samlag, bad, avföringsläckage). Antingen tas en tablett vid behov eller istället dagligen under en längre period.

Om i klimakteriet och ibland även annars, och vid doktorsordination: Tag lokala östrogener vaginalt. (Finns receptfritt på apoteket) Replens kan tas om man ska undvika hormoner.

Så tvättar du underlivet

Vi vill gärna känna att vi är rena och fräscha, och vi har alltid fått lära oss att god hygien är viktigt för att undvika sjukdomar. Tyvärr är fel sorts hygien en bidragande orsak till att underlivsbesvär blir långdragna och inte läker ut på ett normalt sätt. Fel hygien gör det enklare för svampar och bakterier att bita sig fast, och svårare för kroppen att bekämpa dem och läka.

Följande enkla riktlinjer borde alla kvinnor (och män) följa, oavsett om man redan drabbats av urinvägsbesvär eller inte:

ALDRIG tvål

Använd aldrig, aldrig, någonsin någon form av tvål, tvättkräm, schampo eller liknande produkter. Inte s.k. ?intimtvål? som man kan köpa på apotek, och inte flytande tvål. All tvål löser fett (det är det den är till för) d.v.s. den förstör det naturligt skyddande fettet som måste finnas i den ytligaste huden och ytterst i slemhinnan. Dessutom innehåller nästan alla tvålar någon parfym och/eller något konserveringsmedel som kan irritera känslig hud och slemhinnor.

Försiktigt och inte för ofta

Skrubba inte och klia inte. Om du har en irritation skall du undvika att duscha eller bada mer än en gång per dag.

Använd endast ren olja

Innan och efter att du försiktigt sköljer med vatten, tar du några droppar olja på fingrarna och stryker på underlivet. Oljan skyddar slemhinnor och hud från uttorkning och mekanisk nötning. Vanlig rapsolja, solrosolja eller olivolja är utmärkt. Intimolja från apoteket, ren paraffinolja eller rent vaselin går också bra. Det viktiga är att oljan är helt fri från parfymer och konserveringsmedel.

Det finns mängder av så kallade ?intimprodukter? som marknadsförs av apotek och annan handel. Dessa är med några få undantag onödiga, och i många fall skadliga. Håll för säkerhets skull allt som säljs eller rekommenderas som skönhets- eller hudvårdsprodukter på avstånd från underlivet.

Källa urogyn.se

Slidan är självrengörande ja, hudveck etc utanför är det inte. Det är vidrigt att inte tvätta underliv/röv dagligen. Texten du länkar till handlar främst om hur man undviker urinvägsinfektion, inte om underlivstvätt
  • Anonym (Skit i vad folk tycker)
    Anonym (Samma överallt) skrev 2021-05-02 14:37:21 följande:

Slidan är självrengörande ja, hudveck etc utanför är det inte. Det är vidrigt att inte tvätta underliv/röv dagligen. Texten du länkar till handlar främst om hur man undviker urinvägsinfektion, inte om underlivstvätt

Du är i nekande eller är blind.

Haha, skaffa glasögon. That's all folk's

No more comment's to you!
    Anonym (Skit i vad folk tycker) skrev 2021-05-02 15:06:32 följande:

Du är i nekande eller är blind.

Haha, skaffa glasögon. That's all folk's

No more comment's to you!

Inte det minsta blind. Folk är så sjukt äckliga, glad att jag inte ska slicka fitta kan jag säga när man läser vilken hygien folk har
  • Anonym (BM)
    Anonym (Samma överallt) skrev 2021-05-01 23:44:52 följande:

Nej, det är bara äckligt. Man förstör inte huden av normal hygien

Normal hygien är inte att tvätta underlivet med tvål och vatten, eller bara vatten varje dag. Räcker med att med varannan dag. Vid mens kan dock kännas fräschare med varje dag.
  • Anonym (BM)
    Anonym (Samma överallt) skrev 2021-05-01 23:44:52 följande:

Nej, det är bara äckligt. Man förstör inte huden av normal hygien

Normal hygien är inte att tvätta underlivet med tvål och vatten, eller bara vatten varje dag. Räcker med att med varannan dag. Vid mens kan dock kännas fräschare med varje dag.
    Anonym (BM) skrev 2021-05-02 15:27:51 följande:

Vidrigt
  • Anonym (.)
    Anonym (Samma överallt) skrev 2021-05-02 14:37:21 följande:

Du tycker det är vidrig att inte tvätta underlivet dagligen. Sedan finns folk som duschar två gånger om dagen och som tycker allt annat är vidrig. Sedan finns det folk som tvätter sina underliv efter varje toalettbesök (för att de använder bidet eller för att de bor i länderna där man tvätter sig istället för att använda torr papper) och som tycker allt annat är vidrig. Sedan finns det folk som tycker varannan dag räcker, eller var tredje dag räcker, eller en gång i veckan räcker ....

Vaför är du så säkert att det precis DU som har rätt i vad som är en nödvändig och bra frekvens när det gäller tvättandet av underlivet?

• Anonym (BM)
    Anonym (Samma överallt) skrev 2021-05-02 17:12:12 följande:

Vidrigt

Inte alls. Fullt normalt
    Anonym (BM) skrev 2021-05-02 19:02:09 följande:

Inte alls. Fullt normalt

Nej, det är fullt normal hygienstandard att tvätta av iaf underliv/röv, armhålor dagligen. Det lär sig majoriteten människor redan som barn.
  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (Samma överallt) skrev 2021-05-02 19:09:49 följande:

Nej, det är fullt normal hygienstandard att tvätta av iaf underliv/röv, armhålor dagligen. Det lär sig majoriteten människor redan som barn.

• Anonym (Chockad)

Tvättat underlivet (alltså de yttre delarna då!) med tvål och vatten varje dag i ca 40 år typ. Aldrig haft svamp, aldrig haft en infektion, aldrig haft urinvägsinfektion, aldrig eksem eller några problem. Jag förstår helt enkelt inte påfundet med att inte tvätta sig ordentligt. Det kvittar vad ni säger- man luktar om man inte tvättar sig!  Det är ju självklart att man inte stoppar in hela näven full med tvål och gnor runt inne i slidan, men resten blir ju döäckligt av att inte tvätta. Mens, flytningar, spermarester, kiss och diverse. Och olja där nere- fy sjutton vilket klet. Olja tar bort fett- inte kroppsvätskor och odör.

• Anonym (BM)

Det är säkert normalt för dig. Men för andra räcker det att tvätta varannan dag.
  • Anonym (Hon)

Slidan är självrengörande, normala människor låter slidan sköta sig själv. Där tvättar man inte överhuvudtaget, varken med vatten, olja eller tvål. Finns det verligen någon som tvättar slidan? Vulvan däremot är inte självrengörande. Där tvättar man med tvål och vatten precis som karlarna tvättar rent ollon och förhud med tvål och vatten.

Jag har tvättat vulvan med tvål och vatten hela mitt liv och aldrig haft några problem överhuvudtaget.

• Anonym (Fiffi)
    Kan bara tala för mig själv här men dom få gånger det luktar nedanför midjan (t.ex. varma sommardagar och man har haft byxor) så är det svett från skrevet. Det är ju inte fiffi alltså själva vaginan som luktar för att den på något sätt skulle vara oren. Och trosorna luktar precis som en tröja kan lukta i armhålan om man svettas där. Hur mycket och exakt vad det luktar kan ju skilja från person till person precis som allas armhålesvett inte luktar likadant. Luktar det kiss, ja, då är det ju inte för att vaginan är skitig och full av kiss utan för att man torkat sig dåligt och det kommit kiss i trosan. Luktar det rutten fisk? Men gud, boka läkartid, vad väntar du på? 

Något som ofta glöms bort är ju allt annat runt omkring. T.ex. om man rakar sig/inte rakar sig där nere eller framför allt: vad har man för material på underkläder och kläder. Inte fan luktar det mumma i skrevet när man tvingat in underkroppen i nylonstrumpor av plast och går runt med det en hel dag jämfört med en vanlig vinterdag då man har bomullstrosor, långkalsonger av merinoull och ett par bomullsbyxor ovanpå. Ni som tycker det luktar illa där nere och måste hetstvätta könet tre gånger om dagen, vad har ni för material på kläderna? Eller har ni någon obalans i fiffin?

Personligen är jag makalöst trött på den här jäkla renlighetshysterin vi har idag som totalt ballat ur vilket denna tråd bevisar. Människor som inte gnuggar sig med tvål varje dag är inte äckliga. Vi håller på att tvätta sönder oss idag och hade behövt duscha betydligt mindre än vad vi gör. Kroppens största organ dvs huden är inte gjort för att vare sig blötas ner eller omgärdas av fettlösande tvål varenda dag. 

Jaha och hur gör jag själv? Jag duschar ca varannan eller var tredje dag och då kör jag aleppotvål på vulvan och i skrevet, men vaginan, den får bara vatten. Och min vajayjay luktar typ ingenting. Jag har dessutom allergihud och får utslag av flytande tvål (eller mer korrekt: det konserveringsmedel som finns i all flytande tvål). Och om jag hade tvättat mig varje dag, om så bara med vatten, hade jag fått smörja hela mig med 50 liter extra fet hudkräm varje vecka. 
  • Anonym (Vera)

Blir lite full i skratt när jag läser här :) Vissa verkar bli så upprörda över andras hygien.

• Anonym (Helt rätt)
    Anonym (Fiffi) skrev 2021-05-02 20:18:50 följande:
    Kan bara tala för mig själv här men dom få gånger det luktar nedanför midjan (t.ex. varma sommardagar och man har haft byxor) så är det svett från skrevet. Det är ju inte fiffi alltså själva vaginan som luktar för att den på något sätt skulle vara oren. Och trosorna luktar precis som en tröja kan lukta i armhålan om man svettas där. Hur mycket och exakt vad det luktar kan ju skilja från person till person precis som allas armhålesvett inte luktar likadant. Luktar det kiss, ja, då är det ju inte för att vaginan är skitig och full av kiss utan för att man torkat sig dåligt och det kommit kiss i trosan. Luktar det rutten fisk? Men gud, boka läkartid, vad väntar du på? 

Något som ofta glöms bort är ju allt annat runt omkring. T.ex. om man rakar sig/inte rakar sig där nere eller framför allt: vad har man för material på underkläder och kläder. Inte fan luktar det mumma i skrevet när man tvingat in underkroppen i nylonstrumpor av plast och går runt med det en hel dag jämfört med en vanlig vinterdag då man har bomullstrosor, långkalsonger av merinoull och ett par bomullsbyxor ovanpå. Ni som tycker det luktar illa där nere och måste hetstvätta könet tre gånger om dagen, vad har ni för material på kläderna? Eller har ni någon obalans i fiffin?

Personligen är jag makalöst trött på den här jäkla renlighetshysterin vi har idag som totalt ballat ur vilket denna tråd bevisar. Människor som inte gnuggar sig med tvål varje dag är inte äckliga. Vi håller på att tvätta sönder oss idag och hade behövt duscha betydligt mindre än vad vi gör. Kroppens största organ dvs huden är inte gjort för att vare sig blötas ner eller omgärdas av fettlösande tvål varenda dag. 

Jaha och hur gör jag själv? Jag duschar ca varannan eller var tredje dag och då kör jag aleppotvål på vulvan och i skrevet, men vaginan, den får bara vatten. Och min vajayjay luktar typ ingenting. Jag har dessutom allergihud och får utslag av flytande tvål (eller mer korrekt: det konserveringsmedel som finns i all flytande tvål). Och om jag hade tvättat mig varje dag, om så bara med vatten, hade jag fått smörja hela mig med 50 liter extra fet hudkräm varje vecka. 
    Kan bara hålla med. Det har blivit en sån helt galen tvätt-och städhysteri. Fastän forskning visar på att det inte är bra för oss. Men många väljer väl att hellre tro på marknadskrafter som vill sälja på oss parfymerade kemikalier i stora drivor.

Jag kör också med olivtvål, så skönt att inte bli helt uttorkad av tvålen. Min hud klarar inte heller av att duscha i tid och otid. Huden är ju vårt skydd och barriär mot bakterier och virus bland annat. Den behöver få en chans att bygga upp sitt försvar av goda bakterier utan att vi ständigt tvättar bort det.
  • Anonym (Mini)

Yes på den.
Svar på tråden Vilken intimtvål använder ni kvinnor?