• Anonym (Okej?)

    Har folk på jobbet tystnadsplikt?

    Bryter hon mot något?

    Jag sjukskrev mig idag. Men berättade inget för min man. Lång historia och varför jag höll tyst har inte med min fråga att göra.

    På min arbetsplats som är ett äldreboende arbetar jag på en avd och min svägerskas vännina på en annan. Vi har inget med varandra att göra under arbetsdagarna.

    Sjukanmälde mig till jobbet. Svägerskans Väninna har fått veta det. Och berättade det för min svägerska som berättade för min man.

    Känns inte bra. Har man tystnadsplikt eller får man skvallra om sånt här?

  • Svar på tråden Har folk på jobbet tystnadsplikt?
  • EpicF
    Drottningen1970 skrev 2021-05-04 21:33:48 följande:

    Ditt resonemang förefaller obegripligt för mig.

    Jag anser det helt uppenbart att man INTE har kunskap om tystnadsplikten om man måste fråga om kollegor omfattas.


    Finns många som tror att tystnadsplikten också omfattar kollegor så det är inte märkligt alls att man frågar. Och det innebär heller inte att man inte vet vad tystnadsplikten innebär.
  • EpicF
    Drottningen1970 skrev 2021-05-04 21:33:48 följande:

    Ditt resonemang förefaller obegripligt för mig.

    Jag anser det helt uppenbart att man INTE har kunskap om tystnadsplikten om man måste fråga om kollegor omfattas.


    Sedan kan man faktiskt ha tystnadsplikt gentemot kollegor som regleras i lagen om sjuklön. Det innebär i praktiken att en arbetsgivare inte får lov art säga varför en person är sjuk eller borta men det är också så att man som kollega inte får säga vidare om en annan kollegas sjukdom till andra vänner etc. Som i ts fall. Så ja, det kan vara så att ts kollega faktiskt har brutit mot tystnadsplikten om går på lagen om sjuklön eller kanske även arbetsmiljölagen.

    Men Offentlighets- och sekretesslagen omfattar dock inte kollegor.
  • Anonym (Nej)
    EpicF skrev 2021-05-04 21:18:56 följande:
    Fast nu handlar det inte om någon patient utan emellan kollegor och vidare till en kollegas väninna (som råkar vara ts svägerska).
    Drottningen1970 skrev 2021-05-04 18:07:38 följande:

    Jo det anser jag att det gör. Om man kan sin tystnadsplikt så vet man att den inte omfattar kollegor. För att veta vad det omfattar behöver man även veta vad det INTE omfattar. Allt annat vore absurt.


    Du får gärna tycka det.
    Det spelar ingen roll vem det gäller. Ts har inte koll på hur tystnadsplikt fungerar, därför startar hon en tråd och frågar. 
  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-04 22:15:56 följande:

    Det spelar ingen roll vem det gäller. Ts har inte koll på hur tystnadsplikt fungerar, därför startar hon en tråd och frågar. 


    Ts frågade om tystnadsplikten (Offentlighets- och sekretesslagen) också gäller kollegor. Det gör den inte. Men man kan i många fall även ha tystnadsplikt mot kollegor.
  • Drottningen1970
    EpicF skrev 2021-05-04 21:51:06 följande:

    Finns många som tror att tystnadsplikten också omfattar kollegor så det är inte märkligt alls att man frågar. Och det innebär heller inte att man inte vet vad tystnadsplikten innebär.


    Det är mycket möjligt att det finns många som tror det. I såna fall så innebär de att de inte kan sin sekretess och att arbetsgivaren inte utbildat dom tillräckligt.
  • EpicF
    Drottningen1970 skrev 2021-05-05 09:41:47 följande:

    Det är mycket möjligt att det finns många som tror det. I såna fall så innebär de att de inte kan sin sekretess och att arbetsgivaren inte utbildat dom tillräckligt.


    Eller så tror det vara att det också omfattar kollegor och kanske sekretess och ved vad tystnadsplikten i jobbet innebär.
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2021-05-04 23:02:13 följande:
    Men man kan i många fall även ha tystnadsplikt mot kollegor.
    Hur menar du?
    Att man inte får prata om patienter/klienter/et.c. med kollegor? Ja.
    Att man inte får prata om kollegor? Nej.

    Ge gärna exempel på det senare annars.
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2021-05-05 11:04:18 följande:

    Hur menar du?

    Att man inte får prata om patienter/klienter/et.c. med kollegor? Ja.

    Att man inte får prata om kollegor? Nej.

    Ge gärna exempel på det senare annars.


    Handlar kollegors sjukdom. Du får läsa på i lagen.

    Men nej, man får faktiskt inte prata om patienter etc till kollegor som inte är involverade i de specifika patienternas vård enligt lagen.
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2021-05-05 11:14:22 följande:
    Handlar kollegors sjukdom. Du får läsa på i lagen.
    Du får absolut säga "X är sjuk idag" eller "X är sjukskriven" som kollega.
    Är du däremot en del av behandlare får du det inte.
    EpicF skrev 2021-05-05 11:14:22 följande:
    Men nej, man får faktiskt inte prata om patienter etc till kollegor som inte är involverade i de specifika patienternas vård enligt lagen.
    Skrev jag det? Nej, just det.

  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2021-05-05 12:18:14 följande:

    Du får absolut säga "X är sjuk idag" eller "X är sjukskriven" som kollega.

    Är du däremot en del av behandlare får du det inte.Skrev jag det? Nej, just det.


    Ja, kollegor emellan. Men chefen får inte röja varför. Och det kan också vara så att ts kollega har brutit mot lagen om sjuklön alt arbetsmiljölagen genom att säga till sim väninna, ts svägerska att ts är sjukskriven.
Svar på tråden Har folk på jobbet tystnadsplikt?