Inlägg från: Anonym (Ömsesidig respekt, tack!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ömsesidig respekt, tack!)

    Slöjan - en symbol för intolerans och hat?

    För mig är den muslimska slöjan en ständig påminnelse om intolerans och hat. Eller har jag fördomar? För visst är det så att islam och islamiska moskeer inte tolererar eller accepterar homosexuella, transpersoner, godkänner inte samkönade äktenskap. Att man nästan påbjuder dödstraff om man är homosexuell.

    Är det inte dags att staten kräver ömsesidig respekt? Slöjan, religiös klädsel, böneutrop etc är accepterad i Sverige idag. Ska då inte moskeer etc ha krav på sig att acceptera homosexuella, dvs vara typ HBTQ -certifierade. Ha likabehandlingsplan. Att Imamer inte könsbestämmer de personer som vill gå in i en moske. Det är ju inte "nakenbad" vi talar om här.
    Ja, jag vet att det finns kristna församlingar som är lika illa.  Samma sak borde gälla ALLA religiösa församlingar.

    Ska det inte vara ömsesidig respekt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 07:10
    Jag har inte skrivit något om att förbjuda slöja i min TS. Och jag anser att det är en myndig kvinna (eller man) rätt att själv bestämma om man vill ha slöja på sig. Däremot niqab eller burka borde inte vara tillåtet, av säkerhetsskäl och av jämställdhetsskäl.
    Jag tycker att skolan ska vara en frizon, inga religiösa friskolor. Inga religiösa symboler på sig. Låt barn få välja själva när de är myndiga.

    Religion har förändrats i alla tider. För mig är det obegripligt att man i religionens namn ska få förtrycka, hata t ex HBTQ-personer. Ha lagkrav på församlingar/moskeer att de ska ha HBTQ-certifiering, Tillåta samkönade äktenskap.

    Värderingar i samhället styrs av de människor som bor där. I moskeer i Sverige har Turkiet, Saudiarabien, Qatar inflytande idag. Vår frihet vi har idag ska vi inte ta för en självklarhet. Det är bara att se som någon skrev här i historieböckerna. Iran är väl ett exempel på vad som kan hända.

    Varför ska man inte kunna ställa detta krav på församlingar/moskeer?

Svar på tråden Slöjan - en symbol för intolerans och hat?