• Anonym (Bekymrad)

    Kännetecken vid cannabisrökning

    För ett tag sen kom det fram att mitt barn har rökt cannabis regelbundet under en längre period. När vi fick reda på det var det så klart nolltolerans, och hen säger att hen inte rökt sen dess, men jag är ändå orolig... jag har förstått att man får röda ögon när man röker, men hur länge sitter det i? Är det bara precis när man har rökt, eller längre? Finns det andra saker man kan märka det på? Vi märkte ju ingenting tidigare, vi kände aldrig nån lukt eller nåt sånt.

  • Svar på tråden Kännetecken vid cannabisrökning
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Bekymrad) skrev 2021-05-07 12:38:44 följande:
    Ja, jag tror mer och mer på den här idén ju mer jag tänker på det!! Jag tror att det kan fungera! Och just trycka på att det inte är för att vi inte litar på att hen talar sanning, utan att det är för att vi förstår hur lätt det är att falla tillbaka, och att det därmed skulle vara ett stöd för hen och en trygghet för oss, och att då slipper vi alla gå och misstänka och få för oss saker som bara uppkommer pga oro, både hen och vi. 

    Tack så jättemycket för din input, det känns verkligen som att det här kan fungera!

    Tror förresten inte att hen håller på med tramadol iaf då, för hen är aldrig så där uppskruvat glad.
    Önskar dig stort lycka till. Jag vet att det är en jobbig tid men jag är säker på att allt blir bra.
  • Anonym (Bekymrad)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-07 12:49:14 följande:
    Önskar dig stort lycka till. Jag vet att det är en jobbig tid men jag är säker på att allt blir bra.
    Tack Hjärta 
  • Anonym (suck)
    Anonym (GH) skrev 2021-05-06 13:19:02 följande:

    Röda ögon har man bara när man har precis rökt. Hur gammal är ditt barn?
    Jag började röka gräs när jag var 14 och har rökt dagligen hela min uppväxt. Har bra jobb idag och är en ansvarsfull mamma och människa så det är inte så farligt.


    och sen finns det dom som inte gör det som har kört ihjäl andra människro osv.

    Lite som att säga men jag har inte fått cancer av att röka cigaretter så det är inte farligt

    Bra att du tar ansvar som förälder TS,
  • fuffen

    Är så trött på att varje gång en anhörig skriver och ber om råd gällande drogmissbruk så dyker knarkförespråkarna upp som ogräs på en sommaräng och ska förespråka om hur bra cannabis är och inte farligt bla bla

    Visa respekt för trådstarten och håll er drogpropaganda borta

    Hur vore det om moderatorerna såg över dessa trådar

  • Anonym (suck)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2021-05-06 15:13:41 följande:
    Tack för ditt svar! Ni är många som säger att det inte är så farligt... och ja, jag kanske ska oroa mig lite mindre då :) Skulle situationen bli väldigt annorlunda kanske jag skulle kräva att hen testas men just nu känns det mer som att bryta förtroende att kräva nåt sånt. Hen säger ju att hen inte röker längre, och så länge det inte finns några tecken på att hen ljuger känns det fel att visa att jag inte litar på att hen talar sanning. Men att titta efter kännetecken på egen hand eller vad man ska säga är ju en annan sak.
    Ts om du går på vad droganvändare så bör du nog fundera över din föräldraroll lite. Hör efter med de som jobbar med ungdomar och droger istället
  • Anonym (Bekymrad)
    fuffen skrev 2021-05-07 14:41:06 följande:

    Är så trött på att varje gång en anhörig skriver och ber om råd gällande drogmissbruk så dyker knarkförespråkarna upp som ogräs på en sommaräng och ska förespråka om hur bra cannabis är och inte farligt bla bla

    Visa respekt för trådstarten och håll er drogpropaganda borta

    Hur vore det om moderatorerna såg över dessa trådar


    Jag kan faktiskt förstå frustrationen hos de som skriver om sin besvikelse över hur samhället hanterar nåt som är hjälpsamt för dem och jag kan också förstå att de tar alla chanser att få uttrycka detta, speciellt när deras egna trådar tas bort av moderatorerna.( Modereringen på FL är ju f.ö. under all kritik, helt irrationell och fungerar inte överhuvudtaget)

    Med detta sagt är jag ändå tacksam att du ber om respekt mot trådstartaren (dvs mig i det här fallet).
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (suck) skrev 2021-05-07 14:46:33 följande:
    Ts om du går på vad droganvändare så bör du nog fundera över din föräldraroll lite. Hör efter med de som jobbar med ungdomar och droger istället
    Ja, du behöver inte oroa dig, om du läser mina olika inlägg i tråden ser du vad min inställning är och hur jag väljer att hantera saken. I just det inlägget du citerade menade jag mer att jag jag kanske inte ska förstora upp allt mer än vad jag har belägg för, utan fortsätta vara uppmärksam, fortsätta att vara tydlig om att vi inte vill att hen röker öht osv, men inte låta katastroftankarna rusa iväg med mig.

    Jag tänker även ta upp urinprov med barnet när hen kommer hem från skolan idag, och säga att det inte är frågan om att vi inte litar på att hen talar sanning utan att det kanske hade kunnat vara en hjälp för hen att inte falla tillbaka + att det är en trygghet för oss som föräldrar. 
  • fuffen
    Anonym (Bekymrad) skrev 2021-05-07 15:25:09 följande:
    Jag kan faktiskt förstå frustrationen hos de som skriver om sin besvikelse över hur samhället hanterar nåt som är hjälpsamt för dem och jag kan också förstå att de tar alla chanser att få uttrycka detta, speciellt när deras egna trådar tas bort av moderatorerna.( Modereringen på FL är ju f.ö. under all kritik, helt irrationell och fungerar inte överhuvudtaget)

    Med detta sagt är jag ändå tacksam att du ber om respekt mot trådstartaren (dvs mig i det här fallet).
     FL kanske inte är rätt forum för dessa personer då forumsreglerna säger klart och tydligt vad som är ok eller inte, många klarar tyvärr inte av att läsa reglerna eller förhålla sig till dom, eller struntar helt enkelt i det (men då ska man inte gnälla sen heller)

    Jag håller med råden om att du ska be personer som arbetar med droger och ungdomar om råd, på nätforum får du tyvärr  svar från pro-cannabis personer med egen agenda, dom skiter tyvärr i din son och vill bara legalisera droger.
  • Anonym (Bekymrad)
    fuffen skrev 2021-05-07 15:35:47 följande:
     FL kanske inte är rätt forum för dessa personer då forumsreglerna säger klart och tydligt vad som är ok eller inte, många klarar tyvärr inte av att läsa reglerna eller förhålla sig till dom, eller struntar helt enkelt i det (men då ska man inte gnälla sen heller)

    Jag håller med råden om att du ska be personer som arbetar med droger och ungdomar om råd, på nätforum får du tyvärr  svar från pro-cannabis personer med egen agenda, dom skiter tyvärr i din son och vill bara legalisera droger.
    Ja, nu bad jag ju egentligen inte så mycket om råd om hur jag ska hantera situationen utan enbart om vad man ska vara uppmärksam på, i övrigt har vi nog som sagt rätt klar uppfattning om vad vår inställning är. Vad jag menar är att jag håller med om att FL inte är bästa stället om man vill ha råd om hur man ska hantera situationen, men det var ju inte heller det jag efterfrågade. Men sen har jag ändå fått väldigt bra råd, av t ex Kexsmula och Törstiga tuppen.

    När det gäller forumregler och moderering menade jag mer att modereringen på FL inte funkar eftersom de allra mest vidriga saker kan uttryckas utan att något händer, medan andra helt vettiga inlägg tas bort bara för att nån fått en fis på tvären och anmält. Det verkar inte som att moderatorerna överhuvudtaget själva läser och tar ställning till saker som anmäls utan när nåt anmäls tar de bara bort. Det har hänt flera gånger att jag har ställt en fråga och så har jag fått jättebra svar men så är det nån annan som blivit sur och anmält för rätt vad det är finns det där bra svaret inte kvar längre. Lite konstigt tycker jag.

    Sen att just drogliberaler inte skulle få uttrycka sig beror ju väldigt mycket på i vilket sammanhang och på vilket sätt kan jag tycka. Om man startar en tråd som försöker ge en mer nyanserad bild av t ex cannabis och visa att det finns fördelar för vissa människor och att det inte enbart är negativt i alla sammanhang för alla människor så kan jag inte se varför en sån tråd ska tas bort till exempel så länge man håller sig till fakta och inte kommer med en massa försköningar etc. Men jag håller med om att det inte hör hemma i just den här tråden, men jag kan ju samtidigt välja att bara bortse från de inläggen eftersom de så tydligt inte är relevanta för mig. 
  • Anonym (F)
    Anonym (L) skrev 2021-05-06 14:34:15 följande:

    Jag föreslår att du läser på om cannabis och inte litar på Sveriges skrämselpropaganda. Cannabis är inte så jävla farligt. Det är värre om hon/han dricker alkohol och/eller röker vanliga cigaretter.


    Cannabis har samma faror som vanlig tobak, plus själva drogen.
  • klyban
    Anonym (F) skrev 2021-05-07 16:44:32 följande:
    Cannabis har samma faror som vanlig tobak, plus själva drogen.
    Saknar de flesta farligheter med tobak.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Test)

    Beställ drog test den kostar 100 kronor och testar för 7 vanligaste droger.

    Testet upptäcker användning av: CannabisOpiaterAmfetaminEcstasyBensodiazepinerKokainK2 - Spice.

    Drogtestet är säkert, snabbt och enkelt att använda och resultatet är klart inom 2 minuter.

    Kontrollen av ev droganvändning sker via ett urintest från testpersonen.

  • Anonym (Smoke)

    Min sambo har rökt cannabis sen han var 14 år. Jag skulle aldrig märkt något om han inte själv berättade det. Han är dessutom så van så han blir inte ens röd i ögonen eller agerar annorlunda.

    Jag har rökt några åt till och från. Främst för att få sova och slappna av. Det funkar bra mot ångest och sömnbesvär.

    Jag går upp kl 5 på morgonen och känner mig helt normal, och kör till jobb och gör vad jag ska.

    Det komiska är att det är så tabu att jag aldrig skulle nämnt det till någon. Däremot kan folk nästan skryta om hur fulla det blivit. Men röka en joppe... oj.. värsta knarkaren!

    I andra länder används det som läkemedel.

    Såklart att man inte ska tillåta någon att röka på. Det är både dyrt och onödigt. Däremot är okunskap farligt. Jag råder dig att läsa på och ta med din ungdom till beroendecentrum där ni kan prata anonymt med någon som vet mer.

  • Anonym (.)

    Hej

    Ett cannabisrus gör ofta att du först känner sig avslappnad, pratig och kanske fnittrig. Efter en stund kan du känna dig mer kreativ, mer insiktsfull, lugn och positiv. Omgivningen kan uppfatta det här som att du blir mer avskärmad och inåtvänd. Cannabis kan också göra så att du känner dig apatisk och deprimerad, framförallt om du har använt det länge.

    Men de vanligaste som omgivningen kan se med blotta ögat är rödsprängda ögon, flummighet samt att man köper 2 kilo godis på ica :)

Svar på tråden Kännetecken vid cannabisrökning