Inlägg från: Anonym tipsare |Visa alla inlägg
  • Anonym tipsare

    Bodelning, olika insats

    Hej!

    Skulle vilja komma i kontakt med någon som har bra koll på bodelning och utköp vid separation.

    Jag och min sambo ska separera. Äger en lägenhet 50/50 idag, jag har dock gått in med större kontantinsats. Vi har inget samboavtal, men är båda överens om att jag ska ha tillbaka min del. Hur funkar det?

    Vi har kommit överens om vad marknadsvärdet är och jag skulle vilja ha hjälp med att räkna på hur mycket jag ska lösa ut sambon med. Tar det helst via privat meddelande.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Bodelning, olika insats
  • Anonym tipsare
    Friger skrev 2021-05-10 07:43:31 följande:

    Reviderar formeln på en gång!

    ((Marknadsvärde - lån - (hennes insats * 2)) / 2) - (din insats-hennes insats) = Vad du ska betala


    Aha, jag är inloggad så trodde det gick att skriva till mig. Vet inte hur man gör för att det ska gå att skriva till mig.. Det verkar vara något tokigt med din formel, beloppet jag får fram känns helt orimligt (det känns för lågt).

    För övrigt är det han som gått in med mindre pengar och jag som är hon
  • Anonym tipsare
    Anonym (Favel) skrev 2021-05-10 07:17:04 följande:

    Detta bör du ta med en vettig bankman eller jurist, om ni är osäkra.

    Men vi var i samma sits och gjorde så att var och en först fick tillbaka respektive insats. Sen delade vi 50/50 på resten.

    Då var förutsättningen att vi hade gått plus och att det fanns pengar att dela på, annars kanske det är svårare.

    Äger man 50/50 vilket ni gör så är det lättare att deklarera vinst också (skattemässigt) eftersom man gjort hälften av vinsten var, oaktat insatsen från början. 


    Sålde ni? Eller köpte någon av er ut den andra?

    Vinstskatten behöver vi ta i beaktning då jag kommer att behöva betala den den dagen jag sen säljer.
  • Anonym tipsare
    Friger skrev 2021-05-10 14:17:32 följande:

    Ahhh, sorry för att jag trodde du var en han. Tur att det inte var efter en irl-träff i vart fall! :P

    Skriv till mig ett meddelande så vänder vi på steken.


    Har skickat medd till dig :)
  • Anonym tipsare
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-10 18:27:45 följande:

    Om du gått in med t ex 60% och han 40%, så ska du få 60% av vinsten efter skatt. Dvs du ska inte bara ha tillbaka din insats utan du ska ha tillbaka insatsen plus värdeökning. 


    Möjligtvis om vi hade skrivit något papper på det, men det har vi inte. Eftersom vi inte skrivit något tror jag kanske t.o.m. det finns en risk att vi helt ska dela 50/50, oavsett insatser. Nu är det lyckligtvis en klok person jag separerar från och vi vill båda göra detta så sjysst som möjligt och inte lura varandra.
  • Anonym tipsare
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-10 19:13:34 följande:

    Du skriver själv att ni är överens om att du ska få tillbaka din del, stämmer inte det längre?

    Bara för att ni inte skrev, så betyder inte det att ni måste dela lika.

    Och varför skrev ni inget avtal om det?


    Jag tror att det är sambolagen som reglerar detta och att iom att vi inte har några papper så skulle han kunna hävda 50/50. Dock är vi överens om att jag ska få tillbaka min insats, men vinsten vi gör på ca 800.000 ska vi dela 50/50 på.

    Vi skrev bara inga papper. Dock är vi ju överens ändå, så det är ju tur det.
  • Anonym tipsare
    Anonym (12345) skrev 2021-05-10 20:58:36 följande:

    Ja han kan hävda 50/50 med sambolagen som grund.

    Eller så delar ni på annat sätt förutsatt att ni är överens.

    Upplägget ni har är ganska vanligt att man går in med olika kontantinsatser och reglerar det sedan.


    Absolut!

    Jag vill bara veta hur jag nu ska räkna på detta vid ett utköp. Tror att jag kommit fram till det, men vill gärna veta att jag tänker rätt.
  • Anonym tipsare
    Anonym (12345) skrev 2021-05-10 21:13:52 följande:

    Ni får tillbaka respektive kontantinsater, vinsten som bli när lånen är lösta delar ni 50/50 på.


    Vinstskatt?

    Mäklararvode?

    Om vi utgår från detta som exempel, hur mycket ska person 2 ge till person 1 vid ett utköp?

    Marknadsvärde 5 000 000

    Köpt för 4 000 000

    Bolån 3 000 000

    Insats person 1: 200 000

    Insats person 2: 500 000

    Skulle verkligen vilja att nån som är säker på sin sak svarar :)
  • Anonym tipsare
    Limeblad skrev 2021-05-11 08:02:57 följande:

    Om person 2 övertar bostaden tänker jag att det blir så här.

    Du har inte skrivit några hypotetiska (alltså tänkta vid en kommande försäljning) mäklarkostnader eller om ni haft några avdragsgilla förbättringskostnader så har skrivit 0 kr där.

    Vinstskatt: Marknadsvärde dvs tänkt försäljningspris minus inköpspris minus mäklarkostnader minus förbättringsutgifter multiplicerat med 0,22

    (5 000 000-4 000 000-0-0)x0,22=220 000kr

    Övervärde att dela på:

    Marknadsvärde minus lån minus vinstskatt minus insatser minus mäklarkostnader och andra försäljningsutgifter

    5 000 000-3 000 000-220 000-200 000-500 000-0= 1 080 000kr dvs 540 000 kr var

    Person 1s andel: 540 000+200 000=740 000

    Person 2s andel: 540 000+500 000=1 040 000

    Så om person 2 övertar bostaden ska hen betala 740 000 kr till person 1.


    Tusen tack för ett mycket utförligt och bra svar!
  • Anonym tipsare
    Lönnsirap skrev 2021-05-11 11:39:34 följande:

    Jag tycker att man vid köp behöver reglera hur man hanterar denna situation.

    Man behöver ta ställning till vad som är rättvist och rimligt och är det inte reglerat INNAN är det ju svårt att säga hur man ska göra.

    Vid stor värdeökning där båda betalat likvärdigt under tiden i bostaden kan det vara orimligt att ena parten får ut mindre, på samma sätt som att det kan vara orimligt att dem ena parten får mycket bättre procentuellt värdeökning, p.g.a. att den la in mindre pengar.

    Gör det som känns rimligt och ok! Det finns ju varianter där man tar ställning till något mellanting!


    Naturligtvis hade det varit bättre att reglera det innan. Men nu är vi ju i alla fall överens om hur vi vill göra, och det var formeln för uträkning jag behövde hjälp med och det har jag nu fått!
Svar på tråden Bodelning, olika insats