• KassaLasse

    Varför är det alltid mannen som skall anpassa sig efter kvinnan i ett förhållande?

    Varför är det alltid mannen som skall anpassa sig efter kvinnan i ett förhållande? Ett samlat intryck av egna förhållanden, familj och vänners förhållanden samt förhållanden såsom de gestaltas i film och TV-serier.

    Kvinnan skall bestämma:


    vilka man umgås med
    vad man skall göra i helgen
    vad man skall gör på semestern och vart man skall åka
    vad man skall ha på sig 
    vilka TV-serier/filmer man skall se
    vad man skall äta
    var man skall äta ute
    kommer kvinnan hem när mannen lyssnar på sin musik skall den stängas av omedelbart (Detta fenomen förekommer även på fester där "kvinnlig" musik skall spelas om det inte är grabbkväll
    det är kvinnan som gifter sig och mannen får vara med på ett hörn

    Jag skulle kunna hålla på i evigheter men jag tror budskapet går fram.

    Varför är män så toffliga och ryggradslösa?

    Skulle maktbalansen ändras om män inte var så förbannat konflikträdda och mesiga p ga oron att inte få ligga om hon blir på dåligt humör?
  • Svar på tråden Varför är det alltid mannen som skall anpassa sig efter kvinnan i ett förhållande?
  • Mimosa86
    KassaLasse skrev 2021-05-10 19:59:14 följande:

    Varför är det alltid mannen som skall anpassa sig efter kvinnan i ett förhållande? Ett samlat intryck av egna förhållanden, familj och vänners förhållanden samt förhållanden såsom de gestaltas i film och TV-serier.

    Kvinnan skall bestämma:

    vilka man umgås med

    vad man skall göra i helgen

    vad man skall gör på semestern och vart man skall åka

    vad man skall ha på sig 

    vilka TV-serier/filmer man skall se

    vad man skall äta

    var man skall äta ute

    kommer kvinnan hem när mannen lyssnar på sin musik skall den stängas av omedelbart (Detta fenomen förekommer även på fester där "kvinnlig" musik skall spelas om det inte är grabbkväll

    det är kvinnan som gifter sig och mannen får vara med på ett hörn

    Jag skulle kunna hålla på i evigheter men jag tror budskapet går fram.

    Varför är män så toffliga och ryggradslösa?

    Skulle maktbalansen ändras om män inte var så förbannat konflikträdda och mesiga p ga oron att inte få ligga om hon blir på dåligt humör?


    Oj, för mig och de jag känner är det tvärtom. Där är det mannen som kör på och vanligtvis får igenom sin vilja.
  • Magical
    KassaLasse skrev 2021-05-10 20:02:53 följande:

    Det står att läsa:


    "Ett samlat intryck av egna förhållanden, familj och vänners förhållanden samt förhållanden såsom de gestaltas i film och TV-serier."


    Film och tv? Det blir en jäkla skillnad på om du tittar på film/serier á la amerikansk sitcom eller realismdrypande långfilm från Polen. 
    Jag tycker inte man kan addera sådant till det verkliga livets intryck - inte om du ska skapa dig en sanningsenlig bild. 
  • JanLennart
    Mimosa86 skrev 2021-05-10 21:17:45 följande:
    Oj, för mig och de jag känner är det tvärtom. Där är det mannen som kör på och vanligtvis får igenom sin vilja.
    På alla fester och sammankomster skall musiken anpassas efter vad kvinnorna tycker om. Detta gäller även maten.

    Männen dricker öl/vin och kvinnorna drick vin.

    Efter en stund sitter kvinnorna för sig och pratar familj och relationer och männen för sig och pratar jobb och sport.

    Så var det när vi var 25 - 35- 45 - och förmodligen när vi är 55.  

    Jag har massor exempel men det här är ett par av dem. 
  • Themis
    JanLennart skrev 2021-05-12 03:09:10 följande:
    På alla fester och sammankomster skall musiken anpassas efter vad kvinnorna tycker om. Detta gäller även maten.

    Männen dricker öl/vin och kvinnorna drick vin.

    Efter en stund sitter kvinnorna för sig och pratar familj och relationer och männen för sig och pratar jobb och sport.

    Så var det när vi var 25 - 35- 45 - och förmodligen när vi är 55.  

    Jag har massor exempel men det här är ett par av dem. 
    Vi gör musiklistor tillsammans för en fest och gästerna bygger på efter hand, med allt från Louis Armstrong och Depeche Mode till schlager och metal.

    Alla dricker vad de vill, från vatten till champagne.
    Jag gillar öl, vin, bubbel eller en bra rom eller konjak, min man dricker nästan bara torr cider och årgångsportvin med choklad till om han får bestämma. Öl och starksprit kommer inte på fråga, han tycker inte det är gott. Några är nykterister, någon är sommelier.

    Folk snackar blandat tycker jag och roterar runt i grupperna. Allt från aktuella ämnen, gaming, IT, teknik, jakt, trädgård, mat, böcker, hipsterhobbies (ölbryggning, odling, pallkragebyggande, korvstoppning etc efter årstid), inredning, investeringar, familjeproblem samt (tyvärr med åldern) hälsoproblem. 
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • GGN

    "Alltid"?

    Jag är kvinna, har levt ihop med en väldigt mjäkig man. Avskydde det. Har inget behov av, eller önskan om, att styra allting.

  • Liza86

    Så måste de inte alltid vara kanske?


    Hmm jag vet vad TS menar men det beror väl mer på vilka det handklar om. Vilken typ av man och kvinna det är frågan om. Vad man tycker är okej och hur man vill ha det.


     


    I mina relationer har jag inte "tvingat" eller tjatat på partner att ändra sig eller anpassa sig alls, tycker det är en ganska tråkig attityd att ha. Snarare jag som ändrat på mig isånnafall :) 

  • Postman
    JanLennart skrev 2021-05-12 03:09:10 följande:
    På alla fester och sammankomster skall musiken anpassas efter vad kvinnorna tycker om. Detta gäller även maten.

    Männen dricker öl/vin och kvinnorna drick vin.

    Efter en stund sitter kvinnorna för sig och pratar familj och relationer och männen för sig och pratar jobb och sport.

    Så var det när vi var 25 - 35- 45 - och förmodligen när vi är 55.  

    Jag har massor exempel men det här är ett par av dem. 
    Hahah ja faktiskt, du har en poäng här, känner igen det.
  • Giraffeniskogen
    Postman skrev 2021-05-17 21:23:42 följande:
    Hahah ja faktiskt, du har en poäng här, känner igen det.
    Vi brukar ha grabbkväll med vår mat/dryck, musik och prata om sådant vi är intresserade av. Bara att få prata utan att bli avbruten är underbart.
  • Postman
    Giraffeniskogen skrev 2021-05-17 21:57:13 följande:
    Vi brukar ha grabbkväll med vår mat/dryck, musik och prata om sådant vi är intresserade av. Bara att få prata utan att bli avbruten är underbart.
    Jo, det är samma här med. Brukar utöver det du nämnde också fiska eller åka på hockey/fotboll.
  • Giraffeniskogen
    Postman skrev 2021-05-17 22:17:32 följande:
    Jo, det är samma här med. Brukar utöver det du nämnde också fiska eller åka på hockey/fotboll.
    Tyvärr blir det inte så mycket fiske men däremot hockey :)
  • Postman
    Giraffeniskogen skrev 2021-05-17 22:21:11 följande:
    Tyvärr blir det inte så mycket fiske men däremot hockey :)
    Yes men det är skoj det med :)
  • Liberté

    Låter inte som du pratar om män generellt utan någon sort molusk eller annat ryggradslöst djur.

    En person som inte klarar av att sätta gräner eller ställa krav borde inte ens vara i ett förhållande förän denna har arbetat med sig själv och dess självkänsla innan.

  • GGN

    Varför ställer männen upp på detta (om det som står i trådstarten nu är sant)?

  • beccagranen

    Det är väl snarare så att det ofta vart kvinnans roll att styra hemmet (middagar,inredning, barn, planering mm) och man överspelar det i film/serier för att göra det mer drastiskt med glimten i ögat (humor). 


    Idag tycker jag det är lika vanligt att mannen planerar middagar eller har åsikter om hemmet och familjens resor. Man lever i samspel och kompromisser, sen att jag oftast får min rätt beror väl snarare på att jag har bättre argumentation och rätt än min man. Och det är han ok med för att det blir bra ;)

  • Jonnynilsson
    GGN skrev 2021-05-18 06:39:03 följande:

    Varför ställer männen upp på detta (om det som står i trådstarten nu är sant)?


    Det är säkert sant för vissa dock inte alla.
  • Matza
    beccagranen skrev 2021-05-18 07:10:45 följande:

    Det är väl snarare så att det ofta vart kvinnans roll att styra hemmet (middagar,inredning, barn, planering mm) och man överspelar det i film/serier för att göra det mer drastiskt med glimten i ögat (humor). 


    Idag tycker jag det är lika vanligt att mannen planerar middagar eller har åsikter om hemmet och familjens resor. Man lever i samspel och kompromisser, sen att jag oftast får min rätt beror väl snarare på att jag har bättre argumentation och rätt än min man. Och det är han ok med för att det blir bra ;)


    "sen att jag oftast får min rätt beror väl snarare på att jag har bättre argumentation och rätt än min man."


    Tack för den. Det sammanfattar problemet rätt bra. 

  • Matza
    GGN skrev 2021-05-18 06:39:03 följande:

    Varför ställer männen upp på detta (om det som står i trådstarten nu är sant)?


    Det är "starka" kvinnor som kuvat männen och nu är de gifta med en dörrmatta.


    Hade en man betett sig likadant hade han varit en hustyrann och mansgris.


    Jag har så mycket exempel i min närmaste omgivning att jag skulle kunna skriva en bok om manlig underkastelse.

  • Postman
    Matza skrev 2021-05-18 09:20:37 följande:

    "sen att jag oftast får min rätt beror väl snarare på att jag har bättre argumentation och rätt än min man."

    Tack för den. Det sammanfattar problemet rätt bra. 


    Haha, precis min tanke med när jag läste det.
Svar på tråden Varför är det alltid mannen som skall anpassa sig efter kvinnan i ett förhållande?