• V69

Tjejer som spanar på mrkoll

Tjejer, vad är det som motiverar er att kolla upp män (chef, kollegor osv) på mrkoll? Är det i såna fall där ni är uttråkad eller nyfiken, halv intresserad av någon? Varför?

• Svar på tråden Tjejer som spanar på mrkoll
  • Friger
    Anonym (Kul grej) skrev 2021-09-14 03:01:59 följande:

Om man pratar med någon vill man gärna vara säker på att personen man pratar med inte är en seriemördare. Sedan är det bara en lite kul grej att se vart personen bor osv. :)

Dömd seriemördare. Glöm inte den detaljen.

Många som snokar på mig också. Har ett företag där jag är chef. Hela personalen, och deras kompisar. Släktingar, gamla ex och en annan som listat ut vem jag är. Hur det gick till fattar jag inte.

Jo, många som kollar på mrKoll. Den enda som inte finns med där är grundaren själv.

När jag kommer till makten så kommer han och likvärdiga att dömas till lagens strängaste straff. 6 månader.

Jag kanske kommer höja straffsatserna något när jag kommer till makten.
  • Marmite Devil
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:26:32 följande:

Lattjo att ingen kollar. Men å andra sidan, ingen på familjeliv gör någonsin något som kan sticka ut det allra minsta. Alla är glada och lyckliga, tjänar en miljon, har aldrig gjort något olagligt inte ens gått mot röd gubbe, ingen pratar illa om någon, alla är otroligt empatiska osv osv.

Det tragikomiska är att den här tillrättalagda fasaden är bara en fasad.

Sanningen. Den är att tjänster liknande dessa används flitigt och det stämmer inte med opinionen här.

Själv använder jag sådana tjänster flitigt, bla i min forskning.

Du glömde den lilla detaljen att alla är högutbildade, kanske forskare tom.  
  • Jonnynilsson

Ja jag kollar också en del privat på Mr Koll och liknande sajter. Ren nyfikenhet.

Men vi använder det i väldigt stor utsträckning på jobbet. När vi får in intressanta kandidater som vi vill gå vidare med görs en ganska omfattande bakgrundkontroll av ett av oss anlitat företag. Man kollar ekonomi och utför en så kallad vandelsprövning. Jag kan inte gå in i detalj på vad det innebär men det kan den nyfikne lätt kolla upp själv.

Beroende på om tjänsten är skyddsklassad görs även en muntlig intervju med kandidaten där frågor om ekonomi med mera gås igenom grundligt. Alltså typ spelberoende med mera som kan påverka kandidatens ekonomi och i längden ställa till det. En hårt ekonomiskt pressad människa kan under rätt förutsättningar bli en säkerhetsrisk för företaget.

Och varför gör vi detta? Jo en felrekrytering kan kosta runt en miljon att rätta till och det försöker vi naturligtvis undvika.

• Anonym (Kia)

Känns fånigt. För det första visar mr.Koll vilka som är pensionärer och bor ensamma med, tycker själv det är vidrigt. Deras ålder borde inte vara synlig med en pensionärssymbol. Vad vill man? Ge inbrottstjuvar tips eller?

Sen ni som kollar upp brott, grattis. Det är bara mindre allvarliga brott och strafföreläggande ni hittar. Sånt som många knappt bryr sig om.

En mördare är helt prickfri på Mr.Koll, trots att det står att gallringstiden är 20 år eller vad det nu står. Kvinnan har inte bytt namn heller, står som folkbokförd på "hinseberg". Hon är inte heller med på lexbase. Det är 4 år sedan mordet begicks som lokaltidningar följde och rapporterade om, och dömd för mord blev hon och sitter ännu på anstalt.

Så ni som är "rädda" ser helt klart en falsk trygghet med mr.koll och lexbase. Det är enbart vardagsbrott som läggs ut där. Träffar ni en fd mördare kommer ni inte hitta den infon på dessa sidor, trots att det varit på nyheterna och i tidningar om mordet.

• Anonym (Kia)

Skulle väl chansa på att de som använder mr.koll är personer som själva har en massa i bagaget.

Detsamma vad gäller att kolla upp inkomst. Har man en egen och stabil inkomst bryr man sig inte särskilt mycket om andras inkomster. 

Hur kommer man ens på ideen att "kolla upp" någon annars?

Jag själv har aldrig ens kollat upp mina grannar, träffar dom ofta och litar på min egen bedömningsförmåga.
    Har ingen som helst nytta av att veta vad dom tjänar i månaden. Förmodligen bli dfprimerad själv över att jag tjänar mindre.
    Jag kan lika gärna titta in genom deras fönster i smyg, det behöver jag inte betala för. Men inte ens det bryr jag mig i, har fullt upp med mitt eget liv.

• Anonym (Petra)
    Anonym (Kia) skrev 2022-02-10 08:30:27 följande:

Skulle väl chansa på att de som använder mr.koll är personer som själva har en massa i bagaget.

Detsamma vad gäller att kolla upp inkomst. Har man en egen och stabil inkomst bryr man sig inte särskilt mycket om andras inkomster. 

Hur kommer man ens på ideen att "kolla upp" någon annars?

Jag själv har aldrig ens kollat upp mina grannar, träffar dom ofta och litar på min egen bedömningsförmåga.
    Har ingen som helst nytta av att veta vad dom tjänar i månaden. Förmodligen bli dfprimerad själv över att jag tjänar mindre.
    Jag kan lika gärna titta in genom deras fönster i smyg, det behöver jag inte betala för. Men inte ens det bryr jag mig i, har fullt upp med mitt eget liv.

Det går inte att kolla upp någons inkomst på MrKoll. 
    Jag har inte heller kollat upp mina grannar på MrKoll, men använde den och andra sidor ganska flitigt när jag nätdejtade, för att se att personen fanns på riktigt, om han var gift/sambo, om åldern stämde, osv. 
  • Anonym (Haha)

Hade en tjej som jag egentligen bara ville ligga med. Pratade när vi träffades på väg till jobb. Sedan framkom det att hon kollat upp mig. Pratade om att hon vill ha en viss nivå på sitt l? exet hade en stor villa tydligen. Jag tjänade bara lite under 45k och bodde i bostadsrätt. orlade inte erkänna vad jag ville? 

• Anonym (Nyfikenhet)

Jag ?kollar upp? nästan alla jag möter i livet. Ibland pga romantiskt intresse för att se om personen är
    singel eller ej, ibland pga nyfikenhet om andra saker etc. Man gör ju absolut inget olagligt så jag ser verkligen inte problemet

• Anonym (Golddigger-tendens)

Skulle nog dra slutsatsen att hon har lite golddigger-tendenser av det och vill ha koll på vilka män som har god ekonomi eller ej. Betyder inte att hon är intresserad, mer att hon vill ha koll ifall hon skulle bli intresserad.

Sånt gör tydligen kvinnor och det är helt normalt. Är själv kvinna men blir ändå chockad över vilken absolut koll vissa kvinnor vill ha på sin omgivning, även koll på löst bekanta och att det tydligen skall vara normalt att göra så.

• Anonym (Kia)
    Anonym (Golddigger-tendens) skrev 2022-02-10 19:49:53 följande:

Skulle nog dra slutsatsen att hon har lite golddigger-tendenser av det och vill ha koll på vilka män som har god ekonomi eller ej. Betyder inte att hon är intresserad, mer att hon vill ha koll ifall hon skulle bli intresserad.

Sånt gör tydligen kvinnor och det är helt normalt. Är själv kvinna men blir ändå chockad över vilken absolut koll vissa kvinnor vill ha på sin omgivning, även koll på löst bekanta och att det tydligen skall vara normalt att göra så.

Håller med. Och tycker det är tragiskt. Har själv en singel-väninna som ständigt hämtar uppgifter från ratsit på killars inkomster.
    Hon är öppen med att hon vill vara hemmafru och gillar lyx. Problemet är bara att hon blir besatt när hon upptäckt en kille med hög årsinkomst och skrämmer iväg honom inom en vecka.
    Har hållit på såhär i 10 års tid nu och man orkar knappt lyssna längre.

Det är stalker beteende ut i fingerspetsarna anser jag.
Svar på tråden Tjejer som spanar på mrkoll