• Anonym (Söker svar)

Vänstern och islam

Hej. 

Jag har alltid undrat varför vänsterrörelsen alltid håller islam om ryggen?

Känns inte detta väldigt motsägelsefullt? Vänstern har ju historiskt varit mot religion, dessutom så är väl knappast islam något som man förknippar med modern hbtq eller fritt kulturliv?
    Kanske inte heller en fantastisk jämställd religion, men det är ju kanske egentligen inte någon religion från början. 

behöver inte ryggdunk här, vill gärna få svar från "vänstermänniskor".

Nej, jag är inte rasist, så är det avklarat. Oskyldig

• Svar på tråden Vänstern och islam
  • Anonym (Blått hjärta)
    Anonym (enkelt) skrev 2021-05-17 16:21:14 följande:
    Med tanke att på att många muslimer driver företag och röstar blått så är ju ditt kategoriska och islamofoibiska inlägg extremt idiotiskt. Drömmer
    Tror du på det där själv?
  • pyssel
    Anonym (Söker svar) skrev 2021-05-17 16:02:24 följande:

Blir spännande att se hur det blir med Nyans då? Blir intressant utveckling att följa. 

Att de tagit strid för salafistrektorn och Safirskolan sa tyvärr allt.
  • pyssel
    pyssel skrev 2021-05-17 16:39:11 följande:

Att de tagit strid för salafistrektorn och Safirskolan sa tyvärr allt.

*söker lite till*

+ associeras med högerextrema "Grå vargarna". Ett nytt missnöjes-antidemokrati-parti. Måtte de inte slå sina påsar ihop med de andra antidemokraterna på högerflanken som lovat att bli "Sveriges största parti". Då blir det inte mycket till demokrati kvar.
  • Anonym (F)

Jo det är motsägelsefullt. Vi som kommer från muslimska länder skrattar åt svenskar som målar en bild av islam som en fin religion. Ni har ingen aning. Min familj lämnade islam så fort vi fick komma till sverige. Jag har vuxit upp här men min mamma har berättat.

• Anonym (Vänster)

Jag har alltid betraktat mig som vänster och har tidigare alltid röstat mera vänster än höger. Vare sig jag själv eller någon jag känner skulle kalla mig rasist, utan nog snarare tvärtom. 

På senare tid har dock både jag själv och flera av mina kamrater fått uppleva några händelser och träffat på rätt många människor som fått mig och oss att fundera och reflektera lite mer än tidigare över sådana saker som t ex beskrivs i den här tråden och trådstarten.

T ex så tror jag att många av oss är överens om att extrema islamister verkligen inte står för alla människors lika värde.
    Men några händelser och flera personer har gett mig och mina vänner anledning fundera på om det även är utbrett bland ganska många s k vanliga muslimer, att det kanske är ganska vanligt och mera utbrett än vad många "Svensson" tror, att man inte riktigt delar den svenska och västerländska politiskt korrekta uppfattningen om alla människors lika värde?
    Att extrema Islamister ser oss s k svennar som otrogna hundar och alls inte lika mycket värda tror jag att alla i viss mån förstår och inser.
    Men jag själv och flera av mina kamrater har på senare tid fått en obehaglig känsla som gör att jag måste ställa frågan om den här synen kanske är utbredd även bland ganska många "vanliga" muslimer som inte alls betraktas som extrema islamister? 

Dessutom har jag och mina vänner under senare år börjat störa oss på vissa saker, som t ex att vi i Sverige nu för tiden rent allmänt verkar ha förståelse för och acceptera månggifte, tvångsäktenskap, särskilt reagerar vi mot att plitiker inte gör särskilt mycket åt att jätteunga flickor blir bortgifta med mycket äldre män.
    Och vi pratar rätt ofta om könsstympning, varför är det så förhållandevis tyst i debatten om att könsstympning numera är rätt vanligt i Sverige?
    Varför har vi hjälpt så många flyktingar som är unga män medan vi i jämförelse har hjälpt så få flyktingar som är kvinnor och barn? Skillnaden i antal är ju enligt statistiken skrämmande stor och jag och mina vänner känner dåligt samvete mot kvinnor och barn som enligt oss mycket mera behöver vår hjälp än vad unga män behöver den.

Jag tycker det är jättekonstigt att inte den allmänna debatten mycket mera tar upp dessa och liknande frågor och jag tycker det är jättekonstigt att inte feminister i debatten pratar om sådana här frågor.
    Jag tycker att det borde vara en jättestor debatt, SVT och alla tidningar borde vara fyllda, och det borde vara jättestark opinion och politisk vilja mot könsstympning och tvångsäktenskap och många liknande frågor.
    Varför är det så? Eller har jag och mina vänner verkligen fått allt om bakfoten?

• Hotelliggaren

Tänkte nog fokusera lite på TS fråga en stund! Tror att det är en liten missuppfattning här. Det handlar eg ganska lite om religion och islam. Det grundar sig till stor del i att vänstern är emot USA och deras väldigt nära allierade Israels inblandning i världspolitiken. De man i första hand "kramar" och stöder är palestinierna som är ansatta av israel och därmed USA. Och eftersom dessa två grupper, israelerna och palestinierna i första hand definieras som judar resp muslimer så framstår det som att det är muslimer och islam som vänstern står bakom. Detta förstärks genom att det är lättare att gilla islam än ogilla judar. Den vänstermänniska som börjar prata om att den inte gillar USA och judarna i israel blir snart anklagad för både det ena och det andra. Då blir lösningen att stå bakom palestina och därmed den silamism som är så utbredd i dessa områden, även om marx o co hvdar att religion är ett gift osv.

• Tecum

Vänstern är emot USA, Nato, kapitalism, individuell frihet, västerländsk livsstil och Israel. Då hamnar de mer eller mindre oavsiktligt på samma sida som islam och dessutom har de fått för sig att arabländer är utsatta för västerländsk kolonialism och att det är synd om dem. För vänstern är det viktigare att vara EMOT än att vara FÖR, att ha tydliga fiender. Sen finns det också en historisk koppling då kommunistländerna med Sovjet i spetsen stöttade arabländerna.

• klyban
    Tecum skrev 2021-05-17 18:47:03 följande:
    Vänstern är emot USA, Nato, kapitalism, individuell frihet, västerländsk livsstil och Israel. Då hamnar de mer eller mindre oavsiktligt på samma sida som islam och dessutom har de fått för sig att arabländer är utsatta för västerländsk kolonialism och att det är synd om dem. För vänstern är det viktigare att vara EMOT än att vara FÖR, att ha tydliga fiender. Sen finns det också en historisk koppling då kommunistländerna med Sovjet i spetsen stöttade arabländerna.
    Där missar du rejält.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Friger
    Tecum skrev 2021-05-17 18:47:03 följande:

Håller med dig...

För att inte tala om könsdebatten. Helt horribel. Bara för att en liten minoritet har svårt att acceptera verkligheten.

Är övertygad om att framtidens människor kommer se på det här vänsterflummet och skaka på huvudet. Det är vår tids häxbränning och jorden i centrum-debatt.
  • Anonym (enkelt)
    Anonym (Blått hjärta) skrev 2021-05-17 16:30:38 följande:
    Tror du på det där själv?
    Jag tror inte jag vet... eller menar du att muslimer inte driver företag eller röstar blått?
Svar på tråden Vänstern och islam