Jag har alltid betraktat mig som vänster och har tidigare alltid röstat mera vänster än höger. Vare sig jag själv eller någon jag känner skulle kalla mig rasist, utan nog snarare tvärtom.
På senare tid har dock både jag själv och flera av mina kamrater fått uppleva några händelser och träffat på rätt många människor som fått mig och oss att fundera och reflektera lite mer än tidigare över sådana saker som t ex beskrivs i den här tråden och trådstarten.
T ex så tror jag att många av oss är överens om att extrema islamister verkligen inte står för alla människors lika värde.
Men några händelser och flera personer har gett mig och mina vänner anledning fundera på om det även är utbrett bland ganska många s k vanliga muslimer, att det kanske är ganska vanligt och mera utbrett än vad många "Svensson" tror, att man inte riktigt delar den svenska och västerländska politiskt korrekta uppfattningen om alla människors lika värde?
Att extrema Islamister ser oss s k svennar som otrogna hundar och alls inte lika mycket värda tror jag att alla i viss mån förstår och inser.
Men jag själv och flera av mina kamrater har på senare tid fått en obehaglig känsla som gör att jag måste ställa frågan om den här synen kanske är utbredd även bland ganska många "vanliga" muslimer som inte alls betraktas som extrema islamister?
Dessutom har jag och mina vänner under senare år börjat störa oss på vissa saker, som t ex att vi i Sverige nu för tiden rent allmänt verkar ha förståelse för och acceptera månggifte, tvångsäktenskap, särskilt reagerar vi mot att plitiker inte gör särskilt mycket åt att jätteunga flickor blir bortgifta med mycket äldre män.
Och vi pratar rätt ofta om könsstympning, varför är det så förhållandevis tyst i debatten om att könsstympning numera är rätt vanligt i Sverige?
Varför har vi hjälpt så många flyktingar som är unga män medan vi i jämförelse har hjälpt så få flyktingar som är kvinnor och barn? Skillnaden i antal är ju enligt statistiken skrämmande stor och jag och mina vänner känner dåligt samvete mot kvinnor och barn som enligt oss mycket mera behöver vår hjälp än vad unga män behöver den.
Jag tycker det är jättekonstigt att inte den allmänna debatten mycket mera tar upp dessa och liknande frågor och jag tycker det är jättekonstigt att inte feminister i debatten pratar om sådana här frågor.
Jag tycker att det borde vara en jättestor debatt, SVT och alla tidningar borde vara fyllda, och det borde vara jättestark opinion och politisk vilja mot könsstympning och tvångsäktenskap och många liknande frågor.
Varför är det så? Eller har jag och mina vänner verkligen fått allt om bakfoten?