• Anonym (Myran)

Vabb

Hur är det för er andra med långa arbetspass. Mina arbetspass är mellan 14-17h långa per gång och jobbar färre dagar då. Men fk:s vabbsystem är uträknat på måndag -fredag jobb. Där det har ett tak på hur mycket du kan få per dag(uträknat på detta mån-fre) det gör att mär jag vabbar får jag så väldigt dålig ersättning. Och då har jag ingen fancy lön, har en vanlig lön på runt 30 före skatt.

Sist jag vabbade drog det av 3000kr på lönen för 14 timmars arbetspass medans jag från fk får 1066kr(allt före skatt) dvs att jag får 30% av lönen istället för 80% som de säger. Förlorar ju jättestora summor pengar när jag behöver vabba pga dessa långa pass. Behövde vabba 2 dagar denna månad och blev således av med 6000kr och får tillbaka 2000 av dessa.

Hur gör ni andra med långa pass då försäkringskassans system är uruselt och räknar med att alla jobbar 8h pass måndag-fredag

• Svar på tråden Vabb
  • EpicF
    Anonym (Myran) skrev 2021-05-18 08:26:24 följande:

Jo jag fyller ju i att jag skulle jobbat 14h och att jag vabbar 14 timmar tex men får ändå bara 30%. Har pratat med dom och fått svaret att max ersättning per dag är 1066kr oavsett hur många timmar jag jobbar men blir ju som om jag jobbar två arbetspass på 1 dag(sett till antal timmar, har inte avdrag för rast då vi inte har någon rast utan bara måltidsuppehåll, att vi äter när vi har tid och kan behöva åka mitt i maten och få fortsätta att äta upp senare vid tillfälle)

Fast om max ersättningen är 1066kr per dag så kan du inte gör något åt att du jobbar flera timmar. Du får dela VAB på två dagar.
  • Anonym (Myran)
    EpicF skrev 2021-05-18 09:18:04 följande:

Fast om max ersättningen är 1066kr per dag så kan du inte gör något åt att du jobbar flera timmar. Du får dela VAB på två dagar.

Men jag kan ju inte dela vabben på två dagar iallafall inte när jag jobbar dagtid(som var sist när jag vabba) för var bara borta på tisdagen och sen ledig onsdag så kollar dom det så kommer jag ju ha sökt vabb på ledig dag.
  • Anonym (.)
    Anonym (Myran) skrev 2021-05-18 09:42:13 följande:
    Men jag kan ju inte dela vabben på två dagar iallafall inte när jag jobbar dagtid(som var sist när jag vabba) för var bara borta på tisdagen och sen ledig onsdag så kollar dom det så kommer jag ju ha sökt vabb på ledig dag.
    Om timmarna avser samma dygn blir det fusk att sätta det på två dagar.

Om du däremot jobbar natt, så får du väl för två dagar, om vissa timmar är på tisdagen och andra timmar är onsdagen?
  • Anotherone
    Anonym (.) skrev 2021-05-18 09:52:59 följande:
    Om timmarna avser samma dygn blir det fusk att sätta det på två dagar.

Om du däremot jobbar natt, så får du väl för två dagar, om vissa timmar är på tisdagen och andra timmar är onsdagen?
    Oftast inte. Det ska vara ett extremt schema man har i så fall. Annars så ges alla arbetspass ett tillhördatum. Om min man ska jobba 21-07 tex så ligger de flesta antalet timmar på den efterföljande dagen, den dag då han går av sitt pass. Så om han då jobbat 12-13 maj står det på hans lönespec att han vara frånvarande den 13 maj. 
  • Anonym (.)
    Anotherone skrev 2021-05-18 10:01:48 följande:
    Oftast inte. Det ska vara ett extremt schema man har i så fall. Annars så ges alla arbetspass ett tillhördatum. Om min man ska jobba 21-07 tex så ligger de flesta antalet timmar på den efterföljande dagen, den dag då han går av sitt pass. Så om han då jobbat 12-13 maj står det på hans lönespec att han vara frånvarande den 13 maj. 
    OK. Har själv aldrig jobbat skift, så är inte insatt. Jag förstår att man inte kan ha regler för precis alla olika varianter, men det som TS berättar och som säkert drabbar fler känns väldigt orättvist. 

FK verkar ha svårt för att se verkligheten, eller rättare sagt de som stiftat lagarna.
  • Anonym (Myran)

Jag jobbar väldigt blandat jobbar jag natt brukar jag som sagt inte vabba alls då är jag hemma med barnen och sen åker till jobbet (sambon jobbar som vanligt då också) däremot jobbar jag även långa pass dagtid, alltid kunnat 10h (8-18) men oftast jobbar jag 8-22(vilket blir 14h) är då det blir problem med vabben då det dras så väldigt mycket pengar kontra vad jag får av fk.

• Anonym (.)
    Anonym (Myran) skrev 2021-05-18 10:12:45 följande:

Jag jobbar väldigt blandat jobbar jag natt brukar jag som sagt inte vabba alls då är jag hemma med barnen och sen åker till jobbet (sambon jobbar som vanligt då också) däremot jobbar jag även långa pass dagtid, alltid kunnat 10h (8-18) men oftast jobbar jag 8-22(vilket blir 14h) är då det blir problem med vabben då det dras så väldigt mycket pengar kontra vad jag får av fk.

Fungerar det att vabba deltid, dvs du vabbar max 8 timmar, sedan åker du till jobbet?
  • Anonym (Myran)
    Anonym (.) skrev 2021-05-18 10:17:45 följande:

Fungerar det att vabba deltid, dvs du vabbar max 8 timmar, sedan åker du till jobbet?

Nej den möjligheten finns inte. Är personal vi byter av vid varje pass och svårt att byta mitt i de olika skiften. Så är man borta är det hela passet eller inget av passet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Myran) skrev 2021-05-18 10:22:00 följande:
    Nej den möjligheten finns inte. Är personal vi byter av vid varje pass och svårt att byta mitt i de olika skiften. Så är man borta är det hela passet eller inget av passet.
    OK, jag förstår.

Ja, det känns orättvist. Du får trösta dig med att barnen är mindre sjuka ju äldre de blir. Det är ett övergående problem.
  • EpicF
    Anonym (Myran) skrev 2021-05-18 09:42:13 följande:

Men jobbar du under två dygn? Alltså att timmarna överskrider två dygn? För då kan du dela upp VAB på två dagar.
Svar på tråden Vabb