• Anonym (/.:.TS.:.\)

Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?

Hej!

Hoppas någon här med erfarenhet eller riktig kunskap kan hjälpa mig ang. detta. Helst inga killgissningar för gissa och hoppas är ju inte sanningen.

Frågan gäller om min blivande exmake kan tvinga mig sälja huset vi äger tillsammans, utan mitt medgivande.

Så, bakgrund:

Min man och jag ska skiljas. Vi äger allt tillsammans. Men ingenting är påskrivet än för jag vill veta all fakta först.

Vi har ett barn ihop, född 16, som ska bo växelvis mellan oss.

Tanken är att jag med hjälp av mina föräldrar ska köpa ut min man. Han vill att vi ska värdera huset och erbjuda honom en summa. (Han vill dock inte säga vad han själv tänkt är hans smärtgräns för att inte ge oss idéer).

Men han hotar med att säga att om han anser att värderingen inte är tillräckligt hög, bestämmer han att vi ska sälja istället, för att försöka få så mycket som möjligt i vinst.

Även om det inte ens är säkert att det blir så högt han hoppas.. Vi har båda lite koll på värderingar och slutpriser i samma gata som vi bor på. För att ni ska förstå hur han tänker, och varför jag tycker det är lite orimliga förhoppningar: en 5 rummare, lika dant hus som vi bor i med samma renovering, med ovanvåning och stor trädgård gick för 2,8 miljoner. Vi har däremot en enplans med endast 3 rum.. och han tror vi skulle kunna få 3,5 miljoner minst..

Tycker han är lite naiv (eller ännu värre - vill sätta mig i skiten för att jag vill bo kvar). Han har en jobbig attityd mot mig men jag försöker hålla mig kall. Han tycker att vi försöker lura honom på pengar genom att köpa ut honom..

Och jag vill bo kvar av många anledningar:

För vi bor granne med mina föräldrar, vår son har vuxit upp i detta huset, vi har 100 meter till förskolan, jag jobbar i samma kommun och kommer inte behöva bil, kommer ha svårare (än honom) att hitta en ny bostad, p.g.a. bl.a. stora inkomstskillnader och läget är idealiskt för mitt liv.

Har ju läst lite frågor och svar här och där men tycker det är svårt att hitta något jag riktigt kan relatera till..

Men, vad gäller? Har jag rätten på min sida? Kan han tvinga mig att gå med på en försäljning även om jag inte vill och dessutom kan köpa ut honom. (För en rimlig summa baserad på värderingen såklart).

Att han skulle köpa ut mig är inget allternativ eftersom han inte kommer få så höga lån alldeles själv så han kan ta över mina. (Mina föräldrar hjälper som sagt mig, men han står själv och har inte möjligheten till så stort låns Dessutom har han gjort sig väldigt mycket ovän med mina föräldrar när han hotade mig och kallade mig för glåpord inför vårt barn... så de finns ju inte ens på kartan.

Hursomhelst..

Hoppas någon kan hjälpa mig få klarhet och känna eventuell lättnad.

• Svar på tråden Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?
  • sextiotalist
    Anonym (Jurist) skrev 2021-05-18 14:32:33 följande:

Han har rätt att lägga ut huset till försäljning även om du vägrar. Vill han ur så vill han ur. Då är det budgivning som gäller och du får buda hem huset som vem som helst.

Har du tur går huset inte för mer än vad ni hade tänkt köpa ut honom för. Om du har otur så är det värt mer för köpare och då stiger priset. Men så ser processen ut rent rättsligt.

Varför skriver du saker som inte stämmer?
  • Anonym (Linn)

Du vill ju ha ett korrekt svar som verkligen gäller, därför bör du redan imorgon vända dig till en familjejurist. Här på Familjeliv kan folk bara gissa om vad de tror och vad de hört.

• Olympia
    Anonym (/.:.TS.:.\) skrev 2021-05-18 17:25:33 följande:
    Tack för svar!

Då måste jag fråga vad skillnaden mot detta fallet är och varför då en på lawline svarar på detta och såhär:

FRÅGA:

Min fru och jag ska skiljas. Vi har två småbarn under 6 år.Hon studerar och har därav väldigt liten inkomst. Jag jobbar heltid och sköter den ekonomiska försörjningen i vår familj som det ser ut nu.Vår dispyt är huset. Hon vill att vi säljer huset, men jag vill köpa ut henne så att våra barn kan få bo kvar och ha nära till förskola och kompisar. Hon vägrar däremot att bli utköpt då hon tycker jag isåfall tar allt och på så sätt förstör hennes liv. Jag har möjlighet att köpa ut henne samt råd att bo kvar med barnen. Hon kan däremot inte köpa ut mig och har inte råd att bo kvar. Jag vet att det är den som är i mest behov av huset som ska få bo kvar. Men hur är det om hon är den med mest behov men ej kan köpa ut mig och för den delen inte äns ha råd att bo kvar? Hur går vi tillväga med detta moment 22 ?

SVAR:

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Den ena maken får inte utan den andra makens samtycke sälja den gemensamma bostaden och sådant samtycke ska lämnas skriftligen, se 7 kap. 5 § Äktenskapsbalken. Man kan vända sig till domstolen om maken inte lämnar samtycke till försäljning enligt 7 kap. 8 § Äktenskapsbalken och i sådant fall väger domstolen båda sidors argument

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske och i den ska makarnas egendom fördelas mellan dem, se 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (se 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken), vilket är allt som inte är enskild egendom (se 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Vid en bodelning ska man först beräkna makarnas andel i boet enligt 11 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Avdrag görs för skulder från respektive makes giftorättsgods enligt 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Resterande del av giftorättsgodset ska räknas ihop och delas lika mellan makarna enligt 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Efter andelsberäkningen ska lottläggning ske där man avgör vem som får vad och egendomen i bodelningen fördelas mellan makarna, se 11 kap. 7 § Äktenskapsbalken.

Vad gäller den gemensamma bostaden så kommer den som bäst behöver bostaden få den avräknad på sin lott enligt 11 kap. 8 § Äktenskapsbalken. Vid bedömningen tar man hänsyn till vem som kommer ha vårdnaden av gemensamma barn eller möjligheten att skaffa annan bostad. Den maken som inte får bostaden ska bli kompenserad i form av annan egendom eller pengar, så att båda makarna får sin respektive andel.

Sammanfattningsvis kan din fru inte tvinga dig att sälja huset innan bodelning har skett utan att ha ditt samtycke eller gå till domstol. Efter bodelningen kommer den av er som bäst behöver bostaden få den avräknad på sin lott och den andra blir kompenserad i form av egendom eller pengar. Vid bodelning fördelas tillgångar och skulder och vilken egendom respektive make ska få. Har du i den situationen möjlighet att köpa ut din maka ser jag inga möjligheter för henne att tvinga fram en försäljning av huset.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om du behöver mer hjälp råder jag dig att kontakta en sakkunnig eller våra jurister.

//
    Vad är det du anser är väsentligt i denna text?
  • Anonym (Allie)
    Anonym (/.:.TS.:.\) skrev 2021-05-18 14:10:49 följande:

Tack för svar!

Fast jag kan inte tänka mig att sälja det.. inte ens för 3,5. Och hur kan han tvinga fram det om jag vägrar?

Det kommer ju kosta att driva det rättsligt med. Plus att ska vi sälja det måste vi renovera klart. (Glömde nämna det, allt är ju inte helt klart..) i slutändan kanske han ändå får mindre än vad vi kan köpa ut för honom..

Svarar samma som jag svarade någon annan att jag verkligen ?behöver? bo kvar. Har mycket ångest och skulle inte fixa att buda på mitt eget hem mot någon annan.

Jag kommer vägra sälja. Vad han än vill. Tänker mer att om någon har erfarenhet av samma situation, där personen som inte vill sälja verkligen har vunnit.

TS, du behöver verkligen inte medverka till att göra renoveringar klara för att ni skall kunna sälja, om det går så långt. För dig är det ju en fördel att saker är ofärdiga, det gör att en del köpare kommer att dra sig för att buda på huset.
  • Törstiga tuppen
    Anonym (/.:.TS.:.\) skrev 2021-05-18 17:14:52 följande:
    Förstod det sen. Därför ska vi bestämma allt sånt innan. Jag tänker inte skriva på om skilsmässan ens, ifall vi inte kommer överens
    Du kan inte förhindra en skilsmässa genom att vägra skriva under. Det räcker med din makes underskrift.
  • Sockerikaffet

Tyvärr finns det inget sätt för dig att hindra en försäljning om din man vill sälja sin del. Det du kan välja mellan är att själv köpa hans del eller låta någon annan köpa hela huset (din+hans del).

Det stämmer att den som har störst behov får bostaden, men den måste fortfarande lösa ut den andre parten med marknadsvärdet eller ett värde man kommer överens om. Om man inte kommer överens om ett värde läggs bostaden ut på den öppna marknaden, eftersom priset bostaden får då är marknadspriset och då får båda parter acceptera det priset oavsett vem som är köparen.

• sextiotalist
    Sockerikaffet skrev 2021-05-18 18:44:03 följande:

Tyvärr finns det inget sätt för dig att hindra en försäljning om din man vill sälja sin del. Det du kan välja mellan är att själv köpa hans del eller låta någon annan köpa hela huset (din+hans del).

Det stämmer att den som har störst behov får bostaden, men den måste fortfarande lösa ut den andre parten med marknadsvärdet eller ett värde man kommer överens om. Om man inte kommer överens om ett värde läggs bostaden ut på den öppna marknaden, eftersom priset bostaden får då är marknadspriset och då får båda parter acceptera det priset oavsett vem som är köparen.

Jo lagen hindrar honom
  • Anonym (K)

Ja, han kan tvinga fram en försäljning. Du kan buda som alla andra. Och som säljare kan du vägra sälja till någon annan.

• Anonym (Inte bara vägra)

Jag tycker du ska se det från andra sidan också. Din fråga är "kan han tvinga mig att sälja?". Hans fråga om han hade skrivit här "Kan hon tvinga mig att sälja till henne för det pris som hon bestämmer?" Vilket jag tror att de flesta kan hålla med om inte håller. 

Han kanske inte kan tvinga dig att sälja utan att gå till domstol, men du kan inte heller tvinga honom att sälja till dig för ett pris som är annat än vad han godtar. 

Hans problem verkar ju som tur är inte vara att sälja till dig utan att han är rädd att sälja för billigt. Jag ser 4 alternativ:

1) Betala vad han begär.
    2) Bestäm att ni tar in t.ex. 3 värderingar på huset och att snittet av de värderingarna är vad du betalar. 
    3) Lägg ut huset till försäljning och så får du vara med och buda som alla andra. 
    4) Lägg ut huset till försäljning och sedan får du rätten att köpa huset till samma pris som det vinnande budet. 

Alternativ 4 tycker jag är fult att göra mot andra presumptiva köpare men är ju ändå ett alternativ som han borde godta. 

• Anonym (/.:.TS.:.\)
    Olympia skrev 2021-05-18 18:28:23 följande:

Vad är det du anser är väsentligt i denna text?

Detta är väll ganska väsentligt?

?Sammanfattningsvis kan din fru inte tvinga dig att sälja huset innan bodelning har skett utan att ha ditt samtycke eller gå till domstol. Efter bodelningen kommer den av er som bäst behöver bostaden få den avräknad på sin lott och den andra blir kompenserad i form av egendom eller pengar. Vid bodelning fördelas tillgångar och skulder och vilken egendom respektive make ska få. Har du i den situationen möjlighet att köpa ut din maka ser jag inga möjligheter för henne att tvinga fram en försäljning av huset.?

Eller tolkar jag det helt fel..

Känner att det kanske va ett misstag att be om kunskap eller erfarenhet på familjeliv......
Svar på tråden Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?