• mson

Orkar inte längre

Anonym (Stina) skrev 2021-05-31 09:54:40 följande:
    Men du verkar lite fixerad vid att hon ska vara glad och kär? Du beskriver en tillvaro som är outhärdlig, du har inget utbyte av henne, känner inget för henne, du är inte sexuellt attraherad av henne. Det är väl nästan bra att det HÄNDER något? Det är väl inte konstigt att du sover på soffan med tanke på hur allt är?

Jag blir lite bekymrad över att läsa att du skaffar 6 barn med en kvinna som inte verkar förstå hur man är vuxen och som närmast verkar ha en intellektuell funktionsnedsättning och så tycker du att problemet är att hon blir arg om hon inte får fler barn och det enda du ser som en lösning om ni skiljer er är att en ny kvinna axlar modersrollen (något du inte heller tror kommer hända). Du får steppa upp nu som sagt. Sterilisera dig. Sök boendestöd. Låt inte era barn ha det så här längre.

För det låter liksom inte som att det bara är konflikträdsla det handlar om - det låter som att ingen av er har koll på vad barn behöver. Hon är fast i sina nojor och vanor. Du är fast i att inte behöva ta ett enda beslut. Kvar är sex barn som inte kan påverka sin situation och självklart mår otroligt dåligt. Vill ni vara föräldrar till dessa barn? Vill ni ta hand om dem? Eller vill ni skaffa hundra barn till för att slippa bråka med varandra och slippa se de enorma bristerna i ert föräldraskap?

Förstod mig inte riktigt på din text. vad är det du insinuerar?, att jag ska vara kvar,  sterilisera mig och skita i hennes känslor för barnens bästa?..  det är väl om något då barnen blir lidande. (och jag såklart) om hon upphör att fungera som människa och faller ännu mer djupare ner i sina tankar och depression..

Hon har gjort det mycket klart för mig att det aldrig kommer fungera mellan oss om vi inte får ett barn till och att hon kommer vara för evigt olycklig, och inte orka med något.

Länge har jag gått med på massa saker hon velat bara för att behålla husfriden. men det är stopp med det.. jag har äntligen börjat bli ärlig både mot mig själv och henne.. jag tänker inte gå med på fler barn, det är 100%.

problemet är att hon vägrar ta emot någon hjälp mot hennes känsloutbrott..   Hon vägrar psykolog, hon vägrar boendestöd, hon vägrar prata med någon överhuvudtaget.

• mson
    Anonym (Jonna) skrev 2021-05-31 11:34:07 följande:
    Ja där tror jag du har helt rätt! Obearbetad social fobi kan få människor att inte klara av mycket av "vuxengrejer" som gå till bank, möten, skolor, AF mm. Och att inte klara av att sätta i ny glödlampa mm kan ju beror på rädsla att göra fel/att hon sakna tro på sig själv. Själv så kan jag bete mig lite likt bara föratt jag är rädd föratt få stötar, lite elfobi. Men jag kan egentligen...men jag lider av ångest, och det är ganska mycket jag är rädd för. Men det har ju inget med min IQ att göra. Jag är ganska förnuftig och rationell egentligen, ja i samtal oså men så blir känslan så stark och jag reagerar i ren panik i vissa situationer.

Men jag tror inte du ska tänka på att hon har lägre IQ än dig, det gör ju bara att ni kommer i obalans och att det blir att du är lite smartare och bättre. Inte så bra i en relation.
    Fast det handlar inte bara om vad hon kan och inte kan göra, utan vad hon förstår och inte förstår.  det går inte att ha en normal konversation om vuxensaker med henne, för hon förstår ingenting.. skulle jag tex nämna ett namn, "Abraham Lincoln" eller "Heinrich Himmler", så vet hon inte vem det är.. hon påstår att hon inte ens hört namnen..  Hon förstår inte att socialförsäkringar kommer från skatter som vi andra betalar.  hon resonerar liksom som att alla människor som inte vill jobba kan väl få pengar ändå.. att alla borde kunna få välja själv om man vill joba. hon förstår inte hur det hänger ihop.  hon förstår inte kollektivet o.s.v...    jag slutar aldrig förundas.  det är inte bara social fobi det har o göra med...
  • mson
    Anonym (*) skrev 2021-05-31 12:01:21 följande:
    Om hon ligger på så låg nivå, hur kom det sig att du blev tillsammans med henne? Vad var det du föll för?
    Hon var 19 när vi blev ihop.  man förväntar sig inte så mycket av en 19 åring.  tänkte hon behövde tid att mogna. upplevde henne bara som lite blyg och tillbakadragen. jag vet att hon aldrig haft så mycket vänner och bott med sin farsa hela livet ute på landet. vi pratade mest om världsliga saker då, och filosoferade inte direkt, det gör man sällan i den åldern.  det är allteftersom tiden gått som jag förstått att det inte bara handlade om det. men eftersom vi fick barn ganska tidigt så..
  • mson
    Anonym (Hjälp utifrån) skrev 2021-05-31 12:33:19 följande:
    Ja precis! Och tråden ropar: lämna! Medan TS fortsatt kan tycka att han är kompetent och ok förälder.

Jävligt oansvarigt att fortsätta skaffa barn med en person som inte hanterar att ha hand om barn.

Rimligtvis håller TS sambo en viss nivå, annars skulle BB och BVC reagerat.

Att ha 6 barn och dessutom en psykisk ohälsa gör att man ÄR annorlunda än folk i allmänhet. Vi snackar om en person som inte verkar fått växa upp till en vuxen person i samband med att barnen kom, utan där TS efter 6 barn börjar "inte orka mer" för att det är fel på min partner.

Självklart har hans partner problem, men 50% av föräldraskapet är TS. Han borde se sin del i detta och också ta emot stöd.
    Jag svartmålar inte.. jag är måhända ingen expert på att komma på bra exempel och möjligtvis kan det vara så som vissa säger, att det kan vara brist på intresse inom vuxenvärldens områden, som gör det, och inte IQ i sig..  det kan inte jag bedöma. jag berättar bara vad jag upplever.  hon kan typ allt om barn, för det är hennes specialintresse (ofta har man med autismspektrum ett antal specialintressen), hon är utöver det även bra på namn på kändisar så som skådespelare, sångare/sångerskor o.s.v, hon har också intresse för det övernaturliga..   men hon saknar intresset och förmågan att lära sig saker hon inte intresserar sig för, varav det absolut mest bekymmersamma är fundamentala delar i ett samhälle och hur det är uppbyggt med olika instanser och myndigheter, teknik (verkligen all form av teknik) o.s.v.   oavsett om det beror på IQ eller inlärningsproblem eller vad det nu är, så kvarstår ju ändå problemet.,  hon tar helt enkelt inte in sådant hon inte gillar.
  • mson
    Anonym (Hjälp utifrån) skrev 2021-05-31 13:38:09 följande:
    Jag tänker att TS behöver hitta en tillräckligt fungerande lösning för sina barn och att TS måste börja i någon ända.

Han är ju vuxen och får ju ta ställning till om han vill söka hjälp hos socialtjänsten, vården eller BVC. Eller om han vill lämna. Uppenbart är iallafall att TS behöver stöd att faktiskt hantera sin situation.

Barnen behöver ju att de vuxna är tillräckligt bra och utifrån vad TS berättar. TS får sluta skylla på sin partner ang. att det inte fungerar med 6 barn.

Jag tänker att TS förhoppningsvis fått lite idéer ur tråden om hur han ska gå vidare och att det faktiskt blir bäst om han funderar på sin egen roll i det hela.

Jag hoppas TS tar ansvar för det han ser och ser till att barnen inte blir lidande för att han inte förmår be om hjälp. För om barnen far illa, så behöver han ta ansvar för detta.
    Jag är mycket medveten om att jag har "en del i det hela".  det är min feghet, och brist på självkänsla under åren, som är orsaken till att jag inte sagt NEJ redan innan.   på ett sätt "ångrar" jag det, men ändå inte, eftersom ingen normal människa ångrar sina barn..

men nu är det som det är, och det är bara att finna sig i.  Jag har tagit kontakt med psykolog för att prata ut om det hela.. Får se om jag får mer tips och råd där.  de hintade redan första besöket om sterilisering, och att partnern faktiskt inte behöver veta. men jag tycker det känns hemskt att låta henne gå och tro och hoppas i evigheter.. Till slut kommer hon förstå.. eftersom vi alltid fått barn i princip på första eller andra försöket tidigare. det kommer bli det största sveket hon upplevt, och kommer enbart "köpa tid", inte lösa problemet.  att gå o bära på en så stor hemlighet är inte heller något jag känner mig bekväm med.
  • mson
    AndreaBD skrev 2021-06-01 10:17:42 följande:

TS, jag vill också försöka ge dig något råd, istället för att bara kommentera detaljer.

Jag tycker att det är viktigt att du säger mycket tydligt till henne, säger ifrån, när hon t.ex. gör planer på fler barn. Hitta bra argument! Det finns ju gott om. Säg till henne att hon måste kunna ta hand om dem barnen som ni redan har, och halva hushållet. Så länge detta inte funkar kan man omöjligt ha fler barn. Jag vet du har inte avsikt att skaffa fler barn, men det vore ett sätt att kanske få henne att inse att hon inte har förmåga till att bidra. Och du har faktiskt all rätt att säga att du inte orkar dra hela lasset själv. KRÄV att hon måste göra hälften av allt! Det kommer hon inte att klara, men då borde hon ju förstå att hon inte kan skaffa fler.

Och vänd dig till socialen och be om hjälp. Ta inte så mycket hänsyn till vad hon tycker om det. Kanske kan du avgöra vad ni behöver hjälp med. Låt inte henne styra och ställa och tycka en massa. Det fungerar ju inte i praktiken.

Jag jobbar på det..  Har sagt att det definitivt inte blir fler barn, och gett hundratals motiveringar, och förklarat så pedagogiskt jag kan. men hon ger sig inte. hon är arg och rasande, och enda gången hon pratar med mig, är när hon försöker övertala mig, gång på gång..  hon säger att hon ska ta mer ansvar, sköta sig mer, hjälpa till mer och allt, bara hon får ett barn till..   Jag vet ju med viss erfarenhet (!) att det inte blir så... snarare tvärtom.  men hon är resistent mot mina motiveringar och motstånd, det är som att tala med en vägg.
  • mson
    Mittra skrev 2021-06-01 14:18:34 följande:

Hej!

Jag tycker att du ska hjälpa din sambo att få kontakt med sjukvården då det verkar som att hon har en depression. Depression medför att man känner sig orkeslös och såklart ledsen.

Du borde boka tid för sterilisering. Efter sterilisering kommer du fortfarande kunna få stånd och utlösning precis som vanligt.

Detta berättar du inte för din sambo. När hon vill ha fler barn kan du gå med på att försöka, det kommer inte att bli någon mer graviditet.

Vänliga hälsningar

Har försökt, men man kan ju inte direkt tvinga henne. hon vägrar ta emot hjälp av vården..

Och gällande sterilisering så har jag tänkt tanken..  men att låta henne gå och hoppas och tro för evigt och hålla en sådan sak hemligt för henne vet jag inte om jag klarar.  jag har alltid varit extremt fertil eller vad man säger, nästan alltid blivit barn på första eller andra försöket, tids nog kommer hon förstå oavsett.
  • mson
    AndreaBD skrev 2021-06-01 13:49:32 följande:
    Det är läge att ställa krav på henne. Fattar hon inte om man verkligen kopplar ihop det på den mest konkreta nivån? Inga fler barn om hon inte kan göra mer. Hon får visa först att hon kan hantera dem som hon redan har. Förresten - tar hon hand om barnen? Du ska naturligtvis även kräva att hon ska göra hälften hemma om hon vill ha stor familj. 

Du kanske måste trappa upp, typ: Blir det fler barn, så kanske soc. tar barnen. Eller att du lämnar henne om det blir fler. 
    Vad jag än säger, så fortsätter hon bara tjata. hon vill liksom ha kakan och äta upp den, oavsett vad jag säger. hon får det till att det är jag som är envis och elak, som inte bryr mig om hennes känslor och är "kall" och hård. och att jag då förstör hennes liv etc.

Jag vet inte hur många gånger jag förklarat för henne att det är mitt beslut, precis som att det hade varit hennes beslut om hon vill göra abort om hon skulle varit gravid..  men hon lyssnar inte på det örat alls. 

Hon försöker istället få mig till att "åtminstone" säga att "kanske längre fram".. allt för att hon ska ha en förhoppning.. men jag köper inte det.. det är verkligen definitivt från min sida.

Jag har även "skrämt" henne med att soc kan ta barnen o.s.v., men hon försöker hela tiden låta så positiv "Nej det kommer inte hända, jag kommer ta mer ansvar och sköta det, vi kan det här nu" o.s.v.. 

Ja, hon tar hand om barnen när hon är hemma med dem.  det är mer resten som inte tas om hand..  städning, huset, telefonsamtal med myndigheter, ekonomin o allt annat..
  • mson
    Anonym (F) skrev 2021-06-01 17:02:33 följande:
    Eftersom du planerar att fortsätta ha sex med henne?

Och fortsätta låta henne tro att det blir barn nummer 7?

Istället för att sluta tro att någon här på forumet eller du själv kan trolla med knäna och tro att hon kommer ändra sig utan väldigt obekväma åtgärder?

Det här blir bara konstigare och konstigare.
    Förstod inte riktigt vad du ville ha sagt i detta.. 

nej det är sant att jag inte tänder på henne sexuellt längre eller har några sådana känslor för henne. men jag har sagt till henne att om hon accepterar att det inte bli fler barn och försöker ta mer ansvar i hemmet o.s.v., så är jag villig att försöka på nytt att jobba för det, dvs att försöka bygga upp känslorna (för de har ju funnits om än ganska länge sedan),

men att hon då måste lägga av med detta snack om fler barn.. 

men inte ens det biter på henne.... 

Hur jobbig hon än är så tror jag ändå inte samvetet tillåter mig att hålla en sådan sak som sterilisering hemlig för henne, för trots allt har jag respekt för hennes känslor.. men jag hade hellre sett att hon löser dem med vården.. men inte ens det vill hon ju :S

Väldigt knepigt detta..
  • mson

Kanske någon har något annat råd vi inte tänkt på förut...

visst har jag fått massa råd här som jag överväger. Självklart förväntar jag mig ingen magisk lösning för att kunna vara kvar och samtidigt fylla alla mina behov och önskemål. Försöker bara hitta rätt väg fram. Det som är minst dåligt för mig men framförallt för barnen.

Svar på tråden Orkar inte längre