• mson

Orkar inte längre

Anonym (*) skrev 2021-06-01 17:50:51 följande:

Du frågar i trådstarten vad du ska göra och du har fått massor av råd. Varje gång svarar du att du redan har gjort det och att det inte hjälpte. Att lämna verkar inte vara ett alternativ för dig. Så vad vill du att vi här på FL ska göra egentligen? Vi kan inte trolla så att din sambo tar sig i kragen och börjar ta ansvar.

Dessutom har jag inte sagt att jag absolut inte kan lämna.. men det är väl ändå att se som sista lösningen.. att få vardagen med 6 barn att fungera på olika håll, med all den utmaning min sambo har med sig själv är fan inte lätt..
  • mson
    Anonym (X) skrev 2021-06-01 18:08:14 följande:

Det finns ingen bra lösning.

Det är inte rimligt att fortsätta leva med ngn man inte har känslor för, och du kan inte tvinga henne att ta emot hjälp, men du måste ha en plan för barnen om du lämnar henne.

Har du det?

Nej, jag har lite idéer på sin höjd, men jag har på tok för lite på fötterna för att kunna faktiskt genomföra det. Vi äger huset gemensamt osv, och lägenheter finns inga på orten då det är stor bostadsbrist här.
  • mson
    Anonym (Hela sanningen?) skrev 2021-06-01 19:39:22 följande:

Har läst hela tråden, dock i omgångar så kanske minns något fel.

Vill börja med att säga att 6 barn mellan 1 och 14 år är ingen barnlek. Herregud, jag har 2 st i åldern 7 och 12 och är supertrött ibland! I tråden låter det som om TS ägnar mycket tid åt jobb, och att sambon ensam sköter allt som har med barnens skötsel att göra. Tro 17 att hon inte också ringer samtal och byter glödlampor!?

Man måste inte vara allmänbildad och kunna ringa samtal till myndigheter för att vara en bra förälder. Sen låter det lite sådär med fixeringen vid andra personer. Men det framgår faktiskt inte alls i tråden hur hon är med barnen. Hon kanske lagar jättegod mat och ägnar dom massor med uppmärksamhet...inget vi vet.

Det vi vet är att ni har gjort er beroende av varandra. Hon är ekonomiskt beroende av dig, och du hade antagligen aldrig fått ihop tillvaron utan henne. Så gör det bästa av det och var snälla mot varandra.

*Inga fler barn.

*Gör upp en långsiktig plan över hur ni ska kunna gå isär och att båda klarar sig bra, både ekonomiskt och psykiskt. Det kommer kanske krävas att ni hjälps åt under många år framöver. Ni kanske måste hitta en annan lösning under ett antal år. T.ex. en liten övernattningslägenhet där en förälder bor varannan vecka.

*Säkra hennes ekonomiska framtid. Sätter du t.ex in pengar till hennes pension som kompensation för alla år hemma?

*Barnens välmående i fokus. Barn mår bl.a bra av föräldrar som mår bra och är snälla mot varandra och mot barnen. Och de mår bra av närvarande vuxna.

Hoppas det löser sig för er.

Jag ägnar inte särskilt mycket tid på jobbet. Jobbar bara kontorstid 8-17 då jag följer kundernas tider och sällan ligger efter i arbetet. Kanske ganska unikt för att vara egenföretagare. Jag är dessutom väldigt flexibel då jag styr arbetet själv. Varje vecka är det i genomsnitt minst ett besök hos antingen BVC, tandläkare, logoped eller annat relaterat till barnen, och eftersom jag är den enda med körkort i en ort på landsbygden så är det jag som får köra.. Så rimligen jobbar jag mindre än en vanlig genomsnittlig anställd.

Det enda min sambo gör är att ge barnen mellanmål, byter blöjor, löser konflikter osv,

och det bara halva dagarna då alla är på skola/dagis till 13 förutom 1 åringen. jag kommer hem på luncherna och gör lunchen varje dag till och med, så inte ens det gör hon.
  • mson

Om jag skiftar fokus.. har ni något råd om hur en eventuell separation skulle fungera praktiskt.

Vi bor i en stor villa med 8 rok, och står båda som ägare på huset.

När vi tog huslånet en gång i tiden hade vi bara 3 barn. Risken är stor att banken inte skulle gå med på att skriva över lånet till mig enbart, då de skulle göra en ny bedömning om betalningsförmåga och med 6 barn och mig som ensam ägare är det betydligt mindre marginaler.. dessutom har jag ju eget företag nu, när vi tog huslånet var jag anställd.

Alltså är enda sättet att vi säljer huset och skaffar varsin lägenhet på 6 rok eller större.. I vår kommun finns det inga sådana. Det finns inte ens en etta ledig i hela kommunen. Förutom det uppenbara att flytta till annan kommun i två olika lägenheter, vilket även det hade varit svårt att hitta, finns det några andra möjligheter? Har jag ens rätt i mina antaganden ovan?

• mson
    DVQ skrev 2021-06-03 08:40:13 följande:
    Hur kunde din sambo ens bli aktuell för huslån utan inkomst? Har du räknat med cirka 10k i underhållsstöd och det faktum att du inte är försörjningsansvarig för en annan vuxen människa i den nya kalkyken?

Sedan får jag inte dina utsagor att gå ihop. Din sambo klarar inget men samtidigt är du så beroende av att hon tar hand om barnen att du inte kan separera.

Jag kan också säga att jag är en fullt kapabel och driven person som i vanliga fall både heltidsarbetar och tar ett stort ansvar för hemmet. Under tiden jag helammade förberedde inte heller jag mat eller gjorde några stora hushållsinsatser. Och jag hade ett barn att ta hand om. Även om din sambo verkar ha en hel del problem som hon måste ta tag i undrar jag om du inte begär väl mycket av henne också. Med sex barn på 13 år har hon ju varit konstant gravid eller ammat, ibland troligen både och. Att hon är trött och deprimerad är inte så konstigt. Däremot är det så klart konstigt att hon inte verkar ha någon som helst insikt och istället vill ha ett sjunde barn.
    Gällande huset: När vi skaffade huset hade vi som sagt bara 3 barn, och jag hade en ganska bra lön.  Huset låg bara på typ en mille trots att det är ett stort hus med bergvärme o allt., för vi bor i en liten kommun där priserna är bra. det var i princip det vi kunde få.  Vi bodde i en annan kommun innan, men vi var tvungna att flytta just pga huspriserna, min sambo hade ju grundarvodet ii föräldrapenning så en viss inkomst hade hon ju då och det lades ovanpå min lön i beräkningarna.

Min sambo klarar av att "ta hand om barnen", så hon sköter dem medans jag jobbar..  som sagt, byter blöjor, ammar, ger mellanmål o.s.v..  men sen sköter hon dessutom tvätten, vilket alla som har erfarenhet med många barn blir en hel del.  Mycket mer gör hon inte..  men det är tillräckligt för att det kommer bli panik om jag ska sköta det själv också.. det är i princip tvätten som kommer ovanpå det jag redan gör då.. för som ensamstående hade ju barnen varit på dagis/fritids så själva "passandet" påverkar ju inte, förutom när man behöver ta hand om sjuka barn, vilket hon gör nu.

Hon ser ett barn till som det enda som får henne o komma ur depressionen, men o andra sidan har hon resonerat likadant vid tidigare barn, det blir liksom inte bättre, hon vägrar inse det.
  • mson
    DVQ skrev 2021-06-03 13:56:21 följande:

Först: Att ta hand om sex barn + tvätt är inte att vara helt inkapabel. Visst, många skulle orka göra mer men initialt fick du det att låta som hon knappt orkade röra sig ur sängen. Så är det alltså inte.

Däremot verkar hon ju ha stora problem i övrigt. Du inser väl att det aldrig tar slut om ni så skaffar 14 barn? Hon måste träffa en läkare för att ta sig ur sin depression och här tror jag du måste sätta hårt mot hårt.

Jag kan också undra hur din sambo skulle beskriva den här situationen. På dig låter det som att hon tvingat till sig barn efter barn och du har låtit det ske för husfridens skull. Men tänk om hon faktiskt lever i tron att ni tagit ett gemensamt beslut om att skaffa många barn? Hur tydlig är du med dina ståndpunkter mot henne?

Ja fast tvätten gör hon sällan när jag är på jobbet. Det är i princip bara att ta hand om barnen. När jag väl är hemma, på kvällar och helger osv gör hon bara tvätten och jag allt annat (inklusive ta hand om och sköta barnen)..

Dessutom är hon mycket medveten om att jag de sista 2-3 barnen varit mot det, då jag försökt säga nej, men i slutändan "låtit mig övertalas " som det så fint kallas.. jag skulle nog snarare säga "känt mig tvingad "

Sen denna tråden startades har jag varit mycket tydlig med mina ståndpunkter, men hon vet precis som jag hur svårt det är att lösa en separation, därför känner hon väl att hon inte har något att förlora på att fortsätta tjata om barn, vägra hjälp, vägra jobb osv.
  • mson
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-03 12:03:17 följande:

Då får du väl stanna med henne då eftersom hon ändå tar tvätten.

Ärligt talat? Hör du inte hur det låter?

Och försök att inse att hennes argument för ännu ett barn inte är rationella. Hon vill täppa för något i sitt inre med fler barn. Det handlar inte om en riktig plan för att bli av med sin depression. Det är helt SJUKT att inte klara av livet, ha 6 barn och försöka tjata sig till ett 7:de. Du kan inte se det som att ni har två olika åsikter.

Har frågat förut utan att få svar. Men hur mår era barn i allt detta? Du nämner inte det med ett ord.

Jag är mycket medveten om att hennes argument inte är rationella. Som jag sagt tidigare så hade jag aldrig gått med på fler barn, hur bra det än skulle bli..

Barnen lider det nog ingen nöd på. De får den kärlek och hjälp de behöver I livet, även om det är extremt snedfördelat. Äldsta dottern på snart 14 har också blivit lite sur på henne då hon mest ligger i sängen och inte hjälper till. Det har ju gått så långt så det i princip alltid bara ropas "pappa pappa" när någon vill något. Aldrig "mamma "
  • mson
    Anonym (X) skrev 2021-06-03 23:00:09 följande:

?

Jag menar nu.. Det är definitivt stopp nu.. även om ett mirakel skulle ske och min sambo helt plötsligt skulle dela allt ansvar, söka jobb, söka hjälp osv.. fler barn, nej nej.
  • mson

Ok, ett tag sen jag skrev i tråden nu.

Min sambo och jag har gjort slut, men vi bor fortfarande ihop.

Hon vill inte flytta förrän hon hittat någon annan som hon kan flytta in hos.. vilket inte är det lättaste.. vem vill liksom ha en person med asperger syndrom, utan jobb och utan körkort och med 6 barn växelvis.

Hon vill inte bo i en lägenhet själv, och hon vill inte skriva in sig på arbetsförmedlingen för att söka jobb. Hon vill vara "hemmafru" som hon kallar det...

Har ni några idéer? Kan inte direkt kasta ut henne ur vårt gemensamma hem som vi båda står som ägare på.. och jag själv kan inte ta en lägenhet då jag har jobb med hyfsad inkomst och därmed inte är berättigad till bostadsbidrag... Hon själv hade ju fått typ 80% av hyran i bostadsbidrag.. dessutom hade hon inte klarat av att ta hand om ett hus själv.

Självklart hade jag kunnat lägga ut huset till försäljning för att tvinga henne till det,

men varsin lägenhet i kommunen är inte lätt att hitta. Finns inga lediga lägenheter överhuvudtaget.

Detta är en enda mardröm..

• mson
    Anonym (LouLou) skrev 2021-08-14 07:50:59 följande:

För det första, bra att du har brutit er relation, det är dags med tanke på allt du har beskrivit.

För det andra, varför i hela friden skulle du inte kunna ta en egen lgh bara för att du inte får bostadsbidrag? De flesta som bor i hyres får inte bostadsbidrag. Nu fick jag känslan av att du och ditt ex kanske inte är så olika ändå.

Hade jag varit dig så hade jag tagit en lgh och sålt huset, ditt ex får själv ansvara för att lösa det för sig. Sluta vara medberoende!

Jo jag hade tagit en lägenhet direkt om det gick, men hade då fått flytta till en annan kommun, då det inte finns lägenheter här, och ekonomin tillåter inte villa och lägenhet parallellt under övergångsperioden oavsett. Dessutom är det också mycket tveksamt om jag får stå på huset själv som jag skrev tidigare i tråden.. min lön med 6 hemmavarande barn kommer inte räcka. Hade aldrig fått lånet om jag tagit det idag.
  • mson

Jo jag kan väl erkänna att jag är lite medberoende. Vi har ju trots allt levt 15 år tillsammans. Blir nog inte särskilt omtyckt av barnen om jag lämnar henne i sticket. Sen är jag rädd för att hon tar livet av sig. Hon har ju absolut ingen kvar om hon blir av med både mig och barnen.

Äldsta dottern på snart 14 är dock på min sida och har sagt att hon vill bo med mig. Stor nog att inse hur läget är... under en längre tid har det känts som hon är den andra föräldern..

En sak jag inte nämnt är att vi varit hos socialen en gång tidigare pga en orosanmälan från skolan. Då handlade det dock om att ett av våra barn hade sagt att jag nypit honom. Vilket såklart inte stämmer. Han är lite intellektuellt nedsatt och har troligtvis någon slags diagnos, och gått under utredning under längre tid hos skolpsykolog, det är eventuellt aktuellt med särskola för honom.

Oavsett så hotar min sambo att hon kommer säga att jag faktiskt nypt honom om jag drar in socialen. Hon känner sig hotad...

Vill bara kräkas..

• mson
    Anonym (Titti) skrev 2021-08-15 17:59:11 följande:

Vid en separatione får man i min kommun förtur till lägenhet för en av parterna. Frågan är då bara vem som ska ha det. När jag skilde mig fick jag lägenhet på detta vis, min exman köpte en lägenhet.

Intressant. Är det hyresrätt de får förtur till då menar du?
  • mson
    Egon den stora skrev 2021-08-17 22:38:48 följande:

Varför ska du få bostadsbidrag om du tjänar hyfsat? Det låter ju helt bakvänt. Sedan kan du visst sälja huset. Det räcker att en ägare vill det. Om det inte finns något ledigt precis för ni bor kanske du får söka dig lite utanför? Jag tycker det låter som att du försöker dölja dina egna problem med att skylla allt på din fru.

Om jag säljer huset kan jag såklart ta en lägenhet, men jag kan inte stå på huset och betala allt för det samtidigt som en lägenhet.. Det tillåter inte ekonomin. Hade hon däremot hyrt en lägenhet åt sig själv så hade hon fått bostadsbidrag på upp till 85% av hyran då hon saknar inkomst. och på så vis hade vi kunnat ha "varsitt " boende. Så jag menade..

Att sälja huset och ta en lägenhet i annan kommun är inte heller aktuellt, åtminstone inte så länge vi har delad vårdnad. Ska man flytta till annan ort måste den andra vårdnadshavaren godkänna detta och det kommer hon aldrig
  • mson
    Anonym (H) skrev 2021-08-23 11:57:23 följande:

Har du pratat med banken TS? Och kommunen angående hyresrätter?

Jag har bokat en tid med banken. Om vi låt oss säga, delar upp barnen mellan oss, så vi har 3 barn var boende hos oss, så tror jag inte det borde vara några problem att få "ta över lånet " helt på huset. Dessutom har vi gjort en helrenovering av köket och bostadspriserna har samtidigt gått upp en del sen vi köpte huset, så det lär vara värderat så pass högt så jag borde kunna köpa ut henne dessutom. Däremot med ensam vårdnad om 6 barn finns det inte en chans. Banken drar typ av 3000 kronor för varje barn i sina beräkningar gällande levnadsmarginaler etc. Jag har kollat allmännyttan här, och det står i deras stadgar att de inte praktiserar någon form av förtur här, så jag har väldigt svårt att tro att kommunen skulle kunna hjälpa oss
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-23 09:59:43 följande:

Flytta till eget boende i närheten och låt henne bo kvar i huset med barnen. Om hon mår så dåligt som du säger behöver hon så lite förändring som möjligt. Med all barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll från dig borde hon klara sig ekonomiskt. Hon kan få hjälp med vardagen via boendestöd osv. 

Du kan ju träffa barnen ofta ändå.

Då jag står som delägare på huset så räknas vi enligt gällande regler fortfarande som sambos , vilket inte ger henne rätt till varken bostadsbidrag eller socialbidrag, jag är solidariskt betalningsansvarig för huset inklusive alla kringkostnader. Det är inte ett alternativ som sagt. Dessutom hade jag fått vara vid huset flera gånger i veckan för att klippa gräset och sköta underhåll av huset eftersom det faktiskt är mitt hus också och hon inte klarar sånt. En lägenhet är enda möjligheten både ekonomiskt och praktiskt för henne.
Svar på tråden Orkar inte längre