• Anonym (Madde­)
    Fri 28 May 2021 10:29
    747 visningar
    10 svar
    10
    747

    Nybygge amorteringsfritt

    Läst på flera husleverantörers hemsidor att dom erbjuder amorteringsfritt bolån tillsammans med en bank i ett x antal år. Hur fungerar det i praktiken? Betalar man mer sen då efter de fria åren är slut så att man måste amortera dubbelt så mycket. Inser att det kanske är en dum fråga. Vi ska köpa/bygga hus och jag är totalt oerfaren med allt som har med lån osv att göra..?en vill gärna lära mig.

    Säg så här.

    Om man inte har råd med ränta plus amortering till en nyproduktion idag men om ett år har man det då man skulle byta tjänst som generar 7000 kr netto mer i månaden. Kan man då ta detta amorteringsfria lån så länge så har man ju råd sen när man börjar amortera igen? Eller vem ska liksom ha nytta av dessa amorteringsfria lån i ett x antal år? Hjälp mig.

  • Svar på tråden Nybygge amorteringsfritt
  • Anonym (nej)
    Fri 28 May 2021 10:36
    #1

    Detta kanske inte är ett direkt svar på din fråga men ta aldrig ett lån som du inte har råd att amortera på. Vansinne! Räntorna kommer dessutom att höjas inom en snar framtid och sitter man med lån på ett nybygge (utan tillräckliga inkomster) så sitter man illa till. Tänk efter om det är värt det. Man ska leva också och livet går inte enbart ut på att betala för sitt boende. Man får rätta mun efter matsäck.

  • Anonym (Madde­) Trådstartaren
    Fri 28 May 2021 10:40
    #2
    Anonym (nej) skrev 2021-05-28 10:36:35 följande:

    Detta kanske inte är ett direkt svar på din fråga men ta aldrig ett lån som du inte har råd att amortera på. Vansinne! Räntorna kommer dessutom att höjas inom en snar framtid och sitter man med lån på ett nybygge (utan tillräckliga inkomster) så sitter man illa till. Tänk efter om det är värt det. Man ska leva också och livet går inte enbart ut på att betala för sitt boende. Man får rätta mun efter matsäck.


    Nej jag menar inte att vi ska göra det, undrar mest varför man erbjuder detta ?
  • Anonym (Boel)
    Fri 28 May 2021 11:00
    #3
    Anonym (Madde) skrev 2021-05-28 10:29:40 följande:

    Läst på flera husleverantörers hemsidor att dom erbjuder amorteringsfritt bolån tillsammans med en bank i ett x antal år. Hur fungerar det i praktiken? Betalar man mer sen då efter de fria åren är slut så att man måste amortera dubbelt så mycket. Inser att det kanske är en dum fråga. Vi ska köpa/bygga hus och jag är totalt oerfaren med allt som har med lån osv att göra..?en vill gärna lära mig.

    Säg så här.

    Om man inte har råd med ränta plus amortering till en nyproduktion idag men om ett år har man det då man skulle byta tjänst som generar 7000 kr netto mer i månaden. Kan man då ta detta amorteringsfria lån så länge så har man ju råd sen när man börjar amortera igen? Eller vem ska liksom ha nytta av dessa amorteringsfria lån i ett x antal år? Hjälp mig.


    Alltså du har ju lånat lika mycket pengar. Banken tjänar pengar på den ränta du betalar oavsett om du amorterar eller ej. De tjänar ju faktiskt MER pengar om du inte amorterar eftersom du betalar ränta på samma belopp år efter år.
    Så detta är självklart för att de vill ha fler kunder!

    Jag personligen skulle inte ha något emot en sån överenskommelse, det är mycket som kostar pengar kring husbygge och husägande. Men då hade jag ändå för egen del satt av ett belopp motsvarande MINST den amortering som jag känt varit rimlig utifrån familjens ekonomi etc för att sedan ha en större klump att lägga in direkt när den amorteringsfria perioden är över. Eller för att ha att "ta av" så att säga om vi säger att man tex. går in i en period av föräldraledighet exempelvis där den ena tjänar mindre. Ett sorts buffert.

    Den som vill kan även sätta av motsvarande belopp och placera, för att sen ha mer att amortera när det blir dags. Om vi säger att ni egentligen skulle amorterat 5000kr/mån men får amorteringsfritt i 3 år. 3 x 12 x 5 = 180 000kr. Om ni placerar 5000kr mån i fonder eller annan valfri placering som ni tror kan ha viss tillväxt så kanske ni sitter där med 220 000kr när de tre åren har gått, att ha som husbuffert eller för att göra en större amortering med.
  • Anonym (Boel)
    Fri 28 May 2021 11:00
    #4
    Anonym (Madde) skrev 2021-05-28 10:40:38 följande:
    Nej jag menar inte att vi ska göra det, undrar mest varför man erbjuder detta ?
    För att det är ett smidigt helhetserbjudande som ger mervärde, samt att banken får nya kunder.
  • Anonym (8)
    Fri 28 May 2021 11:14
    #5

    Vi har lite amorterings-fria lån på huset, Dock ej ett nybygge.

    Vi har resonerat som så att kostnaden för lånet som helhet ju blir högre, men att man i vissa faser i livet kan behöva lite annat utrymme för att faktiskt kunna ha lite extra buffert.

    Vi tänker att vi rent principiellt har råd med att amortera mer nu, men att vi faktiskt hellre vill ha större buffert och även ha några år med något lägre inkomst p.g.a. föräldraledighet och vabb. För oss blev det alltså ett "bra" erbjudande.

    Jag kan absolut tänka mig att det finns liknande situationer när man flyttat till ett nybyggt hus, att man inledningsvis har högre kostnader och då vill ha "extra utrymme". Lite som att folk lägger om sina huslån för att bekosta renoveringar istället för att låna brevid med högre ränta.

    Jag är mer skeptisk till att vår lånemodell på ett av lånen också är av trappstegsmodell. Det tycker jag ej är bra, eftersom det blir dyrare efter pensionen, vilket jag inte tror på. Vi har bestämt oss för att lägga om detta lån framöver, just för att slippa detta, men vill vänta lite eftersom det är svårt att överblicka ekonomin och att det ändå är 25 år kvar innan pensionen....

  • Anonym (Z)
    Fri 28 May 2021 11:32
    #6
    Anonym (Madde) skrev 2021-05-28 10:40:38 följande:

    Nej jag menar inte att vi ska göra det, undrar mest varför man erbjuder detta ?


    Troligen för att sälja, få nya kunder och tjäna mer pengar. Ju mindre amortering, desto mer ränta till banken.
  • Sat 29 May 2021 09:01
    #7
    Anonym (Madde) skrev 2021-05-28 10:29:40 följande:
    Läst på flera husleverantörers hemsidor att dom erbjuder amorteringsfritt bolån tillsammans med en bank i ett x antal år. Hur fungerar det i praktiken? Betalar man mer sen då efter de fria åren är slut så att man måste amortera dubbelt så mycket. Inser att det kanske är en dum fråga. Vi ska köpa/bygga hus och jag är totalt oerfaren med allt som har med lån osv att göra..en vill gärna lära mig.

    Säg så här.
    Om man inte har råd med ränta plus amortering till en nyproduktion idag men om ett år har man det då man skulle byta tjänst som generar 7000 kr netto mer i månaden. Kan man då ta detta amorteringsfria lån så länge så har man ju råd sen när man börjar amortera igen? Eller vem ska liksom ha nytta av dessa amorteringsfria lån i ett x antal år? Hjälp mig.
    Som flera sagt ovan erbjuder banken amorteringsfritt lån för att det uppfattas som attraktivt av kunderna, och banken då får fler kunder.

    Jag hade aldrig tagit ett amorteringsfritt lån om jag inte hade haft råd med amorteringen (även om man förväntar sig att ha det senare). Det innebär att man inte har de marginaler i ekonomin som behövs för att köpa hus. Även i ett nytt hus uppstår det många  utgifter första året. Det kan tex. vara trädgård som ofta inte är färdigställd, inköp av möbler, verktyg etc. som behövs för underhåll. Det kan vara hantverkare/reparationer av sådant som inte är hustillverkarens "fel" men som behöver fixas. Och det kan vara så att något faktiskt har gått fel vid husbygget och man behöver ligga ute med pengar etc. under en tvist.

    Bygger man nytt i egen regi behöver man rejäla marginaler, så då borde man också ha råd med amortering.
  • Anonym (...)
    Mon 31 May 2021 12:34
    #8

    För den som ska sälja efter tre år och är tämligen säker på vinst, kanske det är ett alternativ att ha amorteringsfritt. 

    Däremot är det inte alls långsiktigt hållbart att inte amortera. Jag har också mycket svårt med de som tänker att deras bostad är värderad till dubbla lånet och därför inte amorterar. Ska man inte sälja i närtid känns det för mig jättemärkligt at man inte vill minska sina kostnader (=amortera). 

  • Anonym (xxx)
    Mon 31 May 2021 12:53
    #9
    Anonym (...) skrev 2021-05-31 12:34:44 följande:

    För den som ska sälja efter tre år och är tämligen säker på vinst, kanske det är ett alternativ att ha amorteringsfritt. 

    Däremot är det inte alls långsiktigt hållbart att inte amortera. Jag har också mycket svårt med de som tänker att deras bostad är värderad till dubbla lånet och därför inte amorterar. Ska man inte sälja i närtid känns det för mig jättemärkligt at man inte vill minska sina kostnader (=amortera). 


    Istället för minska sina kostnader kan man öka sina intäkter. Dvs investera istället för att amortera. Vi amorterar inte, vi investerar och får därmed mer pengar på det sättet än om vi minskat våra lån. 
  • Mon 31 May 2021 12:57
    #10

    Trodde det var ett krav på att amortera bolån om skuldkvoten var över en viss procent? (s k amorteringskravet)

    Det kan väl ändå inte vara en majoritet som har råd att "casha" halva huset från start?

    Inte aktuellt för mig, men ändå nyfiken på att veta hur upplägget går till?

Svar på tråden Nybygge amorteringsfritt