• Anonym (Ts)

    Tid eller pengar

    Vilket är viktigast?

    Vi har 3 barn under 6 år. Planen var/är att jag kommer absolut INTE jobba heltid förr än även minstingen börjar skolan .

    (Jag är en person som föredrar fritid framför pengar och i mina ögon räcker det om man jobbar precis så mycket att det går runt-)

    Nu till problemet. Jag jobbar halvtid o maken är arbetslös. Inga bidrag förutom barnbidraget då. Det går precis runt. Men det blir inget sparande inte alls. Därmed har vi inget råd med resor eller så . Som tur bor vi i hus med stor trädgård , så kanske inte lika nödvändigt med att komma bort som om vi skulle bo i lägenhet... men men ...

    jag började tvivla i senaste tiden nu när sommaren närmar sig. Ska jag gå upp i arbetstid? Eller är det viktigare att jag kan spendera mer tid med mina barn? Även vardagarna är ju guldvärda om vi kan vara tillsammans, just därför är det svårt att släppa...

  • Svar på tråden Tid eller pengar
  • Anonym (tid)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-29 21:54:23 följande:

    Vilket är viktigast?

    Vi har 3 barn under 6 år. Planen var/är att jag kommer absolut INTE jobba heltid förr än även minstingen börjar skolan .

    (Jag är en person som föredrar fritid framför pengar och i mina ögon räcker det om man jobbar precis så mycket att det går runt-)

    Nu till problemet. Jag jobbar halvtid o maken är arbetslös. Inga bidrag förutom barnbidraget då. Det går precis runt. Men det blir inget sparande inte alls. Därmed har vi inget råd med resor eller så . Som tur bor vi i hus med stor trädgård , så kanske inte lika nödvändigt med att komma bort som om vi skulle bo i lägenhet... men men ...

    jag började tvivla i senaste tiden nu när sommaren närmar sig. Ska jag gå upp i arbetstid? Eller är det viktigare att jag kan spendera mer tid med mina barn? Även vardagarna är ju guldvärda om vi kan vara tillsammans, just därför är det svårt att släppa...


    Jag skulle värdera tid mer än pengar, men det förutsätter ju ändå att båda jobba r lite, annars måste ena jobba mer. 

    Att leva en hel familj på 50% inkomst + typ A-kassa känns väldigt snålt. Då känns det rimligt att den som är arbetslös tar mer ansvar hemma så att den andra kan jobba mer under en period till båda har jobb. 

    Även om du jobbar 80-100% under en tid så hinner du ju träffa dina barn. Och om de är hemma med din man eller han hämtar och lämnar på fskl så har du mer tid med dem än om du också ska sköta lämning/hämtning. 
  • Anonym (Anonym)

    Mitt tips till dig är att gå upp till 75%. Du får bra betalt redan nu men 75% skadar inte. Förhoppningsvis hittar din man något bra också så kan ni börja spara lite mer. Lycka till.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-31 02:30:21 följande:

    Men han måste ju söka jobb ifall han stämplar! Facket kräver att du är inskriven på arbetsförmedlingen och arbetsförmedlingen kräver att du söker ett visst antal jobb per månad för att få stämpla.


    Han är inte varken hos AF, a kassa eller nåt så det är lugnt där
  • Anonym (tid)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-31 14:08:56 följande:
    Han är inte varken hos AF, a kassa eller nåt så det är lugnt där
    Då måste det vara oerhört snålt att leva bara på din 50% lön. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (tid) skrev 2021-05-31 14:10:59 följande:

    Då måste det vara oerhört snålt att leva bara på din 50% lön. 


    Tja vi klarar oss... kan inte säga att vi lever snålt. Vi har inte alltid råd med allt, men vem har det ?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-31 14:08:56 följande:

    Han är inte varken hos AF, a kassa eller nåt så det är lugnt där


    Aha, jag missförstod dig, men ser nu att du skriver att ni inte har några bidrag förutom barnbidrag.
  • Anonym (tid)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-29 21:54:23 följande:

    Vilket är viktigast?

    Vi har 3 barn under 6 år. Planen var/är att jag kommer absolut INTE jobba heltid förr än även minstingen börjar skolan .

    (Jag är en person som föredrar fritid framför pengar och i mina ögon räcker det om man jobbar precis så mycket att det går runt-)

    Nu till problemet. Jag jobbar halvtid o maken är arbetslös. Inga bidrag förutom barnbidraget då. Det går precis runt. Men det blir inget sparande inte alls. Därmed har vi inget råd med resor eller så . Som tur bor vi i hus med stor trädgård , så kanske inte lika nödvändigt med att komma bort som om vi skulle bo i lägenhet... men men ...

    jag började tvivla i senaste tiden nu när sommaren närmar sig. Ska jag gå upp i arbetstid? Eller är det viktigare att jag kan spendera mer tid med mina barn? Även vardagarna är ju guldvärda om vi kan vara tillsammans, just därför är det svårt att släppa...


    Anonym (Ts) skrev 2021-05-31 14:25:55 följande:
    Tja vi klarar oss... kan inte säga att vi lever snålt. Vi har inte alltid råd med allt, men vem har det ?

    Det är ju bara du/ni som kan avgöra. Din trådstart ställde ju en fråga och det är väl den vi alla i tråden försöker hjälpa dig att besvara. Nåt slags problem har ni väl eftersom du frågar om det. 
  • Anonym (Katja)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-30 10:35:06 följande:
    Man kan inte spara om man precis går runt. Det här mitt val handlar om , att jag vill inte spara...

    Mina föräldrar har aldrig haft tid på mig och jag kände mig mest som en onödig börda under uppväxten..
    Mina föräldrar jobbade heltid och ibland mer och inte kände jag mig oälskad för det. Min pappa jobbade till och mer på annan ort en period för att inte vara arbetslös i början av karriären. Hade en superbra barndom och ekonomisk trygghet. Samma gör vi. Vi jobbar heltid och ibland mer då en av oss har gjort karriär. Två harmoniska kärleksfulla tonåringar. Ibland känns det som att man går ner i tid eller stannar hemma och använder barnen som en sköld för att folk ska säga att man är lite lat.
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker nog att åtminstone en av er eller båda tillsammans borde komma upp i en heltid. 

    Om din man är hemma på heltid kan du jobba heltid. Han måste söka jobb, han har tre små barn att försörja. Det är inte okej att inte ha några marginaler när fem personers tillvaro hänger på det. 

    Så jag röstar på att du ska jobba heltid tills din man har ett jobb. Då kan du gå ner i tid. Barnen behöver dig tills de blir 18, minst. Det kan vara lika viktigt att vara hemma på eftermiddagarna när barnen är tonåringar. 

  • Anonym (tid)
    Mrs Moneybags skrev 2021-05-31 14:58:31 följande:

    Jag tycker nog att åtminstone en av er eller båda tillsammans borde komma upp i en heltid. 

    Om din man är hemma på heltid kan du jobba heltid. Han måste söka jobb, han har tre små barn att försörja. Det är inte okej att inte ha några marginaler när fem personers tillvaro hänger på det. 

    Så jag röstar på att du ska jobba heltid tills din man har ett jobb. Då kan du gå ner i tid. Barnen behöver dig tills de blir 18, minst. Det kan vara lika viktigt att vara hemma på eftermiddagarna när barnen är tonåringar. 


    Här håller jag helt med dig! Kan tom vara viktigare att jobba mindre när man har tonåringar än när man har småbarn. Små barn får ofta en fin omsorg på förskola, fritids och liknande, det är när de är tonåringar som man behöver finnas där för att ha koll på hur det går hur tonåringen mår och stötta upp med närvaro om nåt svajar. 
  • Anonym (mamma)

    När mina barn var små var både jag och min man arbetslösa under en lång period. Vi blev av med jobben under första graviditeten (när vi precis köpt hus) och jag råkade bli gravid igen snabbt inpå första barnet. Det var en ständig ångest över ekonomin och att vi inte hade någon buffert alls, vi bodde dock billigare i huset än i lägenheten vi flyttade ifrån så att sälja var inte aktuellt. Vi gick plus minus noll varje månad och hoppade på varje chans till jobb som vi hittade, det blev många kortare anställningar i några år. Det var svårt att njuta av tiden vi faktiskt fick med våra barn eftersom vi hela tiden oroade oss för hur vi skulle klara månaden. Vi hade lätt jobbat heltid båda två istället för att kunna bygga upp en trygghet i vardagen och offrat den tiden vi hade med barnen, utan att blinka. 

    Nu är barnen snart tonåringar och vi har båda bra och trygga jobb och en väldigt bra ekonomi. Nu har vi möjligheten att ta ledigt, spara pengar för att hitta på roliga saker, resa, renovera huset så att det uppfyller alla våra behov och önskningar.... Nu är vi i en situation där vi kan prioritera tid framför pengar. Barnen har inget minne av att de alltid fick vara på förskolan under hela somrarna (det var då det var lättast att hitta jobb) eller att de i perioder spenderade 10 timmar varje dag där på grund av lång pendling till jobb för oss båda. Nu har vi råd att vara mer närvarande och jag tror att det betyder mer för dem idag. 

  • Anonym (Libbsticka)

    Små barn har ofta rätt roligt på en fungerande förskola.

    Om man tror att ens barn kan få det knepigt i grundskolan så är det minst lika viktigt med timmar där för att stötta med läxläsning så att de kan få det betyg och det liv de vill ha.

    Det finns föräldrar som bränner ut sig eller måste jobba deltid p.g.a. barn med skolproblem.

    Så när redan en förälder går hemma tycker jag inte att den andra också ska göra det. Någon gång blir du pensionär och ska leva på 65% av din nuvarande inkomst och då lär det inte blir so skoj.

  • Anonym (Ts)

    Tack för alla goda råd... jag ska nog gå upp i arbetstid till 75 %. Det blir ändå mycket tid kvar där hemma. Jag får istället släppa köksträdgården i ett par år . Att jobba ger ju mer trots allt

    Och jag kan ärligt talat inte säga att vi är inte oroliga, precis som anonym (mamma) skriver det känns tungt att oroa oss för den ekonomiska typ dygnet runt. Vissa kvällar har jag svårt att somna pga det särskilt under sista 10 dagar före lön , då jag vet inte hur det blir, ibland sitter jag där bland alla Lego men i tankarna helt frånvarande och har knappt något tålamod?och det är inte värt det.. då är det bättre att jobba 2-3 dagar extra i månaden...

  • Anonym (Dinah)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-31 20:00:53 följande:

    Tack för alla goda råd... jag ska nog gå upp i arbetstid till 75 %. Det blir ändå mycket tid kvar där hemma. Jag får istället släppa köksträdgården i ett par år . Att jobba ger ju mer trots allt

    Och jag kan ärligt talat inte säga att vi är inte oroliga, precis som anonym (mamma) skriver det känns tungt att oroa oss för den ekonomiska typ dygnet runt. Vissa kvällar har jag svårt att somna pga det särskilt under sista 10 dagar före lön , då jag vet inte hur det blir, ibland sitter jag där bland alla Lego men i tankarna helt frånvarande och har knappt något tålamod?och det är inte värt det.. då är det bättre att jobba 2-3 dagar extra i månaden...


    Men din man borde ju söka jobb om ni är så oroliga.

    Har han svårt på arbetsmarknaden? En grej kunde ju vara att studera på distans isåfall, ta bara bidragsbiten om han inte vill ha lån. Det ger ju en eller ett par tusenlappar i månaden.

    Köksträdgården kan du involvera barnen i som ert sommarprojekt, och du kan greja där medan barnen leker omkring dig också när de tröttnat.
  • Dethärärmittnamn
    Anonym (Katja) skrev 2021-05-31 14:41:14 följande:

    Mina föräldrar jobbade heltid och ibland mer och inte kände jag mig oälskad för det. Min pappa jobbade till och mer på annan ort en period för att inte vara arbetslös i början av karriären. Hade en superbra barndom och ekonomisk trygghet. Samma gör vi. Vi jobbar heltid och ibland mer då en av oss har gjort karriär. Två harmoniska kärleksfulla tonåringar. Ibland känns det som att man går ner i tid eller stannar hemma och använder barnen som en sköld för att folk ska säga att man är lite lat.


    Det är helt sant faktiskt. Inte för alla, men för en hel del. Ungefär som att skaffa sig en flykt-bebis som sista barn.

    Själv är jag alldeles för ego för att varken kunna spara för framtiden, roliga saker och pension. Mina barn skulle ha en oerhört olycklig mamma och pappa här hemma om vi bara var det. Vi vill skapa minnen och äventyr som vi upplever tillsammans. Att bara vara hemma blir ju samma, samma soppa, och det kan ju vara mysigt, men det är inget för oss.

    Dessutom hänger vi ihop såpass mycket hela tiden i alla fall.

    Jobbar som lärare så alla lov är vi ju tillsammans dessutom.

    Jag håller med skribenten ovan: du ber om råd, men verkar ändå ha svar på allt. Då undrar jag: vad vill du och pappan? Och om ni redan vet så gör ni väl det som ni anser bäst för er familj.
  • Dethärärmittnamn
    Anonym (mamma) skrev 2021-05-31 16:16:08 följande:

    När mina barn var små var både jag och min man arbetslösa under en lång period. Vi blev av med jobben under första graviditeten (när vi precis köpt hus) och jag råkade bli gravid igen snabbt inpå första barnet. Det var en ständig ångest över ekonomin och att vi inte hade någon buffert alls, vi bodde dock billigare i huset än i lägenheten vi flyttade ifrån så att sälja var inte aktuellt. Vi gick plus minus noll varje månad och hoppade på varje chans till jobb som vi hittade, det blev många kortare anställningar i några år. Det var svårt att njuta av tiden vi faktiskt fick med våra barn eftersom vi hela tiden oroade oss för hur vi skulle klara månaden. Vi hade lätt jobbat heltid båda två istället för att kunna bygga upp en trygghet i vardagen och offrat den tiden vi hade med barnen, utan att blinka. 

    Nu är barnen snart tonåringar och vi har båda bra och trygga jobb och en väldigt bra ekonomi. Nu har vi möjligheten att ta ledigt, spara pengar för att hitta på roliga saker, resa, renovera huset så att det uppfyller alla våra behov och önskningar.... Nu är vi i en situation där vi kan prioritera tid framför pengar. Barnen har inget minne av att de alltid fick vara på förskolan under hela somrarna (det var då det var lättast att hitta jobb) eller att de i perioder spenderade 10 timmar varje dag där på grund av lång pendling till jobb för oss båda. Nu har vi råd att vara mer närvarande och jag tror att det betyder mer för dem idag. 


    Som lärare kan jag säga att tonåringar många gånger (hur tjuriga de än må vara) oftare behöver sina föräldrar än lyckliga treåringar på en bra förskola!

    Mina barn älskade sin förskola och längtade tillbaka efter en hel sommar hemma. Vi har jobbat heltid från början och har snälla, sociala och välartade barn. Jag tror att de mått betydligt sämre av att vara hemma heltid med någon av oss, men det beror ju på barnet också. Jag är en social person och det har våra barn också blivit. De, precis som jag och pappan, hade det så roligt på förskolan.
Svar på tråden Tid eller pengar