• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Iammenotyou

Menar du att jag skulle frågat grannen eller min släkting om havregryn?

Ja kan ju inte be om grannens hela skafferi, och skulle jag be om en påse havregryn av min släkting så skulle hen direkt fatta hur läget var ställt och ge allt hen hade, vilket inte är mycket. Och nej, det kan jag inte göra.

Jag ska som sagt inte ge mig imorgon förrän jag vet om ansökan är korrekt, om de har gjort fel eller om det är jag som inte gjort den riktigt.

• Anonym (E)

Deras jobb att guida till en korrekt ansökan, inte du som ev gör fel. Har faktiskt svårt att se hur det kan bli fel, en sådan ansökan borde vara enkel för alla inblandade :)

håller tummarna att ni får in lite pengar imorgon!

• Anonym (Hjälp)
    Tow2Mater skrev 2021-07-15 23:41:19 följande:

Jag tycker det är mycket konstigt, speciellt med 4 barn, att man är så ensam i världen att man inte har en endaste vän man skulle kunna fråga ja, därfor undrar jag. Forstår att man kanske inte har ett "nät", men inte ens EN person? Det anser jag vara mycket ovanligt. Nu verkar det ju som TS (i #156) faktist har någon hon skulle kunna fråga om lån av ett paket havregryn, men inte har gjort det.

Oj vad trångsynt man måste vara för att förstå att det finns människor som faktiskt inte har några vänner...
  • elin1989

Jag har bara läst TS inlägg men har du kollat typ giving people på Facebook? För att få matkasse

• Anonym (E)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-07-16 00:37:21 följande:
    Oj vad trångsynt man måste vara för att förstå att det finns människor som faktiskt inte har några vänner...
    Eller att ens vänner är även de i en dålig ekonomisk situation...Försörjningstöd, sjukskrivning och liknande är situationen som i princip alla mina är i. Jag har turen att ha familj som kan köpa något åt mig även om jag inte brukar fråga eller en vän som jag kan låna tillfälligt av om det kör ihop sig. Men så är det verkligen inte för alla.
  • Iammenotyou

Jag har iaf frågat de jag kan, tagit emot de saker de haft, ansökt och förklarat, letat bär och pant, sökt efter småjobb, hämtat frukost och kvällsmat i kyrkan och snart är det måndag.

• Anonym (V)

Vad har du kvar hemma nu? Kan du ge barnen och dig själv mat i helgen eller är allt helt slut?

• Iammenotyou

Jag har pasta kvar från igår just nu, och ketchup då.

Men på något sätt får de ju mat även om allt är slut, de har ännu inte fått gå hungriga även om maten kanske varken varit överflödig, näringsriktig eller speciellt rolig.

Får jag inte något från soc idag så får de lösa sig helt enkelt, i värsta fall får jag väl förklara läget för någon ytligare bekant och hoppas på att de förstår.

Jag har iaf gjort en matlista på 30 middagar för nästa månad så billigt jag kan, så det blir hyran och dem och mjöl/jäst, så uppstår inte detta igen nästa månad.

Sen är det dags för septemberhyran och den skall jag betala med nöje

• Anonym (E)

Jättebra att du har planerat maten :)

Tänkte på pizza som jag vet att du vill ge, ofta finns det helt ok frysta pizzor på extrapris av affärernas egna märke (Willys har en som alltid är billig). Mycket billigare och så lite extrapris rucola/bladspenat på. Godare än pizzor från många pizzerior. 

• Iammenotyou

Jo, pizza är väl en sån där extra sak egentligen, men då de är några st så blir det väldigt dyrt! Samtidigt så vill man ju ge det " alla" andra får nångång!

Men att piffa till butikspizza va en bra idé, den tar jag med mig Då är det ju ändå " köpepizza", även om hemgjord är godast ur mitt vuxenperspektiv!

Svar på tråden Akut situation