• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Iammenotyou

Tack, ingen fara, vet att det är ett känsligt ämne att ta upp och framförallt om du har barn. Men kände att jag fick panik när jag inte hade mat för dagen i princip och fick svaret att jag borde väntat... Det gav mig rätt mkt ångest att det är jag som satt oss i den här sitsen för jag var egoistisk.

• Anonym (Cela)

Ni åkte och hälsade på någon? Familj, vän?

Denna person kanske kan hjälpa dig?

Sedan förstår jag inte riktigt, du hade inte planerat att åka någonstans men biljetterna var redan betalda tur och retur, både för dig och minst två barn?

• Iammenotyou

Jag fick åka iväg med barnen ( 4st) ganska oplanerat på grund av en händelse som gjorde att det inte kändes tryggt att vara hemma. Vi åkte inte till någon utan till en campingplats. Jag hade hälften av resan betald i periodbiljetten jag alltid köper och hälften av resan i enkelbiljett som jag köpte redan när jag åkte då den räcker i 3 dygn.

• sextiotalist

Det finns kvinnor (främst) pga våld i nära relationer kan bli tvungna att lämna ett hem snabbt, inte sagt att det gäller ts, därav kan de inte ha den fina bufferten, möjlighet till framförhållning som andra kan ha.
    Sedan det där med att sälja, så enkelt är det inte, om man tittar på blocket och facebooks motsvarande, så kan det ligga varor ute länge (jag har en vara som legat ute en dryg månad, ingen panik att sälja, så jag väntar lugnt tills en person blir intresserad) så jag skulle nog säga att sälja på nätet är en väldigt osäker inkomstkälla.

Ts, vänd dig till kyrkan t.ex. de kanske kan hjälpa dig med matkasse. 

• Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-06-02 16:26:40 följande:

Jag fick åka iväg med barnen ( 4st) ganska oplanerat på grund av en händelse som gjorde att det inte kändes tryggt att vara hemma. Vi åkte inte till någon utan till en campingplats. Jag hade hälften av resan betald i periodbiljetten jag alltid köper och hälften av resan i enkelbiljett som jag köpte redan när jag åkte då den räcker i 3 dygn.

Har barnen någon pappa de bor hos eller är hos ibland?

Då kan de bo hos honom tills du får pengar igen och du kan försöka äta av det som finns hemma eller låna lite av en vän. En mun är lättare att mätta med små medel än fem.

Annars kontakta soc och be om akuta matpengar. De betalar inte din tandläkare men de kan hjälpa till med mat. Glöm inte att du måste kunna visa upp alla konton och vad du har där.

Kontakta kyrkan eller giving people på facebook för hjälp med matkasse.
  • Iammenotyou

Tack för tips. Nej, de har en pappa men han är inte med alls. Kan man söka akut pengar nu på eftermiddagen?

• Anonym (S)
    Iammenotyou skrev 2021-06-02 16:49:11 följande:

Tack för tips. Nej, de har en pappa men han är inte med alls. Kan man söka akut pengar nu på eftermiddagen?

Behöver du pengar akut idag? Då skulle jag satsa på kyrkan i närheten där du bor, eller socialjouren (vanliga soc ekonomiskt bistånd har förmodligen stängt), de är skyldiga att hjälpa till med bidrag till mat akut, särskilt eftersom du har barn. Jag har jobbat på soc (inte ek bistånd) och har haft klienter som fått akut bidrag samma dag eller dagen efter.
  • Iammenotyou

Tack ska se om jag får tag i dem. Vilken soppa... Normalt skulle jag stått och lagat middag nu liksom... Jävla tand....

• Anonym (S)
    Iammenotyou skrev 2021-06-02 17:16:31 följande:

Tack ska se om jag får tag i dem. Vilken soppa... Normalt skulle jag stått och lagat middag nu liksom... Jävla tand....

Hoppas att det löser sig för dig! Det är ju inte direkt vad man väntar sig att en tand akut behöver dras ut.

Uppdatera gärna hur det går.
  • Iammenotyou

Nej, iaf inte samtidigt som du slängt dig på tåget helt oplanerat för att campa med fyra ungar. Tack.

Svar på tråden Akut situation