• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (f)
    Anonym (E) skrev 2021-06-02 16:00:29 följande:

Giving people för mat om inte kyrkan kan bistå kanske? Sälj av något, rota i skåpen och köp billigast möjliga mat.

Vissa har helt enkelt inte möjlighet att bygga upp en större budget.

Hos dem blev jag jätteknepigt bemött, jag förlorade min sjukpenning helt oförberett för att försäkringskassan plötsligt gav avslag, de klagade över att jag när jag hade inkomst hade ett abonnemang på netflix och hbo, de tyckte det var onödigt och att de inte kunde hjälpa mig pga det. 

Kyrkan däremot är ett bra råd.
  • Friger
    Anonym (f) skrev 2021-06-02 17:56:31 följande:
    Hos dem blev jag jätteknepigt bemött, jag förlorade min sjukpenning helt oförberett för att försäkringskassan plötsligt gav avslag, de klagade över att jag när jag hade inkomst hade ett abonnemang på netflix och hbo, de tyckte det var onödigt och att de inte kunde hjälpa mig pga det. 

Kyrkan däremot är ett bra råd.
    Tyckte annars att Giving People verkade bra... Spontant...

Dom antyder ju på hemsidan att det är fler som önskar hjälp än personer som önskar skänka. Då blir det väl en rätt tuff gallring.

Jag är en sådan som är lite för luttrad för välgörenhetsorganisationer egentligen.  Men Giving People verkar helt okej att donera via.

• Iammenotyou

Har skickat in ansökan till dem nu iaf och så får vi se. Bara de inte säger samma att jag kunde väntat och har prioriterat fel...

• Tow2Mater

Be om Förskott på lön?

En bra orsak att ha ett kreditkort, skaffa när du är i kapp med allt så detta inte händer igen.

• Friger
    Tow2Mater skrev 2021-06-02 19:49:37 följande:

Be om Förskott på lön?

En bra orsak att ha ett kreditkort, skaffa när du är i kapp med allt så detta inte händer igen.

Svär inte... Kreditkort är djävulens redskap... Finns inget gott med det... Väldigt många använder nämligen krediten. Sen är dom lika panka ändå. Men med lån med hög ränta på.

Bättre om det går att sätta av ett par hundralappar i månaden till en "krisfond". Dvs vänd på steken.
  • Iammenotyou

Får inte några kreditkort, har ingen inkomst från arbete och gamla gemensamma skulder som ligger sedan långt tillbaka... Så har en bra bit till en schysst ekonomi... Men tomt brukar det inte vara... 3 veckor före pengar kommer in igen... Mår illa bara jag tänker på det...

• Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-06-02 20:55:18 följande:

Får inte några kreditkort, har ingen inkomst från arbete och gamla gemensamma skulder som ligger sedan långt tillbaka... Så har en bra bit till en schysst ekonomi... Men tomt brukar det inte vara... 3 veckor före pengar kommer in igen... Mår illa bara jag tänker på det...

20 juni är en söndag. Barnbidraget kommer den 18. Imorgon är det den 3e så det blir 15 dagar, dvs två veckor och 1 dag tills du får pengar igen.

Vad är din huvudsakliga inkomst? Har du underhåll och bostadsbidrag?

Ingen familj eller vänner du kan få en matkasse av? Går barnen på förskola/skola så kan de ju äta några mål där, köp hem billig mat när du får in pengar.
  • Iammenotyou

Å ja två veckor va iaf bättre än tre! Räknade lite väl negativt där. Jag har ett mindre omvårdnadsbidrag, barnbidrag, underhåll från fk och bostadsbidrag...

Ja två av barnen äter i skolan, en av dem mellanmål på fritids med. Brukar storhandla billig mat varje månad och oftast flyter det på helt ok, men det är uppenbarligen under förutsättningen att inget större inträffar... Denna månaden var lite tuffare från början då det behövdes mycket ex gympakläder, badkläder, skor... vilket brukar gå bra även det med lite omprioriteringar, men nu gick det som sagt käpprätt...

Jag skäms för jag betalade allt vi hade sådär men ärligt så kan jag inte se hur jag skulle gjort med den smärtan, tillochmed tandläkaren grinade illa och tryckte in tre sprutor innan jag hunnit öppna munnen helt...

• Iammenotyou

Glömde tillägga att jag inte har det nätverket runt mig, vilket också brukar gå bra ändå.

Svar på tråden Akut situation