• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Steeph
    Vickan31 skrev 2021-09-02 09:29:21 följande:

Tack Steeph, jag kollade där och både resultat samt patientnöjdhet var väldigt intressant att läsa  Tyvärr finns kliniken som vi gjort utredningen på inte med i statistiken för jämförandet mellan olika klinikers resultat (bara för patientnöjdhet) eftersom siffrorna är 2017-2019 och den här kliniken startade 2017 så de hade för få antal behandlingar för att statistiken skulle bli jämförbar. Har kikat lite i grupper här på FL men mest hittat väldigt gamla trådar, så jag får kolla runt lite mer och se vad jag hittar  Igår fick vi i alla fall brev om att remissen godkänts så det går framåt!

Ja statistik får man alltid ta med en stor nypa salt, men vissa, som jag tycker alltid att det är intressant att läsa årsrapporterna haha

Åh då förstår jag. Jag tror som sagt att vilken klinik du än väljer så kommer de göra sitt yttersta för att ni ska få en liten bebis. De flesta arbetar på liknande sätt och det är i princip bara Falun som sticker ut lite med immunprotokoll. Men vad härligt att höra, grattis så skönt att det går framåt! Då är vi ett helt gäng här snart som kör ivf i princip samtidigt <3
  • Gulgja
    Vickan31 skrev 2021-09-02 09:21:35 följande:

Aah, så frustrerande att så viktiga personer ska vara så svåra att få tag på! Hur mår du idag? Förstår att det är mycket stress och nervositet och frustration pga detta just nu. Uppdatera oss gärna när du hört något mer, och jag hoppas att ni får sätta igång med IVF snart om ni inte plussar själva innan dess <3 

Tack, jag fick faktiskt ett brev igår att remissen blivit godkända och att vi har 6 st olika kliniker att välja mellan här i Stockholm, så nu ska vi försöka ringa runt och göra lite research först innan vi väljer klinik. Nervöst men samtidigt spännande att det känns som att något är på gång äntligen!

Hej Vickan31!

Vad kul att remissen äntligen är godkänd!! Håller tummarna för att ni hittar en klinik som passar er.

Uppdatera oss gör ä vilken det blir då vi också står och väntar på att få remissen godkänd. Får jag fråga hur lång tid det tog att få den godkänd? Fick vår remiss skickad för 2 veckor sen. Ps bor också i Stockholm.
  • Vickan31
    Steeph skrev 2021-09-02 09:42:24 följande:
    Ja statistik får man alltid ta med en stor nypa salt, men vissa, som jag tycker alltid att det är intressant att läsa årsrapporterna haha

Åh då förstår jag. Jag tror som sagt att vilken klinik du än väljer så kommer de göra sitt yttersta för att ni ska få en liten bebis. De flesta arbetar på liknande sätt och det är i princip bara Falun som sticker ut lite med immunprotokoll. Men vad härligt att höra, grattis så skönt att det går framåt! Då är vi ett helt gäng här snart som kör ivf i princip samtidigt <3
    Jag tycker också att statistik är jätteintressant, det var mycket tänkvärt i rapporten du tipsade om Skrattande

Ja det är ju lite synd att den kliniken inte finns med som sagt, men man vill ju tro att alla kliniker gör sitt yttersta som du säger. Tack snälla! <3 Det känns som sagt både spännande och nervöst, men det är så fint då att veta att jag har er och att vi är flera som kommer att följas åt i den här processen Hjärta
  • Vickan31
    Steeph skrev 2021-09-02 09:42:24 följande:

Jag tycker också att statistik är jätteintressant, det var mycket tänkvärt i rapporten du tipsade om Skrattande

Ja det är ju lite synd att den kliniken inte finns med som sagt, men man vill ju tro att alla kliniker gör sitt yttersta som du säger. Tack snälla! <3 Det känns som sagt både spännande och nervöst, men det är så fint då att veta att jag har er och att vi är flera som kommer att följas åt i den här processen Hjärta
  • Vickan31
    Gulgja skrev 2021-09-02 09:50:53 följande:
    Hej Vickan31!

Vad kul att remissen äntligen är godkänd!! Håller tummarna för att ni hittar en klinik som passar er.

Uppdatera oss gör ä vilken det blir då vi också står och väntar på att få remissen godkänd. Får jag fråga hur lång tid det tog att få den godkänd? Fick vår remiss skickad för 2 veckor sen. Ps bor också i Stockholm.

Hej Gulgja! Hur är allt med dig? Har du haft en fin sommar? Glad Tack, det känns skönt att det går sakta framåt i alla fall, så får vi se hur det ser ut med kötider och så.

De skickade in vår remiss i början av juni och vi fick den godkänd igår, så nästan tre månader men det sa de innan att det skulle ta. Vet inte om den väntetiden var pga sommar och semestrar, men hoppas att det går lite snabbare med er remiss Glad Jag ska absolut uppdatera hur det blir för oss! Har du/ni några tankar om val av klinik? Hur ska man välja liksom?

• Vickan31
    Gulgja skrev 2021-09-02 09:50:53 följande:
    Hej Vickan31!

Hej Gulgja! Hur är allt med dig? Har du haft en fin sommar? Glad Tack, det känns skönt att det går sakta framåt i alla fall, så får vi se hur det ser ut med kötider och så.

De skickade in vår remiss i början av juni och vi fick den godkänd igår, så nästan tre månader men det sa de innan att det skulle ta. Vet inte om den väntetiden var pga sommar och semestrar, men hoppas att det går lite snabbare med er remiss Glad Jag ska absolut uppdatera hur det blir för oss! Har du/ni några tankar om val av klinik? Hur ska man välja liksom?

• hellow0rld

Vilket himla fint välkomnande man fick av er. Blev tårögd <3 Skönt att jag hittade till den här gruppen.

Även fast jag önskar att ingen av er behövde gå igenom samma sak som jag, så är det skönt att ha någon att kunna ventilera med som förstår precis hur man känner. All kärlek till er<3

• Janni91
    Vickan31 skrev 2021-09-02 09:37:14 följande:

Jag håller med, statistik är väldigt svårt att gå efter just eftersom det kan vara missvisande och bero på många olika faktorer om en klinik har en hög eller låg procentsats tänker jag. Samma med patientnöjdhets-undersökningen som finns, det ger visserligen en hint men om någon fått ett bra bemötande kan ju vara väldigt subjektivt vad den personen anser är en 1:a eller 10:a på skalan, samt att det ofta är individnivå bland personalen så någon kan ha blivit dåligt bemött av en läkare som sedan slutat, eller så fick den byta till en annan läkare på samma klinik som visade sig vara mycket bättre. Så ja, lite svårt med statistik men bra att den finns ändå :) 

Vad bra att du kunnat fråga om rekommendationer, jag känner nästan ingen som gjort IVF i Stockholm (jag kommer ursprungligen från Norrland) och många skyltar ju inte med det direkt så jag tänkte att jag ringer några olika kliniker och frågar om tillvägagångssätt, kötid m.m. så får vi se vad magkänslan säger.

Vad hemskt att du fick det bemötandet på den förra kliniken, men om flera rekommenderat Nordic IVF så skulle jag strunta i statistiken eftersom den som sagt kan vara ganska missvisande ibland och gå väldigt upp och ner. 

Håller tummarna att ni hittar en bra klinik om det behövs, men hoppas såklart att ni plussar innan det med hjälp av medicinen du fått <3 

Verkligen, men patientnöjdhets-undersökningen har jag helt missat. Ja, det är ju väldigt individuellt. Jag är dessutom väldigt känslig som person och tar illa upp när vänner och läkare säger till mig att jag ska slappna av eller "men ni har ju inte försökt så länge"...

Då förstår jag, det låter som att du har en bra plan! Hoppas ni hittar en klinik som känns helt 100! Tack detsamma <3 
  • Längtartillvår

Hej gruppen,

Har min bim imorgon, och hade hoppats att den skulle komma nån dag tidigare, som den brukar göra, iom att vi nu ska få börja med ivf. Så fort mensen kommit ska jag maila kliniken så sätts allt igång. Men såklart har det nu blivit en cykel helt annorlunda från alla andra.

Har alltid haft spottings någon dag innan, och de senaste månaderna fått spottings runt en vecka innan mens. Den här gången ingenting, inga spottings överhuvudtaget, och lite mensvärk till och från. Var tvungen att ta ett testa tidigt test imorse som var negativt såklart :( så himla irriterande att mensen inte kommer när man verkligen vill att den ska dra igång.

Så trött på den här siten, hatar att vi ska behöva göra ivf och hoppas att det ska gå vägen iaf. Så skönt att vi är fler som ska gå igenom det här samtidigt.

Fortsätt kämpa alla <3

• Längtartillvår
    hellow0rld skrev 2021-09-01 15:41:17 följande:

Hej alla! Jag lägger in mig här. Jag är 29 år och har försökt bli gravid sedan april 2020, fick precis min mens idag och nästa BIM blir den 29 september.

Vi har påbörjat en fertilitetsutredning. Ska på spolning av äggledare och ultraljud nästa vecka och min fästman ska lämna spermieprov om tre veckor. Tror även att jag ska boka in psykologsamtal för jag har brutits ner totalt av att misslyckas månad efter månad, är helt slut. Hoppas på ett plus detta år i alla fall.

NatMar005 PLUSSAT

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

Soffsen, BIM 30/8, 27 år (13:e försöket, två MF)

Längtartillvår, BIM 2/9, 36 år (sista försöket innan första ivf)

MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

RH93, BIM 6/9, 28 år (14:e försöket)

Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, PCOS)

Lisen91, BIM 10/9, 29 år (14:e försöket)

Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

Mirabilis89, BIM 15/9, 32 år (15:e försöket)

Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

Säger som många andra, välkommen till en så härlig grupp. Vi alla går igen samma känslobana, och de flesta på gång med utredning och ivf.

Det är så jobbigt att gå igenom så tror det är en toppen idé att prata med någon.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet