Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-13 17:14:55 följande:
Jag hade ett antal frågeställningar. Sen är det väl klart att jag kan polisanmäla skolan för misskötsel av uppdrag, men jag tror inte heller att Polisen kommer göra särskilt mycket åt det. Sedan kan man förstås fråga sig om lärare, rektor eller Skolinspektion skulle göra så mycket åt problemet de heller. Vad tror du?
Om jag får gissa skulle jag tror att man kan få till svar att de ska titta på det. Skolinspektionen kommer ev sända över ett batteri av frågor för rektor att svara på, men det är nog allt som kommer hända. Jag personligen tror att det bästa faktiskt är att byta skola. Det är enklast och det ger nog snabbast resultat.
Nej ts, det kan man inte för det är inte ett lagbrott av den typen för polisen att utreda. Sånt sköter Skolinspektionen. Om någon lärare hade misshandlat ditt barn vore det en polisfråga, att missköta sitt skoluppdrag har de absolut inte med att göra. Om de andra du räknar upp kommer att göra någon skillnad vet ju inte jag, jag känner inte de som jobbar på ditt barns skola. Samma med SI, det beror ju helt på hur de bedömer om skolan verkligen har misskött sig på något vis eller inte, de har sina riktlinjer osv att gå efter. Om skolan alltså inte gjort fel enligt de regler som finns så kommer ingen åtgärd krävas heller, eller så anser de att skolan brustit och att de ska åtgärda det. Man måste vänta och se helt enkelt men man kan ju inte låta bli bara för att man misstror systemet.
Du gör som du vill, men att rycka upp din dotter från sina vänner och en skola där hon (förhoppningsvis) trivs och känner sig trygg i tron att ni ska se "snabbast resultat" är tyvärr en jättedum idé. Lärarna på den nya skolan har ingen aning om hur din dotter fungerar, vad hon kan eller inte sedan tidigare (överlämningarna är oftast inte särskilt detaljerade) och det resulterar bara i att din dotter kommer att behöva läsa ikapp hela kurser istället för att bara ta ifatt sånt hon missat. Det blir mycket extraarbete för henne! Plus då att hon förlorar sitt sociala sammanhang.