• joni86

Min pojkvän röker på

Jag har dejtat en kille i snart ett år, han är helt fantastisk på alla sätt. Jag vet att han röker på ibland, och jag gillar det inte, men jag låter det vara.

Men ibland hälsar han på kompisar och röker där och sedan tar han bilen hem.

Jag tycker det är så oerhört korkat. Men han säger att han alltid väntar tills han känner sig klar i huvudet och att det inte syns på salivtest efter 2-3 timmar.

Jag är både orolig för hans hälsa, och samtidigt förbannad över hur mycket han riskerar. Han är 37 år, har 2 små barn (inte mina) och fick körkortet för mindre än ett år sedan. Han riskerar så otroligt mycket genom att hålla på såhär. Han har redan blivit tagen av polisen 2 gången på väg hem och fått böter för fortkörning, och de har som tur är missat att han stinker gräs.

Det som oroar mig mer är att han verkar helt ovillig att sluta, så då blir jag orolig för att det är ett beroende. Jag fick låna ut pengar för han hade inte pengar efter sina böter. Och jag tänker såklart på att hans barn inte ska behöva bli lidande.

Jag hatar att vara en person som ställer krav och ultimatum, men är det ok att göra det i sådan här situation? Vi har börjat prata om en framtid ihop med hus, kanske på landet och så vidare, men jag känner att detta sätter lite stopp på mina framtidsvisioner för oss 2 tillsammans. Plus att barnens mamma också tar droger, borde inte barnen åtminstone ha en drogfri förälder? Jag hoppas inte jag överreagerar i detta, men magkänslan är inte jättebra

• Svar på tråden Min pojkvän röker på
  • Guldnovan

Du är dessutom inte bara medberoende utan också möjliggörare och anpassar dig så han kan fortsätta som han gör.

• Karlington
    joni86 skrev 2021-06-12 12:41:45 följande:

Jag har dejtat en kille i snart ett år, han är helt fantastisk på alla sätt. Jag vet att han röker på ibland, och jag gillar det inte, men jag låter det vara.

Men ibland hälsar han på kompisar och röker där och sedan tar han bilen hem.

Jag tycker det är så oerhört korkat. Men han säger att han alltid väntar tills han känner sig klar i huvudet och att det inte syns på salivtest efter 2-3 timmar.

Jag är både orolig för hans hälsa, och samtidigt förbannad över hur mycket han riskerar. Han är 37 år, har 2 små barn (inte mina) och fick körkortet för mindre än ett år sedan. Han riskerar så otroligt mycket genom att hålla på såhär. Han har redan blivit tagen av polisen 2 gången på väg hem och fått böter för fortkörning, och de har som tur är missat att han stinker gräs.

Det som oroar mig mer är att han verkar helt ovillig att sluta, så då blir jag orolig för att det är ett beroende. Jag fick låna ut pengar för han hade inte pengar efter sina böter. Och jag tänker såklart på att hans barn inte ska behöva bli lidande.

Jag hatar att vara en person som ställer krav och ultimatum, men är det ok att göra det i sådan här situation? Vi har börjat prata om en framtid ihop med hus, kanske på landet och så vidare, men jag känner att detta sätter lite stopp på mina framtidsvisioner för oss 2 tillsammans. Plus att barnens mamma också tar droger, borde inte barnen åtminstone ha en drogfri förälder? Jag hoppas inte jag överreagerar i detta, men magkänslan är inte jättebra

En 37-åring som regelbundet knarkar, har polare som tydligen också är i drogsvängen och som han knarkar med...

Sen kör han bil när han är hög. Cannabis kan synas på salivprov upp till fyra timmar, och det rekommenderas att man väntar minst sex timmar efter att ha rökt cannabis innan man kör bil för att vara säker på att man är "nykter" igen.

Dessutom kör han för fort, och så fort att han blir stoppad och bötfälld av polisen.

Polisen är mycket välbekant med provernas tidsgränser, och misstänker de att någon knarkat kan de ta med dem för urin- eller blodprov, och då syns cannabis i flera dygn - t.o.m. flera veckor om man rökt ofta nog. Även om de inte kan få dit honom för trafikbrott så kommer han förmodligen att åka dit för ringa narkotikabrott. Dessutom kommer polisen informera Transportstyrelsen, och det är mycket hög risk att körkortet dras in. Gör det inte det brukar man bli förelagd att komma in med läkarintyg och drogtester, och gör man inte det eller testerna är positiva kan körkortet ryka direkt.

Ovanpå frågorna om lag och ansvar så har cannabis dessutom negative effekter på både hälsa och kognitiv funktion. Tvärtom vad missbrukare som gillar att läsa skumma hemsidor ofta hävdar så finns det tonvis med forskning som visar de negativa effekterna av cannabisbruk.

Killen låter inte som något vidare kap, direkt. Ultimatum kommer inte funka på en regelbunden droganvändare. Det finns nog tyvärr ingen framtid med honom. :(
  • Anonym (E)

Vilken idiot. Det spelar ingen roll om det inte syns på salivtest (det finns dessutom andra tester som visar utslag mycket längre), man ska inte köra bil om man röker på. Det är dags att lämna den där ansvarslösa typen.

• DanneHade

Det finns en rad faktorer som är viktigare och som borde ha större påverkan på ditt beslut än enbart faktumet att han röker cannabis.

Hur ofta röker han cannabis? Snackar vi dagligen eller någon gång var och varannan månad?
    Påverkar cannabisen sättet han behandlar dig på? Gör det honom omotiverad? Gör det honom mindre omtänksam/engagerad i er relation?

Där har vi de lite viktigare frågorna du behöver tänka på.

Sen att han kör bil på cannabis eller att han lånar pengar för sitt bruk.
    Det är inget snack som saken, det måste bli ett slut på båda dessa.

(När jag var yngre och rökte lite då och då, så hände det att jag körde bil någon gång. Att köra bil (MÅTTLIGT) cannabisberusad är inte samma sak som att köra (MÅTTLIGT) alkoholberusad. Det påverkar inte din bilkörning i närheten av samma utsträckning. Med det sagt så VET jag att det är fel och jag har inte gjort det i vuxen ålder. Det ökar din reaktionstid aningen och om olyckan väl är framme så kan minsta lilla sekund räknas. Han MÅSTE sluta med det, och jag hade nog ärligt talat tipsat polisen om han inte lyssnar).

Sen till alla er som direkt går på "Jag skulle aldrig vara ihop med en KNARKARE usch usch usch" linjen. Skulle säga att ni är ganska inskränkta och tiden kommer att påvisa hur trångsynta ni är, legalisering är oundvikligt och kommer att ske under de flesta av våras livstider.

• Anonym (Z)
    joni86 skrev 2021-06-12 15:16:11 följande:

Tack för ditt svar. Han är som sagt en underbar kille, älskar honom så mycket. Men sedan är det ju detta. Jag hoppas nästan också att han åker dit o förhoppningsvis lär sig en läxa, men barnen drabbas ju värst om han gör det. Och jag vill inte utnyttja hans barn som ett argument i detta men det kanske är ok att göra det?

Jag fattar verkligen inte hur han tänker. O jag vill inte och kommer troligtvis inte att lämna honom, men om jag säger att det är ett skäl till att vi inte kan ha det drömlivet vi planerar för med hus och att jag blir bonusmamma på riktigt så känns det inte stabilt. Han älskar sina barn och är en otroligt bra pappa, så varför riskera att allt går åt helvete. De är så mycket som står på spel.

Knarkare tänker inte överhuvudtaget. Ta ditt ansvar och anmäl till socialtjänsten och dumpa sedan idioten.
  • Guldnovan
    Anonym (Rationell) skrev 2021-06-13 01:20:11 följande:

Men herregud, det är cannabis vi pratar om här. Har ni samma åsikt om folk som ibland träffar vänner och tar ett par glas vin? 

Ja om personen sätter sig bakom ratten så...
  • Anonym (Problemet?!)

Problemet är väl att han kör bil samma dag han rökt. Det är ju inte smart om man är rädd om sina medmänniskor. Det är ju samma som de som kör rattfulla.

Sedan är det naturligtvis helt fel om han lånar pengar till vare sig alkohol, cigg, eller cannabis.

Sedan är det ett grundligt fel på lagen att cannabis inte är legaliserat. Det leder till problem för väldigt många, medans alkohol som löser upp hjärnan och familjer är tillåtet. I den bästa av världar skulle cannabis tillåtas precis som alkohol medan missbruk av någon av substanserna kräver behandling. Att det smusslas beror på lagen och inskränkta människor som lever kvar i den gamla drogproblematik som bara Sverige har..

• Anonym (Problemet?!)

Problemet är väl att han kör bil samma dag han rökt. Det är ju inte smart om man är rädd om sina medmänniskor. Det är ju samma som de som kör rattfulla.

Sedan är det naturligtvis helt fel om han lånar pengar till vare sig alkohol, cigg, eller cannabis.

Sedan är det ett grundligt fel på lagen att cannabis inte är legaliserat. Det leder till problem för väldigt många, medans alkohol som löser upp hjärnan och familjer är tillåtet. I den bästa av världar skulle cannabis tillåtas precis som alkohol medan missbruk av någon av substanserna kräver behandling. Att det smusslas beror på lagen och inskränkta människor som lever kvar i den gamla drogproblematik som bara Sverige har..

• Anonym (Snäckan)

Ringer redan varningsklocka att du behövde låna ut pengar till honom..

Vet du vad gräs kostar? Hade en kille som rökte. Han lånade alltid pengar av mig i slutet av månaden trots att han var höginkomstagare.

Tycker du ska vara tydlig med vad kommer acceptera.

Svar på tråden Min pojkvän röker på