• joni86

Min pojkvän röker på

Jag har dejtat en kille i snart ett år, han är helt fantastisk på alla sätt. Jag vet att han röker på ibland, och jag gillar det inte, men jag låter det vara.

Men ibland hälsar han på kompisar och röker där och sedan tar han bilen hem.

Jag tycker det är så oerhört korkat. Men han säger att han alltid väntar tills han känner sig klar i huvudet och att det inte syns på salivtest efter 2-3 timmar.

Jag är både orolig för hans hälsa, och samtidigt förbannad över hur mycket han riskerar. Han är 37 år, har 2 små barn (inte mina) och fick körkortet för mindre än ett år sedan. Han riskerar så otroligt mycket genom att hålla på såhär. Han har redan blivit tagen av polisen 2 gången på väg hem och fått böter för fortkörning, och de har som tur är missat att han stinker gräs.

Det som oroar mig mer är att han verkar helt ovillig att sluta, så då blir jag orolig för att det är ett beroende. Jag fick låna ut pengar för han hade inte pengar efter sina böter. Och jag tänker såklart på att hans barn inte ska behöva bli lidande.

Jag hatar att vara en person som ställer krav och ultimatum, men är det ok att göra det i sådan här situation? Vi har börjat prata om en framtid ihop med hus, kanske på landet och så vidare, men jag känner att detta sätter lite stopp på mina framtidsvisioner för oss 2 tillsammans. Plus att barnens mamma också tar droger, borde inte barnen åtminstone ha en drogfri förälder? Jag hoppas inte jag överreagerar i detta, men magkänslan är inte jättebra

• Svar på tråden Min pojkvän röker på
  • Anonym (barnet)

Men egentligen, om vi bara lämnar hela maja-biten utanför- är det en bra partner som kör för fort så han åker dit flera gånger på ett år och börjar låna pengar av en inom året?

Jag hade dragit strecket redan där och sagt att detta inte är en ansvarsfull person som jag vill ha barn med. Jag är uppväxt med en styvfar som körde som en dåre och hade spritproblem och levde på min mors pengar i 30 år och det är verkligen inget att rekommendera någon, allra minst att blanda in barn.

Min mor är jättebitter idag och talar aldrig om mannen hon levde med i 45 år. Han fick en propp i lungan och dog knall och fall i sin säng vid 71, troligen pga allt rökande och krökande, sa läkaren. Hon tog bort allt i lägenheten som påminde om honom inom 14 dar och renoverade sovrummet inom en månad.

Varför vill du ha en man som du ständigt kommer att få skämmas för genom hela ert liv?

• Anonym (Familj)

Jag bor med min familj i ett land där cannabis är legaliserat. Både jag och min man kan röka till och från. Även fast det är lagligt så gör vi det helst inte framför barnen. Vi är sparsamma med att även dricka alkohol framför barnen. Nån gång blir det väl en öl eller ett glas vin till mat men i övrigt så passar vi på då barnen inte är med.

Gällande denna situation så anser jag att han gör betydligt fel genom att sätta sig bakom ratten. Jag skulle aldrig få för mig att göra det, varken om jag har tagit ett glas eller ett bloss. I min tanke gör man helt enkelt inte så som han gör. Hade min man rökt och kört efter några timmar så hade det blivit livat, kan jag lova.

Att han röker anser jag egentligen inte är en fara men trotts allt så är det olagligt i Sverige och han bör inte förhålla sig till det, även om jag egentligen anser att cannabis inte är dåligt för en. Men jag tänker väl mest på den olagliga biten?

Med tanke på vart du står i denna fråga och hur han kan bete sig med sitt omdöme så kanske du bör sätta dig ner och prata med honom och tala om hur du tänker och hur du känner.

Jag hoppas det löser sig för dig, oavsett ditt val.

• Anonym (Familj)
    Anonym (barnet) skrev 2021-06-13 11:26:42 följande:

Men egentligen, om vi bara lämnar hela maja-biten utanför- är det en bra partner som kör för fort så han åker dit flera gånger på ett år och börjar låna pengar av en inom året?

Jag hade dragit strecket redan där och sagt att detta inte är en ansvarsfull person som jag vill ha barn med. Jag är uppväxt med en styvfar som körde som en dåre och hade spritproblem och levde på min mors pengar i 30 år och det är verkligen inget att rekommendera någon, allra minst att blanda in barn.

Min mor är jättebitter idag och talar aldrig om mannen hon levde med i 45 år. Han fick en propp i lungan och dog knall och fall i sin säng vid 71, troligen pga allt rökande och krökande, sa läkaren. Hon tog bort allt i lägenheten som påminde om honom inom 14 dar och renoverade sovrummet inom en månad.

Varför vill du ha en man som du ständigt kommer att få skämmas för genom hela ert liv?

Klokt
  • mari123

Vad du än gör så STÄLL INGA krav. Betala hans böter och stryk medhårs. Killar som "röker på" är guld värda. (varning för ev ironi)

• Anonym (Familj)
    Anonym (Q) skrev 2021-06-14 07:58:23 följande:

Det roliga med dessa personer är att de själva oftast brukar alkohol och anser att alkohol är okej. Som att det skulle vara bättre. Väldigt udda. De är emot cannabis men alkohol, som jag skulle säga är mycket värre i många aspekter, hurrar folk för.

Men man kan inte klandra folk för deras bristande kunskap gällande cannabis. Vi har blivit matade sedan barnsben om hur dåligt det är och hur det är en inkörsport till grövre droger osv. All information man får är den negativa.

Vad jag blir förundrad över är hur det i Sverige kan vara en, så kallad av vissa, farlig drog, när den i andra länder legaliseras, och allt fler länder fortsätter med att göra det.

I landet jag bor är det legaliserat sedan länge. Man ser inga konstigheter på att röka till och från.

Jag gör det, men precis som alkohol är det inget jag nyttjar varje dag.
  • Karlington
    Anonym (Q) skrev 2021-06-14 07:58:23 följande:
    Det roliga med dessa personer är att de själva oftast brukar alkohol och anser att alkohol är okej. Som att det skulle vara bättre. Väldigt udda. De är emot cannabis men alkohol, som jag skulle säga är mycket värre i många aspekter, hurrar folk för.

Men man kan inte klandra folk för deras bristande kunskap gällande cannabis. Vi har blivit matade sedan barnsben om hur dåligt det är och hur det är en inkörsport till grövre droger osv. All information man får är den negativa.
    Cannabis är farligare än alkohol. Alkohol är bara farligare om du tar mycket stora doser på en gång.

Dessutom så orsakar cannabisrökning lungcancer, precis som vanlig rökning.

Det roliga med många cannabisrökare är att de kritiserar andra för att de accepterar forskning om de faktiska riskerna med cannabis. :)
  • Karlington
    Anonym (Familj) skrev 2021-06-14 08:06:14 följande:
    Vad jag blir förundrad över är hur det i Sverige kan vara en, så kallad av vissa, farlig drog, när den i andra länder legaliseras, och allt fler länder fortsätter med att göra det.
    Vad är det för konstigt med det? I vissa länder är det vanligt att tugga kokablad, i andra är opiumrökning inget särskilt konstigt.

Redan som liten fick man lära sig att man inte ska göra något bara för att andra gör det, så varför folk skulle vilja ha det annorlunda på nationell nivå är lite svårförståeligt i mina ögon.

Om det nu är så vissa vill se det borde de dock kontrollera fakta först, eftersom den överväldigande majoriteten av världens länder förbjuder cannabisbruk.
  • joni86
    Anonym (Problemet?!) skrev 2021-06-13 02:43:00 följande:

Problemet är väl att han kör bil samma dag han rökt. Det är ju inte smart om man är rädd om sina medmänniskor. Det är ju samma som de som kör rattfulla.

Sedan är det naturligtvis helt fel om han lånar pengar till vare sig alkohol, cigg, eller cannabis.

Sedan är det ett grundligt fel på lagen att cannabis inte är legaliserat. Det leder till problem för väldigt många, medans alkohol som löser upp hjärnan och familjer är tillåtet. I den bästa av världar skulle cannabis tillåtas precis som alkohol medan missbruk av någon av substanserna kräver behandling. Att det smusslas beror på lagen och inskränkta människor som lever kvar i den gamla drogproblematik som bara Sverige har..

Jag sa samma sak, att då kan jag köra bil efter jag druckit alkohol så fort jag känner mig klar i huvudet. Det är ju precis samma sak. Jag pratade med honom igår om det, blev riktigt förbannad faktiskt. Han försöker gottgöra det hela tiden, och säga att det inte ger utslag och så vidare.

Han lovade att inte göra det igen, men det är ju inte mig han ska lova egentligen, han måste ju fatta själv hur korkat det är
  • Anonym (E)
    joni86 skrev 2021-06-14 10:54:09 följande:
    Jag sa samma sak, att då kan jag köra bil efter jag druckit alkohol så fort jag känner mig klar i huvudet. Det är ju precis samma sak. Jag pratade med honom igår om det, blev riktigt förbannad faktiskt. Han försöker gottgöra det hela tiden, och säga att det inte ger utslag och så vidare.

Han lovade att inte göra det igen, men det är ju inte mig han ska lova egentligen, han måste ju fatta själv hur korkat det är
    Men varför fortsätter du ens relationen?? Han har ju verkligen inget bra säkerhetstänk, skulle aldrig gå att ha en framtid med. Inbilla dig inte att det är sista gången. Har man inte så pass vett själv så finns det garanterat andra områden där det fattas också.
  • joni86
    Anonym (Hasch är skit) skrev 2021-06-12 22:32:18 följande:

Om du tycker det är svårt att lämna honom nu så är det ingenting mot hur svårt ditt liv kommer bli när du syltat in dig ordentligt med honom. När du investerat i pengar, engagemang, gemensamt boende och barnen vant sig vid dig. Kanske t o m gemensamt barn.

Herregud snälla, vågar du inte ställa krav i en relation så kommer du bli utnyttjad. Du kör över dig själv också, och tror att det kommer bli bra? Förstår du inte att han är torsk på rökat? Tror du han bara kan lägga av? Vill han ens? Så många av mina gamla kompisar som trott att det bara är att lägga av... de som har lyckats är de som verkligen velat sluta, har åkt på behandlingshem och brutit helt med sitt gamla liv och vänner.

Du behöver jobba med dig själv om du inte ens kan avgöra om du överreagerar när din kille röker på, umgås med andra missbrukare, kör bil påtänd, kör för fort, har barn med en annan missbrukare...

Han låter inte som en ansvarstagande farsa direkt, mer som en pantad haschrökare. Om han är 37 år har det nog pågått större delen av hans liv, man blir korkad. Har flera i min gamla bekantskapskrets som rökt på sen tonåren och är över 40 idag, kan säga att det både syns och märks på dem.

Sega, korkade och liksom stannat mentalt i 20-årsåldern.

Hur kan du ens överväga en framtid med en sån? Allt smusslande med rökat, köpa skiten, förvara skiten, röka skiten, vara beroend av skiten, bli dum i huvet av skiten... det kommer bli din vardag. Du verkar naiv tycker jag, blundar för problemen för att du är kär och inte vågar säga vad du tycker. 

Tack för ditt svar. Brutalt ärligt, men jag behöver det. Kärleken är ju blind.

Jag vet att han inte vill sluta, han är inte intresserad av det alls. Men jag kommer inte att flytta ihop med honom sålänge han röker. Så långt har jag kommit iallafall. För jag vill som sagt inte sitta fast med honom om han en dag åker dit. Och jag vill att han ska vara pålitlig och en trygghet. Men det kommer aldrig bli så om han fortsätter. Plus att han har massa vänner som håller på med skiten. Han faller för grupptrycket när alla sitter och röker.
Svar på tråden Min pojkvän röker på