• Anonym (Ts)

Hålla barn vaket i bilen

Vårat barn, snart 2,5, slutade för några månader sedan sova på dagen.

Sover hon på dagen (räcker med att somna i fem minuter) så tar nattningen två timmar och hon somnar tre timmar senare än vanligt, men vaknar samma tid på morgonen ändå.

Att undvika att hon somnar på dagen är inte svårt så länge vi inte låter henne åka bil/vagn/cykel efter klockan 10.

Detta blir väldigt begränsande och framförallt bil är vi beroende av då vi bor på landet. Och det är hopplöst att lyckas hålla henne vaken i bilen.

Jag har testat musik, tyst i bilen, prata med henne om saker vi passerar, titta på film, låta henne själv bläddra i en mjuk bok.

Min fantasi är slut. Ingenting fungerar och vi blir låsta till hemmet om vi inte vill ha ett vrak till barn pga sömnbristen som uppstår när hon somnar på dagen.

Har ni några knep?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-14 03:55
    Ja titta. Tillägg fungerar tydligen inte i mobilversionen men nu hittade jag och kan tillägga.

Jag undanber mig ALLA tips gällande sömnen. Vi har redan testat allt och barnet kan verkligen inte sova middag. Det går helt enkelt inte.

• Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen
  • Anonym (M)

En galen tanke - kan ni inte natta henne i bilen på kvällen om hon har svårt att somna?

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-06-15 09:58:53 följande:

En galen tanke - kan ni inte natta henne i bilen på kvällen om hon har svårt att somna?

Inte alls galen tanke. Det har vi redan gjort. Hjälper tyvärr inte. Har alltså på riktigt suttit och kört två timmar för att hon ska somna
  • Anonym (.)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-14 22:26:51 följande:
    Och för att förtydliga. Barnet kan sitta stilla i timtal i knät inomhus utan att somna. Det är enbart fordonens inverkan.

Hon behöver inte sova på dagen. Om du läst någonting av det jag skrivit så inser du att hon blir ett vrak?
    Nej, det är inte fordonets inverkan, då skulle det även funkat på kvällen.

Men det spelar ingen roll vad folk skriver. Du har redan bestämt dig för att ditt barn är känsligt, inte kan sova på kvällen, inte kan dricka annat än vatten och mjölk osv. 
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2021-06-15 14:41:33 följande:

Men det spelar ingen roll vad folk skriver. Du har redan bestämt dig för att ditt barn är känsligt, inte kan sova på kvällen, inte kan dricka annat än vatten och mjölk osv. 
    Och du har inte haft ett sådant barn, så du vet inte vad du talar om.

Vi hade det precis likadant som TS, och gjorde allt för att hålla barnet vaket i bilen (men vi tillät ipad och mobil att leka med, samt hade diverse både hårda och mjuka leksaker kring bilstolen, och barnet fick äta majskrokar och kex).

Vissa barn klarar inte att somna på dagen, på det viset TS beskriver, för att sömnen i övrigt blir helt förstörd.
    Vår dotter vaknade också alltid vid 5, och somnade vid 17:30. Det ändrade sig lite i taget, och nu när hon är 9 somnar hon 20:30 och vaknar 6:30. Hon har alltid varit en morgonmänniska och mår fysiskt dåligt av att vara uppe länge på kvällen. Hon har provat att sova över hos kompisar, men vid 22 brukar vi få hämta för att de inte somnat och vår dotter får kraftig huvudvärk och mår illa av att vara uppe så länge.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2021-06-15 14:41:33 följande:

Alltså barnet får mer än gärna dricka annat än mjölk ovh vatten X-men hon vägrar smaka på annat,

Detta var ett svar på ett oseriöst svar om att ge barnet kaffe?

Barnet är pigg och glad hela dagen och har inga som helst tendenser till att somna om vi inte åker bil.

Barnet tappar 2-3 timmar sömn per dygn om hon sover på dagen. Vad är det som är så svårt att förstå?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2021-06-15 15:00:44 följande:

Och du har inte haft ett sådant barn, så du vet inte vad du talar om.

Vi hade det precis likadant som TS, och gjorde allt för att hålla barnet vaket i bilen (men vi tillät ipad och mobil att leka med, samt hade diverse både hårda och mjuka leksaker kring bilstolen, och barnet fick äta majskrokar och kex).

Vissa barn klarar inte att somna på dagen, på det viset TS beskriver, för att sömnen i övrigt blir helt förstörd.

Vår dotter vaknade också alltid vid 5, och somnade vid 17:30. Det ändrade sig lite i taget, och nu när hon är 9 somnar hon 20:30 och vaknar 6:30. Hon har alltid varit en morgonmänniska och mår fysiskt dåligt av att vara uppe länge på kvällen. Hon har provat att sova över hos kompisar, men vid 22 brukar vi få hämta för att de inte somnat och vår dotter får kraftig huvudvärk och mår illa av att vara uppe så länge.

Tack. Vi tillåter att titta på filmer på telefon som sitter fast dock.

Jag förstår verkligen inte hur svårt det skall vara för folk att förstå att det finns barn som fungerar såhär?

Tack för att du stöttar upp mig genom att skriva om att erat barn fungerar likadant
  • Anonym (sova)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-14 22:33:26 följande:
    Du inser också att det är rätt stor skillnad på

En åttaåring med sömnbrist och en tvååring med sömnbrist?

Jag köper absolut att jag får trippa på tå runt dottern när hon får sova middag och inte ta en enda strid om någonting. Vår dotter är känslig från början så jag är van.

Men det är på inget sätt okej att låta henne sova middag så att hennes nätter blir 2-3 timmar kortare med resultat att hon är galen, ledsen, arg hela dagarna. Hur kul tror du det är för henne? Hur mycket går det inte ut över hennes utveckling?

Jag ska låta henne ha konstant sömnbrist för att folk har så dålig fantasi att de inte inser att ett barn som förlorar flera timmar sömn per dygn pga att sova middag inte bör

Sova middag???

Förlåt men jag blir uppriktigt irriterad på hur du förminskar mig och min förmåga att bedöma mitt barns behov.

Detta är inte alls ovanligt. Jag möts av denna oförståelse konstant.

Man kanske åtminstone kan lyssna och utefter all fakta jag nu gett faktiskt inse att detta barn inte mår bra av att sova på dagen?
    Jag är hemskt ledsen om jag uttryckt mig fel, men tråden är 10 sidor lång. Jag har inte läst exakt alla inlägg. Skulle jag upprepa något som någon skrivit ber jag som sagt om ursäkt, men så blir det lätt med långa trådar. 

Jag har absolut förståelse för att barn fungerar olika. Men att bli galen och ledsen hela dagen och få problem med utvecklingen om man somnar tio minuter i bilen är inte det vanliga. Om man inte vill bli irriterad på svar i en tråd är ett tips att vara väldigt tydlig med att ens barn är annorlunda redan i trådstarten.

Om man konstant möts av oförståelse beror det inte på att alla andra är dumma eller "förminskande", utan snarare på att man inte förstår, eftersom det som beskrivs är så ovanligt att man inte stött på det eller hört om det eller läst om det förr. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-15 15:43:32 följande:

Jag är hemskt ledsen om jag uttryckt mig fel, men tråden är 10 sidor lång. Jag har inte läst exakt alla inlägg. Skulle jag upprepa något som någon skrivit ber jag som sagt om ursäkt, men så blir det lätt med långa trådar. 

Jag har absolut förståelse för att barn fungerar olika. Men att bli galen och ledsen hela dagen och få problem med utvecklingen om man somnar tio minuter i bilen är inte det vanliga. Om man inte vill bli irriterad på svar i en tråd är ett tips att vara väldigt tydlig med att ens barn är annorlunda redan i trådstarten.

Om man konstant möts av oförståelse beror det inte på att alla andra är dumma eller "förminskande", utan snarare på att man inte förstår, eftersom det som beskrivs är så ovanligt att man inte stött på det eller hört om det eller läst om det förr. 

det fanns en anledning till att jag inte beskrev barnets sömn i detalj i trådstarten.

Och det var för att slippa allt detta.

Helt ovanligt är det faktiskt inte att barn inte klarar av att sova på dagen. Jag kan säga att du har minst ett sådant barn på 15 på en småbarnsavdelning.

Jag anser att man är förminskande och onödigt ifrågasättande när man likt perosner i denna tråd inte ens försöker förstå. Eller tar till sig när någon förklarar att 10 minuter sömn på dagen leder till 2-3 timmar mindre sömn på natten.

Ekvationen sömnbrist som påverkar barnets humör ocg således också utveckling (det är vi nog alla överens om att sömnbrist orsakar) är inte särkilt svår att göra. Och framförallt inte när någon gång på gång tydligt förklarat detta.

Jah kan tycka att man faktiskt läser svaren. Iaf ts var i tråden. Om man skall gå på så säkert med sina uttalanden som du gjort.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-15 15:43:32 följande:

Och jag kan säga att det spelar oftast. Precis som i denna tråd. Ingen roll hur tydligt och många gånger man förklarar. Folk fortsätter ifrågasätta och tycka att barnet visst kan sova på dagen.

Det är ju du själv ett bra exempel på?

Det handlar om trångsynthet och oförmåga att förstå att barn är olika.

Inte om att man inte får tillräckligt med information
  • Anonym (sova)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-15 15:54:22 följande:
    Och jag kan säga att det spelar oftast. Precis som i denna tråd. Ingen roll hur tydligt och många gånger man förklarar. Folk fortsätter ifrågasätta och tycka att barnet visst kan sova på dagen.

Det är ju du själv ett bra exempel på?

Det handlar om trångsynthet och oförmåga att förstå att barn är olika.

Inte om att man inte får tillräckligt med information
    Vet du, i de inlägg jag läste uppfattade jag det som att det var svårt att sova på kvällen om man sov "middag", sedan skrevs det om att sova efter 10:00. "Sova middag" har för mig alltid inneburit en tupplur någon gång mellan förmiddag och eftermiddag. Jag föreslog då att testa att sova (i bil/vagn) redan 7-8 på morgonen. För mig är det inte "sova middag" utan mer att somna om en stund. Man tolkar helt enkelt ord olika. Jag är hemskt ledsen om du skrivit någonstans att det inte heller funkar, men tråden är som sagt 10 sidor lång. 

Jag har själv varit extremt morgonpigg och kvällstrött. Först efter 35 kom jag på att jag kan somna om på morgonen, om jag går upp och äter frukost och är uppe någon timme först. Jag försökte bara hjälpa till genom att komma med förslag som hjälpt mig, tråkigt om det ska tolkas som påhopp. 

Skriver man på ett nätforum kommer man få svar, ibland har folk missförstått eller missat info men det betyder INTE att de per automatik är trångsynta, oförmögna att förstå eller liknande hemskheter. 
Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen