• Anonym (Ts)

Hålla barn vaket i bilen

Vårat barn, snart 2,5, slutade för några månader sedan sova på dagen.

Sover hon på dagen (räcker med att somna i fem minuter) så tar nattningen två timmar och hon somnar tre timmar senare än vanligt, men vaknar samma tid på morgonen ändå.

Att undvika att hon somnar på dagen är inte svårt så länge vi inte låter henne åka bil/vagn/cykel efter klockan 10.

Detta blir väldigt begränsande och framförallt bil är vi beroende av då vi bor på landet. Och det är hopplöst att lyckas hålla henne vaken i bilen.

Jag har testat musik, tyst i bilen, prata med henne om saker vi passerar, titta på film, låta henne själv bläddra i en mjuk bok.

Min fantasi är slut. Ingenting fungerar och vi blir låsta till hemmet om vi inte vill ha ett vrak till barn pga sömnbristen som uppstår när hon somnar på dagen.

Har ni några knep?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-14 03:55
    Ja titta. Tillägg fungerar tydligen inte i mobilversionen men nu hittade jag och kan tillägga.

Jag undanber mig ALLA tips gällande sömnen. Vi har redan testat allt och barnet kan verkligen inte sova middag. Det går helt enkelt inte.

• Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-13 22:23:54 följande:

Jag kan ju dock inte se att tre timmar senare än "normalt" är ett dugg farligt, om normalt är 17:30.

Men ni väljer ju själva. Skulle dock inte låta en tvååring bestämma över hela familjens liv, att man inte kan lämna hemmet efter kl. 10 på förmiddagen skulle inte vara rimligt här. 

Annars, testa att sova middag väldigt tidigt? Om barnet vaknar 05 och alltid somnar i vagn, så gå upp, lek, ät frukost och ta en promenad vid 7 (eller 8, eller 9) och låt henne sova ett par timmar till.

Kan tillägga. Ett par timmar sover hon aldrig middag. Hon sover Max en timme. Om hon hade sovit tvp timmar kanske det hade fungerat att sova middag för att hon ändå fått tillräckligt sömn.

Men som sagt. Oavsett om det är rullande vagn, säng, bil, eller cykel så sover hon inte mer än Max en timme middag. Men oftast 30-45 minuter
  • Anonym (Ts)

Förstår ärligt inte hur det kan vara så svårt att förstå att ett barn inte kan sova middag?

Vad är det som inte går in när jag säger att barnet tappar flera timmar sömn per dygn och blir helt förstörd?

Att barnet när hon inte sover middag är pigg och glad hela dagen? Med det lilla problemet att hon faller i sömn i vagn och bil?

Hon är alltså inte arg/ledsen osv om hon inte får sova middag.

Däremot blir hon det om hon gör det.

Så hur svårt kan det då vara att förstå att vårat barn inte kan sova middag?

• Anonym (friskt?)

Nu är jag verkligen ingen expert men att skada sig själv genom att dunka sitt huvud i golvet för att barnet råkat somna en minut under dagen låter inte friskt.

Självskador är väl aldrig riktigt friskt, men att dunka sitt huvud i golvet gång på gång låter rätt allvarligt? 

Barn brukar ju kunna bli gnälliga, ledsna och arga eller blir uppskruvade av för lite sömn. Men att dunka huvudet i golvet låter inte bra.

• Anonym (Ts)
    Tobbethetrollkarl skrev 2021-06-13 23:29:45 följande:

Men nu får du fan ta och kamma till dig.

Vi här på FL vet ju inte hur just DITT barn är, och helt ärligt är din ts undermålig i information. Varför skrev du inte detta i din ts istället för att vara dryg mot folk som faktiskt försöker komma med tips?

Ja min förhoppning var att folk faktiskt skulle svara på frågan i ts. Och då fanns ingen anledning till att gå in på barnets sömn i detalj.

Barnets sömn finns beskrivet flertalet gånger i tråden nu. Så det är ganska uppenbart att detta barn inte klarar att sova på dagen.

Jag kan tycka att personer här kan ge sig någon gång också
  • Anonym (Ts)
    Anonym (friskt?) skrev 2021-06-14 01:09:58 följande:

Nu är jag verkligen ingen expert men att skada sig själv genom att dunka sitt huvud i golvet för att barnet råkat somna en minut under dagen låter inte friskt.

Självskador är väl aldrig riktigt friskt, men att dunka sitt huvud i golvet gång på gång låter rätt allvarligt? 

Barn brukar ju kunna bli gnälliga, ledsna och arga eller blir uppskruvade av för lite sömn. Men att dunka huvudet i golvet låter inte bra.

Detta händer inte om barnet missat sömn en dag. Men sömnbristen på lång sikt ger denna effekt ja.

Det är inte ett självskadebeteende utan uttryck för frustration.

Detta är inte det vanligaste hos barn. Men existerar absolut. Dunkarna är kontrollerade.

Jag förstår att detta för någon som inte varit med om det inte låter friskt. Men jag kan försäkra dig om att det är det.

Sedan slutar inte varje dag i dunk. Men utbrott som är nästintill. Och det är tillräckligt för att det inte skall vara hållbart eller juste att hon skall behöva må så.

Lösningen är lätt. Och det är att inte sova på dagen.
  • Anonym (Ts)

Vi här på FL vet ju inte hur just DITT barn är, och helt ärligt är din ts undermålig i information. Varför skrev du inte detta i din ts istället för att vara dryg mot folk som faktiskt försöker komma med tips?

Och nej jag tänker inte kamma mig. Jag tänker inte acceptera att gång på gång bli ifrågasatt när jag tydligt förklarat varför barnet inte kan sova på dagen.

I slutändan handlar det här inte om att hjälpa mig när folk fortsätter påstå att barnet måste sova på dagen och att jag ska läsa barnkonventionen. Det handlar enbart om att att folk är så säkra på sin sak och inte kan ge sig.
  • Anonym (Ts)

Så. Nu har jag lyckats uppdatera ts. Gick inte att göra det när man var i mobilversionen. Så nu har jag lärt mig det också

• Djurvän03

Det där var väl onödigt elakt skrivet. Tror ts hade låtit flickan sovit middag om det hade funkat. Sedan kan folk bemöda sig med att läsa ts svar också kanske.

Till ts: har tyvärr inget tips, men hoppas för er allas skull att ni hittar någon lösning som passar eller att det går över snart.
  • LFF
    Anonym (sova) skrev 2021-06-13 22:28:27 följande:
    Jag har ärligt aldrig räknat timmar sådär noga. Varken när sömnen flutit på eller när det strulat. Kanske blir ni stressade av det? Finns inget som säger att alla barn behöver exat 11 h sömn exakt alla dygn, tänker man så får man ju ångest var och varannan dag vissa perioder
    Mina, snart 8-åringar, blir det ett helsike med dagen efter (eller ytterligare en dag efter) om de inte lagt sig sin vanliga tid. De behöver fortfarande ca 11 timmars sömn per dygn och går upp kl 6 på vardagar när de ska till skolan. På helgerna, när de får sova hur länge de vill, sover de ofta närmare 12 timmar. 

Varannan onsdag kommer de i säng sent pga sen aktivitet (de kommer i säng kl 21) och torsdagskvällarna är skitjobbiga (ibland även fredagskvällarna) just för att de är för trötta. 

Många barn fungerar det att rucka på sömnen och de "tar igen" sömnen med att sova längre på morgonen. Mina barn (och helt uppenbart TS barn) fungerar inte så. De vaknar samma tid på morgonen oavsett när de lägger sig på kvällen, de lägger inte på timmarna på morgonen. 

Nu är detta inget som vi blir stressade över, vi vet hur det är och anpassar oss efter det hela. De gånger det blivit en extra sen kväll och vi är lediga dagen efter så ser vi till att ha en lugn dag då med minimalt med "måsten" då dessa skapar konflikter. När vi vill förändra deras läggningstid så måste det ske under en lång tid, tex som nu på sommarlovet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-14 03:49:27 följande:
    Detta händer inte om barnet missat sömn en dag. Men sömnbristen på lång sikt ger denna effekt ja.

Det är inte ett självskadebeteende utan uttryck för frustration.

Detta är inte det vanligaste hos barn. Men existerar absolut. Dunkarna är kontrollerade.

Jag förstår att detta för någon som inte varit med om det inte låter friskt. Men jag kan försäkra dig om att det är det.

Sedan slutar inte varje dag i dunk. Men utbrott som är nästintill. Och det är tillräckligt för att det inte skall vara hållbart eller juste att hon skall behöva må så.

Lösningen är lätt. Och det är att inte sova på dagen.
    Fast du vill ju inte acceptera den lösningen, du vill göra aktiviteter som gör att hon sover på dagen. Sluta gör aktiviteter då, så löser det sig. 

Eftersom du är benhård med att inget fungerar, att barnet blir skadat om hen får för lite sömn osv, så får ni låta bli att åka iväg dagtid. 
Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen