• Anonym (Ts)

Hålla barn vaket i bilen

Vårat barn, snart 2,5, slutade för några månader sedan sova på dagen.

Sover hon på dagen (räcker med att somna i fem minuter) så tar nattningen två timmar och hon somnar tre timmar senare än vanligt, men vaknar samma tid på morgonen ändå.

Att undvika att hon somnar på dagen är inte svårt så länge vi inte låter henne åka bil/vagn/cykel efter klockan 10.

Detta blir väldigt begränsande och framförallt bil är vi beroende av då vi bor på landet. Och det är hopplöst att lyckas hålla henne vaken i bilen.

Jag har testat musik, tyst i bilen, prata med henne om saker vi passerar, titta på film, låta henne själv bläddra i en mjuk bok.

Min fantasi är slut. Ingenting fungerar och vi blir låsta till hemmet om vi inte vill ha ett vrak till barn pga sömnbristen som uppstår när hon somnar på dagen.

Har ni några knep?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-14 03:55
    Ja titta. Tillägg fungerar tydligen inte i mobilversionen men nu hittade jag och kan tillägga.

Jag undanber mig ALLA tips gällande sömnen. Vi har redan testat allt och barnet kan verkligen inte sova middag. Det går helt enkelt inte.

• Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-14 21:38:11 följande:

Jo, jag fattar absolut att alla inte sover ikapp och att vissa vaknar samma tid oavsett. Är likadan själv

Vet också att det kan vara ett helsike att sluta sova middag, men det låter så himla extremt det TS beskriver. Låter inte så bra att bli så orolig för "missad sömn" att man alls inte kommer iväg alls på aktiviteter. Ni låter mer balanserade, med strategier för hur man hanterar dagen efter och så.

Jag tänker att ett barn (som är så litet som 2,5) som somnar efter bara fem minuter stilla i vagn eller i bil kanske egentligen är trött och i behov av en tupplur på dagen... Känns för mig som tecken på att vilan behövs. Att somna efter en kvart eller så i bilen är en sak, när man hunnit varva ner och sitta still en stund. Det gör ju många äldre också

Och för att förtydliga. Barnet kan sitta stilla i timtal i knät inomhus utan att somna. Det är enbart fordonens inverkan.

Hon behöver inte sova på dagen. Om du läst någonting av det jag skrivit så inser du att hon blir ett vrak?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-14 21:38:11 följande:

Jo, jag fattar absolut att alla inte sover ikapp och att vissa vaknar samma tid oavsett. Är likadan själv

Vet också att det kan vara ett helsike att sluta sova middag, men det låter så himla extremt det TS beskriver. Låter inte så bra att bli så orolig för "missad sömn" att man alls inte kommer iväg alls på aktiviteter. Ni låter mer balanserade, med strategier för hur man hanterar dagen efter och så.

Jag tänker att ett barn (som är så litet som 2,5) som somnar efter bara fem minuter stilla i vagn eller i bil kanske egentligen är trött och i behov av en tupplur på dagen... Känns för mig som tecken på att vilan behövs. Att somna efter en kvart eller så i bilen är en sak, när man hunnit varva ner och sitta still en stund. Det gör ju många äldre också

Du inser också att det är rätt stor skillnad på

En åttaåring med sömnbrist och en tvååring med sömnbrist?

Jag köper absolut att jag får trippa på tå runt dottern när hon får sova middag och inte ta en enda strid om någonting. Vår dotter är känslig från början så jag är van.

Men det är på inget sätt okej att låta henne sova middag så att hennes nätter blir 2-3 timmar kortare med resultat att hon är galen, ledsen, arg hela dagarna. Hur kul tror du det är för henne? Hur mycket går det inte ut över hennes utveckling?

Jag ska låta henne ha konstant sömnbrist för att folk har så dålig fantasi att de inte inser att ett barn som förlorar flera timmar sömn per dygn pga att sova middag inte bör

Sova middag???

Förlåt men jag blir uppriktigt irriterad på hur du förminskar mig och min förmåga att bedöma mitt barns behov.

Detta är inte alls ovanligt. Jag möts av denna oförståelse konstant.

Man kanske åtminstone kan lyssna och utefter all fakta jag nu gett faktiskt inse att detta barn inte mår bra av att sova på dagen?
  • Anonym (Ts)

Och ja. Jag hoppas vid inskolningen i höst att hon kanske faktiskt återigen kommer ha behov av att sova på dagen. Barn brukar ju uppenbarligen bli trötta av förskola. Och förhoppningvis få något senare kvällar.

• Anonym (Kaffö)

Dricker barnet kaffö?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Fejkpedagog) skrev 2021-06-14 22:45:16 följande:

Om du blank-vägrar låta ungen sova middag så pröva att ge tex starkt kaffe eller redbull till frukost att dricka.

Hahahah. Kul.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fejkpedagog) skrev 2021-06-14 22:45:16 följande:

Om du blank-vägrar låta ungen sova middag så pröva att ge tex starkt kaffe eller redbull till frukost att dricka.

Men som svar. Barnet vägrar smaka på annan dryck än vatten och mjölk. Så skulle oavsett inte gå att få i barnet kaffe eller redbull utan tvång
  • Anonym (Kaffö)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-14 22:50:45 följande:

Men som svar. Barnet vägrar smaka på annan dryck än vatten och mjölk. Så skulle oavsett inte gå att få i barnet kaffe eller redbull utan tvång

Det finns koffeintabletter du kan mortla ner i lite drickyoggi.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kaffö) skrev 2021-06-14 23:00:53 följande:

Det finns koffeintabletter du kan mortla ner i lite drickyoggi.

Sorry. Hon kommer inte dricka Yoggi heller.
  • FuckGoggleAskMe

För att hålla er vakna - sjung sånger tillsammans och gissa gåtor. Vilket djur är jag? Jag går på fyra ben och ger mjölk. Jag är större än en katt, jag bor i skogen och jag är lite röd. Räv! Jag är väldigt stor och har en väldigt stor lång näsa ? elefant. Vi gissade alltid djur i bilen från den åldern tills det blev för komplicerat för mig att gissa att det var en red eyed bull frog. Eller Tasmanian Devil. 

• Anonym (Ts)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-14 23:15:38 följande:

För att hålla er vakna - sjung sånger tillsammans och gissa gåtor. Vilket djur är jag? Jag går på fyra ben och ger mjölk. Jag är större än en katt, jag bor i skogen och jag är lite röd. Räv! Jag är väldigt stor och har en väldigt stor lång näsa ? elefant. Vi gissade alltid djur i bilen från den åldern tills det blev för komplicerat för mig att gissa att det var en red eyed bull frog. Eller Tasmanian Devil. 

Tack!
Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen