• Anonym (Ts)

Hålla barn vaket i bilen

Vårat barn, snart 2,5, slutade för några månader sedan sova på dagen.

Sover hon på dagen (räcker med att somna i fem minuter) så tar nattningen två timmar och hon somnar tre timmar senare än vanligt, men vaknar samma tid på morgonen ändå.

Att undvika att hon somnar på dagen är inte svårt så länge vi inte låter henne åka bil/vagn/cykel efter klockan 10.

Detta blir väldigt begränsande och framförallt bil är vi beroende av då vi bor på landet. Och det är hopplöst att lyckas hålla henne vaken i bilen.

Jag har testat musik, tyst i bilen, prata med henne om saker vi passerar, titta på film, låta henne själv bläddra i en mjuk bok.

Min fantasi är slut. Ingenting fungerar och vi blir låsta till hemmet om vi inte vill ha ett vrak till barn pga sömnbristen som uppstår när hon somnar på dagen.

Har ni några knep?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-14 03:55
    Ja titta. Tillägg fungerar tydligen inte i mobilversionen men nu hittade jag och kan tillägga.

Jag undanber mig ALLA tips gällande sömnen. Vi har redan testat allt och barnet kan verkligen inte sova middag. Det går helt enkelt inte.

• Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen
  • Anonym (Ts)
    Kråksången skrev 2021-06-13 21:24:29 följande:

Sitter någon med henne i baksätet? Om ni sitter båda föräldrarna fram så är det bara att testa att hoppa bak och sedan lyssna på favvo låtar, sjunga med osv.

Oftast är vi bara en som åker med barnet i bilen. De gånger vi är två går det i de allra flesta fall att hålla henne vaken.

Jag sitter och sjunger, tjoar och grejar och skriker i framsätet när jag åker själv med henne men det hjälper tyvärr inte.

Nu har vi precis flyttat stolen till framsätet för att se om nåhot blir bättre. Men när stolen varit bak så sitter alltid en av oss bak när vi är båda två. Oavsett risk för att somna eller inte.

Tack för tipset!
  • Anonym (Ts)
    nernu skrev 2021-06-13 21:14:53 följande:

Så jobbigt... Det är en tuff period när barnet både behöver och inte behöver sova på dagarna. Kämpa på! Det kommer bli bättre. Man får trösta sig med det när barnet har råkat somna vid fyra och hela kvällen blir en lång kamp.

Tack!

Ja tyvärr spelar det ju ingen roll om det är 11 eller 15 hon råkar somna. Det blir en kamp på kvällen, och framförallt dagen efter oabsettt.

Kommer naturligtvis bli bättre med tiden. Är mest synd, framförallt för henne skull. Att bli begränsad i vad vi kan göra om dagarna
  • Anonym (sova)

Om hon alltid somnar i bilen eller vagnen så hade jag testat att låta henne sova middag i bilen om hon behöver, och försökt vänja henne vid att nattas i vagnen. 

Att gå och lägga sig 17:30 är jättejättetidigt. Jag hade lätt väntat 2-3 timmar och sedan tagit en kvällspromenad med vagnen, om det nu är så att barnet ofta somnar i vagn. På med pyjamas och ner i vagnen, sedan ut och gå.

Nu är det ljust och relativt varmt även vid dåligt väder. Testa under sommaren, så kan man ju hoppas att barnets rytm ändrats något till hösten. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-13 21:55:42 följande:

Om hon alltid somnar i bilen eller vagnen så hade jag testat att låta henne sova middag i bilen om hon behöver, och försökt vänja henne vid att nattas i vagnen. 

Att gå och lägga sig 17:30 är jättejättetidigt. Jag hade lätt väntat 2-3 timmar och sedan tagit en kvällspromenad med vagnen, om det nu är så att barnet ofta somnar i vagn. På med pyjamas och ner i vagnen, sedan ut och gå.

Nu är det ljust och relativt varmt även vid dåligt väder. Testa under sommaren, så kan man ju hoppas att barnets rytm ändrats något till hösten. 

Tyvärr somnar barnet inte snabbare i varken bil vagn eller på cykel efter att ha sovit minsta minut på dagen.

Det tar två timmar ändå ocj barnet somnar minst tre timmar senare än normalt och vaknar samma tid.

Tack ändå för din välvilja.

Barnets dygnsrytm har vi bara fått acceptera. Det är tidigt att somna 17.30 ja. Men vi kan inte styra detta. Vi har försökt. Tro mig.

Tiden hon somnar på kvällen har ingenting med sovandet på dagen att göra.

Det spelar ingen roll när hon hur tidigt hon råkar somna på dagen. Kommande natts sömn är körd ändå.

Så tyvärr. Hur mycket det en skulle underlätta så kan vi inte låta henne sova på dagen
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-13 21:55:42 följande:

Alltså. Det jag menar är. Somnat hon senare så vaknar hon samma tid. Alla försök att skjuta hennes sömn framåt resulterar enbart i färre antal timmar sömn, sömnbrist och pga den kaos.

Samma sak med att sova på dagen. Hon kan inte sova en minut på dagen för då tappar hon två timmar sömn per dygn.

Ett barn o hennes ålder skall sova 12-14 timmar. Hon ligger redan på gränsen till 12 timmar. Att tappa 2 timmar per dygn fungerar helt enkelt inte.

Problemet är inte vilken tid hon lägger sig.

Problemet är att hon tyvärr inte kan få sova på dagen
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-13 22:11:20 följande:

Tyvärr somnar barnet inte snabbare i varken bil vagn eller på cykel efter att ha sovit minsta minut på dagen.

Det tar två timmar ändå ocj barnet somnar minst tre timmar senare än normalt och vaknar samma tid.

Barnets dygnsrytm har vi bara fått acceptera. Det är tidigt att somna 17.30 ja. Men vi kan inte styra detta. Vi har försökt. Tro mig.

Det spelar ingen roll när hon hur tidigt hon råkar somna på dagen. Kommande natts sömn är körd ändå.

Så tyvärr. Hur mycket det en skulle underlätta så kan vi inte låta henne sova på dagen

Och för att informera dig om du missat i tråden. När hon sov en timme på dagen. När det fortfarande fungerad för henne alltså. Så somnade hon 18.30. Alltså sov hon samma antal timmar som hon gör nu.

Att somna 18.30 är också förhållandevis tidigt. Men detta barn har seriöst somnat vid 16-16.30 förut så vi är tacksamma att det nu är 17.30
  • Anonym (sova)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-13 22:11:20 följande:

Jag kan ju dock inte se att tre timmar senare än "normalt" är ett dugg farligt, om normalt är 17:30.

Men ni väljer ju själva. Skulle dock inte låta en tvååring bestämma över hela familjens liv, att man inte kan lämna hemmet efter kl. 10 på förmiddagen skulle inte vara rimligt här. 

Annars, testa att sova middag väldigt tidigt? Om barnet vaknar 05 och alltid somnar i vagn, så gå upp, lek, ät frukost och ta en promenad vid 7 (eller 8, eller 9) och låt henne sova ett par timmar till.
  • Anonym (sova)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-13 22:17:23 följande:
    Och för att informera dig om du missat i tråden. När hon sov en timme på dagen. När det fortfarande fungerad för henne alltså. Så somnade hon 18.30. Alltså sov hon samma antal timmar som hon gör nu.

Att somna 18.30 är också förhållandevis tidigt. Men detta barn har seriöst somnat vid 16-16.30 förut så vi är tacksamma att det nu är 17.30
    Jag har ärligt aldrig räknat timmar sådär noga. Varken när sömnen flutit på eller när det strulat. Kanske blir ni stressade av det? Finns inget som säger att alla barn behöver exat 11 h sömn exakt alla dygn, tänker man så får man ju ångest var och varannan dag vissa perioder
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-13 22:23:54 följande:

Jag kan ju dock inte se att tre timmar senare än "normalt" är ett dugg farligt, om normalt är 17:30.

Men ni väljer ju själva. Skulle dock inte låta en tvååring bestämma över hela familjens liv, att man inte kan lämna hemmet efter kl. 10 på förmiddagen skulle inte vara rimligt här. 

Annars, testa att sova middag väldigt tidigt? Om barnet vaknar 05 och alltid somnar i vagn, så gå upp, lek, ät frukost och ta en promenad vid 7 (eller 8, eller 9) och låt henne sova ett par timmar till.

Anonym (sova) skrev 2021-06-13 22:28:27 följande:

Jag har ärligt aldrig räknat timmar sådär noga. Varken när sömnen flutit på eller när det strulat. Kanske blir ni stressade av det? Finns inget som säger att alla barn behöver exat 11 h sömn exakt alla dygn, tänker man så får man ju ångest var och varannan dag vissa perioder

VÅRAT barn behöver tolv timmar sömn.

Det gör skada att somna tre timmar senare eftersom hon ändå vaknar 05!

Hon tappar flera timmar sömn per dygn om hon får sova på dagen.

Hon kunde gladeligen få sova tre timmar senare om hon fick tillräckligt med sömn. Men det får hon inte.

Tyvärr somnar hon inte i vagnen så tidigt på dagen. Inte innan runt 10. Ja vi har testat. Och somnar hon efter det så räcker det som sagt med 5 minuter för att hon skall somna 3 timmar senare på kvällen.

Det finns inget annat alternativ än att låta barnet styra. Får hon sova på dagen så tappar hon två timmar sömn per dygn. Minst. Och får utbrott på utbrott på utbrott dagarna igenom. Ingenting fungerar. Det är garanterat mer begränsande än att inte kunna lämna tomten hemma (annat än till fots) efter klockan 10
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-13 22:28:27 följande:

Och nej. Vi får inte panik om hon sover för lite ETT dygn. Men o längden fungerar det inte.

Vi har fått kämpa en hel del med sömnen.

Barnet har inte kunnat sova annat än i rullande vagn. På en förälder på natten osv.

Vaknat 04 varje dag.
Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen