• Msofie

    RUVARE juni 2021

    Hej,

    Finns det fler ruvare där ute som vill följas? Jag satte in ett tre dagars embryo 7/6, så är på ruvardag 8. Till vår förtvivlan kunde ingen av dem 3 embryona som befruktades frysas ner.

    Har testat negativt på ruvardag 6-7, men det är såklart super tidigt.

  • Svar på tråden RUVARE juni 2021
  • Msofie

    Åh vad spännande att höra att vi synkar! Försöker att inte vara avundsjuk på er som fått en blasto haha men det är jag. Min läkare tröstade mig med att min 8 celliga var av väldigt god kvalité och var snabb att dela sig.

    På ruvardag 4, dagen som de skulle inplanterat sig, hade jag molvärk hela dagen som fick mig att fundera. Det är dock mitt enda symptom. Jag var så otroligt hoppfull fram tills vi fick veta att resterande inte hade klarar sig, nu är jag mest ångestfylld.

  • Msofie
    lampskam skrev 2021-06-15 16:19:40 följande:

    Jag förstår, beklagar att ni inte fick något till frysen! Vilken IVF i ordningen?

    Jag har gjort två äggplock, men tre hormonstimuleringar för det första blev avbrutet pga risk för överstimulering.

    I mitt fall har vi ett extra nedräkningsmoment eftersom vi gör PGD/PGT pga genetisk sjukdom, så i genomsnitt 50% av de dugliga embryona faller ändå bort pga att de bär på sjukdomen vilket är hela anledningen till att vi gör IVF.

    Första ÄP var det bara ett embryo som gick att återföra (6 var sjuka), dock efter totalfrys. Testade negativt på det.

    Efter andra ÄP:et fick vi tre viabla och friska, så två kvar i frysen, vilket känns skönt! 


    Detta är vår första IVF. Vi fick ut 15 blåsor på plocket, men bara 9 ägg i dem. Det speciella var att vi gjorde mikrokombi, dvs att 4 av dem gjordes med ICSI och 5 av dem befruktades med vanlig IVF. Ingen av dem vi gjorde vanlig klarade det, alla 4 men ICSI gick vidare till dag 3. Läkaren sa att detta kan förklara varför vi inte har lyckats. Blev rätt chockad över detta, hade någon stans accepterat att vi bara har otur.

    Så skönt för er att ni har fått till frysen nu, tre rundor är inte att leka med! Hur mår du och när kommer du testa?
  • Msofie
    lampskam skrev 2021-06-15 17:09:24 följande:

    Låter ju som ett framgångsrecept med ICSI för er då! Den goda nyheten är ju att ni kan göra ICSI på allt nästa gång då (om det blir en nästa gång), eller? Och därmed förhoppningsvis bättre befruktningsgrad. Vi gör också ICSI, det krävs vid genetisk testning.

    Mår bra! Känner inte mycket idag heller, inget som inte lika gärna skulle kunna vara inför mens. Men har hoppet! Ska testa imorgon bitt i har jag bestämt :)

    Testar du varje dag fram till testdag eller hur gör du? När är din officiella testdag? Min är på rd 12 dvs måndag 21/6, tre dagar efter beräknad mens. Kram 


    Haha ja, det var vår känsla med. Sen förlorade vi dem 3 som vi hade och fick inga till frysen, blev helt förkrossad. Vårt framgångsrecept var inte så bra ändå. Men nästa gång om de blir en sån kommer man göra ICSI på alla.

    Jaa det har blivit så nu. Sjukt beteende egentligen. Min är fem dagar även beräknad mens, 23/6!
  • Msofie
    lampskam skrev 2021-06-16 16:16:37 följande:

    Testade positivt idag (7dp5dt)   så glad!!!!!


    Åh stort stort grattis! Håller tummarna för er. Vanligt eller testa tidigt? Svagt streck?
  • Msofie
    lampskam skrev 2021-06-16 19:50:06 följande:

    Vanligt, dock utgånget datum och minns inte vilket märke, men det var lila. :D Ganska starkt!

    Men sen köpte och testade jag på em/kväll med ett RFSU "testa ofta", och det blev otroligt svagt/knappt synbart, men urinen var också väldigt utspädd? Testar imorgon bitti igen för att lugna ned mig igen 


    Åh så spännande! Ska du inte ta en digital?
  • Msofie
    Savyn skrev 2021-06-16 21:32:34 följande:

    Hej! Jag gjorde återinföring av embryo 9/6 (dag två) och har nästan direkt börjat känna av en massa symptom som jag inte vet om det beror på medicineringen (Lutinus, progynon, acetylsalicylsyra och prednisolon) eller ngt annat. Har bl a känt som enskilda hugg samt lite molande värk i äggstockarna, värk som liknar mensvärk, bubblande mage, kissnödig osv. Men inga ömma bröst, illamående eller så. Är också lite orolig över att jag gick tillbaka till jobb direkt efter, händer ganska mkt på mitt jobb, stressade lite mellan möten och så men annars försökt ta det lugnt. Sovit stundom bra stundom dåligt då jag ständigt tänker på vad som komma skall. Svår balansgång det där när man inte ska stressa men samtidigt gå och oroa sig så mycket...

    Kliniken jag gjort det på i Köpenhamn sa att jag skulle leva på som vanligt och menade på att jag t o m kunde ge mig ut och jogga dagen efter ET (vilket jag inte gjorde förutom nga steg när jag sprang till bussen). Hoppas nu jag inte tagit i för mkt... Har ni andra fått några råd om hur man ska leva under ruvartiden? Tänker ni smygtesta och i så fall när?


    Hej fina du!

    Hm har nog inte känt av lika mycket som du beskriver. Dock molvärk hela dag 4 (ska vara då inplantation skett så vem vet) samt verkligen bubblig mage! De senaste två dagarna har jag fått hot flashes och vågor av illamående, men de kan ju verkligen vara Lutinus.

    Jag fick inga råd inför ruvar tiden, mest försöka stressa mindre. Jag började träna igen smått på ruvardag 7 (är en aktiv person i vanliga fall) men tar de betydligt lugnare än innan.

    Jag har testat varje dag sedan dag 6 haha. Negativt fram tills nu, men har hopp om att det är för tidigt. Är på dag 9 nu. Hur tänker du med det?
  • Msofie
    Savyn skrev 2021-06-17 19:31:31 följande:

    Haha! Jag har också velat testa varje dag, har lyckats hålla i mig men det är verkligen så svårt så jag förstår dig! Det tar ju lite tid innan det kan ge utfall så håller verkligen tummarna för dig! Jag tänker att jag ska testa mig den 22/6, en dag tidigare än vad kliniken sagt. Detta för att jag ska få vaccin just den dagen och skulle jag plussa så behöver jag avboka det. Enda kruxet är att jag då får gå till jobbet och kanske vara ledsen men det kan inte hjälpas. Vilket datum är det meningen du ska testa dig enligt din läkare?


    Åh har du också 23 som testdag? Men så spännande, hejar på oss! Började precis få lite molvärk och en liten liten ljusbrun flytning, undra om de är bra eller dåligt haha... Imorgon vore min naturliga BIM, så är lite nervös för de. Har du känt av något särskilt?
  • Msofie

    Åh vad spännande! Jag satte också in ett åtta celligt och hade molvärk på dag 4! Det är ju den dagen en 3 dagars ska inplantateras, så hoppades att det är ett bra tecken. Idag är jag på RD 11 (egentliga BIM) och har åter igen fått molvärk samt ljusbruna spottings. Vet inte alls om de är en bra grej eller en dålig.

  • Msofie
    Jez20 skrev 2021-06-18 11:59:40 följande:

    Ja det är det som är så jobbigt. Alla symptom kan i princip betyda både positivt och negativt! håller tummarna för dig! snart dags för dig att testa kanske?

    Vi fick iaf lite glada nyheter idag att 3 av våra odlade ägg gick till frysen! ger en lite mer hopp iaf 


    Stort stort grattis! Vi fick också tre embryon men förlorade alla, inga till frysen... Det knäckte oss där och då helt ärligt.

    Jag har testat dag 6-10, negativt. Kommer testa varannan dag nu tills testdag tänker jag.
  • Msofie
    Savyn skrev 2021-06-18 20:56:46 följande:

    Msofie, så roligt att vi har TD samtidigt! Vi får verkligen följas åt i detta! Jag känner inte ngt alls just nu, tidigare dagar har jag haft ganska mkt mensvärk, lite hugg i äggstockarna då och då samt bubblande mage. Brösten ömmar lite och jag har fått lite sämre hy. Men allt detta kan ju bero på medicinen. Varit lite orolig sedan igår just för att de flesta symptomen har försvunnit, känner just nu ingenting alls så undrar vad det betyder. Har inga färgade flytningar men de vaginala tabletterna Lutinus (600mg/dag) rinner ganska mkt så behöver byta trosskydd ett par ggr om dagen.

    Hade fryst nio ägg, de fick fram 3 embryon men varken resterande ägg eller embryon klarade sig så ganska knäckt över det. Går det inte vägen denna gången blir det att ta ett djupt andetag och sen börja om på ny kula...


    Ja, jag vet inte alls hur jag ska känna med symptom. Hade jag känt mer hade jag inte litat på dem, men man vill kanske inte heller inte känna något alls. Och inget av de behöver betyda något egentligen haha.

    Då är vi i samma båt så att säga. Ja usch kommer bli en ny runda, sprutorna tyckte jag va rätt lugnt efter ett tag det är plocket jag skulle se mindre fram emot. Tog ändå en vecka att återhämta sig helt.
  • Msofie
    Jez20 skrev 2021-06-19 18:32:09 följande:

    Jag förstår dig 100%. jag är på RD5 och har testdag 30/6. Min mens skall (om man räknar 14 dagar från äggplock) komma nästa vecka och jag är fruktansvärt nervös!


    Min egentliga "vanliga" BIM dvs 14 dagar efter plock var igår. Lätta spottings men ingen mens. Vet inte om det är ett bra tecken eller bara progesteronet som gör något med kroppen.
    Jez20 skrev 2021-06-19 18:32:09 följande:

    Jag förstår dig 100%. jag är på RD5 och har testdag 30/6. Min mens skall (om man räknar 14 dagar från äggplock) komma nästa vecka och jag är fruktansvärt nervös!


    Min egentliga vanliga BIM var igår, 14 dagar efter plocket. Ingen mens men lättare spottings. Jag vet inte om det är en bra sak eller om det bara är progesteronet som påverkar cyklen. Man går ju hjärnan spöken.
  • Msofie

    Äe jag tror nog att jag får ge upp detta. Tog ett test igår på RD 12 som var negativt och har bruna spottings. Känns ganska osannolikt att man skulle plussa så sent..

  • Msofie

    Hej mina vänner,

    Nu har jag börjat blöda på ruvardag 13. Det är inte längre ljusa spotting utan färskt blod och mycket. Har även börjat få mensvärk. Jag vet att det finns en liten % som är gravida trots det, men jag checkar ut och vet att så inte är fallet.

    Första rundan IVF misslyckades med inte embryon i frysen. Så vi får börja på runda två i mitten av augusti när kliniken har öppnat igen. Känner mig bara tom, eller så har jag inte riktigt vågat lyfta på det locket än.

    Vi kommer försöka i sommar men kommer inte ta ÄL test, tempa eller hålla på med några vitaminer. Planerar att avfölja alla IVF konton jag har och så mycket som möjligt försöka njuta av sommaren. Jag tänker att jag inte heller kommer vara aktiv här. Önskar er lycka till!

Svar på tråden RUVARE juni 2021