• Madida

    Renovering - är detta verkligen rimligt?

    Fråga angående en renovering vi gjort. Vi skulle byta panel på gavlarna samt alla fönster på övervåningen. Vi tog in offerter och valde en som efter rotavdrag landade på 110.000. Slutresultatet blev bra och vi är nöjda med det. Vad vi är mindre nöjda med är slutfakturan och tiden det tog att göra. De började oftast inte förrän runt 9.30 på dagarna. Och fakturan slutade på hela 140.000, alltså 30.000 mer än vad offerten sa. En ökning på ca 25%. Det känns inte rimligt.

    Så fort det har dykt upp något så har de talat med mig om det, och det har verkligen varit smågrejer. Nån regel som behövde bytas och lite mer panel och färg behövde köpas in. Han sa själv att det så mycket bättre ut än förväntat när han rev gamla panelen.

    Vi fick alltså en offert på ett komplett fönsterbyte, de skulle vara helt klara när jobbet var klart. Under tiden bygget pågick märkte han att han inte skulle klara av plåtarbetet runt fönsterna och tog in plåtslagare till detta. Det kostade tydligen nästan 12.000, något han lagt på vår faktura.

    Er spontana reaktion? Är detta verkligen rimligt?


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Renovering - är detta verkligen rimligt?
  • Fuskandeman

    Svårt att säga.

    Allt beror på hur erat avtal såg ut?

    Står det inget om tilläggsarbeten osv hade jag motsagt mig det.

    Min egen erfarenhet, tyvärr mindre bra är att det är utformningen av erat avtal ni skrev som är grunden till allt.

  • Anonym (oooo)

    Man behöver alltid vara beredd på att det kan tillkomma saker som de inte kunde se innan. Det är främst arbetstiden som kostar så alla timmar plåtslagaren behövde kan absolut ha varit många tusenlappar. Men ni ska ju få en väldigt specad räkning, givetvis! Om allt bara står som en klumpsumma ska ni kräva en bättre faktura innan ni betalar. 

    Vi har hantverkare här i detta nu och det har tillkommit några saker som innebär längre arbetstid, minst en vecka längre + lite i materialkostnad också, och det är klart att vi förstår att fakturan kommer vara mycket högre än den vi hade sagt ja till på offerten. Vi har anlitat dem förut och då hade specat varenda krona nästan, på den fakturan, så därför känner vi oss trygga med att det här kommer bli rätt. 

  • Dexter dot com
    Madida skrev 2021-06-17 08:32:13 följande:

    Fråga angående en renovering vi gjort. Vi skulle byta panel på gavlarna samt alla fönster på övervåningen. Vi tog in offerter och valde en som efter rotavdrag landade på 110.000. Slutresultatet blev bra och vi är nöjda med det. Vad vi är mindre nöjda med är slutfakturan och tiden det tog att göra. De började oftast inte förrän runt 9.30 på dagarna. Och fakturan slutade på hela 140.000, alltså 30.000 mer än vad offerten sa. En ökning på ca 25%. Det känns inte rimligt.

    Så fort det har dykt upp något så har de talat med mig om det, och det har verkligen varit smågrejer. Nån regel som behövde bytas och lite mer panel och färg behövde köpas in. Han sa själv att det så mycket bättre ut än förväntat när han rev gamla panelen.

    Vi fick alltså en offert på ett komplett fönsterbyte, de skulle vara helt klara när jobbet var klart. Under tiden bygget pågick märkte han att han inte skulle klara av plåtarbetet runt fönsterna och tog in plåtslagare till detta. Det kostade tydligen nästan 12.000, något han lagt på vår faktura.

    Er spontana reaktion? Är detta verkligen rimligt?


    Låter onekligen konstigt att arbetstid för att byta nån regel och lite material skulle kosta 30000Kr mer. Om ni fått fast pris så bör ju färgen och panelen redan var med i priset .
    Var det fast pris på fönsterbytet ink plåten ska ni inte betala extra för att han inte hinner/klarar av det utan lejer ut det till en plåtslagare.
    Fanns det inget slutdatum i avtalet då det skulle varit klart?
  • Friger

    Nu verkar ju allt varit lite Tarzan. Vilket är förståeligt då det är svårt som privatperson att kunna alla regler. Lika så bland byggare så brukar dom inte heller vara några bokhållare.

    Rent praktiskt. Förmodligen handlade ni upp entreprenaden som en Totalentreprenad. Det innebär att entreprenören (BE) är ansvarig för projektering och utförande. Det som står i avtalet ska ingå att utföra. Projektering och utförande. Hur han gör jobbet är inte ditt bekymmer.

    Dvs. Han får inte ta extra för att han var tvungen att ta in plåtslagare.

    Han har rätt till ÄTA om det finns moment eller utföranden som inte finns med i avtalet eller som inte går att förutse. Då ska han enligt konstens alla regler flagga för detta och få en tilläggsbeställning, så kallad ÄTA. Det kan antingen utföras som löpande eller med fast pris. Här verkar det ju blivit halvdant skött. Inte ovanligt. Juridiskt så är det enklaste sättet att bemöta det att helt enkelt säga nej och be om att få se en beställning. Sådant kan ske på mycket fult sätt på byggen ibland. Samma person kan beställa mängder av arbeten av en hantverkare på plats för att sedan säga nej till fakturorna pga avsaknaden av skriftlig beställning.

    Mitt råd är att om du i grunden är nöjd med jobbet och du känner att han gjort jobb som inte ingick i det ursprungliga anbudet så ska du acceptera viss ÄTA-kostnad. Däremot så tycker jag att du kan kohandla om storleken på beloppet.

    Anser du att inget merarbete har skett, att han egentligen bara gjort det som ingick i arbetet ska du betala den summa du anser att du är skyldig och bestrida resterande belopp så är bollen över på hantverkarens planhalva.

  • Madida

    Tack för alla svar!

    Jag kan köpa att det blev lite dyrare, kanske t.o.m 10' dyrare. Men under inga omständigheter 30' dyrare. Det känns helt orimligt. Det han har kommit till mig med var typ 7-8 brädor/panel extra. En regel. Två hinkar färg. Sen kanske nån smågrej jag inte minns.

    Sen fick han då ta in plåtslagare. Och den fakturan blev 11.000 (det köper jag, plåtslagare är dyrt) Men jag menar inte att jag ska betala det.

    På offerten står det "fönsterbyte" och pris för det i tid och material.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Jemp

    Vad jag vet finns en gräns för hur mycket slutkostnaden får avvika från offerten. Minns den inte nu men borde gå att googla.

  • Madida
    Anonym (oooo) skrev 2021-06-17 08:56:40 följande:

    Man behöver alltid vara beredd på att det kan tillkomma saker som de inte kunde se innan. Det är främst arbetstiden som kostar så alla timmar plåtslagaren behövde kan absolut ha varit många tusenlappar. Men ni ska ju få en väldigt specad räkning, givetvis! Om allt bara står som en klumpsumma ska ni kräva en bättre faktura innan ni betalar. 

    Vi har hantverkare här i detta nu och det har tillkommit några saker som innebär längre arbetstid, minst en vecka längre + lite i materialkostnad också, och det är klart att vi förstår att fakturan kommer vara mycket högre än den vi hade sagt ja till på offerten. Vi har anlitat dem förut och då hade specat varenda krona nästan, på den fakturan, så därför känner vi oss trygga med att det här kommer bli rätt. 


    Jag hade räknat med en lite högre slutfaktura, tänkte att jag tog i när jag räknade 10' extra. Så kommer det en faktura på 30' extra. Det finns inte en chans att det extra arbetet och materialet kan ha kostat så mycket.

    Att plåtslagarna kostade nästan 12' köper jag som sagt, de är dyra. Men jag menar att jag inte ska stå för det
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Madida
    Jemp skrev 2021-06-17 10:38:06 följande:

    Vad jag vet finns en gräns för hur mycket slutkostnaden får avvika från offerten. Minns den inte nu men borde gå att googla.


    15%
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Dexter dot com
    Madida skrev 2021-06-17 10:35:44 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag kan köpa att det blev lite dyrare, kanske t.o.m 10' dyrare. Men under inga omständigheter 30' dyrare. Det känns helt orimligt. Det han har kommit till mig med var typ 7-8 brädor/panel extra. En regel. Två hinkar färg. Sen kanske nån smågrej jag inte minns.

    Sen fick han då ta in plåtslagare. Och den fakturan blev 11.000 (det köper jag, plåtslagare är dyrt) Men jag menar inte att jag ska betala det.

    På offerten står det "fönsterbyte" och pris för det i tid och material.


    Om material står med i offerten och han beräknat fel på materialåtgång ska du inte betala varken färg eller panel. Står plåten med i fönsterofferten ska du inte betala extrakostnaden heller.
  • Anonym (Z)
    Madida skrev 2021-06-17 08:32:13 följande:

    Fråga angående en renovering vi gjort. Vi skulle byta panel på gavlarna samt alla fönster på övervåningen. Vi tog in offerter och valde en som efter rotavdrag landade på 110.000. Slutresultatet blev bra och vi är nöjda med det. Vad vi är mindre nöjda med är slutfakturan och tiden det tog att göra. De började oftast inte förrän runt 9.30 på dagarna. Och fakturan slutade på hela 140.000, alltså 30.000 mer än vad offerten sa. En ökning på ca 25%. Det känns inte rimligt.

    Så fort det har dykt upp något så har de talat med mig om det, och det har verkligen varit smågrejer. Nån regel som behövde bytas och lite mer panel och färg behövde köpas in. Han sa själv att det så mycket bättre ut än förväntat när han rev gamla panelen.

    Vi fick alltså en offert på ett komplett fönsterbyte, de skulle vara helt klara när jobbet var klart. Under tiden bygget pågick märkte han att han inte skulle klara av plåtarbetet runt fönsterna och tog in plåtslagare till detta. Det kostade tydligen nästan 12.000, något han lagt på vår faktura.

    Er spontana reaktion? Är detta verkligen rimligt?


    Det beror ju helt på hur er överenskommelse ser ut, vad har dom sålt till er? Ett fastprisavtal, eller en uppskattad kostnad, vad är specat att ingå och till vilken kostnad osv, reserverar de sig för mer jobb /material än uppskattat mm mm. Var det nämnt i ert underlag att det var plåt/ plåtarbete ni ville ha gjort vid fönstren till exempel? Läs avtalet noga, och ert underlag också.
  • Flash Gordon
    Madida skrev 2021-06-17 08:32:13 följande:
    Fråga angående en renovering vi gjort. Vi skulle byta panel på gavlarna samt alla fönster på övervåningen. Vi tog in offerter och valde en som efter rotavdrag landade på 110.000. Slutresultatet blev bra och vi är nöjda med det. Vad vi är mindre nöjda med är slutfakturan och tiden det tog att göra. De började oftast inte förrän runt 9.30 på dagarna. Och fakturan slutade på hela 140.000, alltså 30.000 mer än vad offerten sa. En ökning på ca 25%. Det känns inte rimligt.

    Så fort det har dykt upp något så har de talat med mig om det, och det har verkligen varit smågrejer. Nån regel som behövde bytas och lite mer panel och färg behövde köpas in. Han sa själv att det så mycket bättre ut än förväntat när han rev gamla panelen.

    Vi fick alltså en offert på ett komplett fönsterbyte, de skulle vara helt klara när jobbet var klart. Under tiden bygget pågick märkte han att han inte skulle klara av plåtarbetet runt fönsterna och tog in plåtslagare till detta. Det kostade tydligen nästan 12.000, något han lagt på vår faktura.

    Er spontana reaktion? Är detta verkligen rimligt?
    Ja, spontant låter det inte jättemärkligt.

    Men det går inte att säga exakt eftersom du inte anger hur pass många timmar extra det handlar om och vad dessa timmar ska täcka.
    .
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Exakt)
    Dexter dot com skrev 2021-06-17 10:43:15 följande:
    Om material står med i offerten och han beräknat fel på materialåtgång ska du inte betala varken färg eller panel. Står plåten med i fönsterofferten ska du inte betala extrakostnaden heller.
    Så här tänkte jag också skriva. 
    Går ju inte att lämna en offert som ser bra ut sen plussa på massa. Då hade det kanske varit billigare att ta någon av dom andra offerterna som kom in.
  • Flash Gordon
    Anonym (Exakt) skrev 2021-06-17 13:58:43 följande:
    Så här tänkte jag också skriva. 
    Går ju inte att lämna en offert som ser bra ut sen plussa på massa. Då hade det kanske varit billigare att ta någon av dom andra offerterna som kom in.
    Det är ju ingen som skrivit att det "plussats på en massa" som inte redan ingår i ursprungsofferten. Inte TS i alla fall.

    En hantverkare kostar lätt 500-600 kronor per timme EFTER ditt RUT-avdrag. Två dagars extrajobb för en man är 8000-10000 kronor. 

    När det gäller plåtslagaren som togs in är det rimligt att det hamnar på TS faktura om det samtidigt dragits bort de timmar som snickaren skulle ha lagt på det. Du byter bara vem som gör det faktiska jobbet. Och det bygger på att bytet av plåt fanns med på den ursprungliga offerten. Annars är det tillkommande.

    Det lilla TS skriver så har snickaren varit noga med att involvera TS i varje liten del av bygget. Det är ett tecken på att han varit öppen med vad som sker och behöver göras. För att inte TS ska känna sig lurad efteråt.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Exakt)
    Flash Gordon skrev 2021-06-17 15:29:49 följande:
    Det är ju ingen som skrivit att det "plussats på en massa" som inte redan ingår i ursprungsofferten. Inte TS i alla fall.

    En hantverkare kostar lätt 500-600 kronor per timme EFTER ditt RUT-avdrag. Två dagars extrajobb för en man är 8000-10000 kronor. 

    När det gäller plåtslagaren som togs in är det rimligt att det hamnar på TS faktura om det samtidigt dragits bort de timmar som snickaren skulle ha lagt på det. Du byter bara vem som gör det faktiska jobbet. Och det bygger på att bytet av plåt fanns med på den ursprungliga offerten. Annars är det tillkommande.

    Det lilla TS skriver så har snickaren varit noga med att involvera TS i varje liten del av bygget. Det är ett tecken på att han varit öppen med vad som sker och behöver göras. För att inte TS ska känna sig lurad efteråt.
    Men en offert är ju en offert...
    Om man inte reder ut att göra ett jobb man åtagit sig får man väl stå för den kostnaden själv. 
  • Flash Gordon
    Anonym (Exakt) skrev 2021-06-17 15:41:49 följande:
    Men en offert är ju en offert...
    Om man inte reder ut att göra ett jobb man åtagit sig får man väl stå för den kostnaden själv. 
    Fast det beror ju på vad som står i offerten.

    Stor skillnad på Fast Pris och Löpande exempelvis.

    Dessutom, sådant som inte står i offerten och dyker upp under tiden ingår inte i offerten
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Myran)

    Vad säger hantverkaren när du frågat honom? För borde väll vara första steget att kontakta honom och fråga vad det är som gör att den blivit så mycket dyrare än vad du trodde?

    Det beror ju alldeles på vad som står i offerten, vad som ingår och hur mycket extra tid han fått lägga på de sakerna han frågat om. När han frågat om extra grejor, har du då frågat vad det kostar extra? Annars är det svårt att säga nåt, gått åt mera material än hän räknat med troligtvis så har det ju då också varit något han behövde byta ut som han inte räknat med, och därmed behövt lägga mera tid. Och att det tog längre tid att göra kan ju bero på dessa extra saker som han gjort som dragit ut på tiden. På fakturan brukar det stå hur lång tid de har jobbad(hur många timmar) de lagt ner sen om de börjar 9.30 ser jag inget konstig med om de då bara debiterat för den tiden de jobbat hos er( och då räknas även tiden in som de åker från deras utgångspunkt plus att de kan ha varit och handlat material innan de kommit till er kl 9.30).

  • Anonym (Myran)
    Anonym (Exakt) skrev 2021-06-17 15:41:49 följande:

    Men en offert är ju en offert...

    Om man inte reder ut att göra ett jobb man åtagit sig får man väl stå för den kostnaden själv. 


    En offert är en offert, dvs ett förslag på vad de beräknas kosta. Det ska även stå med på offerten vad som ingår. Står det inget om plåtarbete så tillkommer ju det tex och alla andra saker som de kan stöta på, på vägen. De kanske behöver bra något som de inte räknat med för att de är i sämre skick än vad som gick att se innan de brött upp ytterpanelen, så tillkommer kostnader för detta. Om du då inte vill betala extra kommer det ju lämna det gamla som är dåligt och kanske gör att du snart behöver göra om arbetet. Detta ingår ju inte i offerten då de inte ja förutse såna saker.
Svar på tråden Renovering - är detta verkligen rimligt?