• Anonym (Vilse i djungeln)

Hur dejta seriöst som 40+

Efter tre år som singel behöver jag ta mig i kragen och hitta någon. Har gjort tama försök på tinder och match men blir stressad. Tinder känns vansinnigt ytligt. På match kändes det som om alla har en checklista och passar man inte till 100% gör man sig icke besvär. Jag tycker inte om dejtande, förmodligen för att jag inte klarar av att vara blasé utan blir lätt känslomässigt engagerad. Men jag vill inte heller vara ensam.

Hur går jag tillväga? Var ska jag leta? Jag är 46 år, fullständigt normal kvinna med två barn som bor i en storstad. Det borde väl inte vara omöjligt att hitta en trevlig man i likande ålder?

• Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+
  • Anonym (40 åring)

Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-17 22:07:18 följande:

Man bör ha en helkroppsbild, eller hur? Jag har typ inga vettiga kort på mig själv utöver selfies. De enda jag har som är hyfsat nytagna av någon annan är från en vandringsresa då jag var osminkad och trött efter att ha sovit i tält. Även om jag ser glad ut är de kanske inte de mest smickrande. ;)

OBS! Detta är mina personliga åsikter och det kan givetvis finnas de som tycker annorlunda.

Jag tycker absolut att du ska ha helkroppsbild och helst mer än en, och de ska tydlig gå se din kroppsform på några av bilderna. Du ska alltså inte välja bilder där du ser ut att ha en annan kroppsform än du faktiskt har, oavsett anledningen till att bilderna är så. Gärna bilder när du utövar något intresse men det är inte helt nödvändigt. För mig är det inget problem om du är osminkad och ser lite trött ut på en bild när du är ute och vandrar, det känns naturligt, men du ska inte se butter ut på dina bilder. För lockar och lyfter ett fint leende intresset rätt mycket faktiskt.

Att bara ha selfies ger för mig ett dåligt intryck, särskilt om alla är ner i urringningen och/eller det görs ankläppar på dem.

För mig är det också viktigt med en presentation som faktiskt ger en bild av din personlighet, inte bara en lista på intressen eller krav. Har du några absoluta krav som du inte kan tumma på t.ex. om rökning eller barn kan det vara bra ha med dem för att inte slösa på din och andras tid i fall de inte uppfyller de kraven.
    Det är bra om det finns något i profiltexten som det går att bygga ett första meddelande runt (det stående tipsen för online dejting är ju att man ska knyta an till profiltexten i första meddelandet). Förväntar man sig att det ska komma mer än ett hej är det ju bra att profilen bjuder in till något intressant att skriva.

Viktigt att din profil stämmer överens med vad du söker. Står det att du söker en seriös relation men alla dina bilder är av sexig/sexuell art eller partybilder ger det mixade signaler. Det är inte fel att ha någon sexuell bild (t.ex. ner i urringningen) men att bara ha det ger mig en bild av någon som inte är så seriös egentligen, oavsett vad som står i texten.

Slutligen. Var aktiv och leta själv reda på och ta kontakt med profiler du tycker verkar vara intressanta. Kvinnor på dejtingsidor får generellt sett rätt många meddelanden även om det minskar med åldern, och många av dem är vad jag förstått av väldig dålig kvalité (från män som bara hoppas på sex och som inte bryr sig om vad som står i din profiltext). Så istället för att behöva lägga tid på att filtrera bland en massa meddelanden där en stor del inte kommer vara av intresse för dig, är det bättre att du själv tar kommandot. Många män är inte vana att tjejerna skriver först så det är ett bra sätt att sticka ut på också
    Anonym (40 åring) skrev 2021-06-18 01:10:16 följande:

OBS! Detta är mina personliga åsikter och det kan givetvis finnas de som tycker annorlunda.

?

Tack för jättebra tips.

Är det vanligt med ankläppar och selfies ned i uringningen bland kvinnor i min ålder? Känns helt verklighetsfrämmande för mig?

En till fråga. Jag är högutbildad (doktorerat i ett tekniskt ämne). Jag vet av tidigare erfarenhet att det kan avskräcka vissa män och jag har skrivit ut det i min profil för att vara tydlig. Men jag funderar på om det är bättre att utelämna det och vara mer svepande vad gäller utbildning och jobb. Det kanske skrämmer bort fler än vad det behöver göra.

• Anonym (DeltaForce)
    Anonym (Blickfång) skrev 2021-06-18 00:18:57 följande:
    Har aldrig behövt ha helkroppsbild och ändå flera hundra mail i veckan. Blev otroligt less på sållandet och obehaget att behöva avvisa lättkränkta män. Men väljer mina bilder med omsorg och med mitt sikte inställt vilket nog syns.
    Det får du säkert, många mejl.
    Men jag och andra män har erfarenhet av att alla kvinnor vi träffat var större i verkligheten.
  • Anonym (DeltaForce)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 06:58:17 följande:

En till fråga. Jag är högutbildad (doktorerat i ett tekniskt ämne). Jag vet av tidigare erfarenhet att det kan avskräcka vissa män och jag har skrivit ut det i min profil för att vara tydlig. Men jag funderar på om det är bättre att utelämna det och vara mer svepande vad gäller utbildning och jobb. Det kanske skrämmer bort fler än vad det behöver göra.

Ja, varför inte? Falsk marknadsföring är inget nytt för kvinnor.
    Ärlighet varar inte längst.
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-18 07:14:38 följande:

Ja, varför inte? Falsk marknadsföring är inget nytt för kvinnor.

Ärlighet varar inte längst.

Det handlar ju inte om falsk marknadsföring. Det handlar om att inte bli bortvald pga förutfattade meningar.
  • Anonym (DeltaForce)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 07:16:54 följande:
    Det handlar ju inte om falsk marknadsföring. Det handlar om att inte bli bortvald pga förutfattade meningar.
    Så det är bra att en kvinna som är överviktig och inte vill bli bortvald, bara har ansiktsbilder, då hon vill gå på dejt?

Vad tänker du om männen som blir förvånade över att hon var så stor, kanske blir besvikna?

Och är det bra att inte vara ärlig om vad man har för utbildning, jobbar med?
    Vill du träffa män som inte klarar av att en kvinna har högre utbildning, kanske tjänar mer?
  • Anonym (ddd)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 06:50:09 följande:
    Är det vanligt med ankläppar och selfies ned i uringningen bland kvinnor i min ålder? Känns helt verklighetsfrämmande för mig?
    Nej! 

Jag är något äldre än dej och man ryser ända in i ryggmärken om folk över 20 har så, så nej nej. Var bara naturlig, dig själv, se vänlig ut på bilderna - det räcker långt. 
  • Anonym (ddd)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 06:58:17 följande:

Jag hade inte tagit bort det. Du behöver inte skriva att du har just doktorerat kanske, men du kan skriva vad du arbetar med på ett ungefär, så att folk ändå förstår. 
    Jag har själv hittat min intellektuelle man på nätet och jag fick skriva om min första profil till att bli mer specifik för jag fick brev från "alla" först. Det insåg jag snabbt att jag inte ville (folk blev sura när man skrev ett artigt "nej tack").
    När jag skrev mer specifikt om hur jag själv är, vad jag sökte (tex att jag sökte en intellektuell person som både i skrift och verbalt kunde utmana mig) och vad jag inte sökte (tex inte personer som bara var ute efter kk), så fick jag färre svar men de som kom var helt klart mer passade för mig. Det försvann en hel massa som tidigare bara hade skrivit "tjena, läget?" vilket var väldigt skönt. Jag behövde inte få dåligt samvete för att jag skulle tacka nej till flera personer. 
    Det räcker med svar från en, bara den är "den rätte" Glad
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-18 07:28:18 följande:
    Och är det bra att inte vara ärlig om vad man har för utbildning, jobbar med?
    Vill du träffa män som inte klarar av att en kvinna har högre utbildning, kanske tjänar mer?
    Precis!

Att aktivt dölja aspekter av sig själv leder till att man kommer i kontakt med individer som kanske inte är intresserade.

Visa upp hela dig i all din prakt, även bilringar, gäddhäng och yrkestitel.
Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+