• Anonym (Vilse i djungeln)

Hur dejta seriöst som 40+

Efter tre år som singel behöver jag ta mig i kragen och hitta någon. Har gjort tama försök på tinder och match men blir stressad. Tinder känns vansinnigt ytligt. På match kändes det som om alla har en checklista och passar man inte till 100% gör man sig icke besvär. Jag tycker inte om dejtande, förmodligen för att jag inte klarar av att vara blasé utan blir lätt känslomässigt engagerad. Men jag vill inte heller vara ensam.

Hur går jag tillväga? Var ska jag leta? Jag är 46 år, fullständigt normal kvinna med två barn som bor i en storstad. Det borde väl inte vara omöjligt att hitta en trevlig man i likande ålder?

• Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+
  • Anonym (Karl)
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-18 11:24:37 följande:
    Det har jag också läst.
    Ja varför är det så? Liksom åh vad hett en sur gubbe.
  • Guldnovan
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-17 21:25:16 följande:

Jag har ägnat tre år åt min familj och mig själv. Nu vill jag dela livet med en man. Jag behöver inte pengar men jag vill ha närhet och gemenskap. Är det så konstigt?

Klart du ska dejta. Rådet att vänta med sex fattar jag inte heller....Jag vill inte leva med mina anhöriga...jag vill ha sex och förhoppningsvis finna min nästa kärlek.
    Anonym (Karl) skrev 2021-06-18 15:50:59 följande:

Vill du verkligen dejta en man som har såna förutfattade meningar att det är avtändande med någon som har hög utbildning? Sen så kommer det ju fram förr eller senare ändå så lika bra vara ärlig...

Der behöver ju inte handla om att han tycker det är avtändande. Det kan handla om att han felaktigt tror att jag tycker att han inte duger åt mig. Jag har mött sådana reaktioner.

Jag har aldrig tänkt ljuga om min utbildning, däremot vet jag inte om det är bra om det står direkt i profilen som jag haft hittills eller om jag ska låta det vara tills vi blivit lite nyfikna på varandra.

Det är ju många som inte skriver alla detaljer utbildning och jobb.
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 17:34:40 följande:
    Der behöver ju inte handla om att han tycker det är avtändande. Det kan handla om att han felaktigt tror att jag tycker att han inte duger åt mig. Jag har mött sådana reaktioner.

Jag har aldrig tänkt ljuga om min utbildning, däremot vet jag inte om det är bra om det står direkt i profilen som jag haft hittills eller om jag ska låta det vara tills vi blivit lite nyfikna på varandra.

Ah ja det har du rätt i.
  • Mr K69

Jag tror inte på det där med att allt ska vara så perfekt skrivet och att man ska vara amatörpsykolog för att få till en bra beskrivning av sig själv. Faller alldeles för många guldkorn genom kaffefiltret. Jag faller för ett utseende som tilltalar mig och delade intressen. Stämmer det så släpar jag ut kvinnan på en träff så utforskar vi resten tillsammans istället. Då blir allt mycket mer äkta :)

• Guldnovan
    Mr K69 skrev 2021-06-18 19:17:41 följande:

Jag tror inte på det där med att allt ska vara så perfekt skrivet och att man ska vara amatörpsykolog för att få till en bra beskrivning av sig själv. Faller alldeles för många guldkorn genom kaffefiltret. Jag faller för ett utseende som tilltalar mig och delade intressen. Stämmer det så släpar jag ut kvinnan på en träff så utforskar vi resten tillsammans istället. Då blir allt mycket mer äkta :)

Håller med. Jag tycker inte det går att säga hur man ska göra och inte. Det är min anknytning till just den människan som avgör. Han kan vara 100 % enligt vad jag söker men om man inte klickar är det svårt. Jag kan inte säga vad det är som jag faller för. Det är min kropp som sköter det...
  • Anonym (chillax)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 11:43:04 följande:
    Men jag skriver ju att jag håller med dig. Hur kan du läsa så illa?
    Slösa ingen tid på att svara den bittra människan.

Han dyker upp i alla trådar om relationer och är lika vrång mot alla.
    Det är inte du, det är han.
  • Anonym (Liknande ålder? tänk om lite.)

Är 38. Tänkte först att jämnårig är bäst, men vad mycket lättare det blir av att tänka om på den punkten. Tycker jag även du TS kan göra, visst det är enklast med en jämnårig men det finns härliga karlar i andra åldrar man missar då. 18-70 är kanske lite liberalt men det är vad jag numera anser är ok för mig.

TS är 46. Gissar att du söker 40-50. Om du bara utökar det till 30-60 så ökar du dina chanser enormt att träffa någon.

• Mandel
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 17:34:40 följande:

Jag märkte att min goda ekonomiska situation låg mig i fatet så jag var väldigt tyst om den. Särbon känner till min bakgrund lite löst sedan tidigare så han förstår.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Anonym (Liknande ålder? tänk om lite.) skrev 2021-06-18 21:23:37 följande:

Är 38. Tänkte först att jämnårig är bäst, men vad mycket lättare det blir av att tänka om på den punkten. Tycker jag även du TS kan göra, visst det är enklast med en jämnårig men det finns härliga karlar i andra åldrar man missar då. 18-70 är kanske lite liberalt men det är vad jag numera anser är ok för mig.

TS är 46. Gissar att du söker 40-50. Om du bara utökar det till 30-60 så ökar du dina chanser enormt att träffa någon.

Det finns säkert många trevliga män i dessa åldrar. Men en man som är 60 går snart i pension. En man som är 30 vill nog bilda familj. Jag vill ju inte träffa någon bara för att, jag vill träffa någon som passar mig och som jag passar med. Skulle jag bara leta sex skulle jag kanske kunna söka bredare men det gör jag inte. Så någonstans +- 5 år tror jag ändå är bäst.
Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+