• Anonym (Vilse i djungeln)

Hur dejta seriöst som 40+

Efter tre år som singel behöver jag ta mig i kragen och hitta någon. Har gjort tama försök på tinder och match men blir stressad. Tinder känns vansinnigt ytligt. På match kändes det som om alla har en checklista och passar man inte till 100% gör man sig icke besvär. Jag tycker inte om dejtande, förmodligen för att jag inte klarar av att vara blasé utan blir lätt känslomässigt engagerad. Men jag vill inte heller vara ensam.

Hur går jag tillväga? Var ska jag leta? Jag är 46 år, fullständigt normal kvinna med två barn som bor i en storstad. Det borde väl inte vara omöjligt att hitta en trevlig man i likande ålder?

• Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+
  • Mandel

Jag var 45 när jag påbörjade dejtingsvängen med appar. Det var jag som i minst 90% av fallen var den som tog första kontakten. Tycker nog att minst 90% av de män som kontakta mig först hade urusla försök rentav taffliga meddelanden och sedan otroligt magra presentationer. Och det märktes ganska snabbt att de inte var seriösa eller i alla fall inte på samma nivå i livet som mig.

Jag kollade bilden och såg mannen bara någorlunda trevlig/normal ut så tittade jag på profiltexten och kollade efter lite gemensamma nämnare. Hittade jag något gemensamt så skickade jag ett meddelande med lite frågor utifrån mannens presentationstext och så kunde jag lägga till något om att jag hade samma intresse motionsmässigt eller också gillade att grilla osv.
    Svarade mannen någorlunda vettigt och med någon motfråga så var skrivandet igång och efter inte så värst lång tid så föreslog jag dejt för jag vill möta personen för att känna om det är ok. Jag märker sådant första mötet med människor.
    En del var otroligt svåra att få till dejt med så då dog det liksom ut självmant, medans andra var med på tåget och vi träffades.
    En del kändes knas direkt och en del var riktigt trevliga män, men det kändes ändå inte riktigt 100. Några träffade jag flera gånger, men det kändes ändå inte okej. 
    En är numera min bäste vän då han känns som den bror jag aldrig haft. Några hade jag sex med, men de flesta inte. En hade jag supertrevligt med och vi skrattade och hade det kalasbra, men vi kände båda att det ändå inte kändes 100.
    Sedan man nr 23 kändes rätt direkt. Vi var på picknick och rörde aldrig varandra utan åkte bil och pratade en massa. Det bara kändes så rätt att sitta bredvid honom i bilen. Det kändes hemma. Var helt galet nervös senare på kvällen för vad han skulle svara på hur han tyckte det gått och när han svarade att han gillade mig och ville ses igen kom faktiskt tårar av lättnad!
    Första fysiska kontakten blev en hejdåpuss dejt nr 2.

Det viktiga är att inte ta allt för personligt. Dejtingapparnas användare är till 90% bara tramsare, men guldkornen finns där och det gäller bar att ha tålamod att hitta dem.
    Jag råkade ut för min beskärda del av upptagna män, män som bara ville träffas för att ha sex osv. 
    Ha is i magen och lita på din magkänsla. Den kommer visa dig när du träffat rätt och slösa inte en massa tid på att försöka krama fram känslor som inte finns. 
    Visst kan man umgås och ha sex med någon som är trevlig, men fortsätt ändå att leta efter rätt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-18 07:28:18 följande:

Så det är bra att en kvinna som är överviktig och inte vill bli bortvald, bara har ansiktsbilder, då hon vill gå på dejt?

Vad tänker du om männen som blir förvånade över att hon var så stor, kanske blir besvikna?

Och är det bra att inte vara ärlig om vad man har för utbildning, jobbar med?

Vill du träffa män som inte klarar av att en kvinna har högre utbildning, kanske tjänar mer?

Nu svarade jag rörande inte ge alla detaljer om utbildning, inte att lägga upp missvisande bilder. Det är två helt olika saker. Klart att jag fattar att man blir besviken om bilden man fått av en kvinna inte alla stämmer. Men det går ju åt två håll, det finns säkert många män som polerar sina foton också?

Givetvis vill jag inte träffa män som inte klarar av en högutbildad kvinna, det vore ju helt meningslöst. Jag vill bara inte att folk ska få intrycket av att jag skulle platsa i Big Bang Theory, för så är inte fallet. Jag vill inte heller ge intryck av att just utbildning är jätteviktigt för mig, för det är det inte, två av tre av mina långa relationer har varit med män utan högskoleexamen.

Jag vill helt enkelt undvika förutfattade meningar och få en chans att visa vem jag är. Jag är osäker på om att skriva tekn. dr. i profilen är det bästa sättet att få göra det.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 09:52:25 följande:
    Jag vill helt enkelt undvika förutfattade meningar och få en chans att visa vem jag är. Jag är osäker på om att skriva tekn. dr. i profilen är det bästa sättet att få göra det.
    Du fick ett klokt råd tidigare, att inte skriva ut din utbildning på så sätt men ändå berätta vad du jobbar med. Som du säger så kan andra få en felaktig bild av hur man är annars. Det är ärligare skulle jag säga, allt beror ju på hur du själv definierar dig och hur ditt liv ser ut.
  • Anonym (DeltaForce)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 09:52:25 följande:
    Nu svarade jag rörande inte ge alla detaljer om utbildning, inte att lägga upp missvisande bilder. Det är två helt olika saker. Klart att jag fattar att man blir besviken om bilden man fått av en kvinna inte alla stämmer. Men det går ju åt två håll, det finns säkert många män som polerar sina foton också?
    Jag är inte förvånad över att du som kvinna går i försvarsställning, och nämner att män minsann inte är något bättre.

Om en kvinna väljer att inte visa sin kropp på bild, så får hon också räkna med att män kanske blir besvikna.
    Det har jag blivit många gånger.

Vad tycker du om män som mig? Ytliga?
  • Anonym (f)
    Anonym (ddd) skrev 2021-06-18 07:30:48 följande:
    Nej! 

Jag är något äldre än dej och man ryser ända in i ryggmärken om folk över 20 har så, så nej nej. Var bara naturlig, dig själv, se vänlig ut på bilderna - det räcker långt. 
    Jag läste någonstans att män tycker en kvinna är mer attraktiv om hon ler, medan kvinnor inte i högre utsträckning gillar män som ler. På foton på dejtingsiter då.
  • Anonym (DeltaForce)
    Anonym (f) skrev 2021-06-18 11:18:33 följande:
    Jag läste någonstans att män tycker en kvinna är mer attraktiv om hon ler, medan kvinnor inte i högre utsträckning gillar män som ler. På foton på dejtingsiter då.
    Det har jag också läst.
  • Anonym (40 åring)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 06:50:09 följande:
    Tack för jättebra tips.

Är det vanligt med ankläppar och selfies ned i uringningen bland kvinnor i min ålder? Känns helt verklighetsfrämmande för mig?
    Ankläppar är som tur var inte jättevanligt längre bland de åldrar jag söker (28-44) men selfies ner i urringningen förekommer oftare, särskilt bland de som har stora bröst. Är inte helt säker på om det är medvetet eller bara ett resultat av hur många håller sin telefon när de tar selfies. Det som dock går att konstatera är att de flesta är väldigt dåliga på att ta bra bilder, vilket säkerligen gäller män också. Skräckexemplet är de som har massor av selfies som är tagna vid samma tillfälle och ser i princip likadana ut allihopa.

Vad du än gör, använd inte sådana där löjliga filter som ger dig hundöron eller slätar ut din hud etc. För mig är det helt obegripligt att någon över 15 år tycker att det är en bra idé, men det förekommer mycket oftare än man kan tro även på de över 30. 
  • Mr K69
    Mandel skrev 2021-06-18 08:10:09 följande:

Jag var 45 när jag påbörjade dejtingsvängen med appar. Det var jag som i minst 90% av fallen var den som tog första kontakten. Tycker nog att minst 90% av de män som kontakta mig först hade urusla försök rentav taffliga meddelanden och sedan otroligt magra presentationer. Och det märktes ganska snabbt att de inte var seriösa eller i alla fall inte på samma nivå i livet som mig.

Jag kollade bilden och såg mannen bara någorlunda trevlig/normal ut så tittade jag på profiltexten och kollade efter lite gemensamma nämnare. Hittade jag något gemensamt så skickade jag ett meddelande med lite frågor utifrån mannens presentationstext och så kunde jag lägga till något om att jag hade samma intresse motionsmässigt eller också gillade att grilla osv.

Svarade mannen någorlunda vettigt och med någon motfråga så var skrivandet igång och efter inte så värst lång tid så föreslog jag dejt för jag vill möta personen för att känna om det är ok. Jag märker sådant första mötet med människor.

En del var otroligt svåra att få till dejt med så då dog det liksom ut självmant, medans andra var med på tåget och vi träffades.

En del kändes knas direkt och en del var riktigt trevliga män, men det kändes ändå inte riktigt 100. Några träffade jag flera gånger, men det kändes ändå inte okej. 

En är numera min bäste vän då han känns som den bror jag aldrig haft. Några hade jag sex med, men de flesta inte. En hade jag supertrevligt med och vi skrattade och hade det kalasbra, men vi kände båda att det ändå inte kändes 100.

Sedan man nr 23 kändes rätt direkt. Vi var på picknick och rörde aldrig varandra utan åkte bil och pratade en massa. Det bara kändes så rätt att sitta bredvid honom i bilen. Det kändes hemma. Var helt galet nervös senare på kvällen för vad han skulle svara på hur han tyckte det gått och när han svarade att han gillade mig och ville ses igen kom faktiskt tårar av lättnad!

Första fysiska kontakten blev en hejdåpuss dejt nr 2.

Det viktiga är att inte ta allt för personligt. Dejtingapparnas användare är till 90% bara tramsare, men guldkornen finns där och det gäller bar att ha tålamod att hitta dem.

Jag råkade ut för min beskärda del av upptagna män, män som bara ville träffas för att ha sex osv. 

Ha is i magen och lita på din magkänsla. Den kommer visa dig när du träffat rätt och slösa inte en massa tid på att försöka krama fram känslor som inte finns. 

Visst kan man umgås och ha sex med någon som är trevlig, men fortsätt ändå att leta efter rätt.

Oj så glad och rörd jag blir att läsa det du skriver att du hittade så rätt. Och lycko den man som hittade rätt i dig. Kram till er båda!
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-18 10:35:23 följande:

Jag är inte förvånad över att du som kvinna går i försvarsställning, och nämner att män minsann inte är något bättre.

Om en kvinna väljer att inte visa sin kropp på bild, så får hon också räkna med att män kanske blir besvikna.

Det har jag blivit många gånger.

Vad tycker du om män som mig? Ytliga?

Men jag skriver ju att jag håller med dig. Hur kan du läsa så illa?
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2021-06-18 07:16:54 följande:
    Det handlar ju inte om falsk marknadsföring. Det handlar om att inte bli bortvald pga förutfattade meningar.
    Vill du verkligen dejta en man som har såna förutfattade meningar att det är avtändande med någon som har hög utbildning? Sen så kommer det ju fram förr eller senare ändå så lika bra vara ärlig...
Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+