• Anonym (Ts)

    Dålig förälder pga tankegången?

    Varnar för längre text.

    Har varit skild från min exman i ca 9 år. Valde skilsmässa pga psykisk misshandel dom åren vi var tillsammans, och när barn nr 3 kom, klarade jag inte av mer, främst för deras skull.

    Från den dagen jag begärde skilsmässa så har jag blivit "straffad". Förföljer mig på sociala medier trots att jag blockerar, snackar skit om mig till våra gamla gemensamma vänner, pratar illa om mig inför barnen. Har i år hotat med att ta dom från mig. Gör falska orosanmälningar som läggs ner (Tror vi är uppe i 4st nu), och det bara fortsätter. När jag började träffa min nuvarande man för ca 6 år sedan så blev det 10 resor värre, trots att exmaken själv var i ett förhållande. Men därifrån användes bara barnen som vapen. Vägrar skriva under för förskolor, skolor, flyttanmälningar och annat viktigt, trots att jag gör det om han ber mig. Vägrar f-rätten och avbokar möten man försöker komma överens om. Han dök upp på ett möte, men håller därefter inte det vi kom överens om, och störtade ut från mötet mitt i och gormade, för att han inte fick allt som han ville och blev ifrågasatt av dom som höll mötet.

    För ca 3 år sedan tog hans förhållandet slut och alla barnen flyttade heltid till mig då exmaken sa sig inte fixa barnen. Inga problem för mig. Då var det lugnt ett tag.... säg, kanske 1-2 år. Inga större grejer förutom smågnabb liksom. Men sen kom min och min mans första gemensamma barn ,och helvetet började om igen. I samband med detta så träffade exmaken sin gamla igen och dom blev snart tillsammans. Orosanmälan ramlade in och han försökte med allt han kunde att få barnen boende hos sig, trots att dom själva inte ville det. Jag sa också nej då jag tyckte att barnen landat i sina nya skolor och börjat må bättre, men att varannan vecka var något som jag i så fall skulle gå med på om barnen ville.

    Anmälan lades ner, och i och med det så ville exmaken inte ha barnen igen och det var ännu en gång lugnt ett tag med bara smågnabb.

    Ena barnet ville i början på detta år testa bo hos sin far på heltid vilket vi båda vh accepterade. Barnet verkar trivas och ska byta skola till hösten vilket jag lovade var ok sålänge barnet kände sig trygg i valet, Inga problem då hen är stor nog att bestämma själv nu. De två andra vill bo kvar och så får det vara. Men nu börjar exmaken igen. Kräver ditt och datt, fortsätter snacka skit om mig inför barnen (som nu är i tonåren bl.a) och dom kommer såklart hem ledsna och ifrågasätter om det pappan säger är sant eller ej.

    Jag orkar inte mer. Jag orkar inte lika många år till med att fightas om allt. Att inte kunna flytta för att han inte vill skriva under papper. Att inte kunna åka på semestrar utan att det ifrågasätts. Allt tjafs om vad han tycker, tänker och känner snarare än vad barnen tycker och tänker. Jag är mentalt dränerad, och börjar fundera på att låta barnen flytta till honom på heltid, för att slippa bråk om pengar, boende, skola och allt som han kan tänkas tjafsa om.

    Är jag en usel förälder som tänker så? Jag känner mig som det iallafall, då jag vet att det kommer sluta i katastrof. 2 av dom har npf och behöver mycket strukturer. En behöver MYCKET stöd i skolan och har precis pluggat upp i princip alla sina ämnen innan högstadiet. Jag vet ju att det inte kommer att hålla om dom flyttar, eller ja, chansen är iaf väldigt liten.

    Problemet är att exmakens skitsnack även dragit in min man, som min exman hatar. Det barnet som flyttade till sin pappa vill inte träffa min man, trots att han funnits i hans liv sedan han var 4 år gammal. Dom har varit som ler och långhalmn, men nu är han "hatad" av mitt barn och vi får inte veta varför.

    Nu blev det långt och osammanhängande. Men jag önskar verkligen input.

  • Svar på tråden Dålig förälder pga tankegången?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-06-21 12:32:05 följande:

    Hänger inte helt med på matematiken men det är skitsamma (4 år + 6 år = 10 år på äldsta sonen men han benämns som tonåring?).

    Nu har jag enbart erfarenhet i att vara barnet i ett äktenskap som liknar det du beskriver. Pappa talade illa om min mamma och även hånade och förlöjligade henne framför oss och andra bekanta (tror inte de hade vänner). Min pappa sa att min mamma var korkad, dum, berättade om hur idiotiskt hon handlat i den och den situationen, hånskrattade om hon svarade fel på en fråga i TP, att han enbart stannade för min skull och bla bla. Han var också lika elak mot mig och hånade mig inför mina vänner etc.

    Jag växte upp med mycket ilska och hat inombords. Jag hatade min mamma när jag blev äldre efter att ha blivit indoktrinerad av pappas kommentarer sedan spädbarnstiden (troligtvis). Han liksom körde sina mantran och tjatade håll i huvudet på en när han skulle skjutsa mig till diverse aktiviteter (jag kunde inte fly och det var verkligen en övertygelse kampanj där han uppmuntrade mig att snacka skit om mamma och gav beröm om jag sa något illa). Jag trodde han talade sanning och han framställde allt han sa som sanningar. Det var manipulerande.

    Min mamma sa inte ett ont ord om min pappa en enda gång. Man kunde se hur hon suckade till ibland och hur luften liksom gick ur. Hon stod tyvärr inte upp för mig heller. Det skadade relationen.

    Idag vet jag att det var pappa som betedde sig illa.

    Jag hade önskat mamma skyddat mig och stått upp för mig och hjälpt mig att förstå. Man kan göra det utan att smutskasta den andra. Man kan förklara för barn hur man agerar normalt och att man inte ska behöva välja sida när det gäller ens föräldrar. Att allt föräldrar säger inte nödvändigtvis är sanning. Allt det kan man göra utan att baktala den andra föräldern. Barnen förstår själva vem som agerar fel. De behöver verktyg och metoder för att hantera sin fars agerande. De behöver veta vad de ska säga och på vilket sätt. Jag skrek till slut något i stil med håll käft gubbjävel (väldigt mycket hans egen medicin) i vuxen ålder och det är inte konstruktivt lösning.

    Jag tycker du måste fortsätta kämpa för dina barns skulle och bara försöka att inte ta åt sig av din exmans agerande (sätt upp en osynlig sköld där inget han säger väcker några känslor hos dig oavsett hur provocerande det är). Ni har satt barnen till världen och du måste ta vara på dem och se till deras bästa iallafall tills de blir myndiga oavsett vad din exman utsätter er för. Du kan inte ge upp barnen för att han skriker högst och beter sig illa.

    Jag har i dag minimal kontakt med båda mina föräldrar. Det är en sorg att ingen av dem är kapabel att försöka lapp relationen. Jag har pratat med dem båda två när jag var ung vuxen om det som jag upplevde som missförhållanden men min pappa skylde på sin dåliga uppväxt och mamma blev arg och sa att min upplevelse var lögn och skyddade pappa. Hade vi bara kunnat lägga alla korten på bordet och erkänt våra olika subjektiva upplevelser av händelseförloppet, bett om ursäkt och börjat behandla varandra med respekt och börjat om så hade jag varit glad. Men de har i sin värld inte gjort något fel (det tror jag alla föräldrar har gjort någongång) och har därför ingenting att be om ursäkt för. Deras stolthet eller vad det nu är går före att ha en fin relation till mig och min familj.

    Det är en extrem börda när föräldrar lägger så mycket last på sina barn. Jag trodde på riktigt tills jag nästan var 30 år gammal att jag var helt värdelös. Jag hade självmordstankar från 5-6 års åldern och även försök i tonåren.

    Nu mår jag bra men det krävde att jag sa upp kontakten med vissa samt minimerade kontakten med andra. Jag är väldigt mån om att inte överföra samma dåliga uppväxtmiljö till våra barn (pappan och jag lever ihop men har så klart våra svackor också),

    Om du inte finns som motpol för din exman kan detta resultera i att era barn kommer må dåligt långt upp i vuxen ålder (min farbror mådde psykiskt dåligt tills han dog strax innan 70 årsåldern. Grunden ska ha varit hans fars behandling av honom (som min far förklarar hela sitt egna beteende på)).

    Det här blev kanske lite osammanhängande. Fråga om det är något du undrar över eller önskar jag förtydligar!

    Du ska absolut inte ha dåligt samvete för några tankar du tänker. Däremot om du agerar på ett sätt du vet inte är för barnens bästa har du lov att ha dåligt samvete.


    Ja, lite otydlig var jag nog. Pojken som flyttat är 10, fyller snart 11. Tonåringen (13) bor med oss, och det har han valt själv.

    Sen går jag och samtidigt är "rädd" för att dom 2 barn som bor kvar här, ska ångra sig och också vilja flytta. Den yngsta har lyft frågan, men jag har sagt att vi väntar tills det att du är lite äldre då han bara går i andra klass. För om nu tonåringen ändrar sig så är det ju upp till honom. Och tänk då om han också börjar tycka illa om min man, eller mig?

    Valet är ju enkom för min egna skull, därför har jag inte utfört det, för det handlar ju inte om mig. Men jag är så så mentalt dränerad att jag går med konstant ångest, sover dåligt och oroar mig inför nästa "grej" som kommer att ske.

    Det du känner och gått igenom vill jag inte att mina barn ska uppleva. Precis som din mor så säger jag aldrig ett ont ord om exmaken inför dom för att det är inte deras sak att lyssna på. Dom älskar sin pappa och det måste jag acceptera. Däremot så har jag rättat många historier eller sagt till barnen när något varit helt fel. Som en gång tog pappan med sig alla barnen i en lastbilstur på 1 timme, varav 2 satt obältade, men barnen kom hem glada och sa att det var ok, för det har pappa sagt. Det tog måååånga samtal innan dom litade på mig när jag sa att det var olagligt. Nu var dom visserligen lite mindre då också.

    Men liknande saker upprepar sig liksom. Nu väljer jag mina strider och försöker att inte ta åt mig om allt. Men det är svårt. Så svårt.
  • Anonym (Ts)
    Tow2Mater skrev 2021-06-21 13:00:30 följande:

    Som tidigare sagts, gå till tingsrätten och få till ett riktigt avtal. Sen foljer ni alla det.

    Hur många ggr har du flyttat eftersom det varit, och det verkar fortsatta vara, ett problem med påskrivningar? Låter ju inte optimalt att flytta så mångg ggr.


    Nej, det är 3 gånger på 10 år (varav 1 gång var efter separationen). Pappan har flyttat minst 10 gånger under denna period, men jag har skrivit på de tillfällen det har behövt. Sen är det inte bara flyttanmälan, utan även skola och förskola.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (nej) skrev 2021-06-21 18:28:11 följande:

    Det spelar ingen roll om du är trött på det här. Du måste orka. Det finns inget alternativ. Det handlar inte om "lika många år till". Yngsta barnet är 10 som jag förstår det. Alltså 8 år till som mest.

    Förresten finns vissa likheter med den här tråden. Kanske du kan ta till dig något därifrån?

    www.familjeliv.se/forum/thread/81150015-flytta-med-nybildad-familj/1


    Jag vet. Jag vet ju det. Men hur blir jag som förälder tillslut?
  • Anonym (Ts)
    LFF skrev 2021-06-21 12:04:08 följande:

    Nej, du ska inte överge dina barn för att deras pappa är ett kräk som ställer till problem för dig och din nuvarande man. Om de övriga barnen dessutom inte vill bo med sin pappa, vad sänder du dem för signaler om du tvinar dem att bo där på heltid?

    Du har ju redan sett vad det gett med ditt äldsta barn, att låta hen bo där på heltid? Helt plötsligt fungerar inte relationen till din nuvarande även fast de stått nära varandra innan flytten. Vad tror du skulle hända om de andra barnen också bodde där? Eller planerar du att överge barnen helt?

    Om det inte funkar i familjerätten, dra det lagligt då inför tingsrätten. Antingen för att få enskild vårdnad för de övriga barnen eller för att få ett ordentligt samarbetsavtal fastställt. Familjerätten fungerar ju bara om man är åtminstone lite samarbetsvillig. Under tiden sparar du all konversation mellan dig och barnens pappa. Se till att all kommunikation er emellan sker skriftligt. 

    Jag förstår att situationen för er är jobbig, det är inte det jag säger. Men att överge dina barn är inte lösningen!


    Jag har varit hård där, och sagt att om ändringar ska göras så får det gå via f-rätten. Detta för att det har ändrats utifrån hans liv och arbete, men utan att kolla med mig. Detta hände främst när vi hade varannan vecka. Oftast när jag tar upp f-rätten så blir det tyst, antagligen för att det är en jobbig process för honom, jag vet inte.

    Vid ett tillfälle beställde jag hem blanket för stämning av vårdnad/umgänge, men gick aldrig vidare med det. Anledningen är för att han oftast får alla på sin sida. Han är väldigt bra på att manipulera och få människor att tro på allt han säger. Så jag vågade helt enkelt inte riskera att förlora.

    Så är det än idag. För även om jag har otaliga sms och telefonsamtal sparat så kommer det säkert aldrig vara tillräckligt. Och det som bestäms eller sägs i f-rätten, dokumenteras/sparas inte, enligt vad dom säger.

    Vilket är så synd, för förra gången mötet var där han abrupt reste sig och gick, stod hans mor och skrek att hon skulle döda mig om och om igen, tills dess att dom blev utvisade från byggnaden.

    Skulle jag nu ta upp en sån händelse så skulle ingen tro mig, vilket gör att man bara verkar vara desperat och ljuger om vad som helst för att få något rätt.
  • Anonym (Ts)

    Jag lyfte detta med min man igår eftersom det är en överväldigande känsla.

    Han, precis som ni andra, säger och vet att det inte är ett bra beslut. Han är såklart lika trött på allt som jag, och väldigt ledsen över att det går ut över hans relation med barnen (barnet).

    Jag har annars varit "duktig" och sagt till honom varje gång något uppstått att, "vi gör det vi kan för barnen här hemma, mer än så kan vi inte göra". Men det känns ju som att vi försöker och försöker, men trots det så "vinner" han.

    Jag förstår inte varför han hatar mig så mycket efter dessa år. Och jag har frågat honom det på många möten vi haft tillsammans, men får aldrig något svar. En gång frågade en socionom honom (då vid ett förhandsmöte efter en anmälan han gjort) om han vart arg när jag ansökte om skilsmässa och hans svar var att "Ja, jag blev nog väldigt arg". Men det kan väl ändå inte prägla honom än idag?

    Det är nog dumt att spekulera i varför, men jag förstår bara inte.

    Vi kom såklart inte fram till något igår, utan jag ville bara få ur mig det jag tänker på. Men vi vet båda två att det alternativet i princip är uteslutet. Men vad sker den dagen där något händer och jag får nog, eftersom jag legat på bristningsgränsen så länge? Barnen som är kvar här vill bo här ja, men dom trivs ju hos sin pappa. Och har det ofta ganska bra där, vilket är viktigt att poängtera.

    Jag känner mig som en skurk som ens lyft tanken. Och jag vill aldrig svika dom och tänker kämpa så långt det går.

    Mina förhoppningar är ju att dom sen när dom är vuxna, ser sanningen och kanske inte är arga på mig eller min man. Men rädslan finns ju för om, "tänk om". Tänk om exmaken hinner vinna över barnen innan dess? Tänk om pojken som bor där nu inte vill träffa oss alls i framtiden? Tänk om exmaken vänder alla barnen emot mig, och kanske vägrar prata eller lyssna på mig i framtiden?

    Jag vågar inte gå vidare med advokat. För i så fall lever jag hellre såhär, än att riskera förlora dom helt.

  • Anonym (Ts)

    Och en följdfråga till allt detta, eftersom ni alla kommer med så kloka råd:

    Sonen som flyttat ska egentligen vara här varannan helg, men har sedan flytten varit här ca 3 nätter (sedan mars). Han vill då bara komma fredag-lördag istället för fredag-söndag, och oftast som mest 1 gång i månaden. Sist var det pga att han inte ville träffa min man (vilket har kommit upp på tal nån gång till efter hans flytt), och jag frågade inte varför för att jag inte ville pressa honom till att behöva känna sig förhörd. Jag har innan frågat lite löst, men får inget svar eller så säger han att han inte alls sagt så. Hur som.

    Vi har en semester bokad om ett par veckor, som kommer vara i 1,5 vecka. Om sonen inte vill komma hit ett dygn pga min man som han sa sist, är det en bra idé då att låta han hänga med i 9 dagar? Vi kommer inte kunna köra hem honom om han vill hem då det är minst 14 timmar tur och retur och vi åker bara i en bil. Jag är också rädd för att deras relation kommer påverkas negativt under tiden vi är där då det blir "tvunget", vi kommer liksom inte kunna avbryta eller minska situationer där dom inte umgås, eftersom vi alla bor och är tillsammans.

    Av hans äldre syskon fick jag höra imorse att sonen sagt saker som inte stämmer till exmaken (kanske för att få en reaktion, eller annat?) Inga större saker, men ändå så man börjar fundera på varför. Tänk om det blir värre under veckan där? Om min man (eller jag) säger till sonen om något som gör att han ringer sin pappa och förvränger för att få komma hem/ få medhåll?

    Ett t.ex var att han hade sagt att det enda han får göra här är att städa sitt rum. Något som inte stämmer eftersom han inte bott här på flera mån. Och dom få nätterna han varit här så har vi bara umgåtts eftersom vi får så lite tid tillsammans. Vet inte om han säger så för att få "slippa" åka hit eller vad det är.

    Detta är bara en sak av flera små.

    Min tanke är att prata med sonen nästa gång vi ses och fråga honom om vad som händer. Om varför han inte vill träffa min man. Det borde jag väl kunna göra, eller är det en dum idé? Men också ta upp att det kanske inte är så bra att han följer med i över en vecka, när han inte ens vill vara här 1 dygn? För där måste han mer eller mindre vara med min man, vi kommer inte kunna dela upp familjen eller bara att jag åker själv och min man stannar hemma.

    Suck. Det känns som om det blir så mycket med allt så jag vet ingenting. Vill bara att alla ska må bra.

  • Anonym (Ts)
    Tow2Mater skrev 2021-06-22 13:04:15 följande:

    Men om han inte ens har sagt varför han nu inte gillar din man, och du är säker på att det inte är något overgrepp som ligger bakom kan ju en vecka tillsammans vara vad som behovs. Forstår du är rädd att forlora pojken, men dit det är på väg nu kommer det ju ske iallafall mer eller mindre. Sluta dansa efter pojkens pipa, han behover vissa gränser - sätt dem. Ak på en rolig semster tillsammans. Sen om han klagar for pappa och pappa kommer och hämtar honom kan ni ju inte gora så mycket åt.


    Jag är väldigt säker. Detta för att dom aldrig varit ensamma. Har min man hittat på något med barnen så har alla barnen varit med, inkl hans egna. Samma sak hemma. Sonen har dock uttryckt att han tycker min man är sträng, men jag är mer sträng och den som är mest konsekvent samt säger till mest.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-06-22 12:33:45 följande:

    För mig så låter det som din son kanske styrs/manipuleras av sin pappa?

    Låter det som sonens ord eller som någon annans ord?

    Jag har erfarenhet av att vara styrd till den grad att jag i konversation med andra sa det som pappa/syskon sagt till mig att säga fast att pappa/syskonet inte var närvarande (men de förhörde gärna mig efteråt).

    Din son måste veta att det är helt ok att ha relationer till olika människor. Om han skulle tycka bra om din man så betyder inte det att han tycker mindre om sin egen pappa (jag får en känsla av konkurrens här som inte är förenlig med faktisk verklighet). Precis som sonen har all rätt att ogilla din man men han måste ändå respektera honom och kunna umgås.

    Min far var väldigt känslomässig och för honom var det viktigt att även jag hatade all han gjorde sig osams med. Han höjde andra till skyarna för att nästa sekund hata dem (och han inte bara hatade utan hatade intensivt där detta skulle påtalas med kraftuttryck).

    Det är inte alls säkert min erfarenhet är applicerbart. Man ska vara väldigt försiktig hur man tar upp detta med sonen för ni trampar på glasbitar här.


    Många gånger jo. Då hör jag orden från min exman. Men jag kan ju inte ta det förgivet heller.

    Jag måste försöka reda ut detta om det går. Men dom få gångerna jag nämner deras pappa i en diskussion oavsett om det är i förbifarten eller ej, så blir dom otroligt obekväma. Så jag undviker det i största mån.

    Det för för ett par dagar sedan jag blev tvungen att fråga äldsta om hans bror sagt något eller berättat något om min man, för att jag ville förstå varför han inte vill vara med honom. Men han hade inte hört något.

    Är så frustrerad.
Svar på tråden Dålig förälder pga tankegången?