• Anonym (Delfin)

    Gå in på toa direkt efter en kollega - okej eller ej?

    För nån dag sen var jag på toaletten på mitt jobb. Direkt när jag kom tillbaka in på kontoret sa min kollega att hen också måste på toa. 

    Jag reagerade lite eftersom jag tycker det hör till allmän kutym att inte rusa in direkt efter, om det luktar efter en så kan man väl ge det en chans att lägga sig. Nu kissade jag bara men vi har ingen som helst sprej eller nåt på toaletten så har man bajsat är det ju inte så kul. 

    Visst, är det panik är det väl en sak. 

    Hur gör ni? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-21 21:24
    Oj, det var visst ett känsligt ämne. Många som blir arga och otrevliga. Det var helt enkelt en simpel fundering jag hade, ingen behöver ta illa upp. Trevlig kväll.

  • Svar på tråden Gå in på toa direkt efter en kollega - okej eller ej?
  • Anonym (ME)
    Anonym (Delfin) skrev 2021-06-21 18:58:55 följande:

    För nån dag sen var jag på toaletten på mitt jobb. Direkt när jag kom tillbaka in på kontoret sa min kollega att hen också måste på toa. 

    Jag reagerade lite eftersom jag tycker det hör till allmän kutym att inte rusa in direkt efter, om det luktar efter en så kan man väl ge det en chans att lägga sig. Nu kissade jag bara men vi har ingen som helst sprej eller nåt på toaletten så har man bajsat är det ju inte så kul. 

    Visst, är det panik är det väl en sak. 

    Hur gör ni? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-21 21:24
    Oj, det var visst ett känsligt ämne. Många som blir arga och otrevliga. Det var helt enkelt en simpel fundering jag hade, ingen behöver ta illa upp. Trevlig kväll.


    Det var upp i något humorprogram (Inte OK på tv3 med Zackari och Herngren) där man tog upp olika oskrivna regler. Så ja, man bör tänka så om det går för att inte genera den som verkligen behövde göra nummer 2. 

    Men i praktiken är det inte så lätt där vi på mitt jobb har rätt få toaletter till många personer och många försöker gå ungefär samma tid eftersom de flesta har möten samtidigt (dock ingen problem just nu när alla sitter hemma).
  • Anonym (Corn Flakes)

    Visst kan man väl gå strax efter en kollega, men man behöver ju inte stå och hänga på låset eller stå en meter utanför och vänta. Det hade jag stört mig järnet på. Bättre då att gå iväg om det är upptaget och kolla om 10 minuter igen. 

    Så kan förstå TS till viss del.

  • Anonym (doftarintehallon)

    Jag var tvungen på toa efter att min kollega varit där. En tjej jag var kär i.
    Hon hade gjort nummer 2 och det doftade inte hallon (som jag alltid trott).
    Jag tyckte att det var lite gulligt.

  • Anonym (Corn Flakes)
    Anonym (doftarintehallon) skrev 2021-06-22 12:58:20 följande:

    Jag var tvungen på toa efter att min kollega varit där. En tjej jag var kär i.
    Hon hade gjort nummer 2 och det doftade inte hallon (som jag alltid trott).
    Jag tyckte att det var lite gulligt.


    Men ditt bajs luktar säkert väldigt gott. 
  • cosinus

    På mitt jobb har vi tre toaletter.

    Jag kan sträcka mig så långt som att, om möjligt, ta någon av de två andra om jag möter någon påväg ut från en toa.

    Men (pre covid) var det inte helt ovanligt med alla 3 upptagna och lätt köbildning.

  • Anonym (--)

    1. Man går på toaletten när man har behov, man varken bör eller ska kontrollera när andra går.

    2. Man lämnar i samma skick som man fann det, med andra ord man rengör efter sig

    Två mycket enkla saker att hålla sig till

  • Anonym (lökj)

    Jag har aldrig i hela livet hört talas om att man ska vänta ett par minuter. 


    Jag jobbar på en liten särskola, vi har EN toalett för personalen, men vi får givetvis använda även elevtoaletterna om vi vill. 


    Jag tycker personligen det är jobbigt att kollegor står utanför och hänger i väntan på att få gå in, men jag vet ju att de har den tid de har att gå på toa och det är mellan lektionerna. 


    Eller ja, de flesta lärare och elevassistenter kan gå när de vill, men en del är lite hispiga och kan absolut inte gå ifrån en lektion för att kissa trots att ingen är ensam vuxen någonsin. Det finns mellan 1-4 assistenter i varje klass och vi är alla fullt kompetenta att klara av klassen en hel dag om så är. 

  • Anonym

    Jag skulle aldrig gå in direkt efter att en person varit på toaletten.'
    Varför gå in i en annan persons urin och avföringsos?

  • Karlington
    Anonym skrev 2021-06-22 22:15:36 följande:

    Jag skulle aldrig gå in direkt efter att en person varit på toaletten.'
    Varför gå in i en annan persons urin och avföringsos?


    Måste man så måste man, och ibland måste man.
  • Anonym (Brownie)

    Ännu bättre att tipsa kollegorna om vilken toa de ska gå på(den man var på, och släppte stinkbomben på)!

    Tipsa om att det är ett mycket bra val att gå in där och njuta nu!!

  • Frontline
    Anonym (Okej) skrev 2021-06-21 19:15:07 följande:
    Okej så klart, varför skulle det inte vara det? Däremot har jag svårt för folk som berättar att dom ska gå på toa. Tror dom att vi andra är intresserade?
    Behöver jag gå på toa så är det bra att dom andra vet att jag avviker, tror inte dom är intresserade men det kan vara bra att veta att jag inte är på plats..
    Jobbar i linje så alla behövs..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (fyra)
    Anonym (Delfin) skrev 2021-06-21 18:58:55 följande:

    För nån dag sen var jag på toaletten på mitt jobb. Direkt när jag kom tillbaka in på kontoret sa min kollega att hen också måste på toa. 

    Jag reagerade lite eftersom jag tycker det hör till allmän kutym att inte rusa in direkt efter, om det luktar efter en så kan man väl ge det en chans att lägga sig. Nu kissade jag bara men vi har ingen som helst sprej eller nåt på toaletten så har man bajsat är det ju inte så kul. 

    Visst, är det panik är det väl en sak. 

    Hur gör ni? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-21 21:24
    Oj, det var visst ett känsligt ämne. Många som blir arga och otrevliga. Det var helt enkelt en simpel fundering jag hade, ingen behöver ta illa upp. Trevlig kväll.


    Vi har fyra toaletter på drygt 80 medarbetare. Inte en chans att man kan anpassa sina toabesök så att man inte går dit direkt efter nån annan. Jag har heller aldrig tänkt att man borde göra så. 

    Visst, det kan vara mindre trevligt att gå in om det luktar, men det får man väl ta. En toa är en toa och där gör man behov som ibland luktar. 
  • Anonym (kabel)

    Vadå att inte "genera" den som varit på toa och lagt en kabel innan?

    Att bli generad över något som alla människor gör är inte riktigt sunt. Barn brukar vara de som flabbar åt att någon har bajsat innan.

    Det är väl värre för den som kommer in efter som får sitta i bajslukten? Nog är väl inte det hela världen heller.

    Har hört att vegetarisk kost minskar lukten, provat det ts?

  • Anonym (kabel)

    När man är mer lös i magen så luktar det mer än när man är hård.

    Kolla hälsokostaffärer om det finns något som hårdnar till ditt bajs, ts, så luktar det garanterat mindre.

    Efter kabelavsläppet, spola och tvätta händerna med mycket tvål så luktar det tvål istället. Men lämna inte kvar en massa skum i handfatet som vissa gör om du inte vill att den som kommer efter ska fatta vad du gjort där inne
    Det är en ännu tydligare indikator på att du bajsat än lukt (som ju kan komma från kasst avlopp etc.)

Svar på tråden Gå in på toa direkt efter en kollega - okej eller ej?