• Fagerlund

Vad är kulturell appropriering?

Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans? 

• Svar på tråden Vad är kulturell appropriering?
  • Arlene
    Fagerlund skrev 2021-06-22 09:41:26 följande:

Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans? 

Fast indiandräkt eller samekläder är ju som folkdräkt, dvs om en indian ifrån t ex USA skulle klä sig i dalarnas folkdräkt.
    Man bär inte andra kulturers folkdräkter hur som helst, man bär inte heller en folkdräkt i från Skåne om man är ifrån Värmland om man inte t ex gifter sig med någon därifrån eller på annat sätt har anledning.

Jeans och kostym är ju inte folkdräkt utan allmänna kläder för folk världen över.
    De flesta indianer går ju inte runt på jobbet med indiankläder.

Du måste ju jämföra rätt sorts kläder om du ska diskutera ämnet. 
  • Mortiscia80
    Flash Gordon skrev 2021-06-23 16:09:37 följande:
    Du förstår nog inte.

Kalla det "kulturell appropriering" om du vill då.

Vad är det för fel med det?
    Om du inte förstår det så tycker jag på riktigt synd om dig.
  • Themis
    Mortiscia80 skrev 2021-06-23 18:03:06 följande:
    Japp, det är så man hör banjomusik i bakgrunden när vissa uttalar sig.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Arlene
    flygrl skrev 2021-06-23 14:27:25 följande:
    Så jag som svart men född i Sverige ska inte ens tänka tanken skaffa en svensk folkdräkt då? Jag högaktar ju verkligen Sverige, ser det som mitt enda hemland och skulle isf bära folkdräkt som en hyllning till Sverige.

Själv störs jag förresten inte av att vita människor har traditionellt svarta frisyrer som dreadlocks och cornrows men uppskattar förstås om dom är medvetna varifrån stilen kommer. Ser tex. inga problem med Amanda Linds hairstyle ur kulturell synpunkt. Att jag sen själv har svårt för dreads är en annan sak.
    Självklart får du bära folkdräkt, om du vill skaffa en är det kutym att du skaffar en från den delen av Sverige du är född i eller där du bor.
    Du skaffar ju inte en dräkt ifrån något landskap du inte har någon anknytning till.
    Eller så kan alla skaffa en Sverigedräkt var man än kommer i från eller bor någonstans i Sverige.
    Meningen med folkdräkt är just att visa och hedra vilket landskap man är född i eller där man bor.
    Eftersom inte alla delar av Sverige har en dräkt så skapade man Sverigedräkten.

Självfallet ska Jon Henrik bära samedräkt, han är adopterad och uppvuxen som same, men det skulle vara konstigt om han bar en dräkt ifrån Öland utan anknytning dit.

Folkdräkt är ju inte att jämföra med andra kläder.

• jeanette02

Det är bara hittepå med kulturell appropriering. Vissa grupper gnäller om det där. Just same exemplet är lite ovanligt, då svårt att se att en vanlig svenne skulle gå runt i en sådan till vardags. Så det förekommer nog inte ens. Hur ska han/hon ens få tag på en sådan dräkt?

Oftst tycker jag man kan höra från vissa mörkhyade som gnäller över att någon vit råkar ha cornrows tex. Men man hör aldrig det omvända om mörkhyade som använder ljusa peruker med spikrakt hår.

Historiskt kommer ju vissa saker från vissa områden men det är ju inte så att någon äger en viss stil. Alla kulturer lånar av varandra lite till mans.

• Flash Gordon
    Mortiscia80 skrev 2021-06-23 18:03:06 följande:
    Du ser, du klarar inte ens av att svara på frågan utan måste gå till personangrepp mot mig istället för att förklara VARFÖR det skulle vara fel med det du kallar "kulturell appropriering".

.
    Din ideologiska kompis vill vara med och skriva hon också men klarar heller inte av att svara sakligt på frågan. Det blir personangrepp istället där också.
    Themis skrev 2021-06-23 18:15:39 följande:
    .

Ni har fel båda två.

Det är inget fel med det ni kallar "kulturell appropriering" Att en svensk klär sig i samiska kläder exempelvis.

Anledningen till att ni har fel är att "kulturell appropriering" som någonting dåligt handlar om SYFTET.

Det är ingenting automatiskt fel för mig som svensk att använda samiska tecken, kläder och symboler. Det KAN bli fel om det görs för att håna eller förlöjliga.

Jag kan berätta mer om detta om min önskar.

.
    Och nej, det är inte den mest överkänsliga snöflingan som sätter gränsen för vad som är "hån".
    .
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Mortiscia80
    Flash Gordon skrev 2021-06-23 20:45:00 följande:
    Du ser, du klarar inte ens av att svara på frågan utan måste gå till personangrepp mot mig istället för att förklara VARFÖR det skulle vara fel med det du kallar "kulturell appropriering".

.
    Din ideologiska kompis vill vara med och skriva hon också men klarar heller inte av att svara sakligt på frågan. Det blir personangrepp istället där också.
    Themis skrev 2021-06-23 18:15:39 följande:
    .
    .
    Det är inget personangrepp att tycka synd om någon.

Min kompis....? Du vet ingenting om mig, om du vill attackera någon så tilltala hen direkt istället för att gå via andra användare.
  • Mortiscia80
    Flash Gordon skrev 2021-06-23 20:45:00 följande:
    Ni har fel båda två.

Det är inget fel med det ni kallar "kulturell appropriering" Att en svensk klär sig i samiska kläder exempelvis.

Anledningen till att ni har fel är att "kulturell appropriering" som någonting dåligt handlar om SYFTET.

Det är ingenting automatiskt fel för mig som svensk att använda samiska tecken, kläder och symboler. Det KAN bli fel om det görs för att håna eller förlöjliga.

Jag kan berätta mer om detta om min önskar.

.
    Och nej, det är inte den mest överkänsliga snöflingan som sätter gränsen för vad som är "hån".
    .
    När du ändå håller på... Syftet spelar inte ett dugg roll - det som spelar roll är hur minoritetsgruppen ser på saken, och där har de tolkningsföreträde, inte du eller någon annan som tycker det är helt ok att använda dräkter mm som tillhör minoritetsgrupperingar man inte själv tillhör.

Eftersom du verkar ha dålig koll på ämnet börjar vi med något enkelt, Wikipedia: sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_appropriering
  • The Sneakier John Doe

Innebär tolkningsföreträdet att man har rätt att tala för "sin grupp/kultur", trots att gruppen på inget sätt anförtrott en att göra det?

Annars är det ju bara en individ som framför synpunkter.

Hur funkar det om olika personer i samma grupp är oense om vad som är ok och inte? Hur fördelas "tolkningsföreträdet" internt inom gruppen?

• nattuw
    Mortiscia80 skrev 2021-06-22 11:24:57 följande:
    Nej naturligtvis inte. Det blir inte mer ok för att fler personer gör fel. Är man inte same ska man inte klä sig i deras dräkter.
    Skulle "kulturell appropriering" varit normen när det gäller mat skulle vi inte haft potatis. Troligen skulle vi inte ens ätit lagas mat eftersom det skulle setts som "kulturell appropriering" att äta lagad mat.
Svar på tråden Vad är kulturell appropriering?