• Anonym (Trött)

    Bråk om pengar under semestervecka

    Hej!

    Vi är en familj på fem som tillsammans med min mamma och bror bor vissa veckor är i sommarhuset tillsammans.

    Nästan varje sommar mynnar det ut till trista diskussioner om pengar. Ett riktigt tråkigt samtal som gör alla irriterade. Min mamma plockar gladerligen upp kvittot efter handling för att redovisa hur mycket hon har betalat. Vår familj är inte riktigt av samma kaliber utan resonerar att ?ibland betalar vi och ibland gör hon det?.Nu ikväll eskalerade det till ett större bråk. Hon ville att vi skulle swisha för mat och redovisar även kvitton för saker hon själv valt att köpa till barnen under dagen (pennor, tröjor, skor). Min sambo säger att om hon vill köpa grejer får det stå för henne, varpå vi får kommentar om att vi är snåla.

    Hon fortsätter diskussionen med att hon minsann betalade mat för 1200 idag, min sambo kontrar med att han betalade mat för 3000 här om dagen, och att vi alla fan var överens om att inte räkna kvitton.

    Att hon inte ställer några krav alls på min lillebror på 28 år med fast jobb verkar hon inte tycka är någon grej, ?han är ju bara liten?

    Hon stormar ut och tycker vi är orättvisa. Samma jävla visa varje gång.. hur gör ni andra i samma situation? Ägnar ni semestern åt att räkna mat på öret? Blir ju vara stressigt och så jävla trist. Prat om pengar pengar pengar hela tiden. Så jävla trött på allt. Siktar på att vi gör separata maträtter om det ska vara på detta vis.

  • Svar på tråden Bråk om pengar under semestervecka
  • Sockerikaffet

    Jag skulle aldrig acceptera att ha den typen av diskussioner. Jag skulle hellre köpa/hyra ett eget sommarhus och ha semester själv (eller stanna hemma på semestern om det inte går).

  • Törstiga tuppen

    Vi semestrar med svärmor ibland men då står vi för maten pga. att vi ä en familj och hon är ensam. För vår plånbok gör det ingen skillnad att betala för en till, men för hennes del blir det enorm skillnad att föda fem istället för en. 

  • Anonym (Trött)
    Sockerikaffet skrev 2021-06-23 22:47:21 följande:

    Jag skulle aldrig acceptera att ha den typen av diskussioner. Jag skulle hellre köpa/hyra ett eget sommarhus och ha semester själv (eller stanna hemma på semestern om det inte går).


    Ja, det är väl så det får bli.. jättetråkigt men det blir ju ingen semester om det blir dålig stämning hela tiden.
  • Anonym (Va?)

    Fast vaddå, menar du på riktigt att det jämnar ut sig att din mamma betalar mat för hela din familj på 5 pers, mot att ni ibland betalar för henne? Självklart blir det ju svindyrt för din mamma att betala en massa mat till er. Enklast är väl att ni alla lägger in pengar i en gemensam pott. Ni lägger 5 delar och hon en, och brorsan en.

  • Tow2Mater

    Kanske en stor burk på bordet dit ni alla (vuxna) lägger en summa var som ska täcka hela veckan, den som handlar tar pengar därifrån. Sen om kvittona visar annat än mat får den som handlat extra saker lägga tillbaka motsvarande summa i burken igen.

  • Anonym (njaaaa)
    Anonym (Trött) skrev 2021-06-23 22:44:08 följande:

    Hej!

    Vi är en familj på fem som tillsammans med min mamma och bror bor vissa veckor är i sommarhuset tillsammans.

    Nästan varje sommar mynnar det ut till trista diskussioner om pengar. Ett riktigt tråkigt samtal som gör alla irriterade. Min mamma plockar gladerligen upp kvittot efter handling för att redovisa hur mycket hon har betalat. Vår familj är inte riktigt av samma kaliber utan resonerar att ?ibland betalar vi och ibland gör hon det?.Nu ikväll eskalerade det till ett större bråk. Hon ville att vi skulle swisha för mat och redovisar även kvitton för saker hon själv valt att köpa till barnen under dagen (pennor, tröjor, skor). Min sambo säger att om hon vill köpa grejer får det stå för henne, varpå vi får kommentar om att vi är snåla.

    Hon fortsätter diskussionen med att hon minsann betalade mat för 1200 idag, min sambo kontrar med att han betalade mat för 3000 här om dagen, och att vi alla fan var överens om att inte räkna kvitton.

    Att hon inte ställer några krav alls på min lillebror på 28 år med fast jobb verkar hon inte tycka är någon grej, ?han är ju bara liten?

    Hon stormar ut och tycker vi är orättvisa. Samma jävla visa varje gång.. hur gör ni andra i samma situation? Ägnar ni semestern åt att räkna mat på öret? Blir ju vara stressigt och så jävla trist. Prat om pengar pengar pengar hela tiden. Så jävla trött på allt. Siktar på att vi gör separata maträtter om det ska vara på detta vis.


    Fast ni är 5 personer och hon är 1 person och då är ju det snarare fel tänkt att ibland betalar ni ibland betalar hon, det ser snarare lite.. snålt ut från er sida?
    Att din man kontrar med att han minsann betalat mer en annan gång, ja ni är ju 5 stycken och hon är 1.

    Självklart så får hon stå för om hon vill köpa lite extra saker till barnen eller annat som ingen efterfrågat eller som hon inte fråga först och självklart ska din bror också betala sin del annars får din mamma välja att betala för dom båda men då är det ändå bara 2 mot era 5 och när det gäller mat och liknande så är det ju mest rättvisa att ni betalar utifrån antal personer, dvs att ni betalar mer, annars är det faktiskt ni som framstår som snåla.

    Det är lätt att vilja slippa 'tjatet' om pengar när man är dem som tjänar på det..
  • Anonym (Rakt på sak)

    Antingen ser ni till att ni får stugan för er själva eller så semestrar ni nån annanstans.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-06-23 23:04:57 följande:

    Antingen ser ni till att ni får stugan för er själva eller så semestrar ni nån annanstans.


    Men självklart ska fortfarande kostnaderna fördelas så det blir rättvist, som andra påpekat.
  • kolop
    Tow2Mater skrev 2021-06-23 23:02:18 följande:

    Kanske en stor burk på bordet dit ni alla (vuxna) lägger en summa var som ska täcka hela veckan, den som handlar tar pengar därifrån. Sen om kvittona visar annat än mat får den som handlat extra saker lägga tillbaka motsvarande summa i burken igen.


    Fast ts och hennes man borde lägga mer för 3 barn är inte gratis i kosten heller, så beroende på åldrar, småbarn då är ts och hennes man 2 oc  3 barnen 1½ så totalt 3½ är det tonåringar så får dom lägga för 5 då tonåringar äter som vuxna, ibland mer..

    Så antingen räknar ni helt rättvist eller så slutar du och din man gnälla och göra er själva till offer då det är ni som tjänar mest på upplägget och ser till att göra rätt för er
  • lövet2

    Vi bestämmer upplägget i förväg. Har en Messengergrupp som heter Matlista. Där delar vi upp maten; vem som ska handla vad. Försöker se till att det blir rättvist. Studerande utan inkomst handlar ingenting men kanske bakar något. Den som har låg inkomst står för potatis och grönsaker medan höginkomsttagaren står för allt kött. Ungefär så. Sedan håller vi oss till det och swishar inga pengar mellan varandra.

    Så här gör vi till storhelger eller längre perioder då vi samlas. Nu i midsommar ska jag t ex stå för godis och läsk. Det innebär att jag handlar, betalar, bär hem och sedan tar med till midsommarfirandet. En fixar allt fika. Bakar eller köper, det är upp till henne. En med diverse allergier fixar precis all mat och dryck åt sig själv och behöver inte handla åt någon annan.

Svar på tråden Bråk om pengar under semestervecka