• Anonym (Tjej)

Tänd på min terapeut

Jag har en man sedan många år tillbaka som jag älskar och aldrig skulle välja bort för någon annan, men jag är så galet tänd på min terapeut (så pass att jag fantiserar om oss) och vet inte vad jag ska göra åt det.

Givetvis kommer inget hända mellan oss men kan jag fortsätta eller måste jag byta terapeut? Kan attraktionen påverka terapin? Går det ens att bli hjälpt av någon man attraheras av?

• Svar på tråden Tänd på min terapeut
  • Fjäril kär

Det där är oerhört vanligt när man går i terapi och liksom ingår i själva tillfrisknandet att man på olika sätt får känslor för sin kurator/psykolog/terapeut. Det är ju inte så konstigt eftersom man delar med sig av sitt innersta, sina hemligheter, sina drömmar och förhoppningar.

• Anonym (Kille)

Låter som början på en sexnovell. Skämt åsido, det är nog rätt vanligt. Så länge det stannar vid en fantasi är det säkert lugnt.

• Anonym (G)

som tidigare nämnts. Vanligt. Och ej konstigt. Om han får reda på det så lär han göra Så du måste byta.

• Anonym (Tjej)
    Fjäril kär skrev 2021-06-25 15:42:50 följande:

Det där är oerhört vanligt när man går i terapi och liksom ingår i själva tillfrisknandet att man på olika sätt får känslor för sin kurator/psykolog/terapeut. Det är ju inte så konstigt eftersom man delar med sig av sitt innersta, sina hemligheter, sina drömmar och förhoppningar.

OK. Men vad ska jag göra då? Fortsätta? Går det? Får terapeuten också sådana känslor?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (G) skrev 2021-06-25 15:47:04 följande:

som tidigare nämnts. Vanligt. Och ej konstigt. Om han får reda på det så lär han göra Så du måste byta.

OK men om det är så vanligt då fungerar det inte med en manlig terapeut överhuvudtaget? Eller vad kan jag göra? Tycker terapin fungerar jättebra så vill inte byta terapeut...
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tjej) skrev 2021-06-25 15:48:21 följande:
    OK. Men vad ska jag göra då? Fortsätta? Går det? Får terapeuten också sådana känslor?
    Nej, de får inte känslor för sina patienter. Du måste inse att du är en i mängden av måååånga patienter som blir kär i just din terapeut, och generellt är det ett välkänt fenomen. De bryr sig inte om det händer, de är inte känslomässigt engagerade i sina patienter. De är där för att hjälpa, det är ett jobb för dem.

Om du känner att det påverkar terapin måste du byta för din egen skull, annars håller du tassarna för dig själv! Det kommer att gå över med tiden.
  • Anonym (jury)

Beror lite grann på vad som är anledningen till terapin, men om det innefattar ditt känsloliv samt förhållandet till din man, så vill jag nog säga att det antagligen kommer till att förvirra dig om du fokuserar på fel saker och därmed störa terapin. Byt terapeut.

• Fjäril kär
    Anonym (Tjej) skrev 2021-06-25 15:54:06 följande:

OK men om det är så vanligt då fungerar det inte med en manlig terapeut överhuvudtaget? Eller vad kan jag göra? Tycker terapin fungerar jättebra så vill inte byta terapeut...

Du behöver ju inte mata känslorna med mer ved liksom. Det går utmärkt att hålla sig till ämnet och fokusera på din hälsa. Låt känslorna finnas där men agera inte på dom för det är ju inte därför du går i terapi.

Jag fick också känslor för min terapeut och då gick jag ändå i drygt två år hos honom. Men jag lärde mig att använda känslorna på rätt sätt genom att reflektera över vad som egentligen triggade känslorna och vad jag saknade i mitt liv och i förlängningen vad som orsakade mitt mående.
  • Anonym (Terapeut)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-25 15:59:29 följande:

Nej, de får inte känslor för sina patienter. Du måste inse att du är en i mängden av måååånga patienter som blir kär i just din terapeut, och generellt är det ett välkänt fenomen. De bryr sig inte om det händer, de är inte känslomässigt engagerade i sina patienter. De är där för att hjälpa, det är ett jobb för dem.

Om du känner att det påverkar terapin måste du byta för din egen skull, annars håller du tassarna för dig själv! Det kommer att gå över med tiden.

Det händer att terapeuter får det också, men de bör ha adresserat sådana hinder på djupet under sin utbildning så att de kan lägga undan det och göra sig av med det om det uppstår, liksom hur de ska hantera patienters förälskelse. Har gett handledning till terapeuter där liknande förekommit som ärenden. Det är förstås alarmerande och kan vara, beroende på verksamhet, straffbart att agera romantiskt och/eller sexuellt mot patienter under behandling, oavsett vem som tog iniativet.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Terapeut) skrev 2021-06-25 21:10:24 följande:
    Det händer att terapeuter får det också, men de bör ha adresserat sådana hinder på djupet under sin utbildning så att de kan lägga undan det och göra sig av med det om det uppstår, liksom hur de ska hantera patienters förälskelse. Har gett handledning till terapeuter där liknande förekommit som ärenden. Det är förstås alarmerande och kan vara, beroende på verksamhet, straffbart att agera romantiskt och/eller sexuellt mot patienter under behandling, oavsett vem som tog iniativet.
    Naturligtvis är terapeuter också bara människor, men man måste samtidigt påpeka att det måste vara extremt sällsynt.
Svar på tråden Tänd på min terapeut