• Anonym (Ts)

Slidförsnävning?

Några här som gjort slidförsnävning, vad har ni för erfarenheter av det? Berätta gärna.

Någon som dessutom vet ifall man får göra det (privat såklart, inte via landstinget) om man inte har "problem"? Jag läste att man vid konsultationen ska berätta om sina problem osv, men om man bara vill bli mer tajt utan att man egentligen har problem som man lider av? Någon som kanske fått det godkänt (ej via landsting) trots att det ser bra/okej ut därnere?

• Svar på tråden Slidförsnävning?
  • Anonym (E)

Varför ska du göra en operation om du inte har problem? För vem vill du bli tajtare? Knipövningar?

• Anonym (Nj)

Hej!

Jag har också undersökt om det vore något för mig. Jag kände mig osäker och ville bli tajtare. Av någon anledning trodde jag att jag blivit "för" stor efter barn osv.

Det finns ju en risk att du drabbas av ärrbildning som kan förstöra för dig permanent.

Jag bestämde mig för att avvakta ett halvår och köra ordentligt med knipövningar. Det gick så bra (och jag får mycket starkare orgasmer nu när jag är tränad) att jag inte alls tänker att jag behöver en operation längre.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Nj) skrev 2021-06-26 23:22:46 följande:

Hej!

Jag har också undersökt om det vore något för mig. Jag kände mig osäker och ville bli tajtare. Av någon anledning trodde jag att jag blivit "för" stor efter barn osv.

Det finns ju en risk att du drabbas av ärrbildning som kan förstöra för dig permanent.

Jag bestämde mig för att avvakta ett halvår och köra ordentligt med knipövningar. Det gick så bra (och jag får mycket starkare orgasmer nu när jag är tränad) att jag inte alls tänker att jag behöver en operation längre.

Men känner din partner någon större skillnad efter knipövningarna? Jag vill mest göra det för att min man ska känna mer (inget han tagit upp kan jag tillägga), spelar ingen större roll för mig och tänker att en operation är enda sättet att faktiskt bli tajtare? Men du kände det efter extra knipövningar alltså?

Gick du aldrig på någon konsultation?

Sedan vet jag att alla operationer har risker, men det är ju sådant man får riskera om man vill göra operationen.
  • Anonym (A)

Jag tror problemet sitter i huvudet. Jag tycker du ska gå till psykolog istället. Det borde alla göra nån gång.

Och ja även jag har gjort det och ska göra det igen.

• Anonym (Marie-Louise)

Eftersom slidan är en muskel är det extra viktigt med knipövningar för att den ska behållas tajt och fungerande. Efter en operation är du tvingad att göra ännu fler knipövningar varje dag annars så töjs du ut igen rätt fort.

En konsultation innebär att de tittar via gynkoll/ultraljud hur du ser ut och känns och du får provknipa. Ser knipet bra ut och verkar fungera och din slida ser fin ut så blir det ingen operation utan du får rådet att vara noga med knipet.

Min väninna fick operation eftersom hon fick skada efter en förlossning, slidan är åtgärdad men hon tappade känseln i själva ärret och känner ingenting vid samlag och har svårt att få orgasm.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2021-06-27 07:39:08 följande:

Eftersom slidan är en muskel är det extra viktigt med knipövningar för att den ska behållas tajt och fungerande. Efter en operation är du tvingad att göra ännu fler knipövningar varje dag annars så töjs du ut igen rätt fort.

En konsultation innebär att de tittar via gynkoll/ultraljud hur du ser ut och känns och du får provknipa. Ser knipet bra ut och verkar fungera och din slida ser fin ut så blir det ingen operation utan du får rådet att vara noga med knipet.

Min väninna fick operation eftersom hon fick skada efter en förlossning, slidan är åtgärdad men hon tappade känseln i själva ärret och känner ingenting vid samlag och har svårt att få orgasm.

Förstår inte varför man skulle bli nekad sålänge man bekostar det själv? Är ju en annan sak om man vill ha det bekostat av landstinget för att man har problem. Annars borde det väl räknas som en skönhetsoperation. Men det kanske beror på klinik?
  • Anonym (Marie-Louise)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-27 08:35:41 följande:

Förstår inte varför man skulle bli nekad sålänge man bekostar det själv? Är ju en annan sak om man vill ha det bekostat av landstinget för att man har problem. Annars borde det väl räknas som en skönhetsoperation. Men det kanske beror på klinik?

Det handlar helt enkelt om att riskerna är större än vinsten. Det är mycket som kan gå fel och man bör vara medveten om att det inte går att rätta till som med tex bröst. Även folk som bedöms att behöva operation blir ibland nekad pga de höga riskerna.

Du verkar ju inte behöva operation så varför riskera att aldrig mer kunna ha sex?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2021-06-27 09:19:41 följande:

Det handlar helt enkelt om att riskerna är större än vinsten. Det är mycket som kan gå fel och man bör vara medveten om att det inte går att rätta till som med tex bröst. Även folk som bedöms att behöva operation blir ibland nekad pga de höga riskerna.

Du verkar ju inte behöva operation så varför riskera att aldrig mer kunna ha sex?

Menar du att det finns en risk jag missat som innebär att hålet plötsligt försvinner?

Eller menar du mindre känsel eller smärta under sex? Isåfall är det som sagt risker jag är villig att ta, risker finns alltid och det viktigaste är vad man vill uppnå med operationen.

Men jag hoppas det beror på klinik iallafall och att det inte är samma sak överallt, men får fråga runt innan och kolla.

Tills dess skulle jag uppskatta om ni som gjort denna operation kunde dela med er så jag kan läsa innan. Eller om ni inte gjort operationen men varit på konsultation.
  • Anonym (Marie-Louise)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-27 09:47:36 följande:

Menar du att det finns en risk jag missat som innebär att hålet plötsligt försvinner?

Eller menar du mindre känsel eller smärta under sex? Isåfall är det som sagt risker jag är villig att ta, risker finns alltid och det viktigaste är vad man vill uppnå med operationen.

Men jag hoppas det beror på klinik iallafall och att det inte är samma sak överallt, men får fråga runt innan och kolla.

Tills dess skulle jag uppskatta om ni som gjort denna operation kunde dela med er så jag kan läsa innan. Eller om ni inte gjort operationen men varit på konsultation.

Den största risken du tar är ju att att aldrig mer kunna ha penetrerande sex pga att du bland annat riskerar att förstöra nerver, får ärrbildning, besvär med torra slemhinnor, smärta vid samlag, tappad känsel, ingen orgasm, inte kunna använda tamponger eller menskopp och i förlängningen minskad sexlust. Hon fick även veta att en ny graviditet/förlossning troligen skulle göra att ärret sedan tidigare skulle påverkas.

Jag var med min väninna på hennes konsultation och hon fick även prata med en psykolog som var med i bedömningen och det var ganska omfattande utredning innan hon fick göra ingreppet trots att hon var remitterad pga förlossningsskada.
  • Fjäril kär

Varför är det viktigt att vara tajt vid samlag? Låter mer som dåligt självförtroende över att du inte duger.. Det är ju något en läkare och psykolog kommer förstå direkt vid en undersökning och konsultation. Privat eller inte spelar ingen roll i sammanhanget.

Svar på tråden Slidförsnävning?