• Anonym (Ts)

Slidförsnävning?

Några här som gjort slidförsnävning, vad har ni för erfarenheter av det? Berätta gärna.

Någon som dessutom vet ifall man får göra det (privat såklart, inte via landstinget) om man inte har "problem"? Jag läste att man vid konsultationen ska berätta om sina problem osv, men om man bara vill bli mer tajt utan att man egentligen har problem som man lider av? Någon som kanske fått det godkänt (ej via landsting) trots att det ser bra/okej ut därnere?

• Svar på tråden Slidförsnävning?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2021-06-27 10:01:45 följande:

Den största risken du tar är ju att att aldrig mer kunna ha penetrerande sex pga att du bland annat riskerar att förstöra nerver, får ärrbildning, besvär med torra slemhinnor, smärta vid samlag, tappad känsel, ingen orgasm, inte kunna använda tamponger eller menskopp och i förlängningen minskad sexlust. Hon fick även veta att en ny graviditet/förlossning troligen skulle göra att ärret sedan tidigare skulle påverkas.

Jag var med min väninna på hennes konsultation och hon fick även prata med en psykolog som var med i bedömningen och det var ganska omfattande utredning innan hon fick göra ingreppet trots att hon var remitterad pga förlossningsskada.

Men då betalade hon inte det själv privat om hon blev remitterad pga förlossningsskada? Klart det blir en större utredning då (generellt sett, vet inte om just denna operation är ett undantag).
  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2021-06-27 10:05:21 följande:

Varför är det viktigt att vara tajt vid samlag? Låter mer som dåligt självförtroende över att du inte duger.. Det är ju något en läkare och psykolog kommer förstå direkt vid en undersökning och konsultation. Privat eller inte spelar ingen roll i sammanhanget.

Är du säker på att det inte spelar någon roll med just denna operation? Kvinnor fixar sina hängiga bröst efter födseln utan någon psykologs inblandning, varför är det så känsligt med just slidan? Tycker den är viktigare än några bröst iallafall.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-27 10:40:35 följande:

Är du säker på att det inte spelar någon roll med just denna operation? Kvinnor fixar sina hängiga bröst efter födseln utan någon psykologs inblandning, varför är det så känsligt med just slidan? Tycker den är viktigare än några bröst iallafall.

Även vid bröstförstoring får man kontakt med kurator så man verkligen gör ingreppet av rätt anledning.

Det känsliga med slidan är just att du bara får en enda chans vid operation. Du kan inte ångra dig. Går något fel kan det inte lagas. Ett par sillisar kan du alltid ta ur igen eller förändra och det är inget som påverkar ett sexliv. Men ett trasigt underliv får du leva med. Vilket kan ge dig fler besvär ju äldre du blir och hormonerna ändras. Förstår du inte det själv?
  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2021-06-27 11:14:15 följande:

Även vid bröstförstoring får man kontakt med kurator så man verkligen gör ingreppet av rätt anledning.

Det känsliga med slidan är just att du bara får en enda chans vid operation. Du kan inte ångra dig. Går något fel kan det inte lagas. Ett par sillisar kan du alltid ta ur igen eller förändra och det är inget som påverkar ett sexliv. Men ett trasigt underliv får du leva med. Vilket kan ge dig fler besvär ju äldre du blir och hormonerna ändras. Förstår du inte det själv?

Har en anhörig som gjorde en bröstoperation (lyfte upp brösten) hos en känd klinik och då var det ingen kurator där. Bara konsultation och sedan boka tid.

Men ja, jag är medveten om riskerna men vet även att det inte alls behöver sluta så.
  • Anonym (Anna)

Jag har gjort slidförsnävning. Gjorde det innan jag fick barn på grund av att jag var stor där nere. Bara 32 när jag genomgick operationen. Är tight och fin där nere nu, tycker det känns jättebra :) billig operation, 30 000 bara. Jättenöjd.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Anna) skrev 2021-06-27 16:36:28 följande:

Jag har gjort slidförsnävning. Gjorde det innan jag fick barn på grund av att jag var stor där nere. Bara 32 när jag genomgick operationen. Är tight och fin där nere nu, tycker det känns jättebra :) billig operation, 30 000 bara. Jättenöjd.

Åh vad skönt att höra, då stämmer det inte att man måste ha stora problem/förlossningsskador för att få göra det. Tack för svar!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-27 16:39:53 följande:

Åh vad skönt att höra, då stämmer det inte att man måste ha stora problem/förlossningsskador för att få göra det. Tack för svar!

Nej. Jag upplevde bara en storhet där nere. Och jag fick operera.:)
  • Anonym (E)

Så du ska ta av dina eller era pengar? För en operation som inte är för dig men du inte fått några som helst klagomål på... Göra något som kan fucka upp din känsel men det är ju lugnt för mannen är viktigast?

• Anonym (Ts)
    Anonym (omg) skrev 2021-06-27 18:15:25 följande:

Bland det sjukaste jag läst... TS

Tajta till där nere fast du inte har några fysiska problem problem, med risk för att få komplikationer som verkligen ställer till det.

Det är ju helt stört att du hellre riskerar försämrad känsel och t o m smärta vid penetration bara för att du tror det blir skönare för din man om du är trängre.  Har du en porrskadad man som signalerat att han vill ha en trång fitta eller?

Du riskerar alltså hellre att inte kunna ha penetrerande sex genom att operera? Är din man medveten om vad du håller på med och hur det kan bli?

Man skäms hur vi i den rika delen av världen kan bete oss... I-landsproblem av värsta sort. Dina problem verkar vara psykiska, du tror att du måste operera för att duga, varför inte jobba med det istället? Varför denna fixering att ha en trång fitta, för du verkar ju inte vara intresserad av njutning för egen del?

Det är bara risker och inget som automatiskt kommer ske. Och ja, jag riskerar hellre att inte känna något under samlag (tråkigt absolut) än att behöva skämmas för hur slapp jag är varje gång vi har sex efter förlossningen.

Jag skulle må mycket bättre av det psykiskt så indirekt blir det för min skull också.

Hur ska jag jobba med det menar du?
  • Anonym (A 2)
    Anonym (omg) skrev 2021-06-27 19:53:52 följande:
    Men varför ens ta risken? Det KAN gå åt skogen, och frågan är om du och din man tycker det är värt det om du inte ens kan bli penetrerad utan smärta sen. 
    Det verkar ju sitta i ditt huvud som en fixering att du måste tajta till dig. Du skriver att din man aldrig klagat, så var kommer egentligen de där tankarna ifrån?

Det jag menar att du kan göra istället är att jobba med egenvärde och  självkänsla istället. Försök bli trygg i dig själv, att du duger som du är.  Att du har en kropp som är frisk och fungerar.
    Att operera är en quick fix, du kommer garanterat hitta nya grejer du måste "åtgärda" efter det för att känna dig bekväm. Nya fixeringar. Dålig självkänsla funkar så, man säger att man gör det för sin egen skull, men det är bullshit. Det grundar sig i en inre osäkerhet.

Knipövningar kanske också funkar, många säger det. De är ju dessutom bra för att slippa inkontinens med tiden.

Tycker det är så sorgligt att operera en fungerande kropp  för att duga.
    Håller med
Svar på tråden Slidförsnävning?