• Anonym (Ts)

Slidförsnävning?

Några här som gjort slidförsnävning, vad har ni för erfarenheter av det? Berätta gärna.

Någon som dessutom vet ifall man får göra det (privat såklart, inte via landstinget) om man inte har "problem"? Jag läste att man vid konsultationen ska berätta om sina problem osv, men om man bara vill bli mer tajt utan att man egentligen har problem som man lider av? Någon som kanske fått det godkänt (ej via landsting) trots att det ser bra/okej ut därnere?

• Svar på tråden Slidförsnävning?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tiden) skrev 2021-06-28 18:54:25 följande:

Det förändras med tiden, efter graviditeter så var jag större där nere o mitt ex tyckte det kändes mindre. Men nu flera år senare och med massa träning och onani så säger de jag legat med att jag är härligt trång.

Så vänta med och operera och jobba med knipövningar istället.

Med övningar, menar du bara vanliga knipövningar eller har du testat något mer? T.ex knipkulor? Jag har aldrig testat knipkulor så vet inte om det är bättre än vanliga knipövningar. Förlorar inget på att testa men flera år känns alldeles för lång tid tyvärr.
  • Anonym (Laura)

Som många andra tycker jag att du borde prata med en psykolog till att börja med. Operationer fixar inte grov ångestproblematik. 

Sen tycker jag bara ditt synsätt på det här är så sorgligt. Du verkar vilja göra det främst för din mans skull, för att han ska få det skönt, oavsett riskerna för dig själv. Är det den synen du kommer vilja föra vidare till dina barn också? Att sex är för mannens skull och kvinnan är knappt något mer än en sexdocka och det spelar ingen roll hur det känns för henne?

Du och din man har ju två barn ihop. Förhoppningsvis älskar han ju dig som person, för att du är du och ser dig inte bara som ett hål. Du verkar ju inte ens ha pratat med honom om det här. Om han skulle säga att han föredrar hur du är nu, för nu får du inte så vansinnigt ont varje gång ni har sex, skulle du fortfarande vilja operera då? 

• Anonym (Tiden)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-29 00:21:55 följande:

Med övningar, menar du bara vanliga knipövningar eller har du testat något mer? T.ex knipkulor? Jag har aldrig testat knipkulor så vet inte om det är bättre än vanliga knipövningar. Förlorar inget på att testa men flera år känns alldeles för lång tid tyvärr.

Jag använde knipkulor men tyckte det var svårt. Hjälpte bättre med att onanera en massa. Köp någon skön sexleksak o prova dig fram.

Att operera utan att försöka träna först verkar konstigt.

Skulle du gjort samma med fett på magen?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Laura) skrev 2021-06-29 08:21:26 följande:

Som många andra tycker jag att du borde prata med en psykolog till att börja med. Operationer fixar inte grov ångestproblematik. 

Sen tycker jag bara ditt synsätt på det här är så sorgligt. Du verkar vilja göra det främst för din mans skull, för att han ska få det skönt, oavsett riskerna för dig själv. Är det den synen du kommer vilja föra vidare till dina barn också? Att sex är för mannens skull och kvinnan är knappt något mer än en sexdocka och det spelar ingen roll hur det känns för henne?

Du och din man har ju två barn ihop. Förhoppningsvis älskar han ju dig som person, för att du är du och ser dig inte bara som ett hål. Du verkar ju inte ens ha pratat med honom om det här. Om han skulle säga att han föredrar hur du är nu, för nu får du inte så vansinnigt ont varje gång ni har sex, skulle du fortfarande vilja operera då? 

Jag är också nöjd nu, jag vill såklart inte operera för att det ska bli som det var innan så jag alltid hade ont, om det blir en konsekvens av operationen är en annan sak, men inget jag skulle göra med mening. Det jag tänkt är att utföra operationen efter min förlossning (är gravid), för då kommer jag mest troligt bli större och DÅ blir det ett problem.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tiden) skrev 2021-06-29 08:29:29 följande:

Jag använde knipkulor men tyckte det var svårt. Hjälpte bättre med att onanera en massa. Köp någon skön sexleksak o prova dig fram.

Att operera utan att försöka träna först verkar konstigt.

Skulle du gjort samma med fett på magen?

Även om man gör knipövningar så är det inte automatiskt så att det blir som man vill. Men man förlorar ingenting på att testa (knipövningar ska man alltid göra men menar mer övningar i efterhand i syfte att försöka åtgärda problemet).. Man kan lika gärna öva i flera år och ändå inte nå det resultat man vill.

Fett på magen är inte i närheten av ett problem som en icke-trång slida. Det kan man leva med om träning inte fungerar.
  • Anonym (Helt knäppt)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-29 11:18:21 följande:

Jag är också nöjd nu, jag vill såklart inte operera för att det ska bli som det var innan så jag alltid hade ont, om det blir en konsekvens av operationen är en annan sak, men inget jag skulle göra med mening. Det jag tänkt är att utföra operationen efter min förlossning (är gravid), för då kommer jag mest troligt bli större och DÅ blir det ett problem.

Din man har inte sagt något men du tror att din fitta har blivit stor, varför? Njuter du av sex - du svarar inte på det? Njuter han? Vad är problemet? Majoriteten får inte slapp fitta av att föda barn, knipövningar funkar för de allra flesta. Som sagt, satsa på en psykolog och att lära dig slappna av och njuta av sex istället.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Helt knäppt) skrev 2021-06-29 12:30:56 följande:

Din man har inte sagt något men du tror att din fitta har blivit stor, varför? Njuter du av sex - du svarar inte på det? Njuter han? Vad är problemet? Majoriteten får inte slapp fitta av att föda barn, knipövningar funkar för de allra flesta. Som sagt, satsa på en psykolog och att lära dig slappna av och njuta av sex istället.

Självklart njuter jag av sex och har läst massor om kvinnor som inte känner sig likadana efter förlossningen så det är inte ovanligt. Sedan talar jag inte om att bli slapp utan att bli mindre trång.

Jag förstår inte varför ni blir så provocerade av min tråd? Är verkligen nyfiken, är det för att ni är emot operationer som inte är medicinska eller för att det just gäller slidan?
  • Anonym (Helt knäppt)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-29 15:10:34 följande:

Självklart njuter jag av sex och har läst massor om kvinnor som inte känner sig likadana efter förlossningen så det är inte ovanligt. Sedan talar jag inte om att bli slapp utan att bli mindre trång.

Jag förstår inte varför ni blir så provocerade av min tråd? Är verkligen nyfiken, är det för att ni är emot operationer som inte är medicinska eller för att det just gäller slidan?

Om du njuter och din man njuter - vad är då problemet? Att göra en operation i ett känsligt område och riskera hela ditt sexliv när det inte finns något problem är extremt korkat. Inte slapp men mindre trång? Du skrev ju att du hade varit så trång så du fick ont - det är knappast normalt eller något att sträva efter. Det är rätt självklart att man inte är exakt likadan efter förlossningar, det betyder inte att det är negativt. Du låter mest som att du har väldigt dålig självkänsla och vill att din kropp ska vara till glädje enbart för någon annan
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-29 15:10:34 följande:
    För min del är det för att du enbart verkar vilja göra operationen för att 1) din man ska få känna mer fysiskt och 2) för att du ska slippa ha ångest över att din man kanske känner mindre fysiskt. Alltså enbart för din mans skull, oavsett hur det kanske påverkar dig och vad du kommer känna under sex. Du skriver ju till och med att du tycker att det blivit normalt att du får ont och lider av sex och att det vore bättre att du inte känner något alls än att behöva skämmas över att du är slapp. När du har sex med din man. Som du har två barn med. Hela det tankesättet är ju så vansinnigt skevt att det är inte sant. För att inte tala om sorgligt.

Dessutom vet du ju inte ens om det kommer bli ett faktiskt problem än! Du har ju inte ens fött ditt andra barn och du pratar redan om hur du går under av ångest över hur din man kommer uppleva din slida efter förlossningen. Det är din ångest och självkänsla som är problemet här, inte hur tight eller slapp du är eller kommer bli. Prata med en psykolog och ta tag i det problemet först.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Laura) skrev 2021-06-29 17:30:34 följande:

För min del är det för att du enbart verkar vilja göra operationen för att 1) din man ska få känna mer fysiskt och 2) för att du ska slippa ha ångest över att din man kanske känner mindre fysiskt. Alltså enbart för din mans skull, oavsett hur det kanske påverkar dig och vad du kommer känna under sex. Du skriver ju till och med att du tycker att det blivit normalt att du får ont och lider av sex och att det vore bättre att du inte känner något alls än att behöva skämmas över att du är slapp. När du har sex med din man. Som du har två barn med. Hela det tankesättet är ju så vansinnigt skevt att det är inte sant. För att inte tala om sorgligt.

Dessutom vet du ju inte ens om det kommer bli ett faktiskt problem än! Du har ju inte ens fött ditt andra barn och du pratar redan om hur du går under av ångest över hur din man kommer uppleva din slida efter förlossningen. Det är din ångest och självkänsla som är problemet här, inte hur tight eller slapp du är eller kommer bli. Prata med en psykolog och ta tag i det problemet först.

Jag skrev inte att jag tycker det är normalt att ha ont under sex, jag skrev bara att OM det skulle bli en konsekvens pga operationen vilket det inte nödvändigtvis blir, så är det ett bättre alternativ än att vara stor.

Men jag förstår din poäng nu, vi håller inte med varandra och det är onödigt att fortsätta. Jag ville mest ha erfarenheter (både positiva och negativa) med operationen, sedan är det upp till mig att avgöra då det är min kropp.

En psykolog kommer inte lyckas ändra mina tankar, tyvärr, annars hade det kanske varit ett alternativ.
  • Anonym (Helt knäppt)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-29 19:28:12 följande:

Jag skrev inte att jag tycker det är normalt att ha ont under sex, jag skrev bara att OM det skulle bli en konsekvens pga operationen vilket det inte nödvändigtvis blir, så är det ett bättre alternativ än att vara stor.

Men jag förstår din poäng nu, vi håller inte med varandra och det är onödigt att fortsätta. Jag ville mest ha erfarenheter (både positiva och negativa) med operationen, sedan är det upp till mig att avgöra då det är min kropp.

En psykolog kommer inte lyckas ändra mina tankar, tyvärr, annars hade det kanske varit ett alternativ.

Så det är bättre att ha ont och inte kunna njuta av sex än att ha en en helt normalstor fitta? Låter ju otroligt rimligt - inte
  • Anonym (Jenny)

TS, kan du inte visa din man denna tråden och fråga vad han tycker? Skriv sedan här hur han reagerade.

• Anonym (Tiden)

Är du rädd han ska lämna dig om han inte njuter tillräckligt av ert penetrerande sex? Finns ju andra sätt att tillfredsställa varandra på som komplement.

• Anonym (liten snopp)

inser ni inte att det är en.man.med liten snopp som skrivit denna tråd?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tiden) skrev 2021-06-29 23:44:14 följande:

Är du rädd han ska lämna dig om han inte njuter tillräckligt av ert penetrerande sex? Finns ju andra sätt att tillfredsställa varandra på som komplement.

Ni förstår verkligen inte eller så låtsas ni inte förstå.. nej, jag är inte orolig för att han ska lämna mig men hur kul tror du det själv är att behöva tillfredsställa honom på andra sätt än vaginalt resten av livet? Menar du verkligen det?
  • Anonym (Helt knäppt)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-30 11:22:03 följande:

Ni förstår verkligen inte eller så låtsas ni inte förstå.. nej, jag är inte orolig för att han ska lämna mig men hur kul tror du det själv är att behöva tillfredsställa honom på andra sätt än vaginalt resten av livet? Menar du verkligen det?

Risken att du kommer att få göra det är otroligt mycket högre av en misslyckad operation än en fitta efter att ha fått barn. Hur osäker kan man bli?..
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-30 11:22:03 följande:
    Men har han sagt något om att det är jätteviktigt för honom att du är väldigt trång?
    Jag har aldrig hört någon man eller kvinna prata om att det skulle vara något vanligt problem. Då är vi ändå väldigt frispråkiga...
    Jag tror att du målar fan på väggen - njut av din graviditet, den nya bebisen och av ditt och makens numera goda sexliv, och förutsätt inte att du kommer att få problem. 
  • Sofiamaria35
    Anonym (Beata) skrev 2021-06-27 22:01:34 följande:

Jag gjorde en slidförsnävning år 2019 och det har varit stora problem sen dess. Det yttre ser snyggt ut men inuti har jag fått problem med ärrbildning. Har opererat dessa tre gånger sen dess men jag kan fortfarande inte genomföra ett samlag pga smärta. Bara att föra in två fingrar gör jätteont. Min kirurg säger att vi måste vänta 6 månader till, sen kanske jag ska få göra ytterligare en op för att fixa till det. 

Jag kan säga som så att i mitt fall har det inte vart värt detta, jag ångrar mig att jag någonsin hört talas om slidförsnävning. Det har även orsakat vissa problem i mitt äktenskap och jag vet inte hur vi kommer att göra i framtiden. Inte bara för att vi inte kan ha sex men för att jag har blivit djupt deprimerad, så pass att jag inte har jobbat på snart ett år nu. Jag orkar inte. Så tänk er noga för innan ni genomgår detta. 

Hej, jag vill gärna komma i kontakt med dig! Om du ser det här så skriv gärna ett meddelande till mig, eller mejla mig på sofia.maria.hansson@gmail.com
Svar på tråden Slidförsnävning?