Inlägg från: momjanet |Visa alla inlägg
  • momjanet

    Angående covidvaccin och alla oändliga diskussioner och åsikter. Kort och gott, har du vaccinerats, vill du eller vågar du inte? Berätta gärna varför om du inte tänker vaccinera dig.

    Är fullvaccinerad.
    Självklart är jag det eftersom jag erbjöds det..

    Fattar inte de som vägrar ta ansvar och vägrar vaccinera sig. De måste ha allvarliga intellektuella funktionsnedsättningar.

  • momjanet
    BeautifulLiz skrev 2021-06-27 20:37:35 följande:
    Jag kan inte heller förstå dem som avstår men tänker inte döma ut någon här i tråden.
    Jag dömer inte, jag konstaterar.
  • momjanet
    myskmalva skrev 2021-06-27 20:46:11 följande:

    Eller så är de bara rädda. Det är mänskligt. Det handlar ändå om att låta en främmande människa spruta in substanser man själv inte riktigt vet vad det är i ens kropp. Jag har själv tagit en dos och tänker ta en till, men jag kan ändå förstå att andra människor med andra erfarenheter inte gör samma val.
    Du förklarar ju bara att de måste lida av intellektuellt förståndshandikapp.

    Jag fattar att det finns sådana människor också och att man inte kan ha samma krav på dem som  normalfungerande. Men allvarligt så tror jag inte att 21% (enligt svaren i tråden)  av Sveriges befolkning klassas som att de har ett intellektuellt förståndshandikapp. Det finns alltså ett oförklarligt glapp här.
  • momjanet
    Drottningen1970 skrev 2021-06-27 21:08:36 följande:
    Jag dömer vaccinationsvägrare stenhårt.
    Hur fan kan man vara så dum att man inte begriper att nyttan vida överstiger riskerna

    De är en fara för sig själva, för andra och hela samhället
    Jag är väldigt glad för vaccinationspassen som införs nu den 1/7.
    Det kommer att användas för oerhört mycket mer än resor inom EU.

    Vaccinvägrare ska bara uteslutas från gemensamma utrymmen av den anledning du nämner: de är en fara för alla och vi ska ha rätten att välja att inte utsätta oss för den fara de utgör.
  • momjanet
    BeautifulLiz skrev 2021-06-27 21:15:20 följande:
    Vi borde göra som i Danmark, visa bevis eller bli nekad tillträde till valfritt evenemang, eller för den delen att bli klippt hos frisören.
    Vi kommer att göra så, var så säker.

    För vad kan hända? Att ett antal vaccinvägrare anmäler ett antal företagare osv till lämplig myndighet. De kvarnarna mal så långsamt så att när ett eventuellt utslag kommer i EU-dom stolen så är chansen stor att pandemin redan är över sedan länge.

    Det jag tror händer sedan är att pandemilagarna ändras så att vaccinpassen blir fullt legitima att använda i alla offentliga sammanhang.
  • momjanet
    Drottningen1970 skrev 2021-06-27 22:26:36 följande:
    Kommer aldrig att hända i sverige never

    Möjligtvis om smittan och mutationet börjar skena och folk dör i hundratusentals.
    Det gör det, jag lovar.
    Redan nu diskuterar vi i privata hobbygrupper att det är vaccinpass som gäller om man ska träffas.

    Vet även småföretagare som diskuterar att ska ha det som krav för att ta emot kunder.  De jag pratat med tar hellre en eventuell (och osannolik stämning).
    För grejen är att som företagare får du inte diskriminera enligt diskrimineringslagen. Men man kan inte tillämpa den lagen på vaccinvägrare eftersom de inte är en enhetlig grupp i samhället.
  • momjanet
    Tow2Mater skrev 2021-06-27 22:46:49 följande:
    Har tagit båda sprutorna. Maken har inte tagit dem. Jag forstår båda sidor, och tack och lov har man rätt att vaccinera, eller avstå.

    Inte ens en sida av kommentarer ännu och den här tråden borjar redan likna den andra med attacker mot dem som inte vill vaccinera. 
    Tar man inte sitt ansvar för sin egen och andras hälsa i en pandemi får man finna sig i att bli starkt ifrågasatt.

  • momjanet
    Tow2Mater skrev 2021-06-27 22:58:02 följande:
    Det finns många sätt att ta och visa sitt ansvar. Sluta döm.
    I en pandemi finns det inte speciellt många sätt att ta ansvar.

    Antingen vaccinerar man sig eller isolerar sig fullständigt, dvs totalt från samhället. Absolut ingen gör det sistnämnda, alltså återstår bara det förstnämnda.

    Läs på fakta istället för att lita blint på din åsikt.
  • momjanet
    CFly skrev 2021-06-28 16:49:19 följande:
    Tråkiga är att så många attackerar de som inte vill ta vaccinet av egna egoistiska skäl. De som inte vill ta vaccinet blir attackerade av folk som själva vill få slut på pandemin o kunna gå ut o festa, resa osv. snabbare.
    Du har inte förstått att människor vill kunna åka kollektivt som vanligt, jobba som vanligt, handla i mataffärerna som vanligt utan att riskera sin och andras liv och hälsa?

    Allvarligt, hur har du kunnat missa att det handlar om att kunna leva som vanligt?
  • momjanet
    Ess skrev 2021-06-28 17:51:30 följande:
    Jag har jobbat, shoppat och levt som vanligt hela tiden. Att sen vissa hysterikor stänger in sig är ju upp till dem.
    Ja, vi är fullt medvetna om att det finns de som levt precis som vanligt under pandemin och skitit i alla restriktioner.
    Är du stolt över din brist på ansvarstagande?
  • momjanet
    Ess skrev 2021-06-28 18:48:51 följande:
    Jag tycker det är överdrivet och direkt tramsigt med restriktioner.
    De allra flesta normalt tänkande är fullt medvetna om att det finns människor som är totalt faktaresistenta och dessutom verkar vara stolta över det.
    Det är därför det införs vaccinationspass för att vi ska ha möjlighet och valet att undvika sådana personer så långt det är möjligt.


  • momjanet
    BeautifulLiz skrev 2021-06-28 19:02:21 följande:
    Då får du vara glad att du lever i Sverige, i många andra länder har det varit belagt med böter att bryta mot reglerna. I många länder har man tvingats ha munskydd, överallt utom i hemmet.
    OCh du kunde inte uppoffra dig för det lilla som Sverige bad om?
    Faktum är ju att Sverige inte haft några pandemilagar innan. Vi ska kanske vara glada för det liksom att vi ska vara glada för att det här är en rätt skonsam pandemi trots allt.

    Jag är rätt övertygad om att pandemilagarna kommer att permanentas och skärpas betydligt när detta är över för att vi ska komma mer i linje med övriga världens pandemilagar.

    För vi kommer att få fler pandemier och det kommer någon gång  att vara fruktansvärt dödligt. Då kan man inte ha den situation som vi haft i Sverige, ha en fruktansvärt massa egoistiska samvets- och ansvarslösa individualister som kommer att vara de som driver smittan.

    Det här ser jag bara som en generalrepetition till något som komma skall.
  • momjanet
    Ess skrev 2021-06-28 19:40:13 följande:
    Zombieapokalypsen då eller....
    Sars, Mers, Ebola.
    Är något de flesta normalbegåvade har hört talas om.

    Men du är rädd för zombies?
    Inte konstigt att du tror att livet är som i en serietidning.
  • momjanet
    Ess skrev 2021-06-28 19:36:42 följande:
    De är gamla nog att själva bestämma vem och om de vill umgås. Är man så gammal vill man inte tillbringa tiden inlåst, då vill man umgås med de nära och hellre ev få ett lite kortare liv.
    Jag tycker de som vägrar umgås med sina gamla även om de gamla vill är både korkade och omdömeslösa.
    Oavsett ditt förvirrade orerande så är det omdömeslöst av dig att leva precis som vanligt under pandemin.

    Det är tack vare sådana som dig som vi tvingas ha restriktioner och stifta lagar.
  • momjanet
    Ess skrev 2021-06-29 08:20:31 följande:
    Alla beslut man tar är ju faktiskt ego. Sen finns det ju de som är skenheliga kossor som påstår att just hen själv tar sina beslut baserat på andra människor. Vilket jag säger är en stor fet jävla lögn!
    Du dömer andra efter hur du själv är.
    Det är ett stort misstag, ett gigantiskt.

    Alla är tack och lov inte som du.
Svar på tråden Angående covidvaccin och alla oändliga diskussioner och åsikter. Kort och gott, har du vaccinerats, vill du eller vågar du inte? Berätta gärna varför om du inte tänker vaccinera dig.