• Anonym (Karen)

Arv till barn

En väldigt avlägsen och förmögen släkting till min man dog nyligen. Han fick flera miljoner kr. Vår son och alla hans kusiner fick 400000kr var

Vi är ju jätte glada så klart. Vi har behövt en ny bil och vi kunde köpa en jätte fin sommarstuga även betala av hela lånet på huset 

Men vi är oense om en sak. Sonen vill ha ny speldator men han har ju redan en dator. Han vill även ha ny tv och flera spelkonsoler. Vilket kommer gå på ca 45000kr

Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa Rynkar på näsan

Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

• Svar på tråden Arv till barn
  • Spucks
    Aliona skrev 2021-07-01 07:25:13 följande:

Självklart är det ni som förvaltar hans arv tills han blir vuxen, och det innebär att vara tråkig och inte låta honom slösa bort det på konsumtionsvaror nu.

Egon den stora skrev 2021-06-30 23:12:19 följande:

Att man lär dig ett beteende som innebär att man inte köper på sig en massa så fort man får pengar är väldigt bra för framtiden.

Jag håller med, men samtidigt är ju föräldrarna inte en bra förbild gällande detta, eftersom de köpte en "jätte fin sommarstuga" och en ny bil för arvet.

• Blueskillen
    Spucks skrev 2021-07-01 09:42:29 följande:
    Egon den stora skrev 2021-06-30 23:12:19 följande:

Att man lär dig ett beteende som innebär att man inte köper på sig en massa så fort man får pengar är väldigt bra för framtiden.

Jag håller med, men samtidigt är ju föräldrarna inte en bra förbild gällande detta, eftersom de köpte en "jätte fin sommarstuga" och en ny bil för arvet.

Hitintills så har köp av lägenhet, sommarstuga, villa eller annat boende bara varit en god affär, så jag kan inte se på vilket sätt det var fel att köpa en jättefin sommarstuga.  Placering av pengar kallas det. 

Har de en risig bil så är det väl inte heller fel att köpa upp sig på en bättre bil Om mannar råd.  Inte bara för deras skull utan för barnen också då nyare bilar har bättre säkerhet. 
  • Corrie

Jag tycker att det är helt ok att sonen får lite lyx för pengarna så jag hade gått med på det, men vidare uppkonsumtion av arvet hade nekats. Lägg pengarna i fonder om det går och låt pengarna växa så får han glädje av dem som vuxen.

• Anonym (Livia)

Ett sån här gång är det ju extra viktigt att komma ihåg att föräldrar faktiskt ska måna efter barnens bästa och inte bara ge dem allt dom pekar på och vill ha. 

Oavsett om ni skulle få använda pojkens arv eller om ni tar från pengarna ni fått skulle jag inte ge mitt barn prylar värt 45k bara sådär. Han skulle i så fall få välja en sak som han helst vill ha och sen får han vänta till jul, födelsedag eller annan högtid. 

Det går inte riktigt att jämföra med investeringar och stora köp som vuxna gör för familjens bästa. Jag hade förstått det argumentet om ni också velat spendera en stor del av arvet på leksaker, men så var ju inte fallet.

• Anonym (Göran.)

Jag hade inte sagt något till mina barn om att de ärvt pengar. Helt galet och vansinne att låta barnen köpa struntsaker för enorma summor.

• Spucks
    Blueskillen skrev 2021-07-01 09:51:12 följande:
    Hitintills så har köp av lägenhet, sommarstuga, villa eller annat boende bara varit en god affär, så jag kan inte se på vilket sätt det var fel att köpa en jättefin sommarstuga.  Placering av pengar kallas det. 

Har de en risig bil så är det väl inte heller fel att köpa upp sig på en bättre bil Om mannar råd.  Inte bara för deras skull utan för barnen också då nyare bilar har bättre säkerhet. 

TS skrev inte att de behövde en ny bil och hade nu råd med det, tack vara arvet. Jag utgår därför ifrån att det inte var en nödvändighet, utan att de helt enkelt ville unna sig det. Sommarstuga är en lyx, som man har av nöjes skull. Man kan likaväl investera pengarna på annat sätt, tex i fonder.
    Föräldrar har allts
    å köpt saker för de ville, för att njuta av det, för det hade råd. Men barnet ska inte få köpa något onödig han har nöje av. Det är hyckleri.

• Blueskillen
    Spucks skrev 2021-07-01 10:23:54 följande:

TS skrev inte att de behövde en ny bil och hade nu råd med det, tack vara arvet. Jag utgår därför ifrån att det inte var en nödvändighet, utan att de helt enkelt ville unna sig det. Sommarstuga är en lyx, som man har av nöjes skull. Man kan likaväl investera pengarna på annat sätt, tex i fonder.
    Föräldrar har alltså köpt saker för de ville, för att njuta av det, för det hade råd. Men barnet ska inte få köpa något onödig han har nöje av. Det är hyckleri. 

Eftersom sommarstuga och fonder är en investering för framtiden så tycker jag sommarstuga är betydligt roligare och säkrare att investera i. 

• Blueskillen
    Spucks skrev 2021-07-01 10:23:54 följande:

Föräldrar har alltså köpt saker för de ville, för att njuta av det, för det hade råd. Men barnet ska inte få köpa något onödig han har nöje av. Det är hyckleri.

Ingenstans skrev jag om att barnet inte ska få köpa dator eller TV. Det lägger jag mig inte i. Upp till föräldrarna att ta det beslutet.  
    Det jag kände var lite tokigt var att man såg köp av sommarstuga och att betala av gamla lån var fel. 
  • Spucks
    Blueskillen skrev 2021-07-01 10:30:59 följande:
    Ingenstans skrev jag om att barnet inte ska få köpa dator eller TV. Det lägger jag mig inte i. Upp till föräldrarna att ta det beslutet.  
    Det jag kände var lite tokigt var att man såg köp av sommarstuga och att betala av gamla lån var fel. 
    Jag skrev ingenting om lånet, det är självklart att det är en bra idé att avbetala lånen, istället för att skänka pengarna till banken.
    Jag skrev om en ny bil och en sommarstuga. Det är inte fel att köpa det, men det är onödig, det är lyx. Och TS tycker det är okej att hon och maken använder arvet till lyx, men inte att barnet gör det. DET tycker jag är fel.
  • Anonym (V)

Ifall ni köper massa dyra grejer till barnet så se till att skänka de gamla grejerna till någon behövande. 

Och var försiktiga så ni inte skapar ett barn som blir bortskämt, och växer upp med tron att han har rätt att få vad han vill för han har råd. Det kan sluta väldigt illa.

Svar på tråden Arv till barn