• Anonym (Karen)

Arv till barn

En väldigt avlägsen och förmögen släkting till min man dog nyligen. Han fick flera miljoner kr. Vår son och alla hans kusiner fick 400000kr var

Vi är ju jätte glada så klart. Vi har behövt en ny bil och vi kunde köpa en jätte fin sommarstuga även betala av hela lånet på huset 

Men vi är oense om en sak. Sonen vill ha ny speldator men han har ju redan en dator. Han vill även ha ny tv och flera spelkonsoler. Vilket kommer gå på ca 45000kr

Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa Rynkar på näsan

Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

• Svar på tråden Arv till barn
  • Anonym (Ja)

Jag kanske är skadad pga mitt jobb. Men sett folk dö alldeles för tidigt och snabbt. Så njut nu. Låt han köpa de om han vill. Man ska leva i nuet.

• Anonym (över)
    Spucks skrev 2021-07-01 09:42:29 följande:
    Egon den stora skrev 2021-06-30 23:12:19 följande:

Att man lär dig ett beteende som innebär att man inte köper på sig en massa så fort man får pengar är väldigt bra för framtiden.

Jag håller med, men samtidigt är ju föräldrarna inte en bra förbild gällande detta, eftersom de köpte en "jätte fin sommarstuga" och en ny bil för arvet.

En sommarstuga och en bra bil kommer ju hela familjen till godo på ett helt annat sätt än om ett barn får svindyr speldator. Det är dessutom en investering för framtiden och sommarstugan kan ju även den gå i arv till barnen.

Jag tycker att det är en gigantisk skillnad att som vuxen investera i saker och att låta barn konsumera relativt onödiga saker för fantasisummor. 
  • moaguuun
    Anonym (Ja) skrev 2021-07-01 12:13:57 följande:

Jag kanske är skadad pga mitt jobb. Men sett folk dö alldeles för tidigt och snabbt. Så njut nu. Låt han köpa de om han vill. Man ska leva i nuet.

Hans liv blir dock svårare sen när han ska flytta hemifrån om pengarna är borta. Nu när han bor hemma (med en miljonär till pappa dessutom) så har han inte samma behov av pengar. Och är inte så stor risk att dö när man är barn
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ja) skrev 2021-07-01 12:13:57 följande:

Läs statistiken istället, så inser du nog att chansen att leva tills man är minst pensionär är betydligt bättre än att dö i tonåren. Och när man väl ligger på dödsbädden, tror du att det är prylarna man ser tillbaka på då, som man kommer att sakna? 

Men många som inte sparar brukar ju hävda att man ska leva för dagen, man kanske dör imorgon. Så snopet det måste vara att vakna varje morgon och inse att man fortfarande lever. Men alla klarar inte av att ha en bra balans mellan att leva i nuet och se framåt och planera. Det är väl de som är med i Lyxfällan.

Nu tror jag inte att detta är en familj som snålar för att ha massor när de blir gamla. De har planer för sina pengar, men med tanke på barnets ålder så är väl insatsen till en lägenhet mkt bättre att ha när man är 20 år än ingenting för att man har slösat bort pengarna. 
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Karen) skrev 2021-06-30 22:41:55 följande:

Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

Du har inte ett skit att göra med sonens arv! Rör ni en enda jävla krona för bil, sommarstuga och allt annat så är det STÖLD och inget annat! Däremot har pappan rätt att säga nej till inköp av tv, konsoller osv.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-07-01 14:35:01 följande:
    Du har inte ett skit att göra med sonens arv! Rör ni en enda jävla krona för bil, sommarstuga och allt annat så är det STÖLD och inget annat! Däremot har pappan rätt att säga nej till inköp av tv, konsoller osv.
    Ok, har du ens läst vad TS skrivit?

Lugna ner dig lite...
  • Anonym (Peter)

Läs om och ge TS en ursäkt.
  • Anonym (V)

Pappan har ärvt miljoner, sonen 400 tusen. Så de har ingen anledning att ta nåt..
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Peter) skrev 2021-07-01 14:38:58 följande:
    Läs om och ge TS en ursäkt.
    ALDRIG
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (V) skrev 2021-07-01 14:42:07 följande:
    Pappan har ärvt miljoner, sonen 400 tusen. Så de har ingen anledning att ta nåt..
    De kanske inte tycker att pengarna räcker till endera dagen. Sonens arv är hans och ingen annans. Förmyndarspärr är det enda rätta där.
Svar på tråden Arv till barn